Om en elev som äter Concerta...
Bokstavsbarn
  1. Litens mamma frågar
    #1

    Om en elev som äter Concerta...

    Jag undrar om någon av er som har barn/ungdomar som äter Concerta har märkt att andedräkten blivit fränare? Jag har en elev vars andedräkt luktar sprit/aceton, och han äter Concerta. Nu brukar sån andedräkt vara symptom på annat droger/alkohol/anorexi för att nämna några, men man vill ju inte larma igång något om det visar sig att det beror på medicinen. Han säger själv att han blir väldigt muntorr, har ni märkt av ngt sånt?
    Sedan vill jag passa på och fråga om ni tar illa upp om jag frågar när det rör elev och inte min egen lilla krabat Liten.
  2. 1
    Om en elev som äter Concerta... Jag undrar om någon av er som har barn/ungdomar som äter Concerta har märkt att andedräkten blivit fränare? Jag har en elev vars andedräkt luktar sprit/aceton, och han äter Concerta. Nu brukar sån andedräkt vara symptom på annat droger/alkohol/anorexi för att nämna några, men man vill ju inte larma igång något om det visar sig att det beror på medicinen. Han säger själv att han blir väldigt muntorr, har ni märkt av ngt sånt?
    Sedan vill jag passa på och fråga om ni tar illa upp om jag frågar när det rör elev och inte min egen lilla krabat Liten.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Kan också komma från en intolerans

    Min son luktade aceton innan han började äta glutenfritt.
    Han började med Concerta långt efter så det kan inte ha varit det.
  4. 2
    Kan också komma från en intolerans Min son luktade aceton innan han började äta glutenfritt.
    Han började med Concerta långt efter så det kan inte ha varit det.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Jo,

    det är så att många blir torra i mun av Conserta och det klart att om man är torrare i munnen så är det större risk att man luktar illa. Det är nog en bra grogrund.

    Både jag och min son äter Conserta och vi är torra i mun. Använder tabletter mot muntorrhet som man kan köpa på apoteket och det fungerar. Man märker direkt om min son slarvat med tandborstningen på morgonen för då luktar han verkligen illa ur munnen.

    Jag tror mycket väl att det kan vara så att det beror på medicinen men samtidigt så kan det ju finnas någon annan orsak också. Kanske kan du tipsa om tabletter mot muntorrheten för det är ett problem som leder till hål i tänderna och inte bara dålig andedräkt.

    Jag tar i alla fall inte illa upp över att du skriver här, det är härligt med så engagerad personal!

  6. 3
    Jo, det är så att många blir torra i mun av Conserta och det klart att om man är torrare i munnen så är det större risk att man luktar illa. Det är nog en bra grogrund.

    Både jag och min son äter Conserta och vi är torra i mun. Använder tabletter mot muntorrhet som man kan köpa på apoteket och det fungerar. Man märker direkt om min son slarvat med tandborstningen på morgonen för då luktar han verkligen illa ur munnen.

    Jag tror mycket väl att det kan vara så att det beror på medicinen men samtidigt så kan det ju finnas någon annan orsak också. Kanske kan du tipsa om tabletter mot muntorrheten för det är ett problem som leder till hål i tänderna och inte bara dålig andedräkt.

    Jag tar i alla fall inte illa upp över att du skriver här, det är härligt med så engagerad personal!

  7. Litens mamma
    #4

    jasså? från gluten? intressant...

    Inte för att jag har ngn aning om det vad gäller just denna elev, men just ur intoleransvinkel är det ju intressant eftersom vi inom skolan (gymnasiet) är väldigt observanta på symptom som acetonlukt etc. Det kan ju bli väldigt illa om man misstolkar ju!
  8. 4
    jasså? från gluten? intressant... Inte för att jag har ngn aning om det vad gäller just denna elev, men just ur intoleransvinkel är det ju intressant eftersom vi inom skolan (gymnasiet) är väldigt observanta på symptom som acetonlukt etc. Det kan ju bli väldigt illa om man misstolkar ju!
  9. Lejonmamma
    #5

    Acetonluktande andedräkt

    är också ett tecken på diabetes.


    Bra tips med sugtabletter mot torr i munnen.
  10. 5
    Acetonluktande andedräkt är också ett tecken på diabetes.


    Bra tips med sugtabletter mot torr i munnen.

Liknande trådar

  1. Understimulerad elev
    By wondergirl in forum Skolbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 18:19
  2. Äter concerta..
    By Sofia m.Ludvig in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 07:19
  3. Jag äter ju Concerta
    By SjösjukaJenny in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 15:32
  4. Elev med på FÖRÄLDRAMÖTE?
    By Mamma-69 in forum Barn som yrke
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 18:57
  5. En fd elev har dött
    By fröken in forum Barn som yrke
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 11:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar