Varför svaga streck på gravtest? *hjälp*
Mammasnack
  1. *nervös gravid 3-barnsmor*
    #1

    Varför svaga streck på gravtest? *hjälp*

    Jag testade positivt hemma i vecka 4+4, fast med väldigt, väldigt svagt streck. Jag ringde då min barnmorska och fick tid till att göra testet hos henne i vecka 5+3 (för att det inte skulle vara något snack, då skulle ju hormonmängden ha hunnit ökat ordentligt).
    Men när jag var där i måndags så var hennes test om möjligt ännu mera otydligt än det jag gjorde själv.
    Varför? Visst borde det ha varit ett tydligt streck efter nästan en veckas väntan?
    Jag har funderat så mycket de sista dagarna och har börjat inbilla mig att något kanske är galet med den här graviditeten... Kan någon vänlig själ förklara det här med test och hormonmängder och vad det eventuellt kan bero på..?

  2. 1
    Varför svaga streck på gravtest? *hjälp* Jag testade positivt hemma i vecka 4+4, fast med väldigt, väldigt svagt streck. Jag ringde då min barnmorska och fick tid till att göra testet hos henne i vecka 5+3 (för att det inte skulle vara något snack, då skulle ju hormonmängden ha hunnit ökat ordentligt).
    Men när jag var där i måndags så var hennes test om möjligt ännu mera otydligt än det jag gjorde själv.
    Varför? Visst borde det ha varit ett tydligt streck efter nästan en veckas väntan?
    Jag har funderat så mycket de sista dagarna och har börjat inbilla mig att något kanske är galet med den här graviditeten... Kan någon vänlig själ förklara det här med test och hormonmängder och vad det eventuellt kan bero på..?

  3. jenpet
    #2

    Om det verkligen var ett streck..

    .. och inte bara skugga/inbillning så är testet positivt och det är den enda slutsats du kan dra. Styrkan på strecket kan bero på tillfälligheter som hur mycket man druckit, typ av test (känsligheten t ex) osv, så att strecket var lika tunt som på ditt förra test måste inte beyda att halten hcg sjunkit och att nåt är fel.

    Om BM finner skäl till oro kan hcg-halten kollas upp med blodprov.
  4. 2
    Om det verkligen var ett streck.. .. och inte bara skugga/inbillning så är testet positivt och det är den enda slutsats du kan dra. Styrkan på strecket kan bero på tillfälligheter som hur mycket man druckit, typ av test (känsligheten t ex) osv, så att strecket var lika tunt som på ditt förra test måste inte beyda att halten hcg sjunkit och att nåt är fel.

    Om BM finner skäl till oro kan hcg-halten kollas upp med blodprov.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3

    Jag har för mig att

    de test bm har är mindre känsliga än de man köper i handeln, har hört det nånstans. Det skulle ju i så fall förklarar att det gav ett svagare streck trots en veckas väntan.
  6. 3
    Jag har för mig att de test bm har är mindre känsliga än de man köper i handeln, har hört det nånstans. Det skulle ju i så fall förklarar att det gav ett svagare streck trots en veckas väntan.
  7. Mrs Snape
    #4

    Testade du med Preg?

    På deras förpackning vet jag att det står att deras test kan visa ett falskt tunt streck när testet har torkat. Alltså om man inte läser av det inom test tiden kan testet, trots att det är negativt, visa ett litet streck.

    Jag hoppas dock på det bästa! Köp ett Clear Blue och testa om ett par tre dagar igen, så får du säkert se ett fint streck!!!
  8. 4
    Testade du med Preg? På deras förpackning vet jag att det står att deras test kan visa ett falskt tunt streck när testet har torkat. Alltså om man inte läser av det inom test tiden kan testet, trots att det är negativt, visa ett litet streck.

    Jag hoppas dock på det bästa! Köp ett Clear Blue och testa om ett par tre dagar igen, så får du säkert se ett fint streck!!!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Såna där tester

    kan vara ospecifika, det kan vara något annat i din urin som reagerar än det hormon som skall mätas. Svaga reaktioner, som inte blir starkare efter en veckans väntan kan vara tecj´ken på ospecifik reaktion.
    Barnmorskan kan ta ett prov för att testa med en annan metod på lab, som kan ge ett säkrare besked. Man kan använda ett test där man har med en kontrollreaktion också.
  10. 5
    Såna där tester kan vara ospecifika, det kan vara något annat i din urin som reagerar än det hormon som skall mätas. Svaga reaktioner, som inte blir starkare efter en veckans väntan kan vara tecj´ken på ospecifik reaktion.
    Barnmorskan kan ta ett prov för att testa med en annan metod på lab, som kan ge ett säkrare besked. Man kan använda ett test där man har med en kontrollreaktion också.
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    En kompis till mig

    var med om samma sak, och blev lika förvirrad som du. Men hon har bara någon månad kvar nu innan bebisen pluppar ut, så det var inget tok med hennes graviditet i alla fall.

    Lycka till!
  12. 6
    En kompis till mig var med om samma sak, och blev lika förvirrad som du. Men hon har bara någon månad kvar nu innan bebisen pluppar ut, så det var inget tok med hennes graviditet i alla fall.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Hopplösa svaga streck
    By amnettan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 19:51
  2. Mina svaga streck
    By Gabbi in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 07:18
  3. ni som fått svaga streck...
    By annoännu in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 18:12
  4. ni som fått svaga streck..
    By annoännu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 16:43
  5. ni som fått svaga streck...
    By annoännu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 16:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar