grönsaker
_0405 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    grönsaker

    Vi har bestämmt oss (igen) för att servera grönsaker till alla större mål. Vi var duktiga på det när Evelina precis började äta vår mat, men nu har vi blivit slarviga. Men idag vid middagsbordet bestämade vi oss för att ta tag i grönsakerna igen. Det tar inte lång tid att göra iordning en skål med majs eller vad det nu kan vara.

    Vi behöver tips på vad vi kan servera för grönsaker. Idag blev det majs till sambon och Evelina och broccoli till mig (jag gillar inte majs så värst).
    Men det blir tråkigt att servera det varje dag framöver. Vad serverar ni för grönsaker till maten eller är ni som vi och glömmer av det?

    Ge mig massor av tips och gärna med recept om det behövs. Vi är villiga att prova det mesta. Grönsaker är gott och nyttigt!
  2. 1
    grönsaker Vi har bestämmt oss (igen) för att servera grönsaker till alla större mål. Vi var duktiga på det när Evelina precis började äta vår mat, men nu har vi blivit slarviga. Men idag vid middagsbordet bestämade vi oss för att ta tag i grönsakerna igen. Det tar inte lång tid att göra iordning en skål med majs eller vad det nu kan vara.

    Vi behöver tips på vad vi kan servera för grönsaker. Idag blev det majs till sambon och Evelina och broccoli till mig (jag gillar inte majs så värst).
    Men det blir tråkigt att servera det varje dag framöver. Vad serverar ni för grönsaker till maten eller är ni som vi och glömmer av det?

    Ge mig massor av tips och gärna med recept om det behövs. Vi är villiga att prova det mesta. Grönsaker är gott och nyttigt!
  3. Sölvi med Lily
    #2

    Majs, ärtor, tomatbitar, broccoli, blomkål

    ja, vad som helst egentligen. Men jag är rädd för att ge råa morotsbitar att bita i, Lily har fortfarande bara 6 tänder (ovanligt???), men kokta kan gå bra.

    Fast många grönsaker kommer ut igen om de inte serveras i maten (såsen). Men tomater älskar hon!
  4. 2
    Majs, ärtor, tomatbitar, broccoli, blomkål ja, vad som helst egentligen. Men jag är rädd för att ge råa morotsbitar att bita i, Lily har fortfarande bara 6 tänder (ovanligt???), men kokta kan gå bra.

    Fast många grönsaker kommer ut igen om de inte serveras i maten (såsen). Men tomater älskar hon!
  5. evaOregon
    #3

    Vi har nästan alltid grönsakerna...

    i själv maträtten. T ex äter vi pasta med blomkålssås idag. Då består såsen av blomkål, grädde, tomatpure och kryddor. Igår åt vi soppa på butternut squash och då var ju också grönsakerna i maten redan.
  6. 3
    Vi har nästan alltid grönsakerna... i själv maträtten. T ex äter vi pasta med blomkålssås idag. Då består såsen av blomkål, grädde, tomatpure och kryddor. Igår åt vi soppa på butternut squash och då var ju också grönsakerna i maten redan.
  7. Sölvi med Lily
    #4

    Blomkålsås lät gott

    Har du exact resept??
    Jag är jättedårlig på att bara slänga ihop något.
  8. 4
    Blomkålsås lät gott Har du exact resept??
    Jag är jättedårlig på att bara slänga ihop något.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5

    Här har vi varit dåliga med grönsakerna

    den senaste tiden. Annars brukar vi äta gurka, tomater, morötter, ärtor, majs, broccoli, smörbönor, vitkål (men det äter inte S så gärna, lite svårt att äta), linser, paprika (också lite svårt att äta, men han provar). Blomkål äter vi ibland rå, men det är svårt att tugga för S.

    Det smidigaste är att öppna en majsburk. Hur nyttigt det är med söt kokt majs på burk vet jag dock inte =) Däremot är det populärt hos barnen och bättre än ingenting.

    Ganska oväntat (tycker jag) gillar de smörbönor väldigt mycket. Vi köper på burk på Willys eller Hemköp.

    Även Risentas små linser är populära. Lite jobbigt att koka. Jag brukar göra en vinägrett, hacka röd lök och persilja, eventuellt hackad tomat och gurka och blanda med linserna. Kokta linser kan man också blanda i köttfärssås. Jag tänker inte på de röda eller gröna linserna, utan på de som är lite brunblågröna. Jättefina.

    Något som F gillar är en sallad på riven morot och rivet äpple blandat med lite lite vinäger och lite socker.
  10. 5
    Här har vi varit dåliga med grönsakerna den senaste tiden. Annars brukar vi äta gurka, tomater, morötter, ärtor, majs, broccoli, smörbönor, vitkål (men det äter inte S så gärna, lite svårt att äta), linser, paprika (också lite svårt att äta, men han provar). Blomkål äter vi ibland rå, men det är svårt att tugga för S.

    Det smidigaste är att öppna en majsburk. Hur nyttigt det är med söt kokt majs på burk vet jag dock inte =) Däremot är det populärt hos barnen och bättre än ingenting.

    Ganska oväntat (tycker jag) gillar de smörbönor väldigt mycket. Vi köper på burk på Willys eller Hemköp.

    Även Risentas små linser är populära. Lite jobbigt att koka. Jag brukar göra en vinägrett, hacka röd lök och persilja, eventuellt hackad tomat och gurka och blanda med linserna. Kokta linser kan man också blanda i köttfärssås. Jag tänker inte på de röda eller gröna linserna, utan på de som är lite brunblågröna. Jättefina.

    Något som F gillar är en sallad på riven morot och rivet äpple blandat med lite lite vinäger och lite socker.
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6

    jag river moroten...

    ...och då går det lättare ner. Milla har bara 8 tänder och har inte fått någon ny tand sen juni... men det kanske ska vara så???
  12. 6
    jag river moroten... ...och då går det lättare ner. Milla har bara 8 tänder och har inte fått någon ny tand sen juni... men det kanske ska vara så???
  13. evaOregon
    #7

    Ja, jag får översätta...

    mitt amerikanska recept. Det serveras med kokt bandspaghetti.

    Man tar ett blomkålshuvud och skär det i bitar (i buketter). 4 vitlöksklyftor hackas. Sedan steker man vitlöken i olivolja någon minut och häller sedan i blomkålen och steker den också lite.

    Efter några minuter häller man på någon deciliter vatten, lägger ett lock på kastrullen eller stekpannan och kokar i cirka 10 minuter eller tills blomkålen är kokt, men inte mosig. Vattnet ska då ha kokt bort. Behövs det mer vatten under kokningen så kan man hälla på lite.

    Man blandar ihop 2,5 dl vispgrädde (som inte vispats) med 2 dl tomatpure (man kan änvända mindre), salt. peppar och riven muskotnöt efter smak. Häll gräddblandningen över den kokta blomkålen och hetta upp alltihop så det blir lite varmt. Klart!
  14. 7
    Ja, jag får översätta... mitt amerikanska recept. Det serveras med kokt bandspaghetti.

    Man tar ett blomkålshuvud och skär det i bitar (i buketter). 4 vitlöksklyftor hackas. Sedan steker man vitlöken i olivolja någon minut och häller sedan i blomkålen och steker den också lite.

    Efter några minuter häller man på någon deciliter vatten, lägger ett lock på kastrullen eller stekpannan och kokar i cirka 10 minuter eller tills blomkålen är kokt, men inte mosig. Vattnet ska då ha kokt bort. Behövs det mer vatten under kokningen så kan man hälla på lite.

    Man blandar ihop 2,5 dl vispgrädde (som inte vispats) med 2 dl tomatpure (man kan änvända mindre), salt. peppar och riven muskotnöt efter smak. Häll gräddblandningen över den kokta blomkålen och hetta upp alltihop så det blir lite varmt. Klart!
  15. Sölvi med Lily
    #8

    Tack, det skall jag prova en vacker dag.

    Får köpa hem blomkål först, inget jag brukar ha färskt i kylen.
  16. 8
    Tack, det skall jag prova en vacker dag. Får köpa hem blomkål först, inget jag brukar ha färskt i kylen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Frysta ärtor & majs

    Är nästan stående på menyn. Ärtor är så himla smidigt. Vi serverar dem oftast jumna med lite smör på. Kokar upp vatten i vattenkokaren och häller på ärtorna i två omgångar, häller av och sedan smör på. Mums!
    Sedan gör vi som Eva, mycket grönsaker i matlagningen såsom broccoli, grönsaksblandning och wokgrönsaker.
  18. 9
    Frysta ärtor & majs Är nästan stående på menyn. Ärtor är så himla smidigt. Vi serverar dem oftast jumna med lite smör på. Kokar upp vatten i vattenkokaren och häller på ärtorna i två omgångar, häller av och sedan smör på. Mums!
    Sedan gör vi som Eva, mycket grönsaker i matlagningen såsom broccoli, grönsaksblandning och wokgrönsaker.

Liknande trådar

  1. Min man och grönsaker
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 14:16
  2. Grönsaker då?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 11:52
  3. Grönsaker
    By Linjo in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 20:46
  4. grönsaker, grönsaker...
    By Elvida in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 21:13
  5. Grönsaker?
    By Marre m J & E in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 00:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar