Osäker....
Bokstavsbarn
  1. Anette R
    #1

    Osäker....

    Min son på nu 6,5 år har vi gått hos psykolog med sedan han var 2,5 år. Han ansågs ha autistiska drag och senare en ev adhd. Han fick resurs på dagis vid 3 års ålder. Nu har han börjat förskolan och han stormtrivs där. Livet har blivit lättare, och nu börjar mina tvivel komma. I våras skickade läkaren på VC där vi gått, en remiss till BNK för utredning. Detta för att det inte är lika tydligt med hans problem idag. Jag undrar hur era barn med adhd varit i 6-7 års ålder? Jag är mest rädd för att vi inte ska bli trodda på en ev utredning. Hans första 3 år var jättejobbiga. Kan det vara vi som lärt oss hur han funkar och även att vi numera är mer konsekventa?
    Numera reagerar han sällan med utbrott där han slåss utan blir ledsen istället. Jag är definitivt inte rädd för att få diagnos. Nästa vecka ska vi få diagnosen på storasyster 10 år. Hon har mer tydliga problem och har ngt inom autismspektrat.
    Det känns bra och vi hoppas få mer stöd om hur hon ska bli mer självständig.

    Hoppas på svar.
    Anette
  2. 1
    Osäker.... Min son på nu 6,5 år har vi gått hos psykolog med sedan han var 2,5 år. Han ansågs ha autistiska drag och senare en ev adhd. Han fick resurs på dagis vid 3 års ålder. Nu har han börjat förskolan och han stormtrivs där. Livet har blivit lättare, och nu börjar mina tvivel komma. I våras skickade läkaren på VC där vi gått, en remiss till BNK för utredning. Detta för att det inte är lika tydligt med hans problem idag. Jag undrar hur era barn med adhd varit i 6-7 års ålder? Jag är mest rädd för att vi inte ska bli trodda på en ev utredning. Hans första 3 år var jättejobbiga. Kan det vara vi som lärt oss hur han funkar och även att vi numera är mer konsekventa?
    Numera reagerar han sällan med utbrott där han slåss utan blir ledsen istället. Jag är definitivt inte rädd för att få diagnos. Nästa vecka ska vi få diagnosen på storasyster 10 år. Hon har mer tydliga problem och har ngt inom autismspektrat.
    Det känns bra och vi hoppas få mer stöd om hur hon ska bli mer självständig.

    Hoppas på svar.
    Anette
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Visst kan det vara så att

    ni har lärt er och anpassat miljön så att han fungerar bra och det är naturligtvis jättebra! Hursomhelst så är det min erfarenhet att en bra utredning innebär att det är en massa olika situationer och funktioner som testas och då får ni ju reda på vilka svårigheter han kan ha. Min son upplevde jag precis som du, på dagis och i skolan: koncentrationssvårigheter men hemma inga sådana problem (snarare uppslukad av det han höll på med). Testerna visade att han har klara svårigheter att byta strategi (fastnar) men också i vilka situationer (framför allt visuella) han blir stressad och tappar uppmärksamhet. Vi fick goda råd om vilket stöd han behövde. Jag hoppas att ni får en bra utredning som ger er svar på funderingar ni har.
  4. 2
    Visst kan det vara så att ni har lärt er och anpassat miljön så att han fungerar bra och det är naturligtvis jättebra! Hursomhelst så är det min erfarenhet att en bra utredning innebär att det är en massa olika situationer och funktioner som testas och då får ni ju reda på vilka svårigheter han kan ha. Min son upplevde jag precis som du, på dagis och i skolan: koncentrationssvårigheter men hemma inga sådana problem (snarare uppslukad av det han höll på med). Testerna visade att han har klara svårigheter att byta strategi (fastnar) men också i vilka situationer (framför allt visuella) han blir stressad och tappar uppmärksamhet. Vi fick goda råd om vilket stöd han behövde. Jag hoppas att ni får en bra utredning som ger er svar på funderingar ni har.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Tack. IMT

    ,,,
  6. 3
    Tack. IMT ,,,

Liknande trådar

  1. Osäker ...
    By LJ137 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 11:48
  2. osäker
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 12:39
  3. Osäker
    By Mia80 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 18:55
  4. Osäker
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 15:00
  5. Osäker
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 06:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar