Havanna är äntligen här.. *långt*
_0509 Septemberbarn
  1. Maartha som äntligen känner sig som en mamma
    #1

    Havanna är äntligen här.. *långt*

    Hej allihopa.. och tack för era grattis hälsningar! har tyvärr inte hunnit läsa alla än..

    Som Lenna berättat fick vi en flicka i fredagsn ny kväll.. det hela började tidigare på dan då jag var hos min bm på kontroll och vi skulle göra en ctg inför helgen eftersom jag var lite orolig för att jag gick så många dagar över.. tyvärr blev inte ctgn så bra som hon hade hoppats på och jag blev till sagd att åka till falun för en ny koll senare under dagen..

    men det blev lika där... ctgn blev inte till belåtelse och till slut tog de beslutet att ta hål på hinnorna.. de satte samtidigt ën elektrod på bebisens huvud. Men de tyckte fortfarande att de inte var riktigt säkra på hur bebisen mådde för det visade dåliga kurvor hela tiden.. så efter en timme ungefär kom de in och sa att jag inte fick äta eller dricka nått utifall det skulle bli snitt.. alleles efter det kom det även en doktor som skulle berätta samma sak och då kom de på att ingen kollat fostervattnet, hur det såg ut.. när vi kollade hade bebisen givet vis bajsat i det och då blev det fart på dem ska ni tro.. inom 5 minuter var det beslutat om snitt.. så allt förberäddes och vi rullades ner till op.. själva snittet gick jätte bra jag fick vara vaken hela tiden.. När hon kom ut hade hon jätte mycket fostervatten å jox i lungorna så de sög å sög.. sen blev inte värderna på henne så bra så de tog det säkra före det osäkra å gick ner med henne till neo.. där kom de på att hon bara kunde syresätta sig till 40% själv och det hela blev mer akut.. de gav henne två påsar blod oxå för hon hade blodbrist och så hamnade hon i respirator... de testade å grejade, hängde knappt med på hälften för jag var uppe på förlossningen i ca en timme efter hon föddes oxå för att vila upp mig.. så vad de egentligen gjorde har jag dålig koll på.. sen fick jag i varje fall komma ner å kika. Det bestämmdes att om Uppsala kunde komma hit och hämta henne med helikopter skulle de göra det för i uppsala finns det bättre grejer, bla bättre respiratorer med högre kapasitet än vad de har här.. så vid 01 tiden på natten kom ett stort gäng med doktorer från uppsala för att hämta våran prinsessa. Jens ringde sin pappa som skjutsade honom i våran bil ner och de åkte ungefär samtidigt som Havanna. Jag fick lov att åka upp på förlossngen igen för att se så jag mådde bra, klä mig å vänta på transport som var ambulans för min del.. jag kom till uppsala ca 40 minuter efter Jens och ca 1 timme efter Havanna..

    men hela tiden sen vi kom till uppsala har allt blivit bättre.. alla värden har stigit och på söndag tror jag det var behövde hon inte resperator längre utan får lite hjälp emellan åt av en grimma med syrgas.. på tisdag eftermiddag åkte vi hem till Falun igen där vi nu är på avd 33 som är neo här..

    De tror att ev så har jag tagit blod från bebisen i magen och därför blev det så här eller så drabbades hon av ett luftburet virus direkt vid födseln men de kan inte säga villket än.. Men Havanna återhämtar sig jätte bra och blir mer å mer som en vanlig bebis.. de första dagarna var hon i prinsip nersövd.

    så det vi väntar på nu är att hon ska återhämta sig, hjärtat var jätte svullet när hon föddes så det ska åter få normal storlek så hade hon jätte mycket vatten i kroppen oxå som vi väntar med att det ska gå ut.. det var därför hon vägde så mycket hade hon inte haft det hade hon nog vägt runt 4kg bara..

    Detta blev väääldigt långt hoppas nån orkat läsa.. :) just nu sitter jag här på vårat rum med pappas bärbara dator.. är man nörd så är man.. hihi..

    vill ni kika på havanna finns bilder här: tjorven.staffdogs.net/havanna

    Kram Marit
  2. 1
    Havanna är äntligen här.. *långt* Hej allihopa.. och tack för era grattis hälsningar! har tyvärr inte hunnit läsa alla än..

    Som Lenna berättat fick vi en flicka i fredagsn ny kväll.. det hela började tidigare på dan då jag var hos min bm på kontroll och vi skulle göra en ctg inför helgen eftersom jag var lite orolig för att jag gick så många dagar över.. tyvärr blev inte ctgn så bra som hon hade hoppats på och jag blev till sagd att åka till falun för en ny koll senare under dagen..

    men det blev lika där... ctgn blev inte till belåtelse och till slut tog de beslutet att ta hål på hinnorna.. de satte samtidigt ën elektrod på bebisens huvud. Men de tyckte fortfarande att de inte var riktigt säkra på hur bebisen mådde för det visade dåliga kurvor hela tiden.. så efter en timme ungefär kom de in och sa att jag inte fick äta eller dricka nått utifall det skulle bli snitt.. alleles efter det kom det även en doktor som skulle berätta samma sak och då kom de på att ingen kollat fostervattnet, hur det såg ut.. när vi kollade hade bebisen givet vis bajsat i det och då blev det fart på dem ska ni tro.. inom 5 minuter var det beslutat om snitt.. så allt förberäddes och vi rullades ner till op.. själva snittet gick jätte bra jag fick vara vaken hela tiden.. När hon kom ut hade hon jätte mycket fostervatten å jox i lungorna så de sög å sög.. sen blev inte värderna på henne så bra så de tog det säkra före det osäkra å gick ner med henne till neo.. där kom de på att hon bara kunde syresätta sig till 40% själv och det hela blev mer akut.. de gav henne två påsar blod oxå för hon hade blodbrist och så hamnade hon i respirator... de testade å grejade, hängde knappt med på hälften för jag var uppe på förlossningen i ca en timme efter hon föddes oxå för att vila upp mig.. så vad de egentligen gjorde har jag dålig koll på.. sen fick jag i varje fall komma ner å kika. Det bestämmdes att om Uppsala kunde komma hit och hämta henne med helikopter skulle de göra det för i uppsala finns det bättre grejer, bla bättre respiratorer med högre kapasitet än vad de har här.. så vid 01 tiden på natten kom ett stort gäng med doktorer från uppsala för att hämta våran prinsessa. Jens ringde sin pappa som skjutsade honom i våran bil ner och de åkte ungefär samtidigt som Havanna. Jag fick lov att åka upp på förlossngen igen för att se så jag mådde bra, klä mig å vänta på transport som var ambulans för min del.. jag kom till uppsala ca 40 minuter efter Jens och ca 1 timme efter Havanna..

    men hela tiden sen vi kom till uppsala har allt blivit bättre.. alla värden har stigit och på söndag tror jag det var behövde hon inte resperator längre utan får lite hjälp emellan åt av en grimma med syrgas.. på tisdag eftermiddag åkte vi hem till Falun igen där vi nu är på avd 33 som är neo här..

    De tror att ev så har jag tagit blod från bebisen i magen och därför blev det så här eller så drabbades hon av ett luftburet virus direkt vid födseln men de kan inte säga villket än.. Men Havanna återhämtar sig jätte bra och blir mer å mer som en vanlig bebis.. de första dagarna var hon i prinsip nersövd.

    så det vi väntar på nu är att hon ska återhämta sig, hjärtat var jätte svullet när hon föddes så det ska åter få normal storlek så hade hon jätte mycket vatten i kroppen oxå som vi väntar med att det ska gå ut.. det var därför hon vägde så mycket hade hon inte haft det hade hon nog vägt runt 4kg bara..

    Detta blev väääldigt långt hoppas nån orkat läsa.. :) just nu sitter jag här på vårat rum med pappas bärbara dator.. är man nörd så är man.. hihi..

    vill ni kika på havanna finns bilder här: tjorven.staffdogs.net/havanna

    Kram Marit
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Oj vikken pärs

    men vad skönt att ni båda mår bra..
    gud vikken sötnos och sånt underbart fint namn...
    ta hand om er båda...jättekram
  4. 2
    Oj vikken pärs men vad skönt att ni båda mår bra..
    gud vikken sötnos och sånt underbart fint namn...
    ta hand om er båda...jättekram
  5. *Lenna* m Mira 27/9
    #3

    hej vännen!

    Så härligt att ni kommit tillbaka. Å vad bra att du är \"nörd\" så man fick läsa lite mer om hur det var.. Får du sova med Havanna nere på 33:an eller är du 37:an? Och när kan ni ta emot besök? Såg att ni hade uppdaterat med bilder ;) De var jätte fina!

    Imorgon ska jag på Bvc på fm men jag skulle gärna åka en vända till Falun efter lunch, om inte annat bara för att träffa dig! Och visa min prinsessa.
    Alltså jag träffar ju HEMSKT gärna Havanna också, men jag förstår om det inte går.. vet ju hur det var när syster och Kevin var på 33:an..

    Stor KRAM till er alla!
  6. 3
    hej vännen! Så härligt att ni kommit tillbaka. Å vad bra att du är \"nörd\" så man fick läsa lite mer om hur det var.. Får du sova med Havanna nere på 33:an eller är du 37:an? Och när kan ni ta emot besök? Såg att ni hade uppdaterat med bilder ;) De var jätte fina!

    Imorgon ska jag på Bvc på fm men jag skulle gärna åka en vända till Falun efter lunch, om inte annat bara för att träffa dig! Och visa min prinsessa.
    Alltså jag träffar ju HEMSKT gärna Havanna också, men jag förstår om det inte går.. vet ju hur det var när syster och Kevin var på 33:an..

    Stor KRAM till er alla!
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Oj, oj, oj

    vilken dramatik! Och stackars Havanna som måste ha alla de där slangarna! Blev riktigt tårögd när jag såg henne. Skönt att allt gick så bra till slut.

    Kram Dessi

  8. 4
    Oj, oj, oj vilken dramatik! Och stackars Havanna som måste ha alla de där slangarna! Blev riktigt tårögd när jag såg henne. Skönt att allt gick så bra till slut.

    Kram Dessi

  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Vilken mardröm!

    Skönt att höra att det är på rätt väg... grattis ännu en gång till Havanna.
  10. 5
    Vilken mardröm! Skönt att höra att det är på rätt väg... grattis ännu en gång till Havanna.
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Heeej o graaattis

    igen! o herregud vilken pärs! hur klarade ni av det? eller ja de e väl bara o klara av antar jag! men fy vad hemskt!
    skönt att de e på bättringsvägar nu iallafall!
    massor med tur!!
    hälsa lilla havanna o ta hand om er! ni ser iallafall pigga o fräscha ut! stooooor kram till dej
  12. 6
    Heeej o graaattis igen! o herregud vilken pärs! hur klarade ni av det? eller ja de e väl bara o klara av antar jag! men fy vad hemskt!
    skönt att de e på bättringsvägar nu iallafall!
    massor med tur!!
    hälsa lilla havanna o ta hand om er! ni ser iallafall pigga o fräscha ut! stooooor kram till dej
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    oj oj

    förstår att det måste varit omtumlande! grattias och va bra att allt går åt rätt håll
  14. 7
    oj oj förstår att det måste varit omtumlande! grattias och va bra att allt går åt rätt håll
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Grattis till Havanna!

    Fint namn! Och vicken stor, liten goding du fått! Hoppas nu ni kvickar er o bli friska!
    Kram fr oss!
  16. 8
    Grattis till Havanna! Fint namn! Och vicken stor, liten goding du fått! Hoppas nu ni kvickar er o bli friska!
    Kram fr oss!
  17. Miqa
    #9

    oh...

    Hjälp! Hur har du klarat allt???? Hur mår du nu, har du kunnat smälta och gå vidare? När vet ni om allt är okej? Jättekram
  18. 9
    oh... Hjälp! Hur har du klarat allt???? Hur mår du nu, har du kunnat smälta och gå vidare? När vet ni om allt är okej? Jättekram
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10

    KRAAAM gumman...

    Vilken pärs! Skönt att det upptäcktes i tid att lilla tjejen inte mådde så vidare värst bra. Hoppas nu ni får en kort vistelse på Neo och att du själv återhämtar dig snabbt efter snittet.

    KRAM <3
  20. 10
    KRAAAM gumman... Vilken pärs! Skönt att det upptäcktes i tid att lilla tjejen inte mådde så vidare värst bra. Hoppas nu ni får en kort vistelse på Neo och att du själv återhämtar dig snabbt efter snittet.

    KRAM <3
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    vilka dramatiska berättelser

    det är här idag.

    kram och hoppas Havanna snart är fit for fight och får åka hem.
    Kram.
  22. 11
    vilka dramatiska berättelser det är här idag.

    kram och hoppas Havanna snart är fit for fight och får åka hem.
    Kram.
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    Vilken tuff start

    Jätte grattis till Havanna, verkar vara en stark tjej.
    jag grät när jag läste hur tufft ni haft det, jag tycker att det räcker med det vi gått igenom, men både du o jag fick stora barn o det visar sig att de är starka :) Lycka till, kram
  24. 12
    Vilken tuff start Jätte grattis till Havanna, verkar vara en stark tjej.
    jag grät när jag läste hur tufft ni haft det, jag tycker att det räcker med det vi gått igenom, men både du o jag fick stora barn o det visar sig att de är starka :) Lycka till, kram
  25. Medlem sedan
    Jul 2004
    #13

    äntligen maartha! *ler*

    grattis i massor till lill havanna!

    men vilken ankomst!? håller tummar och tår för snabbt återhämtande - hoppas innerligt allt reder sig nu och att ni får det bra! *kram*
  26. 13
    äntligen maartha! *ler* grattis i massor till lill havanna!

    men vilken ankomst!? håller tummar och tår för snabbt återhämtande - hoppas innerligt allt reder sig nu och att ni får det bra! *kram*
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Oj vilken tuff start!

    Skönt att det börjar ordna sig och super GRATTIS!!!!! efter den långa väntan!!!
  28. 14
    Oj vilken tuff start! Skönt att det börjar ordna sig och super GRATTIS!!!!! efter den långa väntan!!!
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Heeeej gumman!!!

    ååå vad jag har tänkt på dig ska du veta!!!!

    är så glad att ni mår bättre nu iaf!!!
    MEGASTORA kramen till dig och din prinsessa!!!!!!!
  30. 15
    Heeeej gumman!!! ååå vad jag har tänkt på dig ska du veta!!!!

    är så glad att ni mår bättre nu iaf!!!
    MEGASTORA kramen till dig och din prinsessa!!!!!!!
  31. Katah
    #16

    oj!

    Vad jag beundrar dig... som kan berätta allt lugnt och sansat!
    Skönt att allt börjar vända... men vilken start!!!

    Grattis ännu en gång till mamma , pappa och lilla-Havanna!
  32. 16
    oj! Vad jag beundrar dig... som kan berätta allt lugnt och sansat!
    Skönt att allt börjar vända... men vilken start!!!

    Grattis ännu en gång till mamma , pappa och lilla-Havanna!
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17

    Grattis till flickan!!!

    Oj oj oj vilken pärs.

    Hoppas allt är bra med er.
  34. 17
    Grattis till flickan!!! Oj oj oj vilken pärs.

    Hoppas allt är bra med er.
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18

    Grattis till flickan...

    kram
  36. 18
    Grattis till flickan... kram
  37. Medlem sedan
    Feb 2005
    #19

    Grattis igen!!!

    Jösses, vilken pärs! Men du ser väldigt glad och pigg ut på bilderna i alla fall ;-)
    Och Havanna ser ju för underbar ut!!! Hoppas hos snart mår tip-top och att alla sladdar snart försvinner från hennes fina kropp!

    Vilken tur att allt gick så bra som det gjorde!
    Grattis till hela familjen!!
  38. 19
    Grattis igen!!! Jösses, vilken pärs! Men du ser väldigt glad och pigg ut på bilderna i alla fall ;-)
    Och Havanna ser ju för underbar ut!!! Hoppas hos snart mår tip-top och att alla sladdar snart försvinner från hennes fina kropp!

    Vilken tur att allt gick så bra som det gjorde!
    Grattis till hela familjen!!

Liknande trådar

  1. Äntligen i mål! *15 km långt*
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 14:41
  2. Äntligen... *LÅNGT*
    By Ulrika, mamma till 6 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 17:40
  3. Så gick man äntligen dit (långt)
    By På väg mot bätte in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 15:22
  4. Äntligen *långt*
    By Vilhelmina in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 16:49
  5. Äntligen *långt, och lite OT*
    By Åsa m Filippa + bf6/3 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 22:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar