Hur stora risker?
Förlossning
  1. Ann
    #1

    Hur stora risker?

    Hur stor är risken för livmoderruptur vid vaginal förlossning efter snitt? Är det någon som vet? Är risken så stor att man bör avstå från att föda hemma?
    JAg skulle vilja slippa sjukhuset nästa gång, jag kände mig så överkörd, fysiskt och psykiskt efter ett (antagligen onödigt) akutsnitt under narkos.
    Finns det andra risker också som är större efter ett tidagere snitt osm man bör väga in?
    Finns det någon här som fött hemma efter snitt?
    Tacksam för svar
  2. 1
    Hur stora risker? Hur stor är risken för livmoderruptur vid vaginal förlossning efter snitt? Är det någon som vet? Är risken så stor att man bör avstå från att föda hemma?
    JAg skulle vilja slippa sjukhuset nästa gång, jag kände mig så överkörd, fysiskt och psykiskt efter ett (antagligen onödigt) akutsnitt under narkos.
    Finns det andra risker också som är större efter ett tidagere snitt osm man bör väga in?
    Finns det någon här som fött hemma efter snitt?
    Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2

    Vet inte...

    hur stora riskerna är, men vet att det finns flera här på sidan som har fött hemma efter snitt. Hoppas du kan få svar av nån!
    Däremot så tror jag att riskerna med livmoderruptur har diskuterats här på sidan tidigare, så prova med att söka på ordet \"livmoderruptur\" m.h.a länken här uppe i sidhuvudet (Sök i denna grupp).
    Lycka till!
  4. 2
    Vet inte... hur stora riskerna är, men vet att det finns flera här på sidan som har fött hemma efter snitt. Hoppas du kan få svar av nån!
    Däremot så tror jag att riskerna med livmoderruptur har diskuterats här på sidan tidigare, så prova med att söka på ordet \"livmoderruptur\" m.h.a länken här uppe i sidhuvudet (Sök i denna grupp).
    Lycka till!
  5. helena
    #3

    jag tror

    att jag läste att risken är ca 1 på tusen. och ökar om man får värkstimulerande dropp.
  6. 3
    jag tror att jag läste att risken är ca 1 på tusen. och ökar om man får värkstimulerande dropp.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Kolla här:

    Denna hemsida (nedan) kan nog svara på de flesta av dina frågor. Hoppas du får svar! jag vet att kvinnor som förlösts flera gånger med snitt (då främst akuta snitt som ser annorlunda ut) avrådes ibland att föda fler barn pga risken efter en individuell (!) bedömning. Många snitt i gamla ärr blir ju en risk. (Då handlar det om fyra kanske uppemot fem födda barn)

    Själv har jag ingen erfarenhet, men vill gärna hjälpa till att svar på dina frågor. =)

    Detta är ett urklipp:
    \"En kvinna som genomgått ett kejsarsnitt har en något större risk för problem vid framtida förlossningar, även om de allra flesta som förlösts med kejsarsnitt kan föda normalt nästa gång. Ett ovanligt problem som förekommer hos 0.5% av de tidigare kejsarsnittsförlösta kvinnorna är livmoderruptur, det vill säga att det gamla kejsarsnittsärret brister i livmoderväggen under förlossningen. Om en sådan komplikation tillstöter måste ett akut kejsarsnitt utföras. En annan ovanlig, men allvarlig komplikation är att moderkakan vid en senare graviditet kan växa in i kejsarsnittsärret i livmoderväggen, vilket kan medföra stora blödningar efter förlossningen och kan innebära att man måste operera bort livmodern. Det finns också en något ökad risk för att moderkakan vid efterföljande graviditeter fäster så att den täcker inre modermunnen (placenta praevia)\"

    Faktaägare: Karin Reimegård, Kvinnokliniken

    hämtat från: http://www.lund.skane.se/Pages/VoHSpec/middle.asp?ArtID=42
  8. 4
    Kolla här: Denna hemsida (nedan) kan nog svara på de flesta av dina frågor. Hoppas du får svar! jag vet att kvinnor som förlösts flera gånger med snitt (då främst akuta snitt som ser annorlunda ut) avrådes ibland att föda fler barn pga risken efter en individuell (!) bedömning. Många snitt i gamla ärr blir ju en risk. (Då handlar det om fyra kanske uppemot fem födda barn)

    Själv har jag ingen erfarenhet, men vill gärna hjälpa till att svar på dina frågor. =)

    Detta är ett urklipp:
    \"En kvinna som genomgått ett kejsarsnitt har en något större risk för problem vid framtida förlossningar, även om de allra flesta som förlösts med kejsarsnitt kan föda normalt nästa gång. Ett ovanligt problem som förekommer hos 0.5% av de tidigare kejsarsnittsförlösta kvinnorna är livmoderruptur, det vill säga att det gamla kejsarsnittsärret brister i livmoderväggen under förlossningen. Om en sådan komplikation tillstöter måste ett akut kejsarsnitt utföras. En annan ovanlig, men allvarlig komplikation är att moderkakan vid en senare graviditet kan växa in i kejsarsnittsärret i livmoderväggen, vilket kan medföra stora blödningar efter förlossningen och kan innebära att man måste operera bort livmodern. Det finns också en något ökad risk för att moderkakan vid efterföljande graviditeter fäster så att den täcker inre modermunnen (placenta praevia)\"

    Faktaägare: Karin Reimegård, Kvinnokliniken

    hämtat från: http://www.lund.skane.se/Pages/VoHSpec/middle.asp?ArtID=42

Liknande trådar

  1. Stora risker med nätdejting
    By luddtussen in forum Kärlek & relationer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 16:24
  2. Risker hit och dit
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 19:05
  3. Risker
    By Helene/Gia in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 23:09
  4. Hur stora risker är det?
    By familjsen in forum Gravidsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 09:49
  5. Risker med vul?
    By Skrutten in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 22:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar