Pappor och graviditet
Pappasnack
  1. Cornelia
    #1

    Pappor och graviditet

    Hej!
    Jag är gravid i v 25. Barnet är efterlängtat av oss båda och vi ser fram emot att bli föräldrar igen. Men jag känner att pappan fjärmar sig från graviditetsmagen. Jag känner stort behov av att dela med mig av sparkar och känslan av att \"klappa\" om barnet redan i magen. Men jag får liksom inte någon kontakt med honom angående detta. Jag känner mig åsidåsatt och jag behöver känna att han vill knyta an till barnet, eller i alla fall magen, redan nu. Är det någon som känner igen detta? Minns att det var likadant när jag väntade vårt första barn. När barnet väl var fött så knöt han an till barnet omedelbart och är en fantastisk pappa. Men det är själva graviditeten som skapar någon slags mur mellan oss.
    Vill gärna höra era reflektioner angående detta.
    Tack!
  2. 1
    Pappor och graviditet Hej!
    Jag är gravid i v 25. Barnet är efterlängtat av oss båda och vi ser fram emot att bli föräldrar igen. Men jag känner att pappan fjärmar sig från graviditetsmagen. Jag känner stort behov av att dela med mig av sparkar och känslan av att \"klappa\" om barnet redan i magen. Men jag får liksom inte någon kontakt med honom angående detta. Jag känner mig åsidåsatt och jag behöver känna att han vill knyta an till barnet, eller i alla fall magen, redan nu. Är det någon som känner igen detta? Minns att det var likadant när jag väntade vårt första barn. När barnet väl var fött så knöt han an till barnet omedelbart och är en fantastisk pappa. Men det är själva graviditeten som skapar någon slags mur mellan oss.
    Vill gärna höra era reflektioner angående detta.
    Tack!
  3. Wallander
    #2

    Graviditeten är kvinnans grej

    För en man är det väldigt abstrakt fram till barnet kommer. Det är svårt att känna samma entusiasm som mamman, och kanske är det just din entusiasm som får honom att fjärma sig. Det är helt enkelt väldigt svårt att dela den upplevelsen - även om man är nära varandra.

    Min förklaring i alla fall - ser fram emot att höra om någon som tycker tvärtom.
  4. 2
    Graviditeten är kvinnans grej För en man är det väldigt abstrakt fram till barnet kommer. Det är svårt att känna samma entusiasm som mamman, och kanske är det just din entusiasm som får honom att fjärma sig. Det är helt enkelt väldigt svårt att dela den upplevelsen - även om man är nära varandra.

    Min förklaring i alla fall - ser fram emot att höra om någon som tycker tvärtom.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Instämmer med Wallander...

    håller helt med. Visst greppade man att där inne i magen ligger ett barn men mycket mer än så kände inte jag iallfall.

    Det är mycket lättare för er kvinnor att knyta an, ni bär det 24/7 och känner alla små förändringar. Det är jättesvårt att dela den upplevelsen, jag kunde aldrig känna det så som du beskriver det. Dessutom är det ju barn nr 2 och nu vet ni båda vad som väntar.
  6. 3
    Instämmer med Wallander... håller helt med. Visst greppade man att där inne i magen ligger ett barn men mycket mer än så kände inte jag iallfall.

    Det är mycket lättare för er kvinnor att knyta an, ni bär det 24/7 och känner alla små förändringar. Det är jättesvårt att dela den upplevelsen, jag kunde aldrig känna det så som du beskriver det. Dessutom är det ju barn nr 2 och nu vet ni båda vad som väntar.
  7. Daddy Cool
    #4

    Instämmer med ovan också

    ...som du själv beskriver. När väl barnet är fött är allt frid och fröjd.
    Jag tror du vill lyfta över ditt egna förhållningsätt kring magen till honom.
  8. 4
    Instämmer med ovan också ...som du själv beskriver. När väl barnet är fött är allt frid och fröjd.
    Jag tror du vill lyfta över ditt egna förhållningsätt kring magen till honom.
  9. Cornelia
    #5

    Jag köper det!

    Men det jag saknar mest är den fysiska kontakten. Det kanske är madonnakomplex som råder här. Att jag liksom bara är modern med stort M när jag är gravid. Sex är inte att tala om och ibland känner jag mig äldre och fulare än Medusa;)
    Tack för era svar!
  10. 5
    Jag köper det! Men det jag saknar mest är den fysiska kontakten. Det kanske är madonnakomplex som råder här. Att jag liksom bara är modern med stort M när jag är gravid. Sex är inte att tala om och ibland känner jag mig äldre och fulare än Medusa;)
    Tack för era svar!
  11. Wallander
    #6

    Det däremot tycker jag att du ska

    prata med honom om. Ordentligt. Jag tror de allra flesta tycker att kvinnan blir vackrare när hon blir gravid. Kanske är det så att han har svårt att uttrycka det. Prata med honom - ge honom chanser att förklara sig.
  12. 6
    Det däremot tycker jag att du ska prata med honom om. Ordentligt. Jag tror de allra flesta tycker att kvinnan blir vackrare när hon blir gravid. Kanske är det så att han har svårt att uttrycka det. Prata med honom - ge honom chanser att förklara sig.

Liknande trådar

  1. Pappor och graviditet
    By SuperIza in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 11:49
  2. Pappor och graviditet?
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 09:13
  3. Pappor på ÖF
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 16:02
  4. pappor
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 10:14
  5. Pappor?
    By andrum in forum Änglabarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 21:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar