Svartsjuk son (även på småbarn)
Styvfamiljer
  1. J-H
    #1

    Svartsjuk son (även på småbarn)

    Jag och x:et separerade när sonen var 6 månader och jag träffade en ny ganska omgående. Sonen är nu 17 månader och det har aldrig varit några problem med sonen och den nya killen (S). Tvärtom har det funkat riktigt bra, dom verkar ha gillat varandra båda två. Men dom senaste veckorna tycker jag att sonen har börjat uppträda lite märkligt. Det är som att han är svartsjuk. Om vi umgås alla tre är sonen sjukt mammig. Han skall vara hos mig hela tiden och S kan knappt lyfta upp honom så blir han mamm-gnällig. Dom gånger jag har lämnat dom två ensamma har det däremot fungerat jättebra...först lite gråt när jag går men det har slutat ganska snabbt och sen har han varit hur go som helst med S. Är barn svartsjuka i en \"vanlig\" mamma-pappa-barn familj eller har det nåt att göra med att han vet att S inte är hans pappa...och vad kan man göra åt det? Det börjar bli lite påfrestande, det känns ju som att sonen egentligen tycker om S och det känns lite ledsamt för hans skull att sonen tar sånt avstånd från honom. (när vi umgås alla tre).
    Nån som har nåra tankar, tips, råd...?
  2. 1
    Svartsjuk son (även på småbarn) Jag och x:et separerade när sonen var 6 månader och jag träffade en ny ganska omgående. Sonen är nu 17 månader och det har aldrig varit några problem med sonen och den nya killen (S). Tvärtom har det funkat riktigt bra, dom verkar ha gillat varandra båda två. Men dom senaste veckorna tycker jag att sonen har börjat uppträda lite märkligt. Det är som att han är svartsjuk. Om vi umgås alla tre är sonen sjukt mammig. Han skall vara hos mig hela tiden och S kan knappt lyfta upp honom så blir han mamm-gnällig. Dom gånger jag har lämnat dom två ensamma har det däremot fungerat jättebra...först lite gråt när jag går men det har slutat ganska snabbt och sen har han varit hur go som helst med S. Är barn svartsjuka i en \"vanlig\" mamma-pappa-barn familj eller har det nåt att göra med att han vet att S inte är hans pappa...och vad kan man göra åt det? Det börjar bli lite påfrestande, det känns ju som att sonen egentligen tycker om S och det känns lite ledsamt för hans skull att sonen tar sånt avstånd från honom. (när vi umgås alla tre).
    Nån som har nåra tankar, tips, råd...?
  3. xxx
    #2

    Tror...

    han hade varit sån även om det varit biopappa. Barn får ju olika perioder då de tyr sig mer till den ena föräldern. Om ett tag kan han rata dig och bara gå till S, då det bara är han som duger. Ta det med ro och var glad att allt fungerar för er lilla familj...
  4. 2
    Tror... han hade varit sån även om det varit biopappa. Barn får ju olika perioder då de tyr sig mer till den ena föräldern. Om ett tag kan han rata dig och bara gå till S, då det bara är han som duger. Ta det med ro och var glad att allt fungerar för er lilla familj...
  5. J-H
    #3

    Kan iofs tillägga

    att vi inte bor ihop. Vi träffas 3-4 gånger i veckan. Men han kanske hade varit på samma sätt ändå? Bara tänkte att han kanske hade varit mer van vid att S fanns där om vi hade bott ihop.
  6. 3
    Kan iofs tillägga att vi inte bor ihop. Vi träffas 3-4 gånger i veckan. Men han kanske hade varit på samma sätt ändå? Bara tänkte att han kanske hade varit mer van vid att S fanns där om vi hade bott ihop.
  7. marib
    #4

    Då blir det onekligen lite annorlunda

    du är där jämt = tryggheten samt till stor del din 100% iga uppmärksamhet. Sen dyker det upp en \"rival\" några gånger vecka. Klart han reagerar.
    Hur man ska gå vidare vet jag däremot inte, flytta ihop vore kanske ett alternativ
    JAG tror han får svårt att se pojkvännen som en föräldra figur med det här arrangemanget.
    En kul och trevlig extra figur möjligen.
    Men JAg är ingen psykolog.
  8. 4
    Då blir det onekligen lite annorlunda du är där jämt = tryggheten samt till stor del din 100% iga uppmärksamhet. Sen dyker det upp en \"rival\" några gånger vecka. Klart han reagerar.
    Hur man ska gå vidare vet jag däremot inte, flytta ihop vore kanske ett alternativ
    JAG tror han får svårt att se pojkvännen som en föräldra figur med det här arrangemanget.
    En kul och trevlig extra figur möjligen.
    Men JAg är ingen psykolog.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Ja

    Barn i \"vanliga\" familjer är också svartsjuka. Min 2-åring kan ibland bli helt vansinnigt mammig. Vi har då kommit fram till att bästa lösningen är att han får var med/göra mest med mig en liten period tills det går över, och över går det efter en period. Jag tror inte att din son kan tycka illa om din sambo för att det inte är riktiga pappa, sådana tankar tror jag att han är för liten för helt enkelt.
  10. 5
    Ja Barn i \"vanliga\" familjer är också svartsjuka. Min 2-åring kan ibland bli helt vansinnigt mammig. Vi har då kommit fram till att bästa lösningen är att han får var med/göra mest med mig en liten period tills det går över, och över går det efter en period. Jag tror inte att din son kan tycka illa om din sambo för att det inte är riktiga pappa, sådana tankar tror jag att han är för liten för helt enkelt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    aha

    kanske skulle ha läst det här först. Om in inte bor i hop så kan svartsjukan säkert vara mer befogad och bevakande. Jag tror att det skulle bli annorlunda ifall ni bor ihop. Annars tror jag att du får låta din son vara klängig på dig när din pojkvän kommer så att han inte känner sig hotad av besöken. Det kommer säkert att ge sig efter ett tag.
  12. 6
    aha kanske skulle ha läst det här först. Om in inte bor i hop så kan svartsjukan säkert vara mer befogad och bevakande. Jag tror att det skulle bli annorlunda ifall ni bor ihop. Annars tror jag att du får låta din son vara klängig på dig när din pojkvän kommer så att han inte känner sig hotad av besöken. Det kommer säkert att ge sig efter ett tag.
  13. xxx
    #7

    Ja, då förstår jag...

    Säger som de andra att då är det inte så konstigt att hanreagerar. Det kommer som sagt en \"konkurrent\" några gånger i veckan. Låt sonen klänga lite så han märker att du inte \"överger\" honom när S kommer...
  14. 7
    Ja, då förstår jag... Säger som de andra att då är det inte så konstigt att hanreagerar. Det kommer som sagt en \"konkurrent\" några gånger i veckan. Låt sonen klänga lite så han märker att du inte \"överger\" honom när S kommer...

Liknande trådar

  1. svartsjuk...
    By anonymt namn in forum Svartsjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 22:40
  2. Hjälp *svartsjuk*? även inne på KM
    By E in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 15:07
  3. Svartsjuk...
    By Funderande in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 07:22
  4. Småbarn och diarré även på OÄF
    By Ballerina in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 23:56
  5. Barnkalas (även på småbarn)
    By Stina in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 09:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar