Hur hjälper jag eleverna bäst?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Fröken
    #1

    Hur hjälper jag eleverna bäst?

    Hej,jag är lärare i svenska och engelska och har flera elever med dyslexi. Detta pratades det inte alls om på utbildningen (visst är det skandal!) utan man kunde välja att göra fördjupningsarbeten om dyslexi. Jag har tidigare tagit hänsyn till och bortsett från stavningen, gett muntliga förhör osv. Men undrar vad mer jag kan göra för att få dem att komma framåt och få med sig mer vad gäller tex läsförståelse och intresse/behållning av läsning.
    Måste även tillägga att jag jobbar på högstadiet och att de flesta har många misslyckanden och jobbiga skolupplevelser i bagaget. Många blir inte ens utredda förrän de kommer i högstadiet! Jag vore tacksam för tips för jag vill verkligen göra allt för att hjälpa dem!
  2. 1
    Hur hjälper jag eleverna bäst? Hej,jag är lärare i svenska och engelska och har flera elever med dyslexi. Detta pratades det inte alls om på utbildningen (visst är det skandal!) utan man kunde välja att göra fördjupningsarbeten om dyslexi. Jag har tidigare tagit hänsyn till och bortsett från stavningen, gett muntliga förhör osv. Men undrar vad mer jag kan göra för att få dem att komma framåt och få med sig mer vad gäller tex läsförståelse och intresse/behållning av läsning.
    Måste även tillägga att jag jobbar på högstadiet och att de flesta har många misslyckanden och jobbiga skolupplevelser i bagaget. Många blir inte ens utredda förrän de kommer i högstadiet! Jag vore tacksam för tips för jag vill verkligen göra allt för att hjälpa dem!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    På rak arm

    så tänker jag direkt att du kanske kunde skriva ut en kort sammanfattning av vad du ska prata om till varje lektion och ge detta till de elever som behöver extra stöd redan när de börjar lektionen eller kanske lektionen innan så de har något stöd till vad ni ska prata om och vad som står i böckerna.

    Instruera om \"mind-map\" med olika färger och symboler som är relevanta för eleven.

    Alla anteckningar som du gör på tavlan - skriv ut dessa på datorn och detsamma med OH-material.

    Se till att ha eleven/eleverna långt fram, tala långsamt - mycket lättare att uppfatta vad läraren säger då.

    Låta eleven sitta enskilt vid prov för att han/hon inte ska tappa koncentrationen och arbeta med förlängd tid, ev muntliga prov eller fråga eleven själv vad han/hon tycker - de kan själva ha toppenidéer!

    Vid prov - frågorna utskrivna på dator och inte handskrivet. Matteprov - går det att få talen inlästa på band?

    Be eleven skriva dagbok varje dag som en träning i att skriva själv - kanske 5-7 meningar om dagen. Detta kan ersätta den fria skrivningen i skolan?

    Ta en titt in på ditt lokala bibliotek för det finns oftast hyllmeter med böcker om just elever med behov av särskilt stöd och dyslexi. Här kan du finna enorma skatter för hur du kan arbeta med dina elever och det finns tips och råd om hur du ska förhålla dig, hur du kan arbeta och vad du ska tänka på.

    Jag är glad att jag gick en kurs i läs- och skrivutveckling för de yngre barnen (skoår 1-6) och vi talade mycket om just dyslexi och läs- och skrivsvårigheter.

    Gå även in på http://www.fmls.nu - det går även att kontakta dem men jag har inte det telefonnumret här och nu men man ska kunna ringa till dem och få hjälp vare sig man är lärare, förälder eller intresserad av detta handikapp i allmänhet.
  4. 2
    På rak arm så tänker jag direkt att du kanske kunde skriva ut en kort sammanfattning av vad du ska prata om till varje lektion och ge detta till de elever som behöver extra stöd redan när de börjar lektionen eller kanske lektionen innan så de har något stöd till vad ni ska prata om och vad som står i böckerna.

    Instruera om \"mind-map\" med olika färger och symboler som är relevanta för eleven.

    Alla anteckningar som du gör på tavlan - skriv ut dessa på datorn och detsamma med OH-material.

    Se till att ha eleven/eleverna långt fram, tala långsamt - mycket lättare att uppfatta vad läraren säger då.

    Låta eleven sitta enskilt vid prov för att han/hon inte ska tappa koncentrationen och arbeta med förlängd tid, ev muntliga prov eller fråga eleven själv vad han/hon tycker - de kan själva ha toppenidéer!

    Vid prov - frågorna utskrivna på dator och inte handskrivet. Matteprov - går det att få talen inlästa på band?

    Be eleven skriva dagbok varje dag som en träning i att skriva själv - kanske 5-7 meningar om dagen. Detta kan ersätta den fria skrivningen i skolan?

    Ta en titt in på ditt lokala bibliotek för det finns oftast hyllmeter med böcker om just elever med behov av särskilt stöd och dyslexi. Här kan du finna enorma skatter för hur du kan arbeta med dina elever och det finns tips och råd om hur du ska förhålla dig, hur du kan arbeta och vad du ska tänka på.

    Jag är glad att jag gick en kurs i läs- och skrivutveckling för de yngre barnen (skoår 1-6) och vi talade mycket om just dyslexi och läs- och skrivsvårigheter.

    Gå även in på http://www.fmls.nu - det går även att kontakta dem men jag har inte det telefonnumret här och nu men man ska kunna ringa till dem och få hjälp vare sig man är lärare, förälder eller intresserad av detta handikapp i allmänhet.
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3

    Det som

    Aurian skriver stämmer jättebra. Dessutom behöver de _mycket_ uppmuntran och beröm.

    Tyvärr är glömska ofta ett kännetecken för dyslektiker, så hjälp att komma ihåg läxor och annat. Här i kommunen jobbar vi med Fc ett nätverk där lärarna skiver in läxor och vi som föräldrar (och barnen), via webben, kan gå in och titta vilka läxor barnen har.

    Talböcker är en start för elever som inte läser böcker. Lättlästa böcker. Finns på biblioteken och LL-förlaget. Det finns en tidning som heter 8 sidor som sammanfattar veckans händelser med enkel text.

    Skolböckerna inlästa på cd/kassette.

    Obegränsad tid på prov sittandes själv i eget rum, kanske behövs hjälp av dig att läsa frågorna som aldrig ska vara handskrivna. Lite större text och korta meningar hjälper vår son. Även glest mellan raderna är bra.

    Dessutom kontakt med föräldrarna. Mycket viktigt tycker jag. Om vad ni på skolan gör för att hjälpa eleverna samt information om vad ni gör i olika ämnen just för tillfället och vad föräldrarna kan hjälpa till med för att underlätta för eleven.
  6. 3
    Det som Aurian skriver stämmer jättebra. Dessutom behöver de _mycket_ uppmuntran och beröm.

    Tyvärr är glömska ofta ett kännetecken för dyslektiker, så hjälp att komma ihåg läxor och annat. Här i kommunen jobbar vi med Fc ett nätverk där lärarna skiver in läxor och vi som föräldrar (och barnen), via webben, kan gå in och titta vilka läxor barnen har.

    Talböcker är en start för elever som inte läser böcker. Lättlästa böcker. Finns på biblioteken och LL-förlaget. Det finns en tidning som heter 8 sidor som sammanfattar veckans händelser med enkel text.

    Skolböckerna inlästa på cd/kassette.

    Obegränsad tid på prov sittandes själv i eget rum, kanske behövs hjälp av dig att läsa frågorna som aldrig ska vara handskrivna. Lite större text och korta meningar hjälper vår son. Även glest mellan raderna är bra.

    Dessutom kontakt med föräldrarna. Mycket viktigt tycker jag. Om vad ni på skolan gör för att hjälpa eleverna samt information om vad ni gör i olika ämnen just för tillfället och vad föräldrarna kan hjälpa till med för att underlätta för eleven.

Liknande trådar

  1. Hur hjälper man en tonåring bäst?
    By Anonym ts in forum Tonåringar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 19:58
  2. Hur uppmärksamma eleverna?
    By glada fröken in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 20:19
  3. När berätta för eleverna?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 16:38
  4. Hur hjälper jag bäst???
    By anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 19:40
  5. Vad hjälper bäst?
    By anita5 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 10:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar