Tillfällig FP vid isolering
Hjärtfel - barn
  1. Tacksam för svar!
    #1

    Tillfällig FP vid isolering

    Hej!

    Jag är lite nyfiken på hur ni gör vid isolering av era hjärtisar före op och kat.?
    Vår dotter ska kateteriseras nu och vår hjärtsjuksköterska anser att vi ska ha rätt till TFP men hon förutspår att det blir problem (tror jag med då det enda vi har mötts av från FK är problem och ifrågasättande)

    Meningen var att hon skulle isoleras två veckor fom måndag men så blev hon sjuk nu i onsdags o vi plockade hem henne från dagis redan då. Känns lugnt eftersom hon borde friskna till på en vecka och då är det fortfarande två kvar till ingreppet. Men det innebär ju att vi nu tar VAB och det kan vi ju göra nästa vecka också men sedan blir det ju till att få FK att förstå...

    Som sagt hur gör ni?
  2. 1
    Tillfällig FP vid isolering Hej!

    Jag är lite nyfiken på hur ni gör vid isolering av era hjärtisar före op och kat.?
    Vår dotter ska kateteriseras nu och vår hjärtsjuksköterska anser att vi ska ha rätt till TFP men hon förutspår att det blir problem (tror jag med då det enda vi har mötts av från FK är problem och ifrågasättande)

    Meningen var att hon skulle isoleras två veckor fom måndag men så blev hon sjuk nu i onsdags o vi plockade hem henne från dagis redan då. Känns lugnt eftersom hon borde friskna till på en vecka och då är det fortfarande två kvar till ingreppet. Men det innebär ju att vi nu tar VAB och det kan vi ju göra nästa vecka också men sedan blir det ju till att få FK att förstå...

    Som sagt hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Hej!

    Vad jag förstått, så ska det räcka med att ansvarig läkare skriver ett sjukintyg, som bekräftar varför man måste ha barnet hemma innan en op. Har inte FK förståelse för detta, måste de ha stora problem. Det borde heller inte vara någon nyhet för dem, det är ju många som opereras hela tiden.

    Vi har också fått rekommendationen (som mera var som en order) att hålla vår dotter hemma c:a en-två veckor innan hennes hjärtkat. Jag har ingen semester kvar att ta ut och det är ingen semester heller att hålla sig isolerad under den tiden. Vara ute går ju bra men det är bara att glömma köpcentrum och andra bakteriehärder!
    En läkare i Gtb berättade för oss att bakterierna från en nysning ligger kvar i c:a sex timmar... Usch!

    Om du är hemma för förkylningen som vanligt nu, kanske ni kan få ett intyg som gäller upp till två veckor innan op om det anses som en rimlig tid att vara hemma för att förebygga infektioner.

    Hoppas att inte FK ska fälla några krokben för er och lycka till med den kommande operationen!
  4. 2
    Hej! Vad jag förstått, så ska det räcka med att ansvarig läkare skriver ett sjukintyg, som bekräftar varför man måste ha barnet hemma innan en op. Har inte FK förståelse för detta, måste de ha stora problem. Det borde heller inte vara någon nyhet för dem, det är ju många som opereras hela tiden.

    Vi har också fått rekommendationen (som mera var som en order) att hålla vår dotter hemma c:a en-två veckor innan hennes hjärtkat. Jag har ingen semester kvar att ta ut och det är ingen semester heller att hålla sig isolerad under den tiden. Vara ute går ju bra men det är bara att glömma köpcentrum och andra bakteriehärder!
    En läkare i Gtb berättade för oss att bakterierna från en nysning ligger kvar i c:a sex timmar... Usch!

    Om du är hemma för förkylningen som vanligt nu, kanske ni kan få ett intyg som gäller upp till två veckor innan op om det anses som en rimlig tid att vara hemma för att förebygga infektioner.

    Hoppas att inte FK ska fälla några krokben för er och lycka till med den kommande operationen!
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Jag skulle precis..

    in o ställa denna frågan oxå. Pratade precis med fk o nu skulle hon ringa huvudkontoret o prata med dom. Vi ska ju till Lund på torsdag o det är nu viktigt att Sebastian inte utsätts för någon som helst smitta. Hon menade på att jag kanske måste ta av mina föräldrarpennigdagar,eftersom Sebastian inte just nu är infekterad. Men det är ju just därför han måste isoleras. Tänk att det ska vara så svårt för dom att förstå...
    Jag hör av mig igen när jag fått svar från vår fk.
    Kram Lena
  6. 3
    Jag skulle precis.. in o ställa denna frågan oxå. Pratade precis med fk o nu skulle hon ringa huvudkontoret o prata med dom. Vi ska ju till Lund på torsdag o det är nu viktigt att Sebastian inte utsätts för någon som helst smitta. Hon menade på att jag kanske måste ta av mina föräldrarpennigdagar,eftersom Sebastian inte just nu är infekterad. Men det är ju just därför han måste isoleras. Tänk att det ska vara så svårt för dom att förstå...
    Jag hör av mig igen när jag fått svar från vår fk.
    Kram Lena
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Det var inga...

    problem,dom ansåg att det är pga en så svår o allvarlig orsak,så jag blir beviljad tilfällig fp, MEN dom var tvungna att ha läkarintyg från första dagen...

    Lena
  8. 4
    Det var inga... problem,dom ansåg att det är pga en så svår o allvarlig orsak,så jag blir beviljad tilfällig fp, MEN dom var tvungna att ha läkarintyg från första dagen...

    Lena
  9. Johanna
    #5

    Lycka till och tack!

    för informationen Lena!

    Vi lär nog ses i Lund, fast vi är ju bara där och vänder (förhoppningsvis) eftersom det är en kat.
    Ska ner den 9-11 november.

    KRAM!
  10. 5
    Lycka till och tack! för informationen Lena!

    Vi lär nog ses i Lund, fast vi är ju bara där och vänder (förhoppningsvis) eftersom det är en kat.
    Ska ner den 9-11 november.

    KRAM!
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Hoppas..

    vi ses då och att katen går bra för er. Vad har ditt barn för hjärtfel?(behöver inte svara om du inte vill)
    Är det inför en op ni ska göra kat.

    Ha det bra,Lena
  12. 6
    Hoppas.. vi ses då och att katen går bra för er. Vad har ditt barn för hjärtfel?(behöver inte svara om du inte vill)
    Är det inför en op ni ska göra kat.

    Ha det bra,Lena
  13. Johanna
    #7

    Ingen fara att fråga!

    Selma har tricuspidalisatresi + VSD dvs ingen höger klaff samt obefintlig höger kammare. Nästa op blir TCPC operation för att slutföra enkammarhjärtat.

    Håller tummarna hårt för er! När är opdatumet?
    Kram!
  14. 7
    Ingen fara att fråga! Selma har tricuspidalisatresi + VSD dvs ingen höger klaff samt obefintlig höger kammare. Nästa op blir TCPC operation för att slutföra enkammarhjärtat.

    Håller tummarna hårt för er! När är opdatumet?
    Kram!
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    operationen..

    blir på måndag 31 oktober,vi åker ner till Lund i morgon.
    Tack för tumhållningen,den värmer.
    Kram Lena
  16. 8
    operationen.. blir på måndag 31 oktober,vi åker ner till Lund i morgon.
    Tack för tumhållningen,den värmer.
    Kram Lena

Liknande trådar

  1. isolering av rum
    By pennan in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 10:22
  2. tror ni det e rs-isolering på
    By -mea- in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 16:16
  3. Tror ni de har rs-isolering på
    By -mea- in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 19:57
  4. isolering
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 15:51
  5. Isolering
    By Maria in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 15:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar