Läsa för barnen?
Stora barn
  1. nena
    #1

    Läsa för barnen?

    Hur länge har ni läst för era barn på kvällarna? Min dotter är 9 år och inte alls intresserad av att läsa själv utan ser gärna att jag läser för henne.
  2. 1
    Läsa för barnen? Hur länge har ni läst för era barn på kvällarna? Min dotter är 9 år och inte alls intresserad av att läsa själv utan ser gärna att jag läser för henne.
  3. Imber
    #2

    Min tioåring och jag

    läser just nu triologin om Petite... en tjej som blir kidnappad under vikingatiden. Samtidigt läser hennes pappa del 5 i Harry Potter serien. Hon kan läsa själv men de här stunderna är så mysiga att vi fortsätter. Dessutom får hon tillgång till böcker som hon inte klarar själv ännu. Vi kan stoppa upp och förklara för henne osv. Jag tror att hon kommer att läsa mer just för att vi läser för henne och hon upptäcker vad härligt böcker är än vad hon gjort om vi lagt över all läsning på henne själv bara för att hon nu kan läsa.
    Hur länge vi tänker fortsätta? Vet faktiskt inte, men kanske tills hon inte vill själv längre?
    Men jag ser framför mig att vi så småningom läser högt ur böcker som passar hela familjen... kanske återupplever gamla klassiker som Jule Vernes böcker etc.
  4. 2
    Min tioåring och jag läser just nu triologin om Petite... en tjej som blir kidnappad under vikingatiden. Samtidigt läser hennes pappa del 5 i Harry Potter serien. Hon kan läsa själv men de här stunderna är så mysiga att vi fortsätter. Dessutom får hon tillgång till böcker som hon inte klarar själv ännu. Vi kan stoppa upp och förklara för henne osv. Jag tror att hon kommer att läsa mer just för att vi läser för henne och hon upptäcker vad härligt böcker är än vad hon gjort om vi lagt över all läsning på henne själv bara för att hon nu kan läsa.
    Hur länge vi tänker fortsätta? Vet faktiskt inte, men kanske tills hon inte vill själv längre?
    Men jag ser framför mig att vi så småningom läser högt ur böcker som passar hela familjen... kanske återupplever gamla klassiker som Jule Vernes böcker etc.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    9-10 år

    Vi slutade läsa regelbundet när de var i 9-årsåldern och kunde läsa ganska bra själva. Harry Potter-böckerna har vi fortsatt att läsa högt för dem fram till 11-årsåldern, för de är ju tjocka och lite svårlästa. Men vi har ofta slutat när det varit spännande och då har de själva velat fortsätta läsa en stund. De är nu 11 och 14 och när de hittat någon bok de verkligen gillar läser de mycket, andra perioder läser de ingenting utöver det som de läser i skolan.
  6. 3
    9-10 år Vi slutade läsa regelbundet när de var i 9-årsåldern och kunde läsa ganska bra själva. Harry Potter-böckerna har vi fortsatt att läsa högt för dem fram till 11-årsåldern, för de är ju tjocka och lite svårlästa. Men vi har ofta slutat när det varit spännande och då har de själva velat fortsätta läsa en stund. De är nu 11 och 14 och när de hittat någon bok de verkligen gillar läser de mycket, andra perioder läser de ingenting utöver det som de läser i skolan.
  7. Helena
    #4

    Hoppas jag får läsa högt länge än:-)

    Mina ungar är 7, 9 och 12 och läser utmärkt själva, alla tre. Högläsning handlar om så mycket mer än att läsa för någon som ännu inte har flytet, tycker jag, så jag hoppas vi kan fortsätta ett bra tag till!
  8. 4
    Hoppas jag får läsa högt länge än:-) Mina ungar är 7, 9 och 12 och läser utmärkt själva, alla tre. Högläsning handlar om så mycket mer än att läsa för någon som ännu inte har flytet, tycker jag, så jag hoppas vi kan fortsätta ett bra tag till!
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Det är bra att

    läsa för barnen och särskilt om dom inte tycker att det är roligt att läsa själva,så du kan lugnt fortsätta.
  10. 5
    Det är bra att läsa för barnen och särskilt om dom inte tycker att det är roligt att läsa själva,så du kan lugnt fortsätta.
  11. demeter
    #6

    sluta inte!

    om hon inte riktigt har kommit igång med läsningen är det ändå viktigt att hon får böckerna lästa för sig. Grammatik, språkkänsla, ordförråd, berättarglädje, lugn och ro, allt sådant får hon i sig när du läser...
    Kör på så länge DU orkar...
    Jag läste för min, som helst bara läste serier, tills hon var ca 11, sen läste hon snabbare själv än vad jag kunde läsa. Då ville hon inte längre. Idag vid 13 läser hon engelska böcker.
  12. 6
    sluta inte! om hon inte riktigt har kommit igång med läsningen är det ändå viktigt att hon får böckerna lästa för sig. Grammatik, språkkänsla, ordförråd, berättarglädje, lugn och ro, allt sådant får hon i sig när du läser...
    Kör på så länge DU orkar...
    Jag läste för min, som helst bara läste serier, tills hon var ca 11, sen läste hon snabbare själv än vad jag kunde läsa. Då ville hon inte längre. Idag vid 13 läser hon engelska böcker.
  13. Sofia*
    #7

    Högläsning

    Bortsett från att det är ett mysigt sätt att umgås, så är det väldigt utvecklande för barnens läsförmåga om de får böcker lästa för sig ända tills de själva känner att de hellre läser tyst. Min man och jag läser ofta högt för varandra i sängen,det är jättemysigt,så man måste inte växa i från det någonsin!
  14. 7
    Högläsning Bortsett från att det är ett mysigt sätt att umgås, så är det väldigt utvecklande för barnens läsförmåga om de får böcker lästa för sig ända tills de själva känner att de hellre läser tyst. Min man och jag läser ofta högt för varandra i sängen,det är jättemysigt,så man måste inte växa i från det någonsin!
  15. Jenni
    #8

    Dottern

    som snart är 10 år läser själv.

    Sonen som är 6 år och går i förskoleklass vill däremot att vi ska turas om att läsa syrrans begagnade Bamsetidningar VARJE kväll innan läggdags.
    Han är jätteduktig på att läsa och det är han själv som vill detta så det är bara att passa på.

    Är de intresserade så brukar det komma av sig själv.
    Dottern fick jag muta/hota i början genom att vi turades om en sida var, annars läste jag inte. Detta tog skruv och nu läser hon som sagt själv.
  16. 8
    Dottern som snart är 10 år läser själv.

    Sonen som är 6 år och går i förskoleklass vill däremot att vi ska turas om att läsa syrrans begagnade Bamsetidningar VARJE kväll innan läggdags.
    Han är jätteduktig på att läsa och det är han själv som vill detta så det är bara att passa på.

    Är de intresserade så brukar det komma av sig själv.
    Dottern fick jag muta/hota i början genom att vi turades om en sida var, annars läste jag inte. Detta tog skruv och nu läser hon som sagt själv.
  17. Elin S
    #9

    Så länge jag får!

    Äldsta sonen är 9 år och har kunnat läsa flytande länge, men det är så mysigt att läsa högt, så jag tänker fortsätta tills de ber mig att sluta!
  18. 9
    Så länge jag får! Äldsta sonen är 9 år och har kunnat läsa flytande länge, men det är så mysigt att läsa högt, så jag tänker fortsätta tills de ber mig att sluta!

Liknande trådar

  1. Barnen badar och jag ska snabbt läsa
    By USAnna in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 21:58
  2. Ledsamt att läsa om hur illa barnen
    By Svammelmamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 23:09
  3. Läsa för barnen
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 03:43
  4. börjar läsa för barnen
    By .Carina in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 16:07
  5. Lära barnen läsa
    By Gotet in forum _0406 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar