hmm har funderat!
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    hmm har funderat!

    Jag är 16år flyttat hemifrån väntar barn o lever mitt lilla liv :)
    Jag tittar in lite då o då för att se vad alla tonåringar hittar på för snällt mot sina kära mammor :)..
    läste om killen som kom hem piercad. Nu har jag faktist funderat väldigt mycket på detta!

    Om en tonåring vill pierca sig jätte mycket och säger det till föräldrarna så säger endel föräldrar blankt NEJ!

    Men som förälder och om man vill ha någonting jätte mycket och har möjlighet och pengar till detta, så skulle ju ni göra det.

    så varför får inte tonåringar detta då?? dom är endå
    på kanten till vuxenlivet och måste ju få börja bestäma över sig själva..

    jag menar absolut inget illa med detta inlägg, det är bara något som jag har funderat över en tid :)

    varför får \"vuxna\" och inte endel tonåringar??

    Mvh ungmamma16
  2. 1
    hmm har funderat! Jag är 16år flyttat hemifrån väntar barn o lever mitt lilla liv :)
    Jag tittar in lite då o då för att se vad alla tonåringar hittar på för snällt mot sina kära mammor :)..
    läste om killen som kom hem piercad. Nu har jag faktist funderat väldigt mycket på detta!

    Om en tonåring vill pierca sig jätte mycket och säger det till föräldrarna så säger endel föräldrar blankt NEJ!

    Men som förälder och om man vill ha någonting jätte mycket och har möjlighet och pengar till detta, så skulle ju ni göra det.

    så varför får inte tonåringar detta då?? dom är endå
    på kanten till vuxenlivet och måste ju få börja bestäma över sig själva..

    jag menar absolut inget illa med detta inlägg, det är bara något som jag har funderat över en tid :)

    varför får \"vuxna\" och inte endel tonåringar??

    Mvh ungmamma16
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Rätt enkelt egentligen

    Det finns en 15 års gräns på att få pierca sig. En del har t.o.m 18 års gräns för vissa intima piecringar. Sen så är det ju upp till de föräldrar som tillåter sina barn att pierca sig innan 15 år. Det var min grabb som kom hem piercad i ögonbrynet. Han är 14 år. Jag har egentligen inget emot att han piercade sig, det jag reagerade på var att han gjort det utan att fråga + att det gjordes av en kompis. Orena verktyg + stav.
  4. 2
    Rätt enkelt egentligen Det finns en 15 års gräns på att få pierca sig. En del har t.o.m 18 års gräns för vissa intima piecringar. Sen så är det ju upp till de föräldrar som tillåter sina barn att pierca sig innan 15 år. Det var min grabb som kom hem piercad i ögonbrynet. Han är 14 år. Jag har egentligen inget emot att han piercade sig, det jag reagerade på var att han gjort det utan att fråga + att det gjordes av en kompis. Orena verktyg + stav.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Det är en bra fråga

    Det finns säkert flera förklaringar, men jag försöker skriva ner hur jag tänker så kanske det blir en förklaring från en äldre vuxen.

    En förklaring kan ju vara att samtidigt som tonåringen är på väg att bli vuxen, så är ju även föräldern på väg att inte längre vara tonårsförälder. Alltså att som förälder har man ju också en övergångsperiod till att släppa taget om sin tonåring också, att överlåta beslut.

    Sedan så har ju en 15-åring ett kortare tidsperspektiv än t ex en 45-årig förälder.
    T ex så är det ju en hel evighet för en 15-åring att behöva vänta hela 3 år t ex, medans för föräldern är det som ett kort ögonblick, en övergående period bara.

    Med ålder så växer ju erfarenheten, och en del är just att tidsperspektivet ändras med tiden.

    Lät det som en bra förklaring?
    Lite så här funderar jag i alla fall.
  6. 3
    Det är en bra fråga Det finns säkert flera förklaringar, men jag försöker skriva ner hur jag tänker så kanske det blir en förklaring från en äldre vuxen.

    En förklaring kan ju vara att samtidigt som tonåringen är på väg att bli vuxen, så är ju även föräldern på väg att inte längre vara tonårsförälder. Alltså att som förälder har man ju också en övergångsperiod till att släppa taget om sin tonåring också, att överlåta beslut.

    Sedan så har ju en 15-åring ett kortare tidsperspektiv än t ex en 45-årig förälder.
    T ex så är det ju en hel evighet för en 15-åring att behöva vänta hela 3 år t ex, medans för föräldern är det som ett kort ögonblick, en övergående period bara.

    Med ålder så växer ju erfarenheten, och en del är just att tidsperspektivet ändras med tiden.

    Lät det som en bra förklaring?
    Lite så här funderar jag i alla fall.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Min dotter skulle inte få pierca sig

    pga av att hon har en massa eksem. Hon får heller inte ta hål i öronen så länge jag har ansvar för henne eftersom hon har eksemen, bla bakom öronen. Så enkelt är det för mig. Sonen som är 16 skulle få pierca sig(eftersom den går att ta bort) men tex tatuera sig skulle han få vänta med tills han är vuxen nog att ta det beslutet själv.
  8. 4
    Min dotter skulle inte få pierca sig pga av att hon har en massa eksem. Hon får heller inte ta hål i öronen så länge jag har ansvar för henne eftersom hon har eksemen, bla bakom öronen. Så enkelt är det för mig. Sonen som är 16 skulle få pierca sig(eftersom den går att ta bort) men tex tatuera sig skulle han få vänta med tills han är vuxen nog att ta det beslutet själv.
  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5

    Eftersom det finns en..

    åldersgräns på 18. Så är ju min förhoppning att mina barn ska hinna tänka till lite tills de uppfyller den åldern och tycker att piercing är en onödig grej.

    Hål i örat är helt ok Äldste grabbeb har två i ena, hemmagjort av en kompis och det finns ju proffs som kan fixa det men.....som sagt jag har oxå varit ung.
  10. 5
    Eftersom det finns en.. åldersgräns på 18. Så är ju min förhoppning att mina barn ska hinna tänka till lite tills de uppfyller den åldern och tycker att piercing är en onödig grej.

    Hål i örat är helt ok Äldste grabbeb har två i ena, hemmagjort av en kompis och det finns ju proffs som kan fixa det men.....som sagt jag har oxå varit ung.
  11. ulmerkott
    #6

    Beror på hur mycket man vill

    Jag tycker nog också att många föräldrar säger nej till många saker av ren princip och utan att egentligen ta ställning till saker och ting.

    Jag tycker man tidigt ska börja låta sina barn ta ansvar för mer och mer saker i sitt liv. Nu har min äldsta son precis fyllt 18, men han har redan i många år bestämt över det mesta som rör honom själv.

    Däremot är jag mycket tydlig med att tala om vad jag själv tycker om olika saker. Och när jag förklarar så tycker jag nog också att han lyssnar och tar till sig.

    Jag inbillar mig också att han ofta väljer att göra på \"rätt\" sätt, dvs enligt vad jag tycker. Om jag bara hade gormat NEEJ så hade han förmodligen inte brytt sig om vad jag sa...:-). Nu har jag iallafall en artonåring som är klok och trevlig, så jag är helt nöjd med resultatet och jag uppfostrar hans två småsyskon på samma sätt.
    PS
    För flera år sen var han lite intresserad av just piercing. Jag förklarade att han fick fatta beslutet själv, men berättade varför jag tyckte att han skulle vänta. Och än har han inte piercat sig, och nu tror jag nu att han aldrig skulle göra det heller.

  12. 6
    Beror på hur mycket man vill Jag tycker nog också att många föräldrar säger nej till många saker av ren princip och utan att egentligen ta ställning till saker och ting.

    Jag tycker man tidigt ska börja låta sina barn ta ansvar för mer och mer saker i sitt liv. Nu har min äldsta son precis fyllt 18, men han har redan i många år bestämt över det mesta som rör honom själv.

    Däremot är jag mycket tydlig med att tala om vad jag själv tycker om olika saker. Och när jag förklarar så tycker jag nog också att han lyssnar och tar till sig.

    Jag inbillar mig också att han ofta väljer att göra på \"rätt\" sätt, dvs enligt vad jag tycker. Om jag bara hade gormat NEEJ så hade han förmodligen inte brytt sig om vad jag sa...:-). Nu har jag iallafall en artonåring som är klok och trevlig, så jag är helt nöjd med resultatet och jag uppfostrar hans två småsyskon på samma sätt.
    PS
    För flera år sen var han lite intresserad av just piercing. Jag förklarade att han fick fatta beslutet själv, men berättade varför jag tyckte att han skulle vänta. Och än har han inte piercat sig, och nu tror jag nu att han aldrig skulle göra det heller.

  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7

    tack så mycket för alla svar,jag ska vara ärlig

    som sagt tack så mycket för alla svar!
    om jag ska vara ärlig, om jag hade fått igenom varenda piercing jag velat ha genom mina år hade jag sett ut som en nåldyna i ansiktet! (vilket jag kom att tänka på sen)
    ni hade mycket bra förklaringar också!
    Jag är faktist glad att min mamma förbjöd mig att pierca mig i ansiktet. hennes regler var - pierca dig hur mycket du vill i dina öron o gör vad du vill med dom, för öronen går att dölja bakom håret om det blir fult. men ansiktet får du leva med sen.

    nu svamlar jag igen *skratt* men tack för förklaringarna!
  14. 7
    tack så mycket för alla svar,jag ska vara ärlig som sagt tack så mycket för alla svar!
    om jag ska vara ärlig, om jag hade fått igenom varenda piercing jag velat ha genom mina år hade jag sett ut som en nåldyna i ansiktet! (vilket jag kom att tänka på sen)
    ni hade mycket bra förklaringar också!
    Jag är faktist glad att min mamma förbjöd mig att pierca mig i ansiktet. hennes regler var - pierca dig hur mycket du vill i dina öron o gör vad du vill med dom, för öronen går att dölja bakom håret om det blir fult. men ansiktet får du leva med sen.

    nu svamlar jag igen *skratt* men tack för förklaringarna!
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    Måste bara

    få gratulera till det väntade barnet :-)
  16. 8
    Måste bara få gratulera till det väntade barnet :-)
  17. M.Bm.
    #9

    Roligt att ha dej här

    Vad värdefullt att ha dej att fråga om vissa problem skulle dyka upp - du kan tänka dig in i och sätta dig in i på ett annat sätt eftersom du är så pass ung själv - och kanske komma med goda råd!
    Just nu funderar jag på om det är olika på killar och tjejer betr.det här att ha en bästis - hur viktigt är det egentligen? Är det viktigáre för tjejer, jag menar när man börjar komma upp i tonåren? Mina söner 11 och 13 år har massa kompisar men inget direkt kompisbehov, speciellt inte den äldste, På fritiden ´är han helst hemma, tar ut hunden, umgås helst med oss vuxna.
    Mina äldsta flickor (23,24 år) är piercade i navlarna och det gjorde de för ngra år sedan och var alltså myndiga. Så jag hade ingen talan... Jag tycker det verkar bökigt, när de vill byta smycke måste de ju gå och få det gamla borttaget, det går inte att få upp dem på egen hand. Ska det verkligen vara så?
    Husomhelst jättegrattis till bebisen - är det nåt du undrar så fråga på. När är du beräknad?
  18. 9
    Roligt att ha dej här Vad värdefullt att ha dej att fråga om vissa problem skulle dyka upp - du kan tänka dig in i och sätta dig in i på ett annat sätt eftersom du är så pass ung själv - och kanske komma med goda råd!
    Just nu funderar jag på om det är olika på killar och tjejer betr.det här att ha en bästis - hur viktigt är det egentligen? Är det viktigáre för tjejer, jag menar när man börjar komma upp i tonåren? Mina söner 11 och 13 år har massa kompisar men inget direkt kompisbehov, speciellt inte den äldste, På fritiden ´är han helst hemma, tar ut hunden, umgås helst med oss vuxna.
    Mina äldsta flickor (23,24 år) är piercade i navlarna och det gjorde de för ngra år sedan och var alltså myndiga. Så jag hade ingen talan... Jag tycker det verkar bökigt, när de vill byta smycke måste de ju gå och få det gamla borttaget, det går inte att få upp dem på egen hand. Ska det verkligen vara så?
    Husomhelst jättegrattis till bebisen - är det nåt du undrar så fråga på. När är du beräknad?
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10

    Va glad jag blir :)

    Det är bara att fråga om ni vill veta något, känner igen mig så mycket i det ni berättar om era barn. jag flyttade hemifrån för bara några månader sedan!

    Hejsan lästa om dina två söner! Du behöver absolut inte vara orolig för dom! jag hade mycket kompisar i skolan, men va inte så mycket med dom på fritiden, det va skönt att ha en \"lungn plats\" hemma att kunna varva ner och bara vara med familjen eller för sig själv! Jag slutade högstadiet i början utav sommaren, och det är faktist mycket mer vanligt att man hänger ihop i skolan i sina \"kompis gäng\" o sen tar det lungt på fritiden! sen fans ju dom också så satt fast klistrade vid varandra jämt! Men dina tonårspojkar har det jätte bra :)

    hejsan! påtal om navel piercingen så finns det smycken som man kan byta och fixa med själva! men dessa skruvar ofta upp sig själva jätte lätt så man tappar ofta en liten \"plutt\" sen får man köpa nytt jätte ofta (vilket blir vääääldigt dyrt) så oftast går man till stället som gjort det och ber dom sätta fast det ordentligt så det inte ska trilla sönder!

    Tackar så mycket för grattiset, jag väntar min lilla bebis 6januari! det är så super spännande, samtidigt nervöst o massa konstiga känslor *ler*

    Fråga gärna mer om ni vill :) svarar mer en gärna och jag lovar att det kommer bli ärligt (även om ni ibland kanske vill ha ett lugnande svar) Ärlighet varar ju som sagt längst :) jag själv kommer nog att skriva lite frågor till er!

    ni får ha en underbar helg allihopa!


    mvh Tina
  20. 10
    Va glad jag blir :) Det är bara att fråga om ni vill veta något, känner igen mig så mycket i det ni berättar om era barn. jag flyttade hemifrån för bara några månader sedan!

    Hejsan lästa om dina två söner! Du behöver absolut inte vara orolig för dom! jag hade mycket kompisar i skolan, men va inte så mycket med dom på fritiden, det va skönt att ha en \"lungn plats\" hemma att kunna varva ner och bara vara med familjen eller för sig själv! Jag slutade högstadiet i början utav sommaren, och det är faktist mycket mer vanligt att man hänger ihop i skolan i sina \"kompis gäng\" o sen tar det lungt på fritiden! sen fans ju dom också så satt fast klistrade vid varandra jämt! Men dina tonårspojkar har det jätte bra :)

    hejsan! påtal om navel piercingen så finns det smycken som man kan byta och fixa med själva! men dessa skruvar ofta upp sig själva jätte lätt så man tappar ofta en liten \"plutt\" sen får man köpa nytt jätte ofta (vilket blir vääääldigt dyrt) så oftast går man till stället som gjort det och ber dom sätta fast det ordentligt så det inte ska trilla sönder!

    Tackar så mycket för grattiset, jag väntar min lilla bebis 6januari! det är så super spännande, samtidigt nervöst o massa konstiga känslor *ler*

    Fråga gärna mer om ni vill :) svarar mer en gärna och jag lovar att det kommer bli ärligt (även om ni ibland kanske vill ha ett lugnande svar) Ärlighet varar ju som sagt längst :) jag själv kommer nog att skriva lite frågor till er!

    ni får ha en underbar helg allihopa!


    mvh Tina
  21. Fru Marmelad
    #11

    Jag gör inte allting...

    ...bara för att jag har pengar till det. Jag skulle t.ex. inte drömma om att pierca mig, fast jag har råd ;-). Med all respekt för tonåringars klokhet så kanske besluten inte är så himla genomtänkta alla gånger, sån var jag när jag var tonåring, sån är min dotter. När det gäller piercingar så har jag sagt att jag INTE kommer ge min tillåtelse, och att jag INTE vill att hon gör det (i tungan som hon vill), men om hon nu gör det i alla fall, utan min välsignelse, så må det väl vara hänt. Jag kommer inte gilla det men det får bli hennes beslut i alla fall (hon är sexton och har flyttat hemifrån för att gå gymnasiet).
  22. 11
    Jag gör inte allting... ...bara för att jag har pengar till det. Jag skulle t.ex. inte drömma om att pierca mig, fast jag har råd ;-). Med all respekt för tonåringars klokhet så kanske besluten inte är så himla genomtänkta alla gånger, sån var jag när jag var tonåring, sån är min dotter. När det gäller piercingar så har jag sagt att jag INTE kommer ge min tillåtelse, och att jag INTE vill att hon gör det (i tungan som hon vill), men om hon nu gör det i alla fall, utan min välsignelse, så må det väl vara hänt. Jag kommer inte gilla det men det får bli hennes beslut i alla fall (hon är sexton och har flyttat hemifrån för att gå gymnasiet).

Liknande trådar

  1. Så nu har jag funderat...
    By -Zara- in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 22:38
  2. Har ni funderat på kön?
    By mayya in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 17:46
  3. JAg har funderat o funderat
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 11:28
  4. Har funderat på en sak
    By Marmelad in forum Förlossning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 19:50
  5. Har ni funderat på...
    By -Jojjo- in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 17:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar