Lagfråga
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Lagfråga

    Får man köra med olika däck på dragbil och släp? Som tex dubbdäck på bilen och vanliga (bra, ej slitna) sommardäck på husvagn?
    Och om man inte får det, vad händer då? Ifall man blir stoppad av polisen då :-)
    Hade lite diskussioner om detta här hemma, får se vem som har rätt *s*
  2. 1
    Lagfråga Får man köra med olika däck på dragbil och släp? Som tex dubbdäck på bilen och vanliga (bra, ej slitna) sommardäck på husvagn?
    Och om man inte får det, vad händer då? Ifall man blir stoppad av polisen då :-)
    Hade lite diskussioner om detta här hemma, får se vem som har rätt *s*
  3. Cicci
    #2

    Nej, det får man inte...


    Böter kanske? Vet inte om man kan bli av med lappen, men läste en del om detta förra vintern att polisen hade börjat se mer allvarligt på detta än tidigare. Vi har eget släp med enbart sommardäck, och när vinterdäcken är på vågar jag inte ens köra till tippen (max 1 km) med släpet.
  4. 2
    Nej, det får man inte...
    Böter kanske? Vet inte om man kan bli av med lappen, men läste en del om detta förra vintern att polisen hade börjat se mer allvarligt på detta än tidigare. Vi har eget släp med enbart sommardäck, och när vinterdäcken är på vågar jag inte ens köra till tippen (max 1 km) med släpet.
  5. Cicci
    #3

    Citat Vägverket:

    Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
    Bil Släp
    Dubbade Dubbade
    Odubbade Odubbade eller dubbade
  6. 3
    Citat Vägverket: Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
    Bil Släp
    Dubbade Dubbade
    Odubbade Odubbade eller dubbade
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4

    Tack för (och fler frågor, även till andra)

    ditt svar.
    Vet du vem som kan svara på vad som händer, om det bara blir böter?
    Och varför får man eg inte det, det är ju inte vinterväglag än (iaf inte hos oss)? Alltså, vad kan hända, vad är skälet till att man inte får göra så? Är det olika bromsverkan eller så?
  8. 4
    Tack för (och fler frågor, även till andra) ditt svar.
    Vet du vem som kan svara på vad som händer, om det bara blir böter?
    Och varför får man eg inte det, det är ju inte vinterväglag än (iaf inte hos oss)? Alltså, vad kan hända, vad är skälet till att man inte får göra så? Är det olika bromsverkan eller så?
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    Många anledningar...

    Polisen kan nog svara på den frågan!Men det blir bara böter.i värsta fall kan du bli tvungen att ställa släpet och byta till vinterdäck.

    Anledningen är trafiksäkerhet.Om du har sommardäck på släpet och vinterdäck på bilen så kommer släpet bokstavligen köra om dig vid en häftig inbromsning,eller släppa i en sväng.Men för detta scenario krävs snö eller noll eller minusgrader.

    Jag har vid tillfälle kört på nya sommardäck och klarat mig mycket bättre än tex min kompis som hade \"superduper\" dubbdäck!Jag kom fram i fjällen,inte han!:)
  10. 5
    Många anledningar... Polisen kan nog svara på den frågan!Men det blir bara böter.i värsta fall kan du bli tvungen att ställa släpet och byta till vinterdäck.

    Anledningen är trafiksäkerhet.Om du har sommardäck på släpet och vinterdäck på bilen så kommer släpet bokstavligen köra om dig vid en häftig inbromsning,eller släppa i en sväng.Men för detta scenario krävs snö eller noll eller minusgrader.

    Jag har vid tillfälle kört på nya sommardäck och klarat mig mycket bättre än tex min kompis som hade \"superduper\" dubbdäck!Jag kom fram i fjällen,inte han!:)
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6

    Tack för ditt

    svar.
    Vi får se hur vi gör, ska t o r till Sthlm med husvagn och sommardäcken frma är slitna, så de är inget alternativ. Så därför funderade vi på att byta till dubbdäcken redan nu och köra den biten, därefter ställs husvagnen av. Och då vi aldrig använder den på vintern, kommer vi inte att köpa vinterdäck till den.
    Somamrdäck måste ju införskaffas, men just nu avr det dålig timing. Men det blir väl det ändå skulle ajg tro, blir ett evigt bytande av däck de närmaste 2 veckorna då :-)
    Av o på med nya sommardäck fram, sen av o på med vinterdäcken efter Sthlmresan ;-)
    Maken blir glaaaaaaad *s*
  12. 6
    Tack för ditt svar.
    Vi får se hur vi gör, ska t o r till Sthlm med husvagn och sommardäcken frma är slitna, så de är inget alternativ. Så därför funderade vi på att byta till dubbdäcken redan nu och köra den biten, därefter ställs husvagnen av. Och då vi aldrig använder den på vintern, kommer vi inte att köpa vinterdäck till den.
    Somamrdäck måste ju införskaffas, men just nu avr det dålig timing. Men det blir väl det ändå skulle ajg tro, blir ett evigt bytande av däck de närmaste 2 veckorna då :-)
    Av o på med nya sommardäck fram, sen av o på med vinterdäcken efter Sthlmresan ;-)
    Maken blir glaaaaaaad *s*

Liknande trådar

  1. Lagfråga ang internet...
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 19:16
  2. Lagfråga
    By flickmamma x2 in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 13:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar