minneslund eller egen plats?
Änglabarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    minneslund eller egen plats?

    vi håller just nu på att titta ut om vår tjej ska få egen plats eller minneslund. Egentligen skulle jag vilja ha en sten, det är så anonymt med minneslund, men å andra sidan så här i vår stad så var de andra alternativen inte så fina. vår lilla tjej känns så malplacerad bland de som ligger bredvid (äldre människor) minneslunden är superfin här..åhh vad svårt. Har ni valt sten eller minneslund? Inte för att det valet ska styra mig, men kunde vara intressant att höra era tankar o argument.
  2. 1
    minneslund eller egen plats? vi håller just nu på att titta ut om vår tjej ska få egen plats eller minneslund. Egentligen skulle jag vilja ha en sten, det är så anonymt med minneslund, men å andra sidan så här i vår stad så var de andra alternativen inte så fina. vår lilla tjej känns så malplacerad bland de som ligger bredvid (äldre människor) minneslunden är superfin här..åhh vad svårt. Har ni valt sten eller minneslund? Inte för att det valet ska styra mig, men kunde vara intressant att höra era tankar o argument.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Björn har en egen plats

    Hans systrar var väldigt bestämda på den punkten och så här i efterhand så ger jag dem rätt även fast jag och Björns pappa var inne på minneslunden först.

    Det är skönt att ha en plats att gå till och faktiskt att kunna läsa hans namn på stenen. Det gör det verkligt på något sätt för mig. Jag behöver se hans namn där för att fatta, dels att han är borta för alltid, och dels att han faktiskt har funnits...

    Sen har man ju chansen att göra platsen så personlig som man vill och har ork med.

    Knäppt kanske men så funkar jag.
  4. 2
    Björn har en egen plats Hans systrar var väldigt bestämda på den punkten och så här i efterhand så ger jag dem rätt även fast jag och Björns pappa var inne på minneslunden först.

    Det är skönt att ha en plats att gå till och faktiskt att kunna läsa hans namn på stenen. Det gör det verkligt på något sätt för mig. Jag behöver se hans namn där för att fatta, dels att han är borta för alltid, och dels att han faktiskt har funnits...

    Sen har man ju chansen att göra platsen så personlig som man vill och har ork med.

    Knäppt kanske men så funkar jag.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    ingenting är knäppt

    jag förstår hur precis hur du menar. kram
  6. 3
    ingenting är knäppt jag förstår hur precis hur du menar. kram
  7. Björna
    #4

    Vi har minnelund

    till vår pojke och för oss har det känts bra. Jag tyckte att det skulle bli ensamt med en egen grav, på minnelunden ligger så många andra bebisar och vi ser det som att dom allihopa har sällskap av varandra. På allahelgonahelgen är där verkligen fint med alla ljusen. Vi kände också att vi inte ville ha en grav som skulle bli en belastning, alltså att vi inte skulle ha tid att sköta den och så. Vi bor ganska så långt ifrån kyrkogården och vi minns mest vår pojke där hemma.
  8. 4
    Vi har minnelund till vår pojke och för oss har det känts bra. Jag tyckte att det skulle bli ensamt med en egen grav, på minnelunden ligger så många andra bebisar och vi ser det som att dom allihopa har sällskap av varandra. På allahelgonahelgen är där verkligen fint med alla ljusen. Vi kände också att vi inte ville ha en grav som skulle bli en belastning, alltså att vi inte skulle ha tid att sköta den och så. Vi bor ganska så långt ifrån kyrkogården och vi minns mest vår pojke där hemma.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Tella har

    en egen grav, som skall bli familjegrav så småningom.
    För min del, och för resten av familjen, var minneslund uteslutet. Jag vill veta exakt var hon ligger, hur hon ligger (hon är inte kremerad och jag la henne i kistan samma dag som hon begravdes, jordfäst blev hon under begravningen, vi bar ut henne och avslutade ute vid hennes grav, så jag känner att jag hade full koll på allt hela tiden, vilket var viktigt för mig.)Att sköta om hennes grav är en av de få saker jag kan göra för henne och därför käns det viktigt. Sedan vill jag att andra skall kunna se att hon funnits, att hon faktiskt är min dotter. Någon sten har hon ännu inte, men i stort sätt alla som bor i byn vet vem det är, och det käns också bra.
    Kyrkogårdsvaktmästaren sa att det är en grav många komenterar, pratar med dem om. Det ligger så få barn på den kyrkogården att en sådan grav nog väcker en hel del tankar även hos dem som inte känner oss så väl.
    Nu blev det långt och svamligt, men för min del käns en grav viktig, både för att jag kan göra något praktistk för henne, och för att det blir värkligare både för oss och för omvärden. Käns som hon faktiskt räknas hon med.Är bara riktigt gammla som ligger brevid, men det käns inte alls konstigt.

    Har du funderat över fler alternativ? Dels så måste man ju inte välja den kyrkogård som ligger närmast, och på en del kyrkogårdar får man välja rätt fritt var man vill ha en grav, det fick vi, och det är jag glad över, det skall ju kännas rätt.
    Sedan fins det ju på vissa ställen askgravlundar, de sköts om som en minneslund, men man har en liten sten, som offtast ser likadana ut, vid graven och man har möjlighet att göra det mer personligt om man vill. Kanske ett bra alternativ om man är rädd att man inte kommer kunna sköta om en grav, där är det ju någon annan som ser till att det alltid är fint.

    Hoppas ni kommer fram till något, och gör inget fören ni känner er helt och hållet säkra, just sådant bara måste få bli rätt.

    Kram
  10. 5
    Tella har en egen grav, som skall bli familjegrav så småningom.
    För min del, och för resten av familjen, var minneslund uteslutet. Jag vill veta exakt var hon ligger, hur hon ligger (hon är inte kremerad och jag la henne i kistan samma dag som hon begravdes, jordfäst blev hon under begravningen, vi bar ut henne och avslutade ute vid hennes grav, så jag känner att jag hade full koll på allt hela tiden, vilket var viktigt för mig.)Att sköta om hennes grav är en av de få saker jag kan göra för henne och därför käns det viktigt. Sedan vill jag att andra skall kunna se att hon funnits, att hon faktiskt är min dotter. Någon sten har hon ännu inte, men i stort sätt alla som bor i byn vet vem det är, och det käns också bra.
    Kyrkogårdsvaktmästaren sa att det är en grav många komenterar, pratar med dem om. Det ligger så få barn på den kyrkogården att en sådan grav nog väcker en hel del tankar även hos dem som inte känner oss så väl.
    Nu blev det långt och svamligt, men för min del käns en grav viktig, både för att jag kan göra något praktistk för henne, och för att det blir värkligare både för oss och för omvärden. Käns som hon faktiskt räknas hon med.Är bara riktigt gammla som ligger brevid, men det käns inte alls konstigt.

    Har du funderat över fler alternativ? Dels så måste man ju inte välja den kyrkogård som ligger närmast, och på en del kyrkogårdar får man välja rätt fritt var man vill ha en grav, det fick vi, och det är jag glad över, det skall ju kännas rätt.
    Sedan fins det ju på vissa ställen askgravlundar, de sköts om som en minneslund, men man har en liten sten, som offtast ser likadana ut, vid graven och man har möjlighet att göra det mer personligt om man vill. Kanske ett bra alternativ om man är rädd att man inte kommer kunna sköta om en grav, där är det ju någon annan som ser till att det alltid är fint.

    Hoppas ni kommer fram till något, och gör inget fören ni känner er helt och hållet säkra, just sådant bara måste få bli rätt.

    Kram
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    Robin har

    egen plats... Det var det ända rätta kändes det som. Vi har ingen minneslund i närheten där vi bor. NÅtt och gå till när armen är avhuggen av sorg känns bra. Man kan plantera växter och sätta ljus och annat pynt nu när vintern kommer. Han lever mer för mig när jag har en plats å gå till. Sen har han ju eget träd oxå nu. =) Finns det ingen barnplats hos eran kyrkogård? Där Robin är finns det 7 andra barn....
    kram..
  12. 6
    Robin har egen plats... Det var det ända rätta kändes det som. Vi har ingen minneslund i närheten där vi bor. NÅtt och gå till när armen är avhuggen av sorg känns bra. Man kan plantera växter och sätta ljus och annat pynt nu när vintern kommer. Han lever mer för mig när jag har en plats å gå till. Sen har han ju eget träd oxå nu. =) Finns det ingen barnplats hos eran kyrkogård? Där Robin är finns det 7 andra barn....
    kram..
  13. Paddel
    #7

    egen plats

    vi vill ligga där också såsmåningom
    vi behövde vara med i alla steg - vi satte ner urnan själva, hämtade en sten vid havet
    våran omgivning uppskattar också vårat val och är ofta där med blommor
  14. 7
    egen plats vi vill ligga där också såsmåningom
    vi behövde vara med i alla steg - vi satte ner urnan själva, hämtade en sten vid havet
    våran omgivning uppskattar också vårat val och är ofta där med blommor
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8

    nej

    det verkar inte finnas någon barnplats här.
    Tack för ditt svar
  16. 8
    nej det verkar inte finnas någon barnplats här.
    Tack för ditt svar
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    fråga till dig

    kan man välja en egen sten? alltså en från havet? har liksom sett en sån framför mig men inte vetat om man kan välja sådan.kanske olika på olika ställen.
  18. 9
    fråga till dig kan man välja en egen sten? alltså en från havet? har liksom sett en sån framför mig men inte vetat om man kan välja sådan.kanske olika på olika ställen.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10

    jo

    jag har funderat över alternativ.
    Dels verkar det inte finnas alternativ på alla kyrkogårdar utan bara vissa. sen är det bara ett par gårdar som känns aktuellt för oss. Den ena (den vi tittat på)är inte den närmsta utan den med flest alternativ. Den ligger dessutom vid sjukhuset där allting hände så det känns som ett bra ställe dessutom är det lite centralt så man har ofta vägarna förbi. ska titta på ett annat ställe också.
    Tack för ditt svar
  20. 10
    jo jag har funderat över alternativ.
    Dels verkar det inte finnas alternativ på alla kyrkogårdar utan bara vissa. sen är det bara ett par gårdar som känns aktuellt för oss. Den ena (den vi tittat på)är inte den närmsta utan den med flest alternativ. Den ligger dessutom vid sjukhuset där allting hände så det känns som ett bra ställe dessutom är det lite centralt så man har ofta vägarna förbi. ska titta på ett annat ställe också.
    Tack för ditt svar
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    vilken jättefin tanke!

    vet du att det ligger många andra bebisar där, eller du antar det? skulle liksom också kännas bra om man visste det. Något att tänka på
  22. 11
    vilken jättefin tanke! vet du att det ligger många andra bebisar där, eller du antar det? skulle liksom också kännas bra om man visste det. Något att tänka på
  23. u med tjejerna och *ruby*
    #12

    samma för oss,

    vi har en jättefin minneslund till vår lilltjeja, det känns så bra att det dagligen är männsikor där som lägger blommor, tänder ljus nu på hösten osv. Och så känns det mindre \"ensamt\"...när vi kom dit häromkvällen så lös det ljus däruppe och det såg så fint ut. Att det är fler barn/bebisar som ligger där vet vi, och även det känns bra. ATt andra föräldrar och syskon går där med sin sorg, saknad och kärlek til barnet man inte fick behålla. En söt sak-min 6-åring vill till \"lillasyster\" och berätta allt, nu var det att hon tappat tänder, men på första skoldagen i förskoleklassen ville hon ut och berätta...hon satt tyst och mumlade vid en liten bäck och jag undrade varför hon viskad...svaret var självklart-jag vill inte att andra bebisar som inte har någon stor storasyster ska bli lessna..därför pratar jag bara med Ruby...ÅHHH säger man då !
    Visst skulel jag ändå vilj ase henens namn som någon bekräftelse på att hon finn shos oss, men minneslunden har vi inte ångrat. KRAM ; man vill ju att det ska kännas rätt!
  24. 12
    samma för oss, vi har en jättefin minneslund till vår lilltjeja, det känns så bra att det dagligen är männsikor där som lägger blommor, tänder ljus nu på hösten osv. Och så känns det mindre \"ensamt\"...när vi kom dit häromkvällen så lös det ljus däruppe och det såg så fint ut. Att det är fler barn/bebisar som ligger där vet vi, och även det känns bra. ATt andra föräldrar och syskon går där med sin sorg, saknad och kärlek til barnet man inte fick behålla. En söt sak-min 6-åring vill till \"lillasyster\" och berätta allt, nu var det att hon tappat tänder, men på första skoldagen i förskoleklassen ville hon ut och berätta...hon satt tyst och mumlade vid en liten bäck och jag undrade varför hon viskad...svaret var självklart-jag vill inte att andra bebisar som inte har någon stor storasyster ska bli lessna..därför pratar jag bara med Ruby...ÅHHH säger man då !
    Visst skulel jag ändå vilj ase henens namn som någon bekräftelse på att hon finn shos oss, men minneslunden har vi inte ångrat. KRAM ; man vill ju att det ska kännas rätt!
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13

    Tim

    har en egen plats. Jag har själv lagt ner urnan i graven...det gjorde så ont men samtidigt kändes det bra på något sätt. Att få göra det själv. Vi ville ha en plats där vi säkert vet att han är. Vi kan pynta graven som vi vill. Tim ligger i mitten av alla gamlingar, vi gillade platsen och tänkte att busiga Tim kan piffa upp tillvaron lite för gamlingarna. För oss kändes det naturligt ända från början med en egen plats. I graven får vi lägga nio personer, så vi kommer själva begravas i samma grav sen. Kramisar till er!
  26. 13
    Tim har en egen plats. Jag har själv lagt ner urnan i graven...det gjorde så ont men samtidigt kändes det bra på något sätt. Att få göra det själv. Vi ville ha en plats där vi säkert vet att han är. Vi kan pynta graven som vi vill. Tim ligger i mitten av alla gamlingar, vi gillade platsen och tänkte att busiga Tim kan piffa upp tillvaron lite för gamlingarna. För oss kändes det naturligt ända från början med en egen plats. I graven får vi lägga nio personer, så vi kommer själva begravas i samma grav sen. Kramisar till er!
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14

    Det är så fint

    där han ligger fast vi fick inte välja själva gravplats.... Men man ser den från gatan när det brinner ljus där.. Ser så mysigt ut jämte klockstapeln... Önskar jag kunde råda dig till nått, men det är ju vad man själv vill göra. Jag kände direkt att jag ville ha något att gå till konkret. Sen tänder jag ljus lite här och var till minne av vår son. krammm
  28. 14
    Det är så fint där han ligger fast vi fick inte välja själva gravplats.... Men man ser den från gatan när det brinner ljus där.. Ser så mysigt ut jämte klockstapeln... Önskar jag kunde råda dig till nått, men det är ju vad man själv vill göra. Jag kände direkt att jag ville ha något att gå till konkret. Sen tänder jag ljus lite här och var till minne av vår son. krammm
  29. Medlem sedan
    Apr 2002
    #15

    Ja det kan du

    jag har tagit en sten från ett stentag. En slät natursten. LIte rödrosa. Som mammas vän ska hugga i. Så du kan välja en natursten om du vill. Det blir mkt billigare oxå. OM du nu känner för det...
  30. 15
    Ja det kan du jag har tagit en sten från ett stentag. En slät natursten. LIte rödrosa. Som mammas vän ska hugga i. Så du kan välja en natursten om du vill. Det blir mkt billigare oxå. OM du nu känner för det...
  31. Björna
    #16

    Jo

    vi vet att det finns många andra bebisar där. Många lämnar ju lappar där det står vem det är till och då kan man se att många är bebisar. Det är också ganska så mycket nallar och sånt på vår minneslund. Vi har aldrig ångrat att vi valde minneslunden. Jag tycker att varken vi eller vår son känner oss så ensama där eftersom det är både bebisar och andra sörjande föräldrar och någon är alltid där och ser till våra små.
    Kram och hoppas att ni känner att ni kan välja och känna er trygga i att ni gör rätt val.
  32. 16
    Jo vi vet att det finns många andra bebisar där. Många lämnar ju lappar där det står vem det är till och då kan man se att många är bebisar. Det är också ganska så mycket nallar och sånt på vår minneslund. Vi har aldrig ångrat att vi valde minneslunden. Jag tycker att varken vi eller vår son känner oss så ensama där eftersom det är både bebisar och andra sörjande föräldrar och någon är alltid där och ser till våra små.
    Kram och hoppas att ni känner att ni kan välja och känna er trygga i att ni gör rätt val.
  33. Medlem sedan
    Dec 1999
    #17

    Hanna-Sofia ligger i minneslund

    Vi stod i valet och kvalet mellan \"egen\" grav och minneslund, och vi valde minneslunden av det skälet att minneslunden är så otroligt vacker, samt att min mamma också ligger begravd där. Mamma dog i cancer för några år seda och hade bestämt att hon ville ligga där.
    På så sätt känns det inte som att Hanna-Sofia är ensam, utan hennes mormor tar hand om henne.
    Dessutom är det en ganska liten och \"intim\" minneslund, som känns väldigt personlig.
    Det är okej att man lägger personliga sakaer där, vilket jag har förstått att man inte får göra i alla minneslundar.
    Det är alltid många ljus som brinner och mycket fina blommor där, så det känns alltid fint.
    Någon gång har tanken slagit mig att vi skulle valt egen grav istället, men jag tycker egentligen alltid att vi valt rätt.
  34. 17
    Hanna-Sofia ligger i minneslund Vi stod i valet och kvalet mellan \"egen\" grav och minneslund, och vi valde minneslunden av det skälet att minneslunden är så otroligt vacker, samt att min mamma också ligger begravd där. Mamma dog i cancer för några år seda och hade bestämt att hon ville ligga där.
    På så sätt känns det inte som att Hanna-Sofia är ensam, utan hennes mormor tar hand om henne.
    Dessutom är det en ganska liten och \"intim\" minneslund, som känns väldigt personlig.
    Det är okej att man lägger personliga sakaer där, vilket jag har förstått att man inte får göra i alla minneslundar.
    Det är alltid många ljus som brinner och mycket fina blommor där, så det känns alltid fint.
    Någon gång har tanken slagit mig att vi skulle valt egen grav istället, men jag tycker egentligen alltid att vi valt rätt.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18

    trevlig tanke..

    att han piffar till tillvaron för de gamla.
    Tack för ditt svar
  36. 18
    trevlig tanke.. att han piffar till tillvaron för de gamla.
    Tack för ditt svar
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19

    Tack

    Tack för ditt svar, vad fint det låter.
    Låter fint också att man kan lägga personliga saker, skulle kunna kolla upp det hos oss.
  38. 19
    Tack Tack för ditt svar, vad fint det låter.
    Låter fint också att man kan lägga personliga saker, skulle kunna kolla upp det hos oss.
  39. Anna m.2+Hanna 25/5 -05
    #20

    Hanna

    är begravd i egen jordgrav med gravsten.

    Först var jag helt säker på att jag ville ha henne i minneslunden. Mest för att varken jag eller maken är härifrån där vi bor nu. Vi har inga planer på att flytta, men tankarna fanns ändå att OM livet nån gång blir så att vi flyttar, då skulle vi vara tvungna att lämna henne här. Om hon skulle kremeras och ligga i minneslunden skulle hon \"följa med oss\". Kanske fåniga tankar men jag kunde INTE släppa det!

    Min man tänkte annorlunda. För honom var det jätteviktigt med en konkret plats. Både för oss själva och för att visa för alla andra att hon ligger där! Hon är vår dotter och andra kan se att en liten Hanna är begravd där.

    Jag är så jätteglad att vi till slut valde egen gravplats. Dels för att vi har \"följt henne hela vägen\". Vi bäddade ner henne så fint i kistan på patologen, körde henne i ´vår bil till gravkapellet här och sänkte ner henne i graven på begravningsdagen. Jag vet att hon ligger där så fint och mjukt i sitt täcke. Jag skulle nog aldrig kunna förlika mig med kremering. Jag klarar det inte riktigt.

    Dessutom, jag är såå glad att ha en tydlig plats att gå till. De första tre månaderna eller så var jag vid graven varje dag. Nu inte lika ofta. Det händer tom ibland att 2,5-dygnsljuset hinner slockna...men jag KAN gå dit när jag vill och behöver. Och jag kan göra fint för henne där, och andra kan se vad hon betyder för oss.

    På tal om att min man ville visa för omvärlden att Hanna finns, så var det också han som ringde och fixade för att skriva in Hanna i folkbokföringen. Det är jag också så glad för nu, även om jag inte brydde mig så mycket om det precis när hon föddes. Nu syns hon! Hon finns med i registret där, med namn och födelsedatum. Jag är stolt över det pappret och har satt in det i \"Hannas fotoalbum\".

    Så här tänker jag, inget är fel, om det känns rätt för en. Hoppas att ni hittar rätt, ha inte bråttom!

    Kram!
  40. 20
    Hanna är begravd i egen jordgrav med gravsten.

    Först var jag helt säker på att jag ville ha henne i minneslunden. Mest för att varken jag eller maken är härifrån där vi bor nu. Vi har inga planer på att flytta, men tankarna fanns ändå att OM livet nån gång blir så att vi flyttar, då skulle vi vara tvungna att lämna henne här. Om hon skulle kremeras och ligga i minneslunden skulle hon \"följa med oss\". Kanske fåniga tankar men jag kunde INTE släppa det!

    Min man tänkte annorlunda. För honom var det jätteviktigt med en konkret plats. Både för oss själva och för att visa för alla andra att hon ligger där! Hon är vår dotter och andra kan se att en liten Hanna är begravd där.

    Jag är så jätteglad att vi till slut valde egen gravplats. Dels för att vi har \"följt henne hela vägen\". Vi bäddade ner henne så fint i kistan på patologen, körde henne i ´vår bil till gravkapellet här och sänkte ner henne i graven på begravningsdagen. Jag vet att hon ligger där så fint och mjukt i sitt täcke. Jag skulle nog aldrig kunna förlika mig med kremering. Jag klarar det inte riktigt.

    Dessutom, jag är såå glad att ha en tydlig plats att gå till. De första tre månaderna eller så var jag vid graven varje dag. Nu inte lika ofta. Det händer tom ibland att 2,5-dygnsljuset hinner slockna...men jag KAN gå dit när jag vill och behöver. Och jag kan göra fint för henne där, och andra kan se vad hon betyder för oss.

    På tal om att min man ville visa för omvärlden att Hanna finns, så var det också han som ringde och fixade för att skriva in Hanna i folkbokföringen. Det är jag också så glad för nu, även om jag inte brydde mig så mycket om det precis när hon föddes. Nu syns hon! Hon finns med i registret där, med namn och födelsedatum. Jag är stolt över det pappret och har satt in det i \"Hannas fotoalbum\".

    Så här tänker jag, inget är fel, om det känns rätt för en. Hoppas att ni hittar rätt, ha inte bråttom!

    Kram!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Växla hemma eller på plats?
    By Anonym in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 14:04
  2. får det plats 1 eller 2 katter
    By CHENOA in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 11:59
  3. Minneslund
    By Jess74 in forum Värme & medkänsla
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 20:39
  4. ledig plats distans eller i sthlm
    By envismbarn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 18:02
  5. UJ eller duette?? bäst plats??
    By Vilken är bäst? in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 14:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar