Laktulos, hjälp!
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Laktulos, hjälp!

    Bör man endast ge Laktulos på inrådan av läkare? (Ska försöka få tag i en barnläkare idag, men det är inte så lätt. Min BVC-sköterska är på kurs, jag ska ringa en annan BVC-sköterska men vill ändå fråga er kunniga här. Pratade med sjukvårdsupplysningen inatt men hon sa då inget vettigt om varken bu eller bä.)

    Kan man ge det till en 6-månaders?
    Vilken styrka ska man ha och hur mycket ger man?
    Går apelsinsmak ner lättare än den andra?
    Kan man ge det till en mjölkallergiker?
  2. 1
    Laktulos, hjälp! Bör man endast ge Laktulos på inrådan av läkare? (Ska försöka få tag i en barnläkare idag, men det är inte så lätt. Min BVC-sköterska är på kurs, jag ska ringa en annan BVC-sköterska men vill ändå fråga er kunniga här. Pratade med sjukvårdsupplysningen inatt men hon sa då inget vettigt om varken bu eller bä.)

    Kan man ge det till en 6-månaders?
    Vilken styrka ska man ha och hur mycket ger man?
    Går apelsinsmak ner lättare än den andra?
    Kan man ge det till en mjölkallergiker?
  3. NenNa m E-04, C-00, A-98
    #2

    Jag har gett laktulos...

    ...till min dotter utan läkarkontakt, men på bvc-sköterskeinrådan. Hon var däremot två år då...

    Jag skulle kolla upp noggrant varför en sexmånaders behöver laktulos över huvud taget - inget av mina barn har blivit det minsta hårda i magen innan de varit 1,5 - 2 år gamla.
  4. 2
    Jag har gett laktulos... ...till min dotter utan läkarkontakt, men på bvc-sköterskeinrådan. Hon var däremot två år då...

    Jag skulle kolla upp noggrant varför en sexmånaders behöver laktulos över huvud taget - inget av mina barn har blivit det minsta hårda i magen innan de varit 1,5 - 2 år gamla.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Får se

    vad bvc säger.
    Det är ju jättevanligt att bebisar blir hårda i magen när man börjar med smakisar...
  6. 3
    Får se vad bvc säger.
    Det är ju jättevanligt att bebisar blir hårda i magen när man börjar med smakisar...
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Apoteket har synpunkter

    på om man köper det utan att ha pratat med bvc, men du kan ju mörka :) Det är dock viktigt att de får veta att du använder det och varför så att de kan notera det i journalen och följa upp resultatet. Är barnet förstoppat är det bättre att mota olle i grind så att barnet inte gör kopplingen bajsa = ont -> jag vill inte bajsa...

    Laktulos går bra att ge till ett barn med mjölkproteinallergi, då det är rent från protein. Styrkan tror jag står på förpackningen. Till vår tvååring gav vi 10 ml på morgonen. Vi försökte med neutral och apelsinsmak och blandade det i solhavre, oboy och juice. Konsistensen är segkladdig och även om man rör runt påverkas smak o konsistens på det du blandat laktulosen i. Vi fick inte i henne laktulos annat än med milt tvång.

    Då fick jag tips här om att få Laktipex istället. Samma sak fast i pulverform. Dock måste du ha recept då om jag förstått saken rätt. Det strösslade jag över solhavren, rörde runt och la i flingorna. Pyret smakade, sken upp, håvade raskt ur alla flingorna och la dem på bordet och drack upp Solhavren :) Så det fungerar mycket bättre för oss.

    Men börja med laktulosen, prova - din minsting kanske tycker det är jättegott!
  8. 4
    Apoteket har synpunkter på om man köper det utan att ha pratat med bvc, men du kan ju mörka :) Det är dock viktigt att de får veta att du använder det och varför så att de kan notera det i journalen och följa upp resultatet. Är barnet förstoppat är det bättre att mota olle i grind så att barnet inte gör kopplingen bajsa = ont -> jag vill inte bajsa...

    Laktulos går bra att ge till ett barn med mjölkproteinallergi, då det är rent från protein. Styrkan tror jag står på förpackningen. Till vår tvååring gav vi 10 ml på morgonen. Vi försökte med neutral och apelsinsmak och blandade det i solhavre, oboy och juice. Konsistensen är segkladdig och även om man rör runt påverkas smak o konsistens på det du blandat laktulosen i. Vi fick inte i henne laktulos annat än med milt tvång.

    Då fick jag tips här om att få Laktipex istället. Samma sak fast i pulverform. Dock måste du ha recept då om jag förstått saken rätt. Det strösslade jag över solhavren, rörde runt och la i flingorna. Pyret smakade, sken upp, håvade raskt ur alla flingorna och la dem på bordet och drack upp Solhavren :) Så det fungerar mycket bättre för oss.

    Men börja med laktulosen, prova - din minsting kanske tycker det är jättegott!
  9. NenNa m E-04, C-00, A-98
    #5

    Jag backade...

    ...med smakisarna i det fallet barnet blev hårt i magen. Drog slutsatsen att barnets mage inte var mogen för \"riktig\" mat än...

    Vi tog till laktulosen när dottern bestämt sig för att man \"inte behöver\" gå på toaletten...
  10. 5
    Jag backade... ...med smakisarna i det fallet barnet blev hårt i magen. Drog slutsatsen att barnets mage inte var mogen för \"riktig\" mat än...

    Vi tog till laktulosen när dottern bestämt sig för att man \"inte behöver\" gå på toaletten...
  11. Lindis
    #6

    Laktulos

    Det står ingen dosering på flaskan. Man ska rådfråga doktor står det.
    Försök med mycket vätska när flickan äter. Tänk på att inte ge stoppande mat just nu som tex banan, majs. Försök att ge plommon pure i tex gröten. På BVC säger de att barnet behöver baja var tredje dag iallafall.
    Inte kul när det blir så här!
  12. 6
    Laktulos Det står ingen dosering på flaskan. Man ska rådfråga doktor står det.
    Försök med mycket vätska när flickan äter. Tänk på att inte ge stoppande mat just nu som tex banan, majs. Försök att ge plommon pure i tex gröten. På BVC säger de att barnet behöver baja var tredje dag iallafall.
    Inte kul när det blir så här!
  13. Lindis
    #7

    smakar bara sött

    Laktulosen smakar ju inget bara sött så den vanliga går säkert bra om du nu vill ge det.
  14. 7
    smakar bara sött Laktulosen smakar ju inget bara sött så den vanliga går säkert bra om du nu vill ge det.

Liknande trådar

  1. Laktulos
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 15:59
  2. Laktulos????
    By Blueklint in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 08:37
  3. ni som ger laktulos
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 18:07
  4. Ni som ger laktulos
    By Stina m Moa och Petter in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 08:41
  5. Om Laktulos...
    By Åsa med Lucas o Louise in forum _05 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 20:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar