Folsyra
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Folsyra

    Med jämna mellanrum dyker frågan upp om att äta eller inte äta folsyra före graviditet.Nu när pressen skrivit så mycket om det och alltid enbart nämt just ryggmärgsbråck så är det vad som näms.
    Vad som förvånar mig är att ni inte kommer in till oss på ryggmärgsbråcks-snacket och frågar.Det finns ett flertal föräldrar här med rmb-barn.
    Att jag själv inte uttalat mig nu och här beror på att min dottern nu är tonåring och jag inte anser att jag besitter den senaste informationen.Och de flest,om inte alla har en mycket öppen dialog om allt runt handikappet,så jag tror nog ni kommer att få bra svar där.
  2. 1
    Folsyra Med jämna mellanrum dyker frågan upp om att äta eller inte äta folsyra före graviditet.Nu när pressen skrivit så mycket om det och alltid enbart nämt just ryggmärgsbråck så är det vad som näms.
    Vad som förvånar mig är att ni inte kommer in till oss på ryggmärgsbråcks-snacket och frågar.Det finns ett flertal föräldrar här med rmb-barn.
    Att jag själv inte uttalat mig nu och här beror på att min dottern nu är tonåring och jag inte anser att jag besitter den senaste informationen.Och de flest,om inte alla har en mycket öppen dialog om allt runt handikappet,så jag tror nog ni kommer att få bra svar där.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Menar du att

    vi ska \"klampa in\" där och ställa frågan \"Åt du extra folsyra under din graviditet och fick sen ändå ett rmb-barn?\"

    För min del skulle det inte kännas särskilt bra att ställa en sådan fråga därinne. Och jag antar att de flesta vet att risken för rmb finns ju där oavsett om man äter extra folsyra eller inte - risken försvinner ju inte, den blir bara mindre (hur mycket mindre har jag dock ingen aning om).

    Sen är ju folsyra även viktigt för tex blodbildning, min man måste tex äta en ganska hög dos folsyra + B12 resten av sitt liv för att inte drabbas av \"blodbrist\".
  4. 2
    Menar du att vi ska \"klampa in\" där och ställa frågan \"Åt du extra folsyra under din graviditet och fick sen ändå ett rmb-barn?\"

    För min del skulle det inte kännas särskilt bra att ställa en sådan fråga därinne. Och jag antar att de flesta vet att risken för rmb finns ju där oavsett om man äter extra folsyra eller inte - risken försvinner ju inte, den blir bara mindre (hur mycket mindre har jag dock ingen aning om).

    Sen är ju folsyra även viktigt för tex blodbildning, min man måste tex äta en ganska hög dos folsyra + B12 resten av sitt liv för att inte drabbas av \"blodbrist\".
  5. jenpet
    #3

    Fast frågorna här..

    .. handlar ju just om effekterna av folsyra och misnkning av visa risker, inte om handikappet ryggmärgsbråck i sig, så vad skulle ni kunna tillföra där som inte kan tillföras här?
  6. 3
    Fast frågorna här.. .. handlar ju just om effekterna av folsyra och misnkning av visa risker, inte om handikappet ryggmärgsbråck i sig, så vad skulle ni kunna tillföra där som inte kan tillföras här?
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Tanken var den

    att några av oss kanske får en extra bra information när vi väntar nästa barn.Den informationen skulle alla må bra av och vi kan dela med oss.Eftersom ämnet ligger oss nära och vi har ett nätverk emellan oss om bla folsyra finns det information,OM någon är intresserad.
    Sen kan vi naturligtvis berätta att livet inte är slut för att barnet föds med rmb :)
  8. 4
    Tanken var den att några av oss kanske får en extra bra information när vi väntar nästa barn.Den informationen skulle alla må bra av och vi kan dela med oss.Eftersom ämnet ligger oss nära och vi har ett nätverk emellan oss om bla folsyra finns det information,OM någon är intresserad.
    Sen kan vi naturligtvis berätta att livet inte är slut för att barnet föds med rmb :)
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Vad då klampa in?

    Om du/ni använder samma goda ton som är vanlig här på aff så är ni varmt välkomna.
    Jag vill just förmedla det att frågan är helt ok att ställa.Får intrycket av att du tycker det är en väldigt känslig fråga,för oss där är det något vi måste leva med.Många har frågat hur vi gjort eller vad vi fått för råd till nästa graviditet.Och vi delar gärna med oss.
  10. 5
    Vad då klampa in? Om du/ni använder samma goda ton som är vanlig här på aff så är ni varmt välkomna.
    Jag vill just förmedla det att frågan är helt ok att ställa.Får intrycket av att du tycker det är en väldigt känslig fråga,för oss där är det något vi måste leva med.Många har frågat hur vi gjort eller vad vi fått för råd till nästa graviditet.Och vi delar gärna med oss.
  11. jenpet
    #6

    Nej och..

    .. det har inte det minsta handlat om att livet skulle vara slut för att barnet får rmb heller, utan om att vissa saker kan minska risken.
    Om ni hu har extra finemang info så kan ni väl lika gärna dela med er av den här då? Det är väl inte konstigt att frågor om t ex folsyra och andra förebyggande åtgärder ställs här och inte på varje individuell grupp för varje handikapp som ev. kan vara berört? Det handlar ju som sagt inte bara om rmb.
  12. 6
    Nej och.. .. det har inte det minsta handlat om att livet skulle vara slut för att barnet får rmb heller, utan om att vissa saker kan minska risken.
    Om ni hu har extra finemang info så kan ni väl lika gärna dela med er av den här då? Det är väl inte konstigt att frågor om t ex folsyra och andra förebyggande åtgärder ställs här och inte på varje individuell grupp för varje handikapp som ev. kan vara berört? Det handlar ju som sagt inte bara om rmb.
  13. Karin
    #7

    Folsyra och graviditet - lite info!

    Hej,
    Vill bara bidra med lite information om folsyra och graviditet. Enligt den information jag fått av läkare bör man äta 400 ug (mikro gram) folsyra om dagen från och med 1 månad (gärna 3 månader) innan man \"planerar\" att bli gravid.
    Har man \"anlag\" för ryggmärgsbråck (ett barn sedan tidigare med RMB, eller släkting med RMB) ökar risken för att fostret ska \"drabbas\" och man bör då äta 5 mg (milli gram) folsyra om dagen (alltså 10 ggr högra dos)med början 3 månader innan planerad graviditet.
    Väntade barn 1998 som diagnostiserades med RMB, åt sedan hög dos folsyra innan barn nummer två och tre (född 2004 då ovanstående rekomendationer fortfarande gällde)och dessa barn är friska.

    Hoppas detta är till hjälp.
  14. 7
    Folsyra och graviditet - lite info! Hej,
    Vill bara bidra med lite information om folsyra och graviditet. Enligt den information jag fått av läkare bör man äta 400 ug (mikro gram) folsyra om dagen från och med 1 månad (gärna 3 månader) innan man \"planerar\" att bli gravid.
    Har man \"anlag\" för ryggmärgsbråck (ett barn sedan tidigare med RMB, eller släkting med RMB) ökar risken för att fostret ska \"drabbas\" och man bör då äta 5 mg (milli gram) folsyra om dagen (alltså 10 ggr högra dos)med början 3 månader innan planerad graviditet.
    Väntade barn 1998 som diagnostiserades med RMB, åt sedan hög dos folsyra innan barn nummer två och tre (född 2004 då ovanstående rekomendationer fortfarande gällde)och dessa barn är friska.

    Hoppas detta är till hjälp.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Nja...

    eftersom jag inte alls brukar läsa där så har jag ju heller inte någon aning om ifall en sådan fråga skulle upplevas som känslig.

    Tänker tex på snacket \"fosterdiagnostik\" där det alltid blir väldigt upprörd stämning så snart någon nämner att de kan tänka sig abort av ett foster som har Dows syndrom...

    Å andra sidan kan jag tycka att ni som mammor kan svara här också?
  16. 8
    Nja... eftersom jag inte alls brukar läsa där så har jag ju heller inte någon aning om ifall en sådan fråga skulle upplevas som känslig.

    Tänker tex på snacket \"fosterdiagnostik\" där det alltid blir väldigt upprörd stämning så snart någon nämner att de kan tänka sig abort av ett foster som har Dows syndrom...

    Å andra sidan kan jag tycka att ni som mammor kan svara här också?

Liknande trådar

  1. Folsyra
    By Hemliga byrån in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 21:09
  2. Folsyra?
    By anonymt namn in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 13:42
  3. Ang folsyra...
    By Anonyma jag in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:38
  4. Folsyra
    By MisaD in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 20:33
  5. Folsyra
    By anonymt namn in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 16:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar