Flera frågor om öroninflammation
Barnsjukdomar
  1. PP
    #1

    Flera frågor om öroninflammation

    Hej!
    Mina barn har haft ett gäng öroninflammationer från ca 6 månader till 1,5 år.

    När tvåan hade två på raken fick vi av läkaren veta att man kunde välja om man ville ge antibiotika eller ej. Han menade att det kunde läka ut utan.

    Så vi provade vilket resulterade i att han fick ännu en direkt och vi valde att ge antibiotika.

    Nu har trean fått sin första och i och med att han ätit mycket antibiotika pga. UVI så gav läkaren honom inget.

    Hur vet jag nu att han är bra? Om han är feberfri, är otiten borta då? Borde han inte få komma på återbesök för att se så att det ser fint ut?

    Har ni erfarenheter av att inte ge antibiotika vid otit? Hade vi kanske bara otur med tvåan?
    PP
  2. 1
    Flera frågor om öroninflammation Hej!
    Mina barn har haft ett gäng öroninflammationer från ca 6 månader till 1,5 år.

    När tvåan hade två på raken fick vi av läkaren veta att man kunde välja om man ville ge antibiotika eller ej. Han menade att det kunde läka ut utan.

    Så vi provade vilket resulterade i att han fick ännu en direkt och vi valde att ge antibiotika.

    Nu har trean fått sin första och i och med att han ätit mycket antibiotika pga. UVI så gav läkaren honom inget.

    Hur vet jag nu att han är bra? Om han är feberfri, är otiten borta då? Borde han inte få komma på återbesök för att se så att det ser fint ut?

    Har ni erfarenheter av att inte ge antibiotika vid otit? Hade vi kanske bara otur med tvåan?
    PP
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    I Mitt landsting

    så ger man alltid antibiotika vid öroninflammation hos barn under 2 år.

    Min son som är 1½ är inne på sin 4:e för i år. Men denna gång så fick han inte Kåvepenin som han alltid har fått tidigare.
  4. 2
    I Mitt landsting så ger man alltid antibiotika vid öroninflammation hos barn under 2 år.

    Min son som är 1½ är inne på sin 4:e för i år. Men denna gång så fick han inte Kåvepenin som han alltid har fått tidigare.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    Alltid återbesök

    Vad jag vet ska man alltid gå på återbesök efter 6-8 veckor, oavsett om man fått antibiotika eller inte. Det är viktigt att kolla upp att det läkt ordentlig.
  6. 3
    Alltid återbesök Vad jag vet ska man alltid gå på återbesök efter 6-8 veckor, oavsett om man fått antibiotika eller inte. Det är viktigt att kolla upp att det läkt ordentlig.
  7. Hanna
    #4

    Återbesök på eggen initiativ

    heter det här. Man ringer själv och kollar när man kan få komma, ca två månader efter inflammationen.

    Jag brukar alltid försöka med lökomslag, högläge, alvedon och nässpray innan jag tar kontakt med sjukvården. Ofta läker det av sig själv. MIna barn brukar tala om att de har ont och hinner man börja behandla hemma innan det blivit full inflammation vänder det oftast.

    Lökomslag: ta en skiva gul lök, lägg i hushållspapper, värm i micron ca 10 sek, lägg längst ner i en ullstrumpa, sätt strumpan mot örat. Ta på mössa utanpå och håll varmt så slipper man sitta och hålla mot örat. Byt en gång i halvtimmen.
  8. 4
    Återbesök på eggen initiativ heter det här. Man ringer själv och kollar när man kan få komma, ca två månader efter inflammationen.

    Jag brukar alltid försöka med lökomslag, högläge, alvedon och nässpray innan jag tar kontakt med sjukvården. Ofta läker det av sig själv. MIna barn brukar tala om att de har ont och hinner man börja behandla hemma innan det blivit full inflammation vänder det oftast.

    Lökomslag: ta en skiva gul lök, lägg i hushållspapper, värm i micron ca 10 sek, lägg längst ner i en ullstrumpa, sätt strumpan mot örat. Ta på mössa utanpå och håll varmt så slipper man sitta och hålla mot örat. Byt en gång i halvtimmen.
  9. Hanna
    #5

    eggen? EGET ska det stå förstås.imt

  10. 5
    eggen? EGET ska det stå förstås.imt

Liknande trådar

  1. Öroninflammation, nya frågor
    By Canodia in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 07:09
  2. Flera frågor
    By H med E in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 11:10
  3. flera frågor
    By tarantella in forum Singelmingel
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 00:28
  4. Flera frågor
    By inte matmamma in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 12:42
  5. Lite mer frågor om öroninflammation
    By Vildänglarnas mamma in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar