Borta
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Borta

    Vi var till ett köpcentra i dag och tog en fika, jag och sonen, därefter handlade vi lite mat, tillbaka i bilen tar jag av honom mössan och ser då att HA är *borta*!

    Hur stor är chansen att nån kommer hitta dem på köpcentrat? Och att de fattar vad det är, lämnar in dem till hittegods där?.. *suckar*

    Ser nu tusenlapparna flyga iväg, samt en son som får vara utan HA ett tag tills han får nya, hur nu det går till..


    Han har kastat bort dem flera gånger, men på sistone har han verkat gilla dem, tänkte ett tag byta till andra med klar färg, men eftersom han ändrat beteende efter att ha varit utan dem i över en vecka när de reparerades och ville ha dem på hela tiden så trodde jag att det var ok.. Men det var det inte, tydligen. *suckar djupt*
  2. 1
    Borta Vi var till ett köpcentra i dag och tog en fika, jag och sonen, därefter handlade vi lite mat, tillbaka i bilen tar jag av honom mössan och ser då att HA är *borta*!

    Hur stor är chansen att nån kommer hitta dem på köpcentrat? Och att de fattar vad det är, lämnar in dem till hittegods där?.. *suckar*

    Ser nu tusenlapparna flyga iväg, samt en son som får vara utan HA ett tag tills han får nya, hur nu det går till..


    Han har kastat bort dem flera gånger, men på sistone har han verkat gilla dem, tänkte ett tag byta till andra med klar färg, men eftersom han ändrat beteende efter att ha varit utan dem i över en vecka när de reparerades och ville ha dem på hela tiden så trodde jag att det var ok.. Men det var det inte, tydligen. *suckar djupt*
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    men

    måste ni verkligen ersätta det? Det trodde jag bara vuxna behövde om de hade bort sina apparater?
    Och ni ska inte behöva vänta så länge (om de har kloka regler i ert landsting) eftersom alla inställningar finns kvar antingen i dataprogrammet NOAH eller i journalen (beroende på vilken HA han har) och eftersom ni nyss gjort nya avtryck (de måste väl vara klara nu) så är det ju bara att ta en app från lagret och ställa in som den gamla,,,,,,klart!
    Så enkelt KAN det iallafall vara om ni har ett klokt lansdting med bra regler för hörselskadade barn. Hoppas det.
    Hälsningar Åsa.
  4. 2
    men måste ni verkligen ersätta det? Det trodde jag bara vuxna behövde om de hade bort sina apparater?
    Och ni ska inte behöva vänta så länge (om de har kloka regler i ert landsting) eftersom alla inställningar finns kvar antingen i dataprogrammet NOAH eller i journalen (beroende på vilken HA han har) och eftersom ni nyss gjort nya avtryck (de måste väl vara klara nu) så är det ju bara att ta en app från lagret och ställa in som den gamla,,,,,,klart!
    Så enkelt KAN det iallafall vara om ni har ett klokt lansdting med bra regler för hörselskadade barn. Hoppas det.
    Hälsningar Åsa.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Ja, det står i lånevillkoren

    Tyvärr, för när jag ringde försäkringsbolaget sa han där att det var olika i olika landsting, tydligen. Vi bor i ett (Dalarna) där vi är betalningsansvariga för hjälpmedel som går sönder/försvinner osv. I och för sig helt rätt, är man oaktsam så är det ju ens eget fel..

    Jag skulle iaf få en räkning som det var 30 dagar innan jag måste betala, tack ock lov.
    De nya avtrycken visste de inte var de fanns, de skulle leta efter dem.. *hmm..*
    Men audionomen ska ringa, när nu det blir, hoppas det blir SNART, för det märks så tydlig skillnad på ungen nu när jag är van att han har sina HA och pratar med normal röst, nu närapå skriker han hela tiden, lyssnar inte på mig -känns det som, han hör ju inte, vet jag nu, men det tänker man ju inte på, oftast.. Så nog hjälper HA allt. Innan han fick dem så tvivlade många på att de skulle vara till nån större hjälp, men det ÄR de. :-)
  6. 3
    Ja, det står i lånevillkoren Tyvärr, för när jag ringde försäkringsbolaget sa han där att det var olika i olika landsting, tydligen. Vi bor i ett (Dalarna) där vi är betalningsansvariga för hjälpmedel som går sönder/försvinner osv. I och för sig helt rätt, är man oaktsam så är det ju ens eget fel..

    Jag skulle iaf få en räkning som det var 30 dagar innan jag måste betala, tack ock lov.
    De nya avtrycken visste de inte var de fanns, de skulle leta efter dem.. *hmm..*
    Men audionomen ska ringa, när nu det blir, hoppas det blir SNART, för det märks så tydlig skillnad på ungen nu när jag är van att han har sina HA och pratar med normal röst, nu närapå skriker han hela tiden, lyssnar inte på mig -känns det som, han hör ju inte, vet jag nu, men det tänker man ju inte på, oftast.. Så nog hjälper HA allt. Innan han fick dem så tvivlade många på att de skulle vara till nån större hjälp, men det ÄR de. :-)
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    fy

    vilket rörigt landsting det verkar vara. Jag trodde ni hade fått avtrycken redan.
    Jo så klart man ska betala om man är oaktsam, men det kan jag ju inte kalla detta för.
    I Örebro får man betala 500 kr/hörapparat om de försvinner eller går sönder inom 5 år från det att man fick dem. Resten står landstinget för.
    I Stockholm där jag jobbar betalar man ny utprovningsavgift på 600 kr om man har sönder dem eller förstör dem oavsett hur lång tid det har gått,,,,,samma sak om app är gamla och inte längre går att laga. Då betalar man alltså ny utprovningsavgift också.
    Men jag vet inte vad som gäller för barn i dessa 2 landsting,,,jag kan bara reglerna för vuxna.
    Hoppas det inte blir alltför dyrt för er. Vad har han för app?
    Hälsningar Åsa.
  8. 4
    fy vilket rörigt landsting det verkar vara. Jag trodde ni hade fått avtrycken redan.
    Jo så klart man ska betala om man är oaktsam, men det kan jag ju inte kalla detta för.
    I Örebro får man betala 500 kr/hörapparat om de försvinner eller går sönder inom 5 år från det att man fick dem. Resten står landstinget för.
    I Stockholm där jag jobbar betalar man ny utprovningsavgift på 600 kr om man har sönder dem eller förstör dem oavsett hur lång tid det har gått,,,,,samma sak om app är gamla och inte längre går att laga. Då betalar man alltså ny utprovningsavgift också.
    Men jag vet inte vad som gäller för barn i dessa 2 landsting,,,jag kan bara reglerna för vuxna.
    Hoppas det inte blir alltför dyrt för er. Vad har han för app?
    Hälsningar Åsa.
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5

    oj

    vilken skillnad.. Jag trodde det var ungefär samma summa överallt..

    Christian har Senso P8.. tror jag de hette? Nu har vi beställt BLÅ ;-)
  10. 5
    oj vilken skillnad.. Jag trodde det var ungefär samma summa överallt..

    Christian har Senso P8.. tror jag de hette? Nu har vi beställt BLÅ ;-)
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    åh vad fint

    med blåa. Att jag frågade om app är för att jag tänkte att man kunde kolla vad de kostar så att ni inte betalar ett överpris. Vill du att jag försöker luska lite i det?
    Hälsningar Åsa.
  12. 6
    åh vad fint med blåa. Att jag frågade om app är för att jag tänkte att man kunde kolla vad de kostar så att ni inte betalar ett överpris. Vill du att jag försöker luska lite i det?
    Hälsningar Åsa.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Gärna!

    Vill du så tackar jag absolut JA! :-)
  14. 7
    Gärna! Vill du så tackar jag absolut JA! :-)
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    kom på en sak

    vilket landsting tillhör ni? Olika landsting har ju olika avtal och om jag inte vet det får jag ju veta priset utan rabatter. Alla landsting som har avtal brukar få rabatter och alla landsting köper inte från alla fabrikat.
    Jag tror att detta ska gå att kolla upp, och jag kan ju definitivt kolla vad den kostar för Stockholms landsting eftersom jag jobbar där, och det kan ju inte skilja så mycket i pris.
    Jag kollar här igen senare ikväll eller imorgon och så ska jag leta lite info.
    Kram Åsa.
  16. 8
    kom på en sak vilket landsting tillhör ni? Olika landsting har ju olika avtal och om jag inte vet det får jag ju veta priset utan rabatter. Alla landsting som har avtal brukar få rabatter och alla landsting köper inte från alla fabrikat.
    Jag tror att detta ska gå att kolla upp, och jag kan ju definitivt kolla vad den kostar för Stockholms landsting eftersom jag jobbar där, och det kan ju inte skilja så mycket i pris.
    Jag kollar här igen senare ikväll eller imorgon och så ska jag leta lite info.
    Kram Åsa.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    för oss

    kostar den 3780,15 kr att beställa.
    Hälsningar Åsa.
  18. 9
    för oss kostar den 3780,15 kr att beställa.
    Hälsningar Åsa.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Dalarna *IMT*

  20. 10
    Dalarna *IMT*
  21. Hella m. Linus
    #11

    Där vi bor...

    går det på hemförsäkringen om det finns Allrisk med den. Då betalar man självrisk på 1200 kr. På pappret jag skrev på stod det att HA kostade 11.100kr st(?) vet inte om det stämmer, eller om det var för båda.
  22. 11
    Där vi bor... går det på hemförsäkringen om det finns Allrisk med den. Då betalar man självrisk på 1200 kr. På pappret jag skrev på stod det att HA kostade 11.100kr st(?) vet inte om det stämmer, eller om det var för båda.
  23. Medlem sedan
    May 2000
    #12

    Vilka HA har ni?

    märke/modell? Förmodar det är olika på olika HA.

    Detta går på min allriskförsärking, men först måste jag betala räkningen, SEN får jag från försäkringsbolaget...
  24. 12
    Vilka HA har ni? märke/modell? Förmodar det är olika på olika HA.

    Detta går på min allriskförsärking, men först måste jag betala räkningen, SEN får jag från försäkringsbolaget...
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13

    jag frågar detsamma

    VAD har ni för app som är så dyra? Och vilket landsting rör det sig om? Jag har svårt att tro att det ens finns landsting i Sverige som får skriva ut så dyra app.
    Finns det väldigt speciella hörselbehov som motiverar så dyra app?
    Se inte mina frågor som kritik utan som nyfikenhet på hur olika det kan vara i olika delar av Sverige.
    Hälsningar Åsa.
  26. 13
    jag frågar detsamma VAD har ni för app som är så dyra? Och vilket landsting rör det sig om? Jag har svårt att tro att det ens finns landsting i Sverige som får skriva ut så dyra app.
    Finns det väldigt speciella hörselbehov som motiverar så dyra app?
    Se inte mina frågor som kritik utan som nyfikenhet på hur olika det kan vara i olika delar av Sverige.
    Hälsningar Åsa.
  27. Hella m. Linus
    #14

    De heter...

    Widex Vita sv-9. Om det hjälper:)
  28. 14
    De heter... Widex Vita sv-9. Om det hjälper:)
  29. Hella m. Linus
    #15

    Osäker...

    på om priset är för båda eller inte... Vi tillhör Landstinget i Östergötland, Norrköpings kommun. Linus har nedsatt hörsel i den nivån där man samtalar; han hör höga och låga ljud men MKT dåligt då man pratar med honom. Hoppas du förstår vad jag menar:)Troligitvis är väl priset för båda, låter ju ganska otroligt annars...
  30. 15
    Osäker... på om priset är för båda eller inte... Vi tillhör Landstinget i Östergötland, Norrköpings kommun. Linus har nedsatt hörsel i den nivån där man samtalar; han hör höga och låga ljud men MKT dåligt då man pratar med honom. Hoppas du förstår vad jag menar:)Troligitvis är väl priset för båda, låter ju ganska otroligt annars...
  31. Medlem sedan
    May 2000
    #16

    =)

    Jo, det finns ju en hel del att läsa på Widex hemsida :-)

    (www.widex.se såklart)
  32. 16
    =) Jo, det finns ju en hel del att läsa på Widex hemsida :-)

    (www.widex.se såklart)
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    ja då kan

    det stämma. Men då måste priset vara för båda,,,annars har jag svårt att tro att det stämmer. Jag ska kolla,,,,vänta.
    Vi ger 4567 kr/app. Så det kan ju stämma med priset du har,,,,att det då gäller för båda app.
    Hälsningar Åsa.
  34. 17
    ja då kan det stämma. Men då måste priset vara för båda,,,annars har jag svårt att tro att det stämmer. Jag ska kolla,,,,vänta.
    Vi ger 4567 kr/app. Så det kan ju stämma med priset du har,,,,att det då gäller för båda app.
    Hälsningar Åsa.

Liknande trådar

  1. 1 av 2 borta
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:49
  2. Inte borta, borta... Fotobevis:-)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 12:06
  3. Nu är det borta
    By Lilla_Anna in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 20:31
  4. Borta!!!
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 12:52
  5. Borta ett tag
    By fjella in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 18:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar