Nåt jag noterat + rhvaccin
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Nåt jag noterat + rhvaccin

    nu har det gått 1 månad sen Josses operation i Göteborg. Vi har väl inte märkt sån stor skillnad på henne före och efter förutom då envisheten och trotset och bortskämdheten men nåt vi reagerat på är då hon föddes fanns en grop i hennes bröstkorg och det har de förklarat så att det kan vara så att i magen fick hjärtat pumpa onormalt mycket och hjärtsidan blev förstorad och därav hålet men det behöver inte vara så men nu är hålet nästintill borta och ärret är så fint. Plåsterstriparna har fått suttit kvar dessa har hon vägrat ta av hon har tom badat med en tshirt men när de lossnat över ärret har vi fintat bort henne och dragit bort dem så nu är alla borta och de ser jättefint ut.
    I förra veckan var vi dock och fick vaccinspruta (gick sådär) då sa sköterskan att hon ska ta en rhvaccination också. Va är det?
    Tacksam för svar.
    PS jag har trökit alla barn sover och förhoppningsvis sover även den minsta hela natten då vet ju jag en som blir glad men då kan jag väl inte sova kan jag tro. men det vore ju skönt !!!
  2. 1
    Nåt jag noterat + rhvaccin nu har det gått 1 månad sen Josses operation i Göteborg. Vi har väl inte märkt sån stor skillnad på henne före och efter förutom då envisheten och trotset och bortskämdheten men nåt vi reagerat på är då hon föddes fanns en grop i hennes bröstkorg och det har de förklarat så att det kan vara så att i magen fick hjärtat pumpa onormalt mycket och hjärtsidan blev förstorad och därav hålet men det behöver inte vara så men nu är hålet nästintill borta och ärret är så fint. Plåsterstriparna har fått suttit kvar dessa har hon vägrat ta av hon har tom badat med en tshirt men när de lossnat över ärret har vi fintat bort henne och dragit bort dem så nu är alla borta och de ser jättefint ut.
    I förra veckan var vi dock och fick vaccinspruta (gick sådär) då sa sköterskan att hon ska ta en rhvaccination också. Va är det?
    Tacksam för svar.
    PS jag har trökit alla barn sover och förhoppningsvis sover även den minsta hela natten då vet ju jag en som blir glad men då kan jag väl inte sova kan jag tro. men det vore ju skönt !!!
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Hej!

    Så Josefine hade en grop redan då hon föddes? Alva fick en grop där de understa revbenen går ihop med bröstbenet efter sin första op. Vi trodde denna skulle försvinna, då hon efter sin andra op fick staga upp bröstkorgen med titanplattor. Det såg bra ut till en början men nu har det sjunkit inåt igen. Får se om det är något de kan korrigera vid nästa op. Det är visst vanligt och kallas trattformat bröst. Det gör väl inte så mycket i dagsläget men hur kul är det att ha trattformat bröst när man är 14? Man kommer ju själv ihåg hur utseendefixerat allt är under en period i tonåren (är väl fortfarande till viss del - tyvärr), man ville vara lika alla andra osv.

    Vad skönt att ärret läkt så fint, man förundras varje gång att det försvinner så snabbt.
    Var det influensavaccinet ni fick nu senast? Jag funderar på om rh-vaccin kanske kan vara rs-vaccin (vaccin för RS-virus - Synagis). Fast det är inte så vanligt att de vaccinerar större barn mot RS-virus.

    Hoppas att du kan få bättre svar från någon annan.

    Hoppas du kunde sova till slut och fick en lugn natt!
  4. 2
    Hej! Så Josefine hade en grop redan då hon föddes? Alva fick en grop där de understa revbenen går ihop med bröstbenet efter sin första op. Vi trodde denna skulle försvinna, då hon efter sin andra op fick staga upp bröstkorgen med titanplattor. Det såg bra ut till en början men nu har det sjunkit inåt igen. Får se om det är något de kan korrigera vid nästa op. Det är visst vanligt och kallas trattformat bröst. Det gör väl inte så mycket i dagsläget men hur kul är det att ha trattformat bröst när man är 14? Man kommer ju själv ihåg hur utseendefixerat allt är under en period i tonåren (är väl fortfarande till viss del - tyvärr), man ville vara lika alla andra osv.

    Vad skönt att ärret läkt så fint, man förundras varje gång att det försvinner så snabbt.
    Var det influensavaccinet ni fick nu senast? Jag funderar på om rh-vaccin kanske kan vara rs-vaccin (vaccin för RS-virus - Synagis). Fast det är inte så vanligt att de vaccinerar större barn mot RS-virus.

    Hoppas att du kan få bättre svar från någon annan.

    Hoppas du kunde sova till slut och fick en lugn natt!
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3

    Mimis bröstkorg

    buktar ut lite på vänster sida, den är liksom lite bulligare än den högra. Hon var ju okorrigerad i drygt ett halvår, och då jobbade nog hjärtat rätt hårt. Hon har aldrig bekymrat sig över det själv, men vi ser det. Men när brösten växer ut kommer det inte att synas. Jag vet inte riktigt vad det är för grop du och Jenny menar, faktiskt.
    Vi var på årskontroll idag, det gick finemang. Allt var bra, och det är ju alltid skönt. Läkaren ville göra en MR i vår (det var två år sedan sist), men Mimi har ju tandställning och då funkar det inte, så vi för vänta till nästa höst när den är borta.
  6. 3
    Mimis bröstkorg buktar ut lite på vänster sida, den är liksom lite bulligare än den högra. Hon var ju okorrigerad i drygt ett halvår, och då jobbade nog hjärtat rätt hårt. Hon har aldrig bekymrat sig över det själv, men vi ser det. Men när brösten växer ut kommer det inte att synas. Jag vet inte riktigt vad det är för grop du och Jenny menar, faktiskt.
    Vi var på årskontroll idag, det gick finemang. Allt var bra, och det är ju alltid skönt. Läkaren ville göra en MR i vår (det var två år sedan sist), men Mimi har ju tandställning och då funkar det inte, så vi för vänta till nästa höst när den är borta.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Hej Pia!

    Härligt att höra att allt såg bra ut på återbesöket!!

    Jag tror inte att vi talar om samma grop, jag menar den som blivit efter op (ungefär vid solar plexus).

    Hoppas att ni hade det bra i Göteborg!

    Kramar Jennie
  8. 4
    Hej Pia! Härligt att höra att allt såg bra ut på återbesöket!!

    Jag tror inte att vi talar om samma grop, jag menar den som blivit efter op (ungefär vid solar plexus).

    Hoppas att ni hade det bra i Göteborg!

    Kramar Jennie

Liknande trådar

  1. Vet ni vad jag har noterat?
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 11:42
  2. Har ni noterat att...
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 16:25
  3. Hej! Vi har noterat
    By marib in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 11:40
  4. är det nån som noterat att
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 17:58
  5. Har noterat att de flesta av er
    By oja39 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 19:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar