Allt känns så rörigt..(ny här)
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Allt känns så rörigt..(ny här)

    Var idag till ALBS med enhelt annan sak och vid läkar undersökningen upptäcker dom att Nike har ett blåsljud på vänster sida. Läkaren nämner det och tittar sen på mig(ser ut som om hon sett ett spöke)för att genast säga men lilla vän har ingen nämnt det för dig tidigare??? Nä säger jag och tårarna börjar rinna. För att vara riktigt säker kommer även överläkaren in och lyssnar även han bekräftar att det finns där. Så nu ska hon även utredas för det, inte nog med magen(ska göra endo och gastroskåpi).
    Vad jag undrar är vad som sker nu??? Hur kan man ha missat detta under så lång tid och så många läkarundersökningar??? Allt bara snurrar runt i huvudet och jag har nog inte fattat detta riktigt.
    Känner mig jätte dum för detta är säkert en pytte grej jämfört med andra hjärtsjukdomar/orsaker men för mig är det något otroligt jobbigt.
    Tack för att jag fick skriva av mig och för att du orkat läsa.
    Kram
  2. 1
    Allt känns så rörigt..(ny här) Var idag till ALBS med enhelt annan sak och vid läkar undersökningen upptäcker dom att Nike har ett blåsljud på vänster sida. Läkaren nämner det och tittar sen på mig(ser ut som om hon sett ett spöke)för att genast säga men lilla vän har ingen nämnt det för dig tidigare??? Nä säger jag och tårarna börjar rinna. För att vara riktigt säker kommer även överläkaren in och lyssnar även han bekräftar att det finns där. Så nu ska hon även utredas för det, inte nog med magen(ska göra endo och gastroskåpi).
    Vad jag undrar är vad som sker nu??? Hur kan man ha missat detta under så lång tid och så många läkarundersökningar??? Allt bara snurrar runt i huvudet och jag har nog inte fattat detta riktigt.
    Känner mig jätte dum för detta är säkert en pytte grej jämfört med andra hjärtsjukdomar/orsaker men för mig är det något otroligt jobbigt.
    Tack för att jag fick skriva av mig och för att du orkat läsa.
    Kram
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Hej Nike! (oj det blev låååångt)

    Först vill jag säga att inget är larvigt eller för litet när det gäller hjärtat, inte med något som gäller ens barn för den delen.
    Blåsljus är vanligt, och ibland behöver det inte ens betyda att det är ett hjärtfel som är orsak. Det finns s k fysikaliska blåsljus som kan höras ibland, och som är helt ofarliga. Jag vet inte vad de kommer av, och just nu har nog ingen härinne råkat ut för det, men för ett år sedan ungefär var det många mammor här som fått veta att deras barn hade blåsljud, de var förtvivlade, vi lugnade så gott vi kunde, och sedan kom de tillbaka och berättade att det var ofarligt, och allt var bra igen.
    Just det att de inte hört det tidigare tycker jag är lugnande. Jag förstår att du blev ledsen, ni verkar ju har flera problem, och får man då veta att det inte är nog med det, så är det lätt att det rinner över.
    Vad som händer nu är att ni kommer att bli kallade till hjärtmottagningen på alb. De kommer att lyssna på Nike, göra EKG och troligen ett ultraljud. OM det är ett hjärtfel, t ex något litet hål eller förträngning någonstans, så får man avgöra om det behöver opereras eller om man kan fortsätta att leva gott med det. Det finns många som lever med små hål utan att veta om det, eller inte vara påverkade av det alls. Om det däremot är ett fysikaliskt blåsljud så händer inget alls. Vad jag vet så fortsätter man inte utreda sådana blåsljud. De försvinner av sig själv.
    Bli inte oroliga om ni får vänta ett tag på undersökningen. Hjärtkliniken är just nu chokade med jobb, och eftersom Nike inte verkar må dåligt av blåsljudet är ni nog inte direkt prioriterade. Försök tänka att det påverkar henne inte, alltså kan det inte vara ett allvarligt fel.

    Styrkekramar i massor
    Pia
  4. 2
    Hej Nike! (oj det blev låååångt) Först vill jag säga att inget är larvigt eller för litet när det gäller hjärtat, inte med något som gäller ens barn för den delen.
    Blåsljus är vanligt, och ibland behöver det inte ens betyda att det är ett hjärtfel som är orsak. Det finns s k fysikaliska blåsljus som kan höras ibland, och som är helt ofarliga. Jag vet inte vad de kommer av, och just nu har nog ingen härinne råkat ut för det, men för ett år sedan ungefär var det många mammor här som fått veta att deras barn hade blåsljud, de var förtvivlade, vi lugnade så gott vi kunde, och sedan kom de tillbaka och berättade att det var ofarligt, och allt var bra igen.
    Just det att de inte hört det tidigare tycker jag är lugnande. Jag förstår att du blev ledsen, ni verkar ju har flera problem, och får man då veta att det inte är nog med det, så är det lätt att det rinner över.
    Vad som händer nu är att ni kommer att bli kallade till hjärtmottagningen på alb. De kommer att lyssna på Nike, göra EKG och troligen ett ultraljud. OM det är ett hjärtfel, t ex något litet hål eller förträngning någonstans, så får man avgöra om det behöver opereras eller om man kan fortsätta att leva gott med det. Det finns många som lever med små hål utan att veta om det, eller inte vara påverkade av det alls. Om det däremot är ett fysikaliskt blåsljud så händer inget alls. Vad jag vet så fortsätter man inte utreda sådana blåsljud. De försvinner av sig själv.
    Bli inte oroliga om ni får vänta ett tag på undersökningen. Hjärtkliniken är just nu chokade med jobb, och eftersom Nike inte verkar må dåligt av blåsljudet är ni nog inte direkt prioriterade. Försök tänka att det påverkar henne inte, alltså kan det inte vara ett allvarligt fel.

    Styrkekramar i massor
    Pia
  5. Millan på besök
    #3

    Vill bara säga att...

    man upptäckte ett blåsljud vid en rutinkontroll på min son när han var 3-4 år. Vi hade aldrig hört detta förr. De gjorde ultraljud på hjärtat och det konstaterdes att det var ett ofarligt blåsljud som skulle växa bort. Han är 12 år nu och har aldrig haft några besvär. Min mamma säger att jag eller min syster hade detta när vi var små (hon kommmer inte ihåg vem av oss) och vi har aldrig haft några besvär heller. Hoppas att det är likadant med din dotter!
  6. 3
    Vill bara säga att... man upptäckte ett blåsljud vid en rutinkontroll på min son när han var 3-4 år. Vi hade aldrig hört detta förr. De gjorde ultraljud på hjärtat och det konstaterdes att det var ett ofarligt blåsljud som skulle växa bort. Han är 12 år nu och har aldrig haft några besvär. Min mamma säger att jag eller min syster hade detta när vi var små (hon kommmer inte ihåg vem av oss) och vi har aldrig haft några besvär heller. Hoppas att det är likadant med din dotter!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Hej Benita!

    Du har redan fått så fina och utförliga svar att jag bara vill säga att jag förstår din oro. Hoppas nu att ni inte behöver vänta allt för länge innan ni kallas för vidare undersökningar och att dessa ska visa sig vara bra!

    Skickar styrkekramar till er!
  8. 4
    Hej Benita! Du har redan fått så fina och utförliga svar att jag bara vill säga att jag förstår din oro. Hoppas nu att ni inte behöver vänta allt för länge innan ni kallas för vidare undersökningar och att dessa ska visa sig vara bra!

    Skickar styrkekramar till er!
  9. Benita m Jordan 011011 & Nike 030806
    #5

    Tack snälla...

    och idag känns allt mycket bättre, nu när allt liksom lugnat sig lite. Ok hade det varit så att dom varit oroliga hade hon ju fåt undersökas på en gång. Så nu är det bara att vänta på vad som hända skall.
    Kommer säkert att skriva lite här om jag har funderingar och så.
    Kramar till er alla
  10. 5
    Tack snälla... och idag känns allt mycket bättre, nu när allt liksom lugnat sig lite. Ok hade det varit så att dom varit oroliga hade hon ju fåt undersökas på en gång. Så nu är det bara att vänta på vad som hända skall.
    Kommer säkert att skriva lite här om jag har funderingar och så.
    Kramar till er alla

Liknande trådar

  1. Känns som allt
    By mammis in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:30
  2. Åh va allt känns bra :)
    By Gunill@ in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 14:27
  3. Det är rörigt me allt nytt!
    By steffie in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:15
  4. nu känns allt bra
    By Mysk in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 20:08
  5. Allt känns så bra...
    By theann in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 19:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar