Separationsångest?
_01 Höstbarn
  1. memim
    #1

    Separationsångest?

    Sander har så svårt med detdär \"hejdåandet\". När jag ska gå, el om maken ska gå- till jobbet, och handla ut..vad som helst.. Då ska Sander vinka och krama, säga hejdå, krama igen vinka osv. Sen var det inte bra heller utan han kan komma utspringande på trappan och skrika och man får än en gång säga \"hejdå, vi ses sen\" och gå tillbaka o. krama.

    Denhär processen kan vara olidligt lång, vid dagislämnandet kan det vara riktigt besvärligt. Sander gallskriker helt hysteriskt, om man stressar iväg.

    Jag försöker ge honom tiden, mycket tid, så att han är lugn när jag går. Både hemifrån och från dagis. Jag märker att han ändå är så jättenära att släppa fram hysterin och får verkligen vara lyhörd.

    Sällan skriker han länge när man gått, men han kan vara rejält olycklig. Häromdagen när hans pappa åkte till butiken och glömde säga hejdå till Sander var han såå olycklig. När pappa kom hem igen börja Sander störtböla igen och fick inte fram ett ord, han var så olycklig att han inte hunnit krama och säga hejdå.

    Börjar bli lite orolig om detta är normalt? Det känns ju som om han kanske är otrygg?
  2. 1
    Separationsångest? Sander har så svårt med detdär \"hejdåandet\". När jag ska gå, el om maken ska gå- till jobbet, och handla ut..vad som helst.. Då ska Sander vinka och krama, säga hejdå, krama igen vinka osv. Sen var det inte bra heller utan han kan komma utspringande på trappan och skrika och man får än en gång säga \"hejdå, vi ses sen\" och gå tillbaka o. krama.

    Denhär processen kan vara olidligt lång, vid dagislämnandet kan det vara riktigt besvärligt. Sander gallskriker helt hysteriskt, om man stressar iväg.

    Jag försöker ge honom tiden, mycket tid, så att han är lugn när jag går. Både hemifrån och från dagis. Jag märker att han ändå är så jättenära att släppa fram hysterin och får verkligen vara lyhörd.

    Sällan skriker han länge när man gått, men han kan vara rejält olycklig. Häromdagen när hans pappa åkte till butiken och glömde säga hejdå till Sander var han såå olycklig. När pappa kom hem igen börja Sander störtböla igen och fick inte fram ett ord, han var så olycklig att han inte hunnit krama och säga hejdå.

    Börjar bli lite orolig om detta är normalt? Det känns ju som om han kanske är otrygg?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Hm (långt)

    Julia har börjat prata om att hon inte vill gå till dagis. \"Varför måste du jobba mamma\" frågar hon ofta.Imorse när jag lämnade henne blev hon ledsen likadant förra veckan när jag lämnade på dagis. Jag börjar fundera på om hon verkligen trivs på dagis. Sen tycker jag att dom inte bemöter oss så bra på morgonen när vi kommer. Imorse var det 2 fröknar som höll på att förbereda frukosten. Det räcker väl att en gör och en tar emot barnen tycker jag. Kanske det är en fas? Jag ska nog höra med dagis om vi inte kan få träffa dom snart och höra hur det verkligen går. Tycker dom är lite dåliga på att berätta hur dagen varit. Gömmer sig ofta bakom \"nu har jag inte träffat Julia så mycket idag\" om det är en annan fröken än från hennes grupp. Idag var en sån där morgon när det inte kändes så bra att lämna henne. Förvisso hade vi bråkat lite hemma då hon inte ville klä på sig. Det är något nytt hon börjat med, att inte vilja klä på sig. Men jag vet inte. Funderar också på om hon inte är trygg där. Hm, inte är det lätt inte.
  4. 2
    Hm (långt) Julia har börjat prata om att hon inte vill gå till dagis. \"Varför måste du jobba mamma\" frågar hon ofta.Imorse när jag lämnade henne blev hon ledsen likadant förra veckan när jag lämnade på dagis. Jag börjar fundera på om hon verkligen trivs på dagis. Sen tycker jag att dom inte bemöter oss så bra på morgonen när vi kommer. Imorse var det 2 fröknar som höll på att förbereda frukosten. Det räcker väl att en gör och en tar emot barnen tycker jag. Kanske det är en fas? Jag ska nog höra med dagis om vi inte kan få träffa dom snart och höra hur det verkligen går. Tycker dom är lite dåliga på att berätta hur dagen varit. Gömmer sig ofta bakom \"nu har jag inte träffat Julia så mycket idag\" om det är en annan fröken än från hennes grupp. Idag var en sån där morgon när det inte kändes så bra att lämna henne. Förvisso hade vi bråkat lite hemma då hon inte ville klä på sig. Det är något nytt hon börjat med, att inte vilja klä på sig. Men jag vet inte. Funderar också på om hon inte är trygg där. Hm, inte är det lätt inte.

Liknande trådar

  1. Separationsångest
    By ~Trixie~ in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 09:22
  2. Separationsångest?
    By Beckis m 2 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 18:39
  3. separationsångest!
    By botti in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 12:30
  4. Separationsångest
    By MissW in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 20:59
  5. separationsångest
    By linda!!!! in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 02:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar