Samtalet över med fröken
_99 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Samtalet över med fröken

    Nu har jag varit på samtal med Alexanders fröken. De kommer inte placera om honom nu under lekisåret, men KANSKE när han börjar ettan nästa år... Vi ska ta kontakt med en bra, utbildad psykolog som kan hjälpa oss att hjälpa Alexander, bl.a med att kunna knyta an till flera barn, att kunna leka mer än två, att sitta med under en hel lektion. Som det är nu kan han inte det. När de är med 1-2:orna klarar han inte en hel lektion. Han blir då orolig och vill gå så det får han då. Han klarar inte så många barn. De är 9 st i hans klass och 9 st i 1-2:an = 18 och det är för många för Alexander.

    Han har problem med det här att leka flera, när något går emot honom (som att städa efter sig t.ex). Han slänger sig då på golvet, kastar klossar osv. Då MÅSTE man ta det lugnt, leda ut honom, prata, rita teckningar om att man blir ledsen och sen när han städat och varit duktig, rita glada gubbar.

    Han är mycket begåvad, klarar matte redan, språket är väldigt utvecklat redan, klarar alla spel och regler där. Det var mycket roligt att höra!

    Jag frågade om assistent och hon sa att det är rehab som har hand om det. Så nu ska jag ta kontakt med psykologen och rehabiliteringen i Karlshamn! Tack om ni orkat läsa ända hit ner. Nu ska jag snart till skolan. I dag är det första hjälpen, tjoho! :-)
  2. 1
    Samtalet över med fröken Nu har jag varit på samtal med Alexanders fröken. De kommer inte placera om honom nu under lekisåret, men KANSKE när han börjar ettan nästa år... Vi ska ta kontakt med en bra, utbildad psykolog som kan hjälpa oss att hjälpa Alexander, bl.a med att kunna knyta an till flera barn, att kunna leka mer än två, att sitta med under en hel lektion. Som det är nu kan han inte det. När de är med 1-2:orna klarar han inte en hel lektion. Han blir då orolig och vill gå så det får han då. Han klarar inte så många barn. De är 9 st i hans klass och 9 st i 1-2:an = 18 och det är för många för Alexander.

    Han har problem med det här att leka flera, när något går emot honom (som att städa efter sig t.ex). Han slänger sig då på golvet, kastar klossar osv. Då MÅSTE man ta det lugnt, leda ut honom, prata, rita teckningar om att man blir ledsen och sen när han städat och varit duktig, rita glada gubbar.

    Han är mycket begåvad, klarar matte redan, språket är väldigt utvecklat redan, klarar alla spel och regler där. Det var mycket roligt att höra!

    Jag frågade om assistent och hon sa att det är rehab som har hand om det. Så nu ska jag ta kontakt med psykologen och rehabiliteringen i Karlshamn! Tack om ni orkat läsa ända hit ner. Nu ska jag snart till skolan. I dag är det första hjälpen, tjoho! :-)
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Det verkar som att det gått ganska bra.

    Från det som du skriver vill jag gärna kommentera lite så får du en utomståndes åsikter.

    1. Är det verkligen skolans uppgift att placera om honom. Är det inte så att man måste fått läkarintyg, gjort en massa utredningar osv för att det ens ska bli tal om omplacering.
    2. skulle Alexander vara hjälpt av att ha ett eget schema på skolan? På schemat kan det ju stå vilka aktiviteter som ska ske och ex. städning.
    3. Att sitta med under en hel lektion är jättesvårt för många barn i den här åldern. Skolan kanske ska ha som mål att innan han går ut nästa termin ska de jobbat fram att han klarar av att vara i klassrummet en hel lektion.
    4. Finns det möjlighet för A att sitta lite enskilt, men ändå tillsammans vid de andra när han är i klassrummet. Du skrev att det är så många barn i klassrummet och jag tänker lite grann i form av att personalen kanske kan använda sig av en skärm så att han är med men ändå får sitta lite själv. (förstod du något alls??)

    Jag är utbildad fritidspedagog och har jobbat med funktionshindrade barn som är inskrivna i särskolan. Jag tycker att den \"vanliga\" skolan har jättestora problem med att anpassa verksamheten till barnen som har behov (av särskilt stöd). Jag tycker att många skolor försöker \"bli av med\" eleverna som inte är precis som alla andra istället för att göra sitt yttersta för att få verksamheten passande även för dem.
    Hoppas att du förstod någonting alls av det som jag skrev, jag har lite andra småideér också men det är svårt att skriva allt.
  4. 2
    Det verkar som att det gått ganska bra. Från det som du skriver vill jag gärna kommentera lite så får du en utomståndes åsikter.

    1. Är det verkligen skolans uppgift att placera om honom. Är det inte så att man måste fått läkarintyg, gjort en massa utredningar osv för att det ens ska bli tal om omplacering.
    2. skulle Alexander vara hjälpt av att ha ett eget schema på skolan? På schemat kan det ju stå vilka aktiviteter som ska ske och ex. städning.
    3. Att sitta med under en hel lektion är jättesvårt för många barn i den här åldern. Skolan kanske ska ha som mål att innan han går ut nästa termin ska de jobbat fram att han klarar av att vara i klassrummet en hel lektion.
    4. Finns det möjlighet för A att sitta lite enskilt, men ändå tillsammans vid de andra när han är i klassrummet. Du skrev att det är så många barn i klassrummet och jag tänker lite grann i form av att personalen kanske kan använda sig av en skärm så att han är med men ändå får sitta lite själv. (förstod du något alls??)

    Jag är utbildad fritidspedagog och har jobbat med funktionshindrade barn som är inskrivna i särskolan. Jag tycker att den \"vanliga\" skolan har jättestora problem med att anpassa verksamheten till barnen som har behov (av särskilt stöd). Jag tycker att många skolor försöker \"bli av med\" eleverna som inte är precis som alla andra istället för att göra sitt yttersta för att få verksamheten passande även för dem.
    Hoppas att du förstod någonting alls av det som jag skrev, jag har lite andra småideér också men det är svårt att skriva allt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Svarar :-)

    1) Nej, det är habiliteringen som har hand om det och dit ska vi nu i höst/vinter.

    2) Det vet jag inte om han kan faktiskt. \"Risken\" finns ju då att de andra barnen undrar, han blir \"utpekad\" och/eller de vill göra samma sak, alltså ha eget schema med.

    3) Japp, glömde skriva det i mitt grundinlägg. I deras studieplan på Alexander stod det under \"mål\" att de vill att han ska kunna vara med mer på aktiviteterna.

    4) Jag vet inte det heller om det går, men kan ju fråga.

    Tack så väldigt mycket för dina rader! :-)
  6. 3
    Svarar :-) 1) Nej, det är habiliteringen som har hand om det och dit ska vi nu i höst/vinter.

    2) Det vet jag inte om han kan faktiskt. \"Risken\" finns ju då att de andra barnen undrar, han blir \"utpekad\" och/eller de vill göra samma sak, alltså ha eget schema med.

    3) Japp, glömde skriva det i mitt grundinlägg. I deras studieplan på Alexander stod det under \"mål\" att de vill att han ska kunna vara med mer på aktiviteterna.

    4) Jag vet inte det heller om det går, men kan ju fråga.

    Tack så väldigt mycket för dina rader! :-)

Liknande trådar

  1. Idag kom samtalet...
    By tjej91 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 15:19
  2. Fröken, fröken får jag fråga!!
    By MsBecks in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 09:52
  3. nu kom samtalet
    By dell111 in forum Singelmingel
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 16:05
  4. Skjuter upp gyn.samtalet..
    By Catrine m.I+C+T in forum Försöker bli med barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 21:32
  5. Samtalet över (ot)
    By Marie_AOA in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 08:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar