barn som inte kan sova?
Stora barn
  1. mamma
    #1

    barn som inte kan sova?

    har en snart 12årig dotter som har börjat \"strula\" vid sänggåendet. Hon är uppe o kissar typ 20 ggr och blir stressad över att inte kunna komma till ro. Kan berätta att hon är skilsmässobarn o bor vv hos sin pappa o mig. Det är inte lika svårt att sova när hon är hos sin pappa som här...

    Nu vill hon att jag ska ligga hos henne tills hon somnar på kvällen och det skulle jag visst kunna göra om det inte vore för att hon har tre småsyskon som oxå kräver sitt.
    Var till läkaren igår o lämnade urinprov o blodprov för att utesluta fysiska sjukdomar o det var inge fel på dem.
    Är det för mycket att blanda in skolkuratorn??
  2. 1
    barn som inte kan sova? har en snart 12årig dotter som har börjat \"strula\" vid sänggåendet. Hon är uppe o kissar typ 20 ggr och blir stressad över att inte kunna komma till ro. Kan berätta att hon är skilsmässobarn o bor vv hos sin pappa o mig. Det är inte lika svårt att sova när hon är hos sin pappa som här...

    Nu vill hon att jag ska ligga hos henne tills hon somnar på kvällen och det skulle jag visst kunna göra om det inte vore för att hon har tre småsyskon som oxå kräver sitt.
    Var till läkaren igår o lämnade urinprov o blodprov för att utesluta fysiska sjukdomar o det var inge fel på dem.
    Är det för mycket att blanda in skolkuratorn??
  3. Helena
    #2

    Min pojk som fyllde 12 i somras...

    ... hade en rejäl svacka med oro vid sänggående kring jul förra året. Vi kunde inte komma på vad det var, inget hade förändrats omkring honom egentligen och hans oro gällde också att inte kunna somna... varpå han förstås inte somnade heller. Vi har också yngre barn så det gick inte att ägna all tid åt honom på kvällen MEN vi gick honom till mötes så långt det gick, han fick \"ligga och vila\" i vår säng, sova där någongång medan jag eller pappan tog hans säng osv. Ofta var han uppe lite längre än de andra två så det blev lugnt i huset.

    Jag tror det var en ålderssvacka, begynnande pubertetsoro. Det planade ut och försvann helt efter någon månad men han hade ett litet återfall precis när skolan börjat och de var ute och campade med klassen. Tårfyllda samtal på mobil *suck*. Då handlade det förstås om hemlängtan också men även den här oron för att inte kunna somna, vara ensam vaken... Jag kommer själv ihåg att jag inte alls tyckte om det när jag var i den åldern - man var ensammast i världen och det kändes som om morgonen aldrig skulle komma.

    Kan hon kanske ligga och läsa eller bara vänta på dig tills övriga barn är nattade? Har hon eget rum?
  4. 2
    Min pojk som fyllde 12 i somras... ... hade en rejäl svacka med oro vid sänggående kring jul förra året. Vi kunde inte komma på vad det var, inget hade förändrats omkring honom egentligen och hans oro gällde också att inte kunna somna... varpå han förstås inte somnade heller. Vi har också yngre barn så det gick inte att ägna all tid åt honom på kvällen MEN vi gick honom till mötes så långt det gick, han fick \"ligga och vila\" i vår säng, sova där någongång medan jag eller pappan tog hans säng osv. Ofta var han uppe lite längre än de andra två så det blev lugnt i huset.

    Jag tror det var en ålderssvacka, begynnande pubertetsoro. Det planade ut och försvann helt efter någon månad men han hade ett litet återfall precis när skolan börjat och de var ute och campade med klassen. Tårfyllda samtal på mobil *suck*. Då handlade det förstås om hemlängtan också men även den här oron för att inte kunna somna, vara ensam vaken... Jag kommer själv ihåg att jag inte alls tyckte om det när jag var i den åldern - man var ensammast i världen och det kändes som om morgonen aldrig skulle komma.

    Kan hon kanske ligga och läsa eller bara vänta på dig tills övriga barn är nattade? Har hon eget rum?
  5. mamma
    #3

    eget rum

    har hon, men jag försökte få henne att sova inne hos syskonen för att slippa vara ensam, men inte heller det funkade. Dock har hon en madrass bäddad därinne ifall att om....

    Blir så orolig att det är vår jobbiga skilsmässa som \"förstört\" för henne...
  6. 3
    eget rum har hon, men jag försökte få henne att sova inne hos syskonen för att slippa vara ensam, men inte heller det funkade. Dock har hon en madrass bäddad därinne ifall att om....

    Blir så orolig att det är vår jobbiga skilsmässa som \"förstört\" för henne...
  7. Helena
    #4

    Visst kan...

    ... delar av hennes oro bero på skilsmässan, hon är ju i en ålder där hon både förstår och ifrågasätter mer än tidigare. Men det är nog rätt meningslöst att fundera över vad man kan ha förstört - vår pojk visade ju den här helt orimliga oron utan att något som helst omvälvande hade inträffat i hans liv, vi har det hur stabilt som helst hemma osv. Barn är sina egna personer med egna känslor och funderingar, de styrs inte alls bara av föräldrarnas goda vilja eller tillkortakommanden. Överanalysera inte, tycker jag, utan inrikta dig på att ge henne så mycket trygghet som hon kräver NU. På det sättet kan man alltid vara en god förälder, med eller utan jobbiga skilsmässor och annat i bakgrunden.

    Min fråga om eget rum handlade mest om ifall hon kunde ligga vaken där och läsa eller så, utan att störa de andra barnen eller ge upphov till tal om orättvisa... Så kunde du få lite ensamtid med henne sen, om du tror det skulle hjälpa. Madrass i syskonens rum låter som en finfin idé om hon känner sig ensam! Vår 12-åring har faktiskt i perioder flyttat in till sina småsyskon för att han känt sig lite utanför vid högläsning osv.
  8. 4
    Visst kan... ... delar av hennes oro bero på skilsmässan, hon är ju i en ålder där hon både förstår och ifrågasätter mer än tidigare. Men det är nog rätt meningslöst att fundera över vad man kan ha förstört - vår pojk visade ju den här helt orimliga oron utan att något som helst omvälvande hade inträffat i hans liv, vi har det hur stabilt som helst hemma osv. Barn är sina egna personer med egna känslor och funderingar, de styrs inte alls bara av föräldrarnas goda vilja eller tillkortakommanden. Överanalysera inte, tycker jag, utan inrikta dig på att ge henne så mycket trygghet som hon kräver NU. På det sättet kan man alltid vara en god förälder, med eller utan jobbiga skilsmässor och annat i bakgrunden.

    Min fråga om eget rum handlade mest om ifall hon kunde ligga vaken där och läsa eller så, utan att störa de andra barnen eller ge upphov till tal om orättvisa... Så kunde du få lite ensamtid med henne sen, om du tror det skulle hjälpa. Madrass i syskonens rum låter som en finfin idé om hon känner sig ensam! Vår 12-åring har faktiskt i perioder flyttat in till sina småsyskon för att han känt sig lite utanför vid högläsning osv.
  9. DuktUlla
    #5

    Samma hos oss

    Min pojke är 9 år och han har haft svårt att sova av och till i hela sitt liv. Jag var likadan när jag var liten. Jag fick väl inte riktigt någon bra hjälp av mina föräldrar då, utan det var mer svar av typen \"lägg dej igen o blunda så somnar du snart\" eller \"alla andra sover nu, så sov du också\". Inte så bra svar direkt, när man är stressad över att man inte kan sova och tror att man kommer att dö dagen efter om man inte får sömn.

    Det vi gjort hemma hos oss nu är att jag försöker få min son att förstå att det inte är hela världen att inte kunna sova. Det är så lätt att man lägger för stor vikt vi att det här är ett jätteproblem o då stressar barnet upp sej ännu mer. Man överlever dagen efter utan sömn och barn klara det oftast mycket bättre än man tror . Man vilar ju även om man bara ligger vaken men blundar och slappnar av. Och kan man sen verkligen inte sova, försök att läsa lite eller lyssna på en skiva eller något sånt.
    Men jag för min del hade blivit mer hjälpt när jag var lite om någon hade sagt till mej att det är helt ok att inte kunna sova ibland. Det går alltid över tids nog och det kanke är så att just nu behöver inte din kropp så mycket sömn.
  10. 5
    Samma hos oss Min pojke är 9 år och han har haft svårt att sova av och till i hela sitt liv. Jag var likadan när jag var liten. Jag fick väl inte riktigt någon bra hjälp av mina föräldrar då, utan det var mer svar av typen \"lägg dej igen o blunda så somnar du snart\" eller \"alla andra sover nu, så sov du också\". Inte så bra svar direkt, när man är stressad över att man inte kan sova och tror att man kommer att dö dagen efter om man inte får sömn.

    Det vi gjort hemma hos oss nu är att jag försöker få min son att förstå att det inte är hela världen att inte kunna sova. Det är så lätt att man lägger för stor vikt vi att det här är ett jätteproblem o då stressar barnet upp sej ännu mer. Man överlever dagen efter utan sömn och barn klara det oftast mycket bättre än man tror . Man vilar ju även om man bara ligger vaken men blundar och slappnar av. Och kan man sen verkligen inte sova, försök att läsa lite eller lyssna på en skiva eller något sånt.
    Men jag för min del hade blivit mer hjälpt när jag var lite om någon hade sagt till mej att det är helt ok att inte kunna sova ibland. Det går alltid över tids nog och det kanke är så att just nu behöver inte din kropp så mycket sömn.
  11. H-n
    #6

    Jag hade svårt att somna i den åldern

    tills jag insåg att det var för tidigt att lägga sig vid 9, som jag gjorde. Var jag uppe till 10 så somnade jag. Har ni provat att låta honom vara uppe längre på kvällen?
  12. 6
    Jag hade svårt att somna i den åldern tills jag insåg att det var för tidigt att lägga sig vid 9, som jag gjorde. Var jag uppe till 10 så somnade jag. Har ni provat att låta honom vara uppe längre på kvällen?

Liknande trådar

  1. Fler barn som inte kan sova?
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 14:47
  2. Barn som inte vill sova
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 21:20
  3. Varför får barn inte sova?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 23:31
  4. Varför får barn inte sova?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 13:44
  5. när kan barn sova i säng,inte
    By kattis,moa o gustav in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 19:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar