tredagarsfeber eller virusprickar??
Barnsjukdomar
  1. Ulrika
    #1

    tredagarsfeber eller virusprickar??

    Min son på 2 år fick feber i Fredags kväll, han är inte snorig eller hostig, bara feber. Han hade feber hela Lördagen (drygt 39 grader) men på Söndag morgon va febern helt borta......, på kvällen fick han något förhöjd temp (38.3) och hela Måndagen va han feberfri och i full fart igen:))

    Skönt att det gick över så fort tyckte jag, men när jag drog av pjamaströjan på Tisdag morgon så har han fullt med prickar/knottror på ryggen?!? Dom syns inte jättemycke, man får kolla lite från sidan, som små små finnar nästan.

    Jag ringde läkarmottagningen och dom sa direkt att antingen är det tredagarsfeber eller virusprickar....avvakta under dagen och om han mår bra så är det bara gå till dagis imorgon.....det smittar inte mer än en vanlig förkylning sa dom.

    Nåväl, då undrar jag såklart om det är någon som vet ungefär hur länge dom här prickarna kan va kvar? Nu har han på ryggen, ljumskarna,överarmarna,bröstet .... men dom syns knappt... (ser nästan ut som tvättmedelsutslag).



  2. 1
    tredagarsfeber eller virusprickar?? Min son på 2 år fick feber i Fredags kväll, han är inte snorig eller hostig, bara feber. Han hade feber hela Lördagen (drygt 39 grader) men på Söndag morgon va febern helt borta......, på kvällen fick han något förhöjd temp (38.3) och hela Måndagen va han feberfri och i full fart igen:))

    Skönt att det gick över så fort tyckte jag, men när jag drog av pjamaströjan på Tisdag morgon så har han fullt med prickar/knottror på ryggen?!? Dom syns inte jättemycke, man får kolla lite från sidan, som små små finnar nästan.

    Jag ringde läkarmottagningen och dom sa direkt att antingen är det tredagarsfeber eller virusprickar....avvakta under dagen och om han mår bra så är det bara gå till dagis imorgon.....det smittar inte mer än en vanlig förkylning sa dom.

    Nåväl, då undrar jag såklart om det är någon som vet ungefär hur länge dom här prickarna kan va kvar? Nu har han på ryggen, ljumskarna,överarmarna,bröstet .... men dom syns knappt... (ser nästan ut som tvättmedelsutslag).



  3. Mamma-mia
    #2

    Sammahär

    Min pojke på två och ett halvt fick som det låter precis likadana knottror som ditt barn.Han hade veckan innan varit pyttesnorig.Det började på rumpan,men hela ryggen var fullspäckad med mini knottror.Barnläkaren misstänkte scharlakans feber.Det var inte alltid man hade \"smultrontunga och feber,eller i ljumskar och armhålor.Han fick i allafall vara hemma från dagis tills prickarna var borta,vilket tog ca två veckor.
  4. 2
    Sammahär Min pojke på två och ett halvt fick som det låter precis likadana knottror som ditt barn.Han hade veckan innan varit pyttesnorig.Det började på rumpan,men hela ryggen var fullspäckad med mini knottror.Barnläkaren misstänkte scharlakans feber.Det var inte alltid man hade \"smultrontunga och feber,eller i ljumskar och armhålor.Han fick i allafall vara hemma från dagis tills prickarna var borta,vilket tog ca två veckor.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    hmmm, här är knottroorna redan helt borta...

    ...dom va borta redan till Torsdag faktiskt så jag satsar på tredagarsfeber här. Hmmm 2 veckor verkar jobbigt! Fick han penicillin alltså?

    Vi va ju inte ens hos läkaren, fick aldrig nån tid utan en sköterska ställde diagnos per telefon...eeehhh!

    Ja ja det verkade ju stämma som tur va:)
  6. 3
    hmmm, här är knottroorna redan helt borta... ...dom va borta redan till Torsdag faktiskt så jag satsar på tredagarsfeber här. Hmmm 2 veckor verkar jobbigt! Fick han penicillin alltså?

    Vi va ju inte ens hos läkaren, fick aldrig nån tid utan en sköterska ställde diagnos per telefon...eeehhh!

    Ja ja det verkade ju stämma som tur va:)
  7. Mamma-mia
    #4

    Nej

    Min pojke fick inte penecillin,för halsprovet var negativt,d.v.s. det växte inga streptokocker i halsen,vilket det gör vid scharlakansfeber.
    Men för säkerhets skull rådde han mig till att hålla pojken hemma då det är oerhört smittsamt.
    Jag frågade om tvättmedels allergi,men det såg tydligen inte ut på detta viset.Den sortens allergi flyttade knottrorna runt,runt hela tiden.
    Hoppas att jag inte satt myror i huvudet på dig,men det här med prickar/knottror är inte lätt.
    Lycka till i alla fall.
  8. 4
    Nej Min pojke fick inte penecillin,för halsprovet var negativt,d.v.s. det växte inga streptokocker i halsen,vilket det gör vid scharlakansfeber.
    Men för säkerhets skull rådde han mig till att hålla pojken hemma då det är oerhört smittsamt.
    Jag frågade om tvättmedels allergi,men det såg tydligen inte ut på detta viset.Den sortens allergi flyttade knottrorna runt,runt hela tiden.
    Hoppas att jag inte satt myror i huvudet på dig,men det här med prickar/knottror är inte lätt.
    Lycka till i alla fall.

Liknande trådar

  1. Virusprickar
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 19:33
  2. Virusprickar
    By Wernan in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 20:39
  3. Virusprickar
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 09:09
  4. Virusprickar
    By alissa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 04:16
  5. Virusprickar var det
    By aasha in forum _05 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar