Matsäck på dagis?
_00/01 Vinterbarn
  1. Ango m. Paulina -00, Simone -02 & Victor -04
    #1

    Matsäck på dagis?

    Hur funkar det vid utflykter på era dagis? Får ni skicka med matsäck eller fixar dagiset det?
    Jag funderade lite på det idag med anledning av dels en diskussion på ett annat snack och dels för att jag har flera kompisar som får fixa matsäckar när dagis ska på utflykt.
    Hos oss fixar dagis ALLTID maten. Antingen grillar de korv och pinnbröd (om de är ute över lunchen) eller om de, som imorgon, bara är ute under förmiddagen och äter lunchen lite senare på dagis, har smörgåsar och saft med sig.
    Idag hade alla barnen fått baka sina egna bröd som de skulle ha med sig imorgon, och det tyckte jag var lite mysigt!
    För er som har barn i skolan. Hur funkar det där?
    i vår kommun fixar skolan alltid maten...eller rättare sagt korv med bröd eller smörgåspaket (4 limpsmörgåsar med ost och skinka/elev). Visst inte världens bästa lunch, men ingen unge lär dö av att bara äta det. Som förälder vet man ju om det är utflykt och kan ju då lämna en matlåda att värma i micron tills de kommer hem från skolan.
    Hur funkar det hos er?

    Kramisar
  2. 1
    Matsäck på dagis? Hur funkar det vid utflykter på era dagis? Får ni skicka med matsäck eller fixar dagiset det?
    Jag funderade lite på det idag med anledning av dels en diskussion på ett annat snack och dels för att jag har flera kompisar som får fixa matsäckar när dagis ska på utflykt.
    Hos oss fixar dagis ALLTID maten. Antingen grillar de korv och pinnbröd (om de är ute över lunchen) eller om de, som imorgon, bara är ute under förmiddagen och äter lunchen lite senare på dagis, har smörgåsar och saft med sig.
    Idag hade alla barnen fått baka sina egna bröd som de skulle ha med sig imorgon, och det tyckte jag var lite mysigt!
    För er som har barn i skolan. Hur funkar det där?
    i vår kommun fixar skolan alltid maten...eller rättare sagt korv med bröd eller smörgåspaket (4 limpsmörgåsar med ost och skinka/elev). Visst inte världens bästa lunch, men ingen unge lär dö av att bara äta det. Som förälder vet man ju om det är utflykt och kan ju då lämna en matlåda att värma i micron tills de kommer hem från skolan.
    Hur funkar det hos er?

    Kramisar
  3. Anna K med Flipp & Vendela
    #2

    Vi brukar få skicka med matsäck

    om det är kortare utflykter till skogen men då är det äpple, bulle och lite saft som gäller. Nästa vecka ska de åka med Filippas avdelning till ett äventyrsbad och då ska de ha med sig lunchmatsäck (vi skickar med alltså) och Filippa har beställt köttbullesmörgåsar. Inga problem.

    På vårt förra dagis stod dagiset för matsäcken. Men det var mycket mindre än detta.
  4. 2
    Vi brukar få skicka med matsäck om det är kortare utflykter till skogen men då är det äpple, bulle och lite saft som gäller. Nästa vecka ska de åka med Filippas avdelning till ett äventyrsbad och då ska de ha med sig lunchmatsäck (vi skickar med alltså) och Filippa har beställt köttbullesmörgåsar. Inga problem.

    På vårt förra dagis stod dagiset för matsäcken. Men det var mycket mindre än detta.
  5. Camilla m Rebecca
    #3

    Vi fixar själva

    Hos oss har de alltid skogsutflykt direkt på morgonen och då är det vi föräldrar som fixar matsäcken.
  6. 3
    Vi fixar själva Hos oss har de alltid skogsutflykt direkt på morgonen och då är det vi föräldrar som fixar matsäcken.
  7. Camilla m Rebecca
    #4

    Äventyrsbad...

    ...vad kul!
    Tänk om de kunde ordna något sådant kul på vårt dagis med. Vart ska de åka? Rimbo?
  8. 4
    Äventyrsbad... ...vad kul!
    Tänk om de kunde ordna något sådant kul på vårt dagis med. Vart ska de åka? Rimbo?
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5

    Förskolan...

    fixar alltid så de har med sig korv, smörgåsar, frukt, dryck och/eller annat då de ska ut tex i skogen eller på vintern då de går till en stor pulkabacke och är ute i några timmar.
    Och barnen är alltid delaktiga i tex korvbrödsbak, bullbak eller liknande någon dag innan den aktuella utflykten.
  10. 5
    Förskolan... fixar alltid så de har med sig korv, smörgåsar, frukt, dryck och/eller annat då de ska ut tex i skogen eller på vintern då de går till en stor pulkabacke och är ute i några timmar.
    Och barnen är alltid delaktiga i tex korvbrödsbak, bullbak eller liknande någon dag innan den aktuella utflykten.
  11. Anna K med Flipp & Vendela
    #6

    De ska åka till Sollentuna

    Och det är fyra vuxna på max 12 barn så det känns ganska bra.

    Fiffens nya avdelning är helt suverän på det sättet. De hittar på massor av olika roliga saker.
  12. 6
    De ska åka till Sollentuna Och det är fyra vuxna på max 12 barn så det känns ganska bra.

    Fiffens nya avdelning är helt suverän på det sättet. De hittar på massor av olika roliga saker.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Beror på

    Gäller det mat så fixar dagiset det men är det förmiddags fika så fixar VI/föräldrarna det så är det både på Isaks dagis och där jag jobbar.
  14. 7
    Beror på Gäller det mat så fixar dagiset det men är det förmiddags fika så fixar VI/föräldrarna det så är det både på Isaks dagis och där jag jobbar.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Hos oss

    går de till skogen varje onsdag förmiddag, då har alla barnen en liten matsäck bestående av en frukt eller en mindre smörgås och dryck, mest för själva sakens skull, de äter ju lunch som vanligt när de kommer tillbaka.
    Matsäcken tar varje barn med hemifrån. Någon längre utflykt har de inte varit på ännu.
  16. 8
    Hos oss går de till skogen varje onsdag förmiddag, då har alla barnen en liten matsäck bestående av en frukt eller en mindre smörgås och dryck, mest för själva sakens skull, de äter ju lunch som vanligt när de kommer tillbaka.
    Matsäcken tar varje barn med hemifrån. Någon längre utflykt har de inte varit på ännu.
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Vi skickar med vattenflaska

    Varje onsdag går de till skogen och är borta över lunchen och en bit in på eftermiddagen. Det enda vi skickar med är en ryggsäck med vattenflaska och sittunderlag. De har uttryckligen sagt ifrån att vi ska skicka med andra saker, typ frukt o s v - de tar med allt, så blir det inga diskussioner mellan barnen om vem som har med sig vad o s v. All mat, all frukt o s v står alltså dagis för.
  18. 9
    Vi skickar med vattenflaska Varje onsdag går de till skogen och är borta över lunchen och en bit in på eftermiddagen. Det enda vi skickar med är en ryggsäck med vattenflaska och sittunderlag. De har uttryckligen sagt ifrån att vi ska skicka med andra saker, typ frukt o s v - de tar med allt, så blir det inga diskussioner mellan barnen om vem som har med sig vad o s v. All mat, all frukt o s v står alltså dagis för.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    Olika

    ibland fixar man helt egen matsäck, ibland får man skicka med dricka och frukt så står de för korv eller dylikt. Inget stort problem tycker jag.
  20. 10
    Olika ibland fixar man helt egen matsäck, ibland får man skicka med dricka och frukt så står de för korv eller dylikt. Inget stort problem tycker jag.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    1:a onsdagen varje månad

    så fixar föräldrarna matsäcken medan dagiset står för övriga utflykter...men då är det oftast en liten tetrapack MER o en liten bulle eftersom de ska äta lunchen på dagis.

    Ska lunchen ätas ute på picknic står dagis för allt.
  22. 11
    1:a onsdagen varje månad så fixar föräldrarna matsäcken medan dagiset står för övriga utflykter...men då är det oftast en liten tetrapack MER o en liten bulle eftersom de ska äta lunchen på dagis.

    Ska lunchen ätas ute på picknic står dagis för allt.
  23. Netti m Emma som går på samma avd som Flippen
    #12

    Har jag missuppfattat Sussi..

    ...eller är det inte så att dagis tar med sig frukt när de går till skogen? Jag har inte skickat med Emma matsäck någon gång den här terminen, men Elin har med sig en frukt och dricka varje torsdag.
  24. 12
    Har jag missuppfattat Sussi.. ...eller är det inte så att dagis tar med sig frukt när de går till skogen? Jag har inte skickat med Emma matsäck någon gång den här terminen, men Elin har med sig en frukt och dricka varje torsdag.
  25. Anna K med Flipp & Vendela
    #13

    Nej, du har inte missuppfattat Sussi

    Jag tänker mer hur det var på Tiger. Då var det ju till att packa matsäck varje tisdag.

    Nu tar dagis med sig frukten - det är så himla bra med Ugglan, det känns som om de kan fixa allt:-) Bra är de i alla fall.

    Går Elin på Nalle Puh? Jag har inte skickat med Vendela något nämligen och ingen har sagt något.
  26. 13
    Nej, du har inte missuppfattat Sussi Jag tänker mer hur det var på Tiger. Då var det ju till att packa matsäck varje tisdag.

    Nu tar dagis med sig frukten - det är så himla bra med Ugglan, det känns som om de kan fixa allt:-) Bra är de i alla fall.

    Går Elin på Nalle Puh? Jag har inte skickat med Vendela något nämligen och ingen har sagt något.
  27. Netti m Emma och Elin
    #14

    Elin går på Nasse...

    ...och de går ut tillsammans med Ior. Tror att Vendela är lite för liten ännu för skogsutflyckten.
  28. 14
    Elin går på Nasse... ...och de går ut tillsammans med Ior. Tror att Vendela är lite för liten ännu för skogsutflyckten.
  29. Anna K med Flipp & Vendela
    #15

    De brukar

    sätta Vendela och en liten Simon i en tvillingvagn och köra runt på dem medan de ivrigt petar varann i ögonen;-)
  30. 15
    De brukar sätta Vendela och en liten Simon i en tvillingvagn och köra runt på dem medan de ivrigt petar varann i ögonen;-)
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    På Claudios..

    ..görs inga utflykter:(

    På 3 år har jag skickat med matsäck 3 ggr...
  32. 16
    På Claudios.. ..görs inga utflykter:(

    På 3 år har jag skickat med matsäck 3 ggr...

Liknande trådar

  1. matsäck
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 15:44
  2. Matsäck på dagis
    By geg68 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 14:01
  3. Matsäck till dagis
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 07:58
  4. Matsäck
    By SandraB in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 14:37
  5. Matsäck till dagis
    By Nissa in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 18:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar