Bajsa på pottan?
_01/02 Vinterbarn
  1. linda
    #1

    Bajsa på pottan?

    Hej, min pojke har varir blöjfri tidigt och kissat på toaletten och bajsat på pottan hittills.
    Nu vill jag att han börjar med uteslutande toaletten. Han är snart 4 år.
    Jag har köpt vackra, fräcka klistermärken och en gliitrig bok han kan sätta in dem i. På toaletten finns en toaring.
    Han vägrar när det tränger på och säger att han ääälskar sin potta.
    Vad gör jag? Tips och erfarenheter, snälla.
    Hälsn. Linda
  2. 1
    Bajsa på pottan? Hej, min pojke har varir blöjfri tidigt och kissat på toaletten och bajsat på pottan hittills.
    Nu vill jag att han börjar med uteslutande toaletten. Han är snart 4 år.
    Jag har köpt vackra, fräcka klistermärken och en gliitrig bok han kan sätta in dem i. På toaletten finns en toaring.
    Han vägrar när det tränger på och säger att han ääälskar sin potta.
    Vad gör jag? Tips och erfarenheter, snälla.
    Hälsn. Linda
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2

    hos oss

    bajsas det alltid på toan. Nora har en toaring och en fotpall så att fötterna slipper dingla. Framför sig har hon en hög pall där hon kan ha sina böcker eller om hon vill leka med något annat när hon sitter en stund. Kanske ett tips?

    Nora kissar däremot alltid på pottan, men det är ju lättare att tömma ut.
  4. 2
    hos oss bajsas det alltid på toan. Nora har en toaring och en fotpall så att fötterna slipper dingla. Framför sig har hon en hög pall där hon kan ha sina böcker eller om hon vill leka med något annat när hon sitter en stund. Kanske ett tips?

    Nora kissar däremot alltid på pottan, men det är ju lättare att tömma ut.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    50/50

    Min dotter bajsar på pottan ibland, sitter på toaletten ibland, anväder B.B-toaringen ibland,
    Pottan finns ju kvar på sin vanliga plats eftersom lillebror så smått har börjat att använda den. Så jag har ingen brådska med att få henne att bajsa enbart i toaletten.
    När vi är borta så har hon inga problem med att sätta sig på toaletten och bajsa (hon klarar sig fint utan extra barntoaringen)

    Hur gör din son om han behöver bajsa någon annanstans än hemma?

    Det med klistermärken kan nog funka (jag har inte provat själv)
    men jag tror inte att du ska plocka bort pottan helt. Låt den stå kvar ett tag även om han börjar att bajsa i toaletten.
  6. 3
    50/50 Min dotter bajsar på pottan ibland, sitter på toaletten ibland, anväder B.B-toaringen ibland,
    Pottan finns ju kvar på sin vanliga plats eftersom lillebror så smått har börjat att använda den. Så jag har ingen brådska med att få henne att bajsa enbart i toaletten.
    När vi är borta så har hon inga problem med att sätta sig på toaletten och bajsa (hon klarar sig fint utan extra barntoaringen)

    Hur gör din son om han behöver bajsa någon annanstans än hemma?

    Det med klistermärken kan nog funka (jag har inte provat själv)
    men jag tror inte att du ska plocka bort pottan helt. Låt den stå kvar ett tag även om han börjar att bajsa i toaletten.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Inga tips..

    men Liam går nästan uteslutande på pottan, fortfarande.
    Jag upplever inte det som något problem, utan är ju egentligen det enklaste för honom. Han når ju inte upp till toaletten ordentligt själv, och det blir så lätt tokigt (läs kiss på golvet och hela toalettringen) när han ska släppa fram pall, kava ned brallorna och hinna få till det.

    Han får gärna ta pottan, då kan han liksom sköta det där själv. Även om han varje morgon kommer inspringande till sovrummet och skriker \"MAAAMMA! Jag måste kissa!!\". Okej, svara jag, gå ned och kissa då. Så får man ett okej till svar, så vänder han på klacken och drar ned för trappen. Varje morgon. Börjar bli tjatigt. ;)

    Sen tänker jag ju också att det kan vara bra för Liams lillebror att se hur pottans används. Måns har stenkoll på det där nu, även om han inte är så ntresserad av att sitta där själv.

    Det är aldrig något problem för Liam att använda toaletten när vi är någonstans där det inte finns potta.. men då vill han ha hjälp upp.

  8. 4
    Inga tips.. men Liam går nästan uteslutande på pottan, fortfarande.
    Jag upplever inte det som något problem, utan är ju egentligen det enklaste för honom. Han når ju inte upp till toaletten ordentligt själv, och det blir så lätt tokigt (läs kiss på golvet och hela toalettringen) när han ska släppa fram pall, kava ned brallorna och hinna få till det.

    Han får gärna ta pottan, då kan han liksom sköta det där själv. Även om han varje morgon kommer inspringande till sovrummet och skriker \"MAAAMMA! Jag måste kissa!!\". Okej, svara jag, gå ned och kissa då. Så får man ett okej till svar, så vänder han på klacken och drar ned för trappen. Varje morgon. Börjar bli tjatigt. ;)

    Sen tänker jag ju också att det kan vara bra för Liams lillebror att se hur pottans används. Måns har stenkoll på det där nu, även om han inte är så ntresserad av att sitta där själv.

    Det är aldrig något problem för Liam att använda toaletten när vi är någonstans där det inte finns potta.. men då vill han ha hjälp upp.

  9. linda
    #5

    Tack för tips!

    Faktiskt har det funkat 2 ggr. nu! Han var mycket nöjd med sig själv.
    2 fina klistermärken i sin lilla glitterbok.
    Lite papper i botten av toan kändes tydligen bättre.

    Hittills när vi varit borta har det inte varit något problem, eftersom många kompisar, min mamma, syster har potta hemma.
    Oftast behöver han bajsa bara en gång och det på morgonen, så sen har man kunnat ge sig iväg. Kissa på toaletten har ju aldrig varit ngt. problem.
    Tack för era tips och håll nu tummarna att det går bra i fortsättningen nu.
    :)
  10. 5
    Tack för tips! Faktiskt har det funkat 2 ggr. nu! Han var mycket nöjd med sig själv.
    2 fina klistermärken i sin lilla glitterbok.
    Lite papper i botten av toan kändes tydligen bättre.

    Hittills när vi varit borta har det inte varit något problem, eftersom många kompisar, min mamma, syster har potta hemma.
    Oftast behöver han bajsa bara en gång och det på morgonen, så sen har man kunnat ge sig iväg. Kissa på toaletten har ju aldrig varit ngt. problem.
    Tack för era tips och håll nu tummarna att det går bra i fortsättningen nu.
    :)
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    precis samma här

    Adam fullkomligt vägrar att bajsa på toaletten, får ta med pottan överallt. Han säger att han inte vågar bajsa på toaletten men ingen mer förklaring...
  12. 6
    precis samma här Adam fullkomligt vägrar att bajsa på toaletten, får ta med pottan överallt. Han säger att han inte vågar bajsa på toaletten men ingen mer förklaring...

Liknande trådar

  1. Hur få sonen bajsa på pottan?
    By ej bajs i kallingen in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 14:30
  2. Vägrar bajsa på pottan
    By Nettan1979 in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 17:49
  3. Bajsa på pottan
    By Lotta med Viktor03+L06 in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 10:13
  4. Bajsa på pottan!
    By September in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 11:23
  5. Vägrar bajsa på pottan..
    By E in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 13:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar