Hur hjälper jag eleverna bäst?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Fröken
    #1

    Hur hjälper jag eleverna bäst?

    Hej,jag är lärare i svenska och engelska och har flera elever med dyslexi. Detta pratades det inte alls om på utbildningen (visst är det skandal!) utan man kunde välja att göra fördjupningsarbeten om dyslexi. Jag har tidigare tagit hänsyn till och bortsett från stavningen, gett muntliga förhör osv. Men undrar vad mer jag kan göra för att få dem att komma framåt och få med sig mer vad gäller tex läsförståelse och intresse/behållning av läsning.
    Måste även tillägga att jag jobbar på högstadiet och att de flesta har många misslyckanden och jobbiga skolupplevelser i bagaget. Många blir inte ens utredda förrän de kommer i högstadiet! Jag vore tacksam för tips för jag vill verkligen göra allt för att hjälpa dem!
  2. 1
    Hur hjälper jag eleverna bäst? Hej,jag är lärare i svenska och engelska och har flera elever med dyslexi. Detta pratades det inte alls om på utbildningen (visst är det skandal!) utan man kunde välja att göra fördjupningsarbeten om dyslexi. Jag har tidigare tagit hänsyn till och bortsett från stavningen, gett muntliga förhör osv. Men undrar vad mer jag kan göra för att få dem att komma framåt och få med sig mer vad gäller tex läsförståelse och intresse/behållning av läsning.
    Måste även tillägga att jag jobbar på högstadiet och att de flesta har många misslyckanden och jobbiga skolupplevelser i bagaget. Många blir inte ens utredda förrän de kommer i högstadiet! Jag vore tacksam för tips för jag vill verkligen göra allt för att hjälpa dem!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    På rak arm

    så tänker jag direkt att du kanske kunde skriva ut en kort sammanfattning av vad du ska prata om till varje lektion och ge detta till de elever som behöver extra stöd redan när de börjar lektionen eller kanske lektionen innan så de har något stöd till vad ni ska prata om och vad som står i böckerna.