Hur långt kan jag flytta?
Ensamförälder
  1. Fenix
    #1

    Hur långt kan jag flytta?

    Jag har träffat en ny man och är separerad sen 1½ år. Vi har gemensam vårdnad om vår dotter som är 3 år. Dottern bor hos mig och träffar sin pappa varannan helg. Nu undrar jag hur långt bort (mil) jag kan/får flytta utan att behöva betala halva resorna när hon ska till sin pappa. Jag misstänker även att pappan inte vill skriva på papper om en flytt för vår dotter.
  2. 1
    Hur långt kan jag flytta? Jag har träffat en ny man och är separerad sen 1½ år. Vi har gemensam vårdnad om vår dotter som är 3 år. Dottern bor hos mig och träffar sin pappa varannan helg. Nu undrar jag hur långt bort (mil) jag kan/får flytta utan att behöva betala halva resorna när hon ska till sin pappa. Jag misstänker även att pappan inte vill skriva på papper om en flytt för vår dotter.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Du kan flytta hur långt som helst...

    MEN vägrar pappan skriva under dotterns adressändring så får du flytta själv.
    Annars går gränsen vid 10 mil!

    Men varför flytta om pappan ff vill ha tät kontakt med dottern?! Tänk om han vill utöka umgänget? För långt avstånd mellan er föräldrara underlättar ju inte umgänget.

    Jag skulle ALDRIG under några som helst omständigheter sätta min kärlek framför min son och flytta från den stad där sonen har sin pappa boendes. Om pappan väljer att flytta! Fine! Upp till honom, men aldrig att jag gör det.

    Jag personligen tycker att du ska sätta dig ner och tänka efter vad konsekvenserna blir om du väljer att flytta längre bort. Några mil kan vara okej men har man barn så har väl man som förälder och dessutom barnet rätt att träffa den ande föräldern?!
  4. 2
    Du kan flytta hur långt som helst... MEN vägrar pappan skriva under dotterns adressändring så får du flytta själv.
    Annars går gränsen vid 10 mil!

    Men varför flytta om pappan ff vill ha tät kontakt med dottern?! Tänk om han vill utöka umgänget? För långt avstånd mellan er föräldrara underlättar ju inte umgänget.

    Jag skulle ALDRIG under några som helst omständigheter sätta min kärlek framför min son och flytta från den stad där sonen har sin pappa boendes. Om pappan väljer att flytta! Fine! Upp till honom, men aldrig att jag gör det.

    Jag personligen tycker att du ska sätta dig ner och tänka efter vad konsekvenserna blir om du väljer att flytta längre bort. Några mil kan vara okej men har man barn så har väl man som förälder och dessutom barnet rätt att träffa den ande föräldern?!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Instämmer

    Ett barn har rätt till en nära och sund relation till sina föräldrar. Det står till och med i lagen. Det innebär att om du flyttar och pappan stämmer på boendet, kan han mycket väl vinna det och då stannar dottern hos honom.

    Jag skulle aldrig någonsin heller göra något för att riskera relationen mellan min son och hans pappa. Jag har ingen rätt att göra så mot ett barn!
  6. 3
    Instämmer Ett barn har rätt till en nära och sund relation till sina föräldrar. Det står till och med i lagen. Det innebär att om du flyttar och pappan stämmer på boendet, kan han mycket väl vinna det och då stannar dottern hos honom.

    Jag skulle aldrig någonsin heller göra något för att riskera relationen mellan min son och hans pappa. Jag har ingen rätt att göra så mot ett barn!
  7. tjoppalisa
    #4

    Några mil

    högst, så det inte försvårar umgänget. Försök vara tydlig med att du inte vill ta ifrån honom dottern och att du kan skjutsa och så. För det blir du som får göra uppoffringar i form av det.
  8. 4
    Några mil högst, så det inte försvårar umgänget. Försök vara tydlig med att du inte vill ta ifrån honom dottern och att du kan skjutsa och så. För det blir du som får göra uppoffringar i form av det.
  9. Fenix
    #5

    Mina skäl till att flytta.....

    ´Vad jag får: arbete, trygghet och omtanke för mig och mitt barn. Jag slipper vara isolerad och bli påhoppad av hans släktingar i centrum. Jag slipper närheten till en man som är dömd till misshandel på mig. Och på frågan om tät kontakt: 2 dagar på en 14 dagars period är allt han vill ha och han är inte intresserad av att utöka eller gå på samarbetsamtal.
  10. 5
    Mina skäl till att flytta..... ´Vad jag får: arbete, trygghet och omtanke för mig och mitt barn. Jag slipper vara isolerad och bli påhoppad av hans släktingar i centrum. Jag slipper närheten till en man som är dömd till misshandel på mig. Och på frågan om tät kontakt: 2 dagar på en 14 dagars period är allt han vill ha och han är inte intresserad av att utöka eller gå på samarbetsamtal.
  11. mia
    #6

    Fast det där är ju dumt tänkt

    jag går ju inte hellre arbetslös, utan pengar och beroende av soc, måste man flytta för att man får det bättre ekonomiskt ställt så gör man det!!
    Sedan det där, sätta sin egna kärlek före, för mig var det en kombination. O man ska aldrig säga ALDRIG, jag gjorde det för pappan ifrågan skulle aldrig kunna tänka sig att flytta närmare staden barnet bodde i, för där hade han enligt sig själv inte ngt att hämta.
    Så varför skulle jag vara kvar för några mils skull och leva i misär, ensam och vagt umgänge.
    Alla situationer är olika och det måste man också tänka på, det som fungerar för dig, funkar kanske inte för ngn annan.
    Det är jätte bra att du ALDRIG skulle, men någon annan ser det inte så!!
  12. 6
    Fast det där är ju dumt tänkt jag går ju inte hellre arbetslös, utan pengar och beroende av soc, måste man flytta för att man får det bättre ekonomiskt ställt så gör man det!!
    Sedan det där, sätta sin egna kärlek före, för mig var det en kombination. O man ska aldrig säga ALDRIG, jag gjorde det för pappan ifrågan skulle aldrig kunna tänka sig att flytta närmare staden barnet bodde i, för där hade han enligt sig själv inte ngt att hämta.
    Så varför skulle jag vara kvar för några mils skull och leva i misär, ensam och vagt umgänge.
    Alla situationer är olika och det måste man också tänka på, det som fungerar för dig, funkar kanske inte för ngn annan.
    Det är jätte bra att du ALDRIG skulle, men någon annan ser det inte så!!
  13. mytheone
    #7

    DETTA ÄR DET SOM GÄLLER!!!!!

    10 mil ENKEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    dvs, UFF får vilket han vill eller ej först o främst stå för resekostnaderna upp till 10 mil ENKEL resväg,detta betyder i praktiken att för ett umgängestillfälle där man först hämtar barnet till umgänge skall räknas som en ENKEL resa..resan tillbaka till UFF med barnet räknas som ENKEL...

    samma vid lämnandet... ENKLA RESOR upp till 10 mil åligger UFF att betala själv!

    ALLTSÅ UPP TILL 40 MIL/UMGÄNGESTILLFÄLLE MED HÄMTNING O LÄMNING INRÄKNAT!

    Först över 10 mil ENKEL resa träder praxis in och domstol kan,inte måste, bestämma att BOFF skall vara med o betala resorna.Detta utifrån om domstol anser att BOFF har den ekonomiska möjligheten i annat fall behöver BOFF INTE betala en sikin av umgängesresorna!!!

    vidare så är det då som så,att om BOFF skall betala så är det för ÖVERSTIGANDE antal mil...inget annat..
    dessa mil som överstiger enkla resorna skall dessutom delas LIKA mellan UFF o BOFF..

    det betyder alltså att först o främst skall UFF betala upp till 10 mil enkel resa,sen dessutom hälften(minst) av överskjutande del av antal mil.

    inte nog med detta, vidare så är det som så att BILLIGATSE färdmedel skall kostnaden räknas på,är det som så att t.ex buss är billigast(vilket barnet kan eller inte kan åka bussen pga av t.ex låg ålder) så är det busskostnaden som summan skall räknas på vad gäller BOFF´s bidrag till resorna!!!

    Vill UFF använda egen helikopter,bil,båt..whatever så får UFF själv stå för merkostnaden!


    as simply as that!


    Sen , hurvida UFF skriver på flyttanmälan är en diskussion för sig som inte jag blandar ihop med självaste resekostnaderna.

    vad som kan vara bra att känna till om flytt är följande:

    man får enl. lag inte flytta med sej barn utan samtycke av UFF,..

    Visst kan man i praktiken ändå ta barnen o flytta iom att det drar oftast ut månader på att få ett slutgiltigt fastställande av mantalskrivning för barnen.

    Vid de tillfällen en förälder flyttar med sej barnen vid GV så startar det en utredning på skattemyndighetens avd (folkbokföringen) som har till uppgift att samla in vadera förälderns orsaker till att de anser att barnen skall vara skrivna hos just dem.

    Vad man bör känna till ytterligare är att man äger rätten att påskynda ett beslut i sakfrågan genom att intimiristiskt kräva att motparten skall ha inkommit senast 8 dagar efter de mottagit handlingen från skattemyndigheten med ett svar i sakfrågan - i annat fall tenderar det att dröja månader innan ett avgörande kommer till stånd vilket man också kan överklaga och så går det ytterligare månader.

    Under tiden så kan, om f-kassan får nys om det, bidrag såsom barnbidrag och underhåll hållas inne under processens gång. man får alltså inget underhåll och ibland inget barnbidrag heller.

    Ju längre denna utredning håller på ju mer hinner barnet rota sej på nya stället, t.ex nytt dagis/fritids skola (kompisar.. det är starka skäl att mantalskriva barnet där trots att en förälder från början tagit med sej barnen trots att motparten förälder ej godkänt detta vid GV om just barnen.)

    detta är handlingar som motparten får ta del av så tänk på VAD ni skriver.

    Denna utredning går inte hand i hand med ev. vårdnads/umgänges eller boendetvist i domstol utan sköt separat.

    Detta betyder att i praktiken kan skattemyndigheten skriva barnet hos förälder A först,men när väl dom faller slutgiltigt och där man inte längre kan överklaga domen om boende i högre instans så är det där domen säger att barnet skall vara mantalskriven(dvs där barnet skall bo huvudsakligen) som kommer att bli mantalskrivningsadressen i slutändan.Alltså, skattemyndigheten kan komma att tvingas ändra sitt fastslagna beslut.


  14. 7
    DETTA ÄR DET SOM GÄLLER!!!!! 10 mil ENKEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    dvs, UFF får vilket han vill eller ej först o främst stå för resekostnaderna upp till 10 mil ENKEL resväg,detta betyder i praktiken att för ett umgängestillfälle där man först hämtar barnet till umgänge skall räknas som en ENKEL resa..resan tillbaka till UFF med barnet räknas som ENKEL...

    samma vid lämnandet... ENKLA RESOR upp till 10 mil åligger UFF att betala själv!

    ALLTSÅ UPP TILL 40 MIL/UMGÄNGESTILLFÄLLE MED HÄMTNING O LÄMNING INRÄKNAT!

    Först över 10 mil ENKEL resa träder praxis in och domstol kan,inte måste, bestämma att BOFF skall vara med o betala resorna.Detta utifrån om domstol anser att BOFF har den ekonomiska möjligheten i annat fall behöver BOFF INTE betala en sikin av umgängesresorna!!!

    vidare så är det då som så,att om BOFF skall betala så är det för ÖVERSTIGANDE antal mil...inget annat..
    dessa mil som överstiger enkla resorna skall dessutom delas LIKA mellan UFF o BOFF..

    det betyder alltså att först o främst skall UFF betala upp till 10 mil enkel resa,sen dessutom hälften(minst) av överskjutande del av antal mil.

    inte nog med detta, vidare så är det som så att BILLIGATSE färdmedel skall kostnaden räknas på,är det som så att t.ex buss är billigast(vilket barnet kan eller inte kan åka bussen pga av t.ex låg ålder) så är det busskostnaden som summan skall räknas på vad gäller BOFF´s bidrag till resorna!!!

    Vill UFF använda egen helikopter,bil,båt..whatever så får UFF själv stå för merkostnaden!


    as simply as that!


    Sen , hurvida UFF skriver på flyttanmälan är en diskussion för sig som inte jag blandar ihop med självaste resekostnaderna.

    vad som kan vara bra att känna till om flytt är följande:

    man får enl. lag inte flytta med sej barn utan samtycke av UFF,..

    Visst kan man i praktiken ändå ta barnen o flytta iom att det drar oftast ut månader på att få ett slutgiltigt fastställande av mantalskrivning för barnen.

    Vid de tillfällen en förälder flyttar med sej barnen vid GV så startar det en utredning på skattemyndighetens avd (folkbokföringen) som har till uppgift att samla in vadera förälderns orsaker till att de anser att barnen skall vara skrivna hos just dem.

    Vad man bör känna till ytterligare är att man äger rätten att påskynda ett beslut i sakfrågan genom att intimiristiskt kräva att motparten skall ha inkommit senast 8 dagar efter de mottagit handlingen från skattemyndigheten med ett svar i sakfrågan - i annat fall tenderar det att dröja månader innan ett avgörande kommer till stånd vilket man också kan överklaga och så går det ytterligare månader.

    Under tiden så kan, om f-kassan får nys om det, bidrag såsom barnbidrag och underhåll hållas inne under processens gång. man får alltså inget underhåll och ibland inget barnbidrag heller.

    Ju längre denna utredning håller på ju mer hinner barnet rota sej på nya stället, t.ex nytt dagis/fritids skola (kompisar.. det är starka skäl att mantalskriva barnet där trots att en förälder från början tagit med sej barnen trots att motparten förälder ej godkänt detta vid GV om just barnen.)

    detta är handlingar som motparten får ta del av så tänk på VAD ni skriver.

    Denna utredning går inte hand i hand med ev. vårdnads/umgänges eller boendetvist i domstol utan sköt separat.

    Detta betyder att i praktiken kan skattemyndigheten skriva barnet hos förälder A först,men när väl dom faller slutgiltigt och där man inte längre kan överklaga domen om boende i högre instans så är det där domen säger att barnet skall vara mantalskriven(dvs där barnet skall bo huvudsakligen) som kommer att bli mantalskrivningsadressen i slutändan.Alltså, skattemyndigheten kan komma att tvingas ändra sitt fastslagna beslut.


  15. Tweedy
    #8

    Visst kan jag...

    säga aldrig för jag tänker aldrig göra det, så enkelt är det för mig. Jag har varit i den sitsen och det var inget svårt val för mig att göra, dvs ALDRIG!

    Det är ju självklart att var och en gör som dom vill, jag klargjorde min personliga åsikt och jag vet att fler oxå resonerar som jag, tex \"Malinau\".

    *förlåt Malinau att jag tar upp dig här ;-)*

    Som jag uppfattade \"Fenix\" inlägg så handlade det även om att flytta inom ett visst antal mil, just för att slippa betala resorna. Hur resonerar man då?!

    Alla tänker vi olika ur olika perspektiv. Jag har inte sagt att mitt tänkande är det enda rätta men jag tycker dock att \"Fenix\" bör tänka efter innan hon flyttar. Det kan mycket väl vara så att de saker hon får om hon flyttar, kan väga upp de negativa sakerna hon har idag.
  16. 8
    Visst kan jag... säga aldrig för jag tänker aldrig göra det, så enkelt är det för mig. Jag har varit i den sitsen och det var inget svårt val för mig att göra, dvs ALDRIG!

    Det är ju självklart att var och en gör som dom vill, jag klargjorde min personliga åsikt och jag vet att fler oxå resonerar som jag, tex \"Malinau\".

    *förlåt Malinau att jag tar upp dig här ;-)*

    Som jag uppfattade \"Fenix\" inlägg så handlade det även om att flytta inom ett visst antal mil, just för att slippa betala resorna. Hur resonerar man då?!

    Alla tänker vi olika ur olika perspektiv. Jag har inte sagt att mitt tänkande är det enda rätta men jag tycker dock att \"Fenix\" bör tänka efter innan hon flyttar. Det kan mycket väl vara så att de saker hon får om hon flyttar, kan väga upp de negativa sakerna hon har idag.
  17. M
    #9

    Fråga

    Det blev så mycket info där...om jag har EV och den andre föräldern inte ens visat intresse för umgänge och jag vill flytta...vad händer då? Jag får flytta och sedan om den andre inte samtycker kan denne motsätta sig. Eller?
  18. 9
    Fråga Det blev så mycket info där...om jag har EV och den andre föräldern inte ens visat intresse för umgänge och jag vill flytta...vad händer då? Jag får flytta och sedan om den andre inte samtycker kan denne motsätta sig. Eller?
  19. Tweedy
    #10

    Nej,

    vid EV tar du alla beslut själv utan att ngn kan protestera lr lägga sig i.

    Umgänge har man alltid rätt som förälder (undantag förekomer) men om man inte har vårdnad så kan man inte neka den som har EV att flytta.
  20. 10
    Nej, vid EV tar du alla beslut själv utan att ngn kan protestera lr lägga sig i.

    Umgänge har man alltid rätt som förälder (undantag förekomer) men om man inte har vårdnad så kan man inte neka den som har EV att flytta.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Det var ju annorlunda

    De skäl du angav första var andra än de du anger nu. Det finns självklart gråzoner här om alltid, men du får väl ta en funderare över vad som är rimliga skäl till att flytta och vad konsekvenserna troligen blir av antingen det ena eller det andra.

    Att slippa betala för umgängesresor är inte ett resonemang jag gillar. Det är för ditt barns skull som dessa umgängesresor sker. På många sätt är kostnaden för dessa en av de viktigaste saker man betalar för sitt barn.
  22. 11
    Det var ju annorlunda De skäl du angav första var andra än de du anger nu. Det finns självklart gråzoner här om alltid, men du får väl ta en funderare över vad som är rimliga skäl till att flytta och vad konsekvenserna troligen blir av antingen det ena eller det andra.

    Att slippa betala för umgängesresor är inte ett resonemang jag gillar. Det är för ditt barns skull som dessa umgängesresor sker. På många sätt är kostnaden för dessa en av de viktigaste saker man betalar för sitt barn.
  23. Mari
    #12

    Till mig sa familjerätten

    att båda föräldrarna ska dela på barnas resekostnader OM jag har råd.
    I mitt fall var det barnas pappa som drog iväg långt o barna bor kvar hos mig.
    Antar att det är familjerätten el domstol som ska avgöra om man har råd el ej.
    Jag blev lite sur för det var ju ändå pappan som drog, då tyckte jag att han ska betala resorna men fick ej medhåll så jag har betalat varannan resa, orkar ej bråka. De ses på lov.
    Märkligt att ej barna får godkänna en förälders flytt, föräldrarna måste ju godkänna barnens flytt...
    Hur kan han bara flytta o skita i sina barn, klart de är besvikna, hade de fått bestämma hade de sagt NEJ!
    Vi vill ha dig kvar i närheten!
    Du kanske bör skaffa dig familjerättens tillåtelse att flytta pga det du nämt här, vore inte så kul att din dotter blir hämtad tillbaka till pappan om han går till domstol o vinner.
    Det senaste kanske ej hör hit men det övre jag skrev var svar på din fråga.
  24. 12
    Till mig sa familjerätten att båda föräldrarna ska dela på barnas resekostnader OM jag har råd.
    I mitt fall var det barnas pappa som drog iväg långt o barna bor kvar hos mig.
    Antar att det är familjerätten el domstol som ska avgöra om man har råd el ej.
    Jag blev lite sur för det var ju ändå pappan som drog, då tyckte jag att han ska betala resorna men fick ej medhåll så jag har betalat varannan resa, orkar ej bråka. De ses på lov.
    Märkligt att ej barna får godkänna en förälders flytt, föräldrarna måste ju godkänna barnens flytt...
    Hur kan han bara flytta o skita i sina barn, klart de är besvikna, hade de fått bestämma hade de sagt NEJ!
    Vi vill ha dig kvar i närheten!
    Du kanske bör skaffa dig familjerättens tillåtelse att flytta pga det du nämt här, vore inte så kul att din dotter blir hämtad tillbaka till pappan om han går till domstol o vinner.
    Det senaste kanske ej hör hit men det övre jag skrev var svar på din fråga.

Liknande trådar

  1. Det där med att flytta långt...
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 17:46
  2. Hur långt kan jag flytta?
    By ensam förälder in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 16:33
  3. Flytta långt
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 10:37
  4. Nu vill hon flytta..*långt*
    By M in forum Tonåringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 11:36
  5. Hur långt kan jag flytta?
    By Fenix in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 20:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar