Installera en öppen spis
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Installera en öppen spis

    Vi håller på att riva ner en öppen spis i huset. Den är hemmamurad och ser hemsk ut... :) Vi har köpt en ny öppen spis och ska nu installera den.
    http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/murspisar/rosendal.htm
    Vad har man för material på sidorna?
    Röret som kommer ner från skorstenen är placerad lite långt ut så vi måste sätta en skiva bakom så att denna kaminen passar, vad använder man då?

    Ngn som monterat en öppen spis och vet om det är klurigt?
  2. 1
    Installera en öppen spis Vi håller på att riva ner en öppen spis i huset. Den är hemmamurad och ser hemsk ut... :) Vi har köpt en ny öppen spis och ska nu installera den.
    http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/murspisar/rosendal.htm
    Vad har man för material på sidorna?
    Röret som kommer ner från skorstenen är placerad lite långt ut så vi måste sätta en skiva bakom så att denna kaminen passar, vad använder man då?

    Ngn som monterat en öppen spis och vet om det är klurigt?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Tja...

    man kan väl använda lite olika saker. Det brukar nog ofta handla om någon typ av lättbetongblock, har jag för mig.
    Förra hösten monterade vi en murspis men den skulle stå mot en befintlig trävägg, vilket inte var acceptabelt.. Kanalen in i murstocken var redan fixad och för nära träväggen för att bara kunna bygga på väggen med skivor. Så lösningen blev att riva väggen och bygga upp den i tegel...
    Ring till den försäljare ni ska köpa spisen genom och be om råd. Vår inhandlades i en Eldabutik och de var verkligen trevliga och kunniga :-)

    Jag vet inte vikten på er spis men den är väl ingen lätt murspis. Om min antagan stämmer så måste golvet kanske förstärkas...

    Det var väl inte så svårt att fixa ihop spisen men det beror ju förstås på hur händig man är *ler*
    Jag kommer inte på något mer att skriva men ropa om det är något mer du vill fråga...
  4. 2
    Tja... man kan väl använda lite olika saker. Det brukar nog ofta handla om någon typ av lättbetongblock, har jag för mig.
    Förra hösten monterade vi en murspis men den skulle stå mot en befintlig trävägg, vilket inte var acceptabelt.. Kanalen in i murstocken var redan fixad och för nära träväggen för att bara kunna bygga på väggen med skivor. Så lösningen blev att riva väggen och bygga upp den i tegel...
    Ring till den försäljare ni ska köpa spisen genom och be om råd. Vår inhandlades i en Eldabutik och de var verkligen trevliga och kunniga :-)

    Jag vet inte vikten på er spis men den är väl ingen lätt murspis. Om min antagan stämmer så måste golvet kanske förstärkas...

    Det var väl inte så svårt att fixa ihop spisen men det beror ju förstås på hur händig man är *ler*
    Jag kommer inte på något mer att skriva men ropa om det är något mer du vill fråga...

Liknande trådar

  1. Wallies - öppen spis..
    By LiMa_3 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 17:53
  2. öPPEN SPIS, HUR ELDA?
    By rut123 in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 14:36
  3. Kassett i öppen spis?
    By 76an in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:54
  4. Fejkad öppen spis?
    By ioma in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 17:17
  5. HUR gör man eld i en öppen spis...
    By Petra in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar