ADHD?
Bokstavsbarn
  1. En mamma
    #1

    ADHD?

    Hej,

    Någon som har lust att läsa mitt inlägg om polisanmälan inne på \"våra barns skola\"?
    Jag har även skrivit ett inlägg i april med rubriken \"vilket ansvar har skolan?\".
    Någon som kan ge mig en indikation på om jag är ute och cyklar när jag tror att den här killen har ADHD eller liknande?
  2. 1
    ADHD? Hej,

    Någon som har lust att läsa mitt inlägg om polisanmälan inne på \"våra barns skola\"?
    Jag har även skrivit ett inlägg i april med rubriken \"vilket ansvar har skolan?\".
    Någon som kan ge mig en indikation på om jag är ute och cyklar när jag tror att den här killen har ADHD eller liknande?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Ingen vetig ställer diagnos...

    över nätet på andras barn särskilt om de är en tredje person som frågar.
    Vill du har bekräftelse på dina fördomar, får du letar någon annanstans.
    Jag läste ditt inlägg och tycker att det är magstark att polisanmäla en 7-årig.
  4. 2
    Ingen vetig ställer diagnos... över nätet på andras barn särskilt om de är en tredje person som frågar.
    Vill du har bekräftelse på dina fördomar, får du letar någon annanstans.
    Jag läste ditt inlägg och tycker att det är magstark att polisanmäla en 7-årig.
  5. marib
    #3

    Han har det inte lätt den killstackaren

    diagnos över nätet är som mani säger fullständigt horribelt. Däremot så verkar hela familjen behöva hjälp.
    Jag har varit precis där, i hans föräldrars ställe och mått _skit_ över min oförmåga att hjälpa min lille kille.
    Men HAN blir ju inte mobbad! han _slåss_ ju!
    Vi har stridit i åratal för att han skulle få rätt hjälp i skolan.
    Vad den här lille killen verkar behöva är en assistent.
    Nån som är med hela tiden för att förhindra att de här situationerna uppstår, som skyddar _honom_ vid behov och som ser hela händelseförloppet.

    Mitt LillaMonster har inte varit lätt att leka med, han tar musten ur de flesta MEn han ställer inte till allt som han fått skulden för.

    Både jag och andra med mig, ink en skarpsynt fröken, _såg_ hur hela klassen småhackade och trissade för att få igång honom. Lite fart på en tråkig lektion.

    Jag har varit med om situtaioner där barnen fått frågan -VEM startade det här? och svaren kommit unisont Det var LillaMonstret! och då hade han inte ens befunnit sig i lokalen utan på EVK tex så _flera_ visste att han inte varit där.

    För att få styr på den här situationen behöver man vara vidsynt och inte stirra sig blind på det man _tror_ sig se och höra
    Förmodligen behöver hela klassen \"uppfostras\"
  6. 3
    Han har det inte lätt den killstackaren diagnos över nätet är som mani säger fullständigt horribelt. Däremot så verkar hela familjen behöva hjälp.
    Jag har varit precis där, i hans föräldrars ställe och mått _skit_ över min oförmåga att hjälpa min lille kille.
    Men HAN blir ju inte mobbad! han _slåss_ ju!
    Vi har stridit i åratal för att han skulle få rätt hjälp i skolan.
    Vad den här lille killen verkar behöva är en assistent.
    Nån som är med hela tiden för att förhindra att de här situationerna uppstår, som skyddar _honom_ vid behov och som ser hela händelseförloppet.

    Mitt LillaMonster har inte varit lätt att leka med, han tar musten ur de flesta MEn han ställer inte till allt som han fått skulden för.

    Både jag och andra med mig, ink en skarpsynt fröken, _såg_ hur hela klassen småhackade och trissade för att få igång honom. Lite fart på en tråkig lektion.

    Jag har varit med om situtaioner där barnen fått frågan -VEM startade det här? och svaren kommit unisont Det var LillaMonstret! och då hade han inte ens befunnit sig i lokalen utan på EVK tex så _flera_ visste att han inte varit där.

    För att få styr på den här situationen behöver man vara vidsynt och inte stirra sig blind på det man _tror_ sig se och höra
    Förmodligen behöver hela klassen \"uppfostras\"
  7. mamma36
    #4

    Håller med mani!

    Magstarkt att polisanmäla en 7-åring. Jag vet också att barn som har svårigheter i skolan gärna blir en syndabock och får skulden för allt som händer. Det kan också vara så att de andra barnen \"triggar\" barnet till att göra dumma saker eller att de andra barnen ger tillbaka utan att de vuxna ser.
    Sådana här problem visar på oförstående vuxna.
  8. 4
    Håller med mani! Magstarkt att polisanmäla en 7-åring. Jag vet också att barn som har svårigheter i skolan gärna blir en syndabock och får skulden för allt som händer. Det kan också vara så att de andra barnen \"triggar\" barnet till att göra dumma saker eller att de andra barnen ger tillbaka utan att de vuxna ser.
    Sådana här problem visar på oförstående vuxna.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    usch

    jag blir illa berörd av bemötandet ni ger killen. Och polisanmäla ett barn!! Men snälla någon... ska någon anmälas vore det väl rektor (högsta ansvarig) som skulle anmälas till skolverket för att h*n inte kan garantera barnens säkerhet.

    Det vanliga förfarandet är väl punktmarkering av barnet med våldtendenser och FRAMFÖR ALLT arbeta med gruppdynamiken i klassen. Det är väldigt sällan en persons fel att sådana situationer uppstår.

    Det går att lösa såna här problem. Och att göra det utan att utse en syndabock (den bråkige). Det kan vara att det är för rörigt i klassrumsmiljön, att han behöver hjälp med att uttrycka sig, att de andra eleverna på ett mer sofistikerat sätt provocerar fram reaktionerna etc.

    För några år sedan var min dotter den bråkiga. En dag hade hon bråkat och retat tre flickor som satt i en soffa och läste, personalen berättade om det när jag hämtade på eftermiddagen. När jag sedan (i lugn och ro) pratade med henne om varför hon hade bråkat så hon helt enkelt: jag vill ju också höra sagan.

    - Men varför frågade du inte dem om du fick vara med?

    - Vet inte. Det kan jag göra nästa gång.

    Hon hade helt enkelt ingen bra strategi för att \"komma med i gänget\".Hon försökte på sitt sätt, men det fungerade ju dåligt. Med en ytterst liten puff så klarade hon det själv sedan.

    Så, jag hoppas ni kan visa lite mer empati med grabben och förhoppningsvis blir det då en vinna-vinna situation. Dvs bättre för både grabben och de andra barnen.
  10. 5
    usch jag blir illa berörd av bemötandet ni ger killen. Och polisanmäla ett barn!! Men snälla någon... ska någon anmälas vore det väl rektor (högsta ansvarig) som skulle anmälas till skolverket för att h*n inte kan garantera barnens säkerhet.

    Det vanliga förfarandet är väl punktmarkering av barnet med våldtendenser och FRAMFÖR ALLT arbeta med gruppdynamiken i klassen. Det är väldigt sällan en persons fel att sådana situationer uppstår.

    Det går att lösa såna här problem. Och att göra det utan att utse en syndabock (den bråkige). Det kan vara att det är för rörigt i klassrumsmiljön, att han behöver hjälp med att uttrycka sig, att de andra eleverna på ett mer sofistikerat sätt provocerar fram reaktionerna etc.

    För några år sedan var min dotter den bråkiga. En dag hade hon bråkat och retat tre flickor som satt i en soffa och läste, personalen berättade om det när jag hämtade på eftermiddagen. När jag sedan (i lugn och ro) pratade med henne om varför hon hade bråkat så hon helt enkelt: jag vill ju också höra sagan.

    - Men varför frågade du inte dem om du fick vara med?

    - Vet inte. Det kan jag göra nästa gång.

    Hon hade helt enkelt ingen bra strategi för att \"komma med i gänget\".Hon försökte på sitt sätt, men det fungerade ju dåligt. Med en ytterst liten puff så klarade hon det själv sedan.

    Så, jag hoppas ni kan visa lite mer empati med grabben och förhoppningsvis blir det då en vinna-vinna situation. Dvs bättre för både grabben och de andra barnen.
  11. En mamma
    #6

    Det var inte

    en diagnos jag var ute efter, och jag håller inte med om att jag har fördomar. Jag tänkte mer att jag kunde få synpunkter på mina tankar att detta beteende har vissa likheter med ADHD.

    Magstarkt, ja det är det. Men det är ett desperat försök att få något att hända så att killen kan få hjälp, för han får ju inte det.
  12. 6
    Det var inte en diagnos jag var ute efter, och jag håller inte med om att jag har fördomar. Jag tänkte mer att jag kunde få synpunkter på mina tankar att detta beteende har vissa likheter med ADHD.

    Magstarkt, ja det är det. Men det är ett desperat försök att få något att hända så att killen kan få hjälp, för han får ju inte det.
  13. En mamma
    #7

    Håller med

    om att hela familjen behöver hjälp, men det tycker ju inte dom... Dom har stridit i åratal för att få alla andra att inse att det är inget fel på deras grabb.

    En assistent hade varit en bra idé - har ni lyckats få det?

  14. 7
    Håller med om att hela familjen behöver hjälp, men det tycker ju inte dom... Dom har stridit i åratal för att få alla andra att inse att det är inget fel på deras grabb.

    En assistent hade varit en bra idé - har ni lyckats få det?

  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    beteendestörning är INTE detsamma som ADHD

    ADHD kan vara EN orsak till beteendestörningar, men är inte det enda som kan vara orsaken.

    Barnet får kanske ínte tillräckligt med uppmärksamhet, det kan vara en jobbig hemsituation, kanske någon närstående som gått bort, m.m m.m.

    Det låter trots allt på dina inlägg som du är ute efter en diagnos. Och också att det inte är hjälp åt killen du är ute efter, utan att få bort honom ur din närmiljö. Det är möjligt att du inte har den avsikten - och det hoppas jag också - men så tolkar jag dina inlägg...
  16. 8
    beteendestörning är INTE detsamma som ADHD ADHD kan vara EN orsak till beteendestörningar, men är inte det enda som kan vara orsaken.

    Barnet får kanske ínte tillräckligt med uppmärksamhet, det kan vara en jobbig hemsituation, kanske någon närstående som gått bort, m.m m.m.

    Det låter trots allt på dina inlägg som du är ute efter en diagnos. Och också att det inte är hjälp åt killen du är ute efter, utan att få bort honom ur din närmiljö. Det är möjligt att du inte har den avsikten - och det hoppas jag också - men så tolkar jag dina inlägg...
  17. En mamma
    #9

    Om du tolkar

    tvärt emot vad jag skriver så är det ju olyckligt.

  18. 9
    Om du tolkar tvärt emot vad jag skriver så är det ju olyckligt.

  19. marib
    #10

    Av och till

    numera behövs det inte. Det krävs att man ligger i som en igel för att man ska få det man har rätt till och tyvärr så _finns_ det föräldrar som av en eller annan anledning vägrar ta till sig att deras barn gör några fel.
    Vet inte vad det ska tjäna till i slutändan. Vilka signaler man sänder ut om man alltid hålls om ryggen.
    Grabben behöver _hjälp_ kanske lättare att ta till sig om man närmar sig föräldrarna från det hållet?
  20. 10
    Av och till numera behövs det inte. Det krävs att man ligger i som en igel för att man ska få det man har rätt till och tyvärr så _finns_ det föräldrar som av en eller annan anledning vägrar ta till sig att deras barn gör några fel.
    Vet inte vad det ska tjäna till i slutändan. Vilka signaler man sänder ut om man alltid hålls om ryggen.
    Grabben behöver _hjälp_ kanske lättare att ta till sig om man närmar sig föräldrarna från det hållet?
  21. En mamma
    #11

    Det är det

    jag tycker att skolan borde se - att han behöver hjälp. Det hade väl varit bättre om det kom därifrån än från ett gäng föräldrar. Tror att de skulle känna sig otroligt kränkta om vi föreslog det (baserat på hur tidigare diskussioner med föräldrarna har urartat)

    Ett annat problem är ju att skolan inte vill informera oss andra föräldrar om det nu är så att våra barn provocerar eller på annat sätt bidrar till situationen. De vill klara ut detta själva, och de föräldrar som är på besök, och har synpunkter på hur läraren hanterar situationer i klassrummet, ombeds att inte dra några slutsatser av vad de ser, för \"det är inte så illa som det ser ut\".
    Jag fick idag höra av en annan förälder, att läraren sagt till honom att min son är ett av problemen. Jag menar, varför inte prata med MIG? Alltså har vi föräldrar inte förtroende för lärarens sätt att hantera det hela, av flera anledningar.




  22. 11
    Det är det jag tycker att skolan borde se - att han behöver hjälp. Det hade väl varit bättre om det kom därifrån än från ett gäng föräldrar. Tror att de skulle känna sig otroligt kränkta om vi föreslog det (baserat på hur tidigare diskussioner med föräldrarna har urartat)

    Ett annat problem är ju att skolan inte vill informera oss andra föräldrar om det nu är så att våra barn provocerar eller på annat sätt bidrar till situationen. De vill klara ut detta själva, och de föräldrar som är på besök, och har synpunkter på hur läraren hanterar situationer i klassrummet, ombeds att inte dra några slutsatser av vad de ser, för \"det är inte så illa som det ser ut\".
    Jag fick idag höra av en annan förälder, att läraren sagt till honom att min son är ett av problemen. Jag menar, varför inte prata med MIG? Alltså har vi föräldrar inte förtroende för lärarens sätt att hantera det hela, av flera anledningar.




  23. marib
    #12

    Kommunikation och samarbete

    är ju jättviktigt och där får jag definitivt känslan att er skola brister.
    Kan ni föräldrar samarbeta? var med mera i skolan och extrakolla varandras barn så man faktiskt ser vad som händer.
    Man ÄR sällan objektiv när det gäller de egna barnen + att de har en förmåga att sköta sig extra oga om det är ens egna föräldrar som är med :-)
  24. 12
    Kommunikation och samarbete är ju jättviktigt och där får jag definitivt känslan att er skola brister.
    Kan ni föräldrar samarbeta? var med mera i skolan och extrakolla varandras barn så man faktiskt ser vad som händer.
    Man ÄR sällan objektiv när det gäller de egna barnen + att de har en förmåga att sköta sig extra oga om det är ens egna föräldrar som är med :-)
  25. En mamma
    #13

    Vi ska

    ha ett eget föräldramöte på måndag, för att komma överens om en gemensam strategi. Det är ingen av oss som vill peka ut ett barn som den skyldige, utan vi vill mer framföra våra synpunkter om att skolan inte klarar av detta. Själv ska jag vara i skolan några lektioner idag, och därefter har jag och en annan mamma bestämt möte med läraren.
    Det som skrämmer oss är ju att läraren inte tar oss på allvar - då blir det ju ingen kommunikation och samarbete. Enligt oss klarar de inte av situationen, och det blir ingen undervisning, och en liten kille som behöver hjälp får det inte. Läraren säger bara att det blir bättre, och då menar h*n att vissa lektioner är det faktiskt tyst och stilla. Men jag tror ju att även en kille som har beteendestörningar ibland kan vara tyst och stilla, men det innebär ju inte att han mår bättre.
  26. 13
    Vi ska ha ett eget föräldramöte på måndag, för att komma överens om en gemensam strategi. Det är ingen av oss som vill peka ut ett barn som den skyldige, utan vi vill mer framföra våra synpunkter om att skolan inte klarar av detta. Själv ska jag vara i skolan några lektioner idag, och därefter har jag och en annan mamma bestämt möte med läraren.
    Det som skrämmer oss är ju att läraren inte tar oss på allvar - då blir det ju ingen kommunikation och samarbete. Enligt oss klarar de inte av situationen, och det blir ingen undervisning, och en liten kille som behöver hjälp får det inte. Läraren säger bara att det blir bättre, och då menar h*n att vissa lektioner är det faktiskt tyst och stilla. Men jag tror ju att även en kille som har beteendestörningar ibland kan vara tyst och stilla, men det innebär ju inte att han mår bättre.

Liknande trådar

  1. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  2. Vad är skillnaden på ADHD och ADHD
    By Pappa Pelle in forum Bokstavsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 08:27
  3. ADHD?
    By Cherry Ames in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 10:53
  4. ADHD
    By tarantella in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 13:24
  5. ADHD
    By bizzen in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 05:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar