Julenkät... jag är tidig som ni vet =)
_0404 Aprilbarn
  1. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #1

    Julenkät... jag är tidig som ni vet =)

    Här kommer Mirvas hemmagjorda enkät :)))


    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    8)När plockar ni fram granen?

    9)Kommer det en tomte i år?

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

  2. 1
    Julenkät... jag är tidig som ni vet =) Här kommer Mirvas hemmagjorda enkät :)))


    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    8)När plockar ni fram granen?

    9)Kommer det en tomte i år?

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

  3. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #2

    Svarar själv

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    -Vi har en liten grön plast-julgran hemma som vi alltid har haft på byrån hemma... Jag är jättesugen på att köpa en vit julgran som är lite större; dock fortfarande en som får stå på byrån med tanke på Vincent ;)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    -Jag har tänkt att inte ha småpynt längst ner... vi har pyttesmå-saker till granen...

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    -Jag skulle vilja ha likadana tomtedräkten till Dominic & Vincent... om ngn vet var jag kan hitta likadana i storlek 62 och 86/92 så tipsa mig gärna om det =)

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    -Ja! Men bara Vincents julklappar är inhandlade, kommer dock köpa några saker till... men annars har jag tänkt vad alla ska få...

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    -Micki-spis och så köper man till plastkastruller och köksredskap ;)

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    -Det kan vara roligt med måååånga paket men allt behöver ju inte kosta flera hundra.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    -Jag tror inte att det är så viktigt än hos oss med tanke på Dominics ålder... men sen kommer barnen få precis lika mycket ja.

    8)När plockar ni fram granen?

    -Den åker fram den 1 december hos oss... skratta inte nu... men jag tycker att om man tar fram granen den 24:e dec så är ju julen nästan över redan...

    9)Kommer det en tomte i år?

    -Vi har inte bestämt det än.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    -Ja, min mamma och bror kommer över från Finland.

  4. 2
    Svarar själv 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    -Vi har en liten grön plast-julgran hemma som vi alltid har haft på byrån hemma... Jag är jättesugen på att köpa en vit julgran som är lite större; dock fortfarande en som får stå på byrån med tanke på Vincent ;)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    -Jag har tänkt att inte ha småpynt längst ner... vi har pyttesmå-saker till granen...

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    -Jag skulle vilja ha likadana tomtedräkten till Dominic & Vincent... om ngn vet var jag kan hitta likadana i storlek 62 och 86/92 så tipsa mig gärna om det =)

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    -Ja! Men bara Vincents julklappar är inhandlade, kommer dock köpa några saker till... men annars har jag tänkt vad alla ska få...

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    -Micki-spis och så köper man till plastkastruller och köksredskap ;)

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    -Det kan vara roligt med måååånga paket men allt behöver ju inte kosta flera hundra.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    -Jag tror inte att det är så viktigt än hos oss med tanke på Dominics ålder... men sen kommer barnen få precis lika mycket ja.

    8)När plockar ni fram granen?

    -Den åker fram den 1 december hos oss... skratta inte nu... men jag tycker att om man tar fram granen den 24:e dec så är ju julen nästan över redan...

    9)Kommer det en tomte i år?

    -Vi har inte bestämt det än.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    -Ja, min mamma och bror kommer över från Finland.

  5. Ylva med Tyra
    #3

    Kul med jul!

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    Vi har en standard-plastgran, helt vanlig grön, två meter hög :)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    Förra julen orkade jag inte sätta upp granen *lat* men i år ska den upp. Tror att jag får skippa mina finaste glaskulor, eller så hamnar de väldigt högt upp med nån slags säker upphängning så att de inte ramlar ner. Hänger nog billiga plastkulor längst ner bara. Högst upp har vi en metallstjärna som lyser. En vanlig belysning med lampor i hela granen. Lite speciellt pynt med snögubbar, tomtar, hjärtan och sånt i metall m.m. Och under granen står en härligt mullig julbock! Hoppas den håller i år, Tyra vill nog rida på den *hmm*

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    Kanske får Tyra vara tomte i luciatåget på dagis? Hon älskar mössor så det skulle ju passa henne. Men på julafton behöver hon inte ha tomtedräkt. Det blir lite finare vardagskläder tror jag.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    Ja några är köpta.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    Det blir samma som Mirvas svar. Leksaksspis med en massa tillbehör. Ett tips är på Kalikå har de riktiga små kastruller och bakformar, typ sockerkaksformar, som barnen kan leka med men man kan även baka riktiga kakor i dem! Jättekul!

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    Så många man vill. Det är ju kul för dem att få nåt paket men än så länge tror jag inte de bryr sig om det är två paket eller tjugo.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    Har bara ett, men det är självklart att om vi hade fler skulle alla få för samma summa.

    8)När plockar ni fram granen?

    1 december eller till första advent! Vi är aldrig hemma på jul så annars hinner jag inte ha den framme nåt. Granen är ju roligast före julen.

    9)Kommer det en tomte i år?

    Det hoppas jag...

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    Japp, det går efter ett rullande schema ;)
  6. 3
    Kul med jul! 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    Vi har en standard-plastgran, helt vanlig grön, två meter hög :)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    Förra julen orkade jag inte sätta upp granen *lat* men i år ska den upp. Tror att jag får skippa mina finaste glaskulor, eller så hamnar de väldigt högt upp med nån slags säker upphängning så att de inte ramlar ner. Hänger nog billiga plastkulor längst ner bara. Högst upp har vi en metallstjärna som lyser. En vanlig belysning med lampor i hela granen. Lite speciellt pynt med snögubbar, tomtar, hjärtan och sånt i metall m.m. Och under granen står en härligt mullig julbock! Hoppas den håller i år, Tyra vill nog rida på den *hmm*

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    Kanske får Tyra vara tomte i luciatåget på dagis? Hon älskar mössor så det skulle ju passa henne. Men på julafton behöver hon inte ha tomtedräkt. Det blir lite finare vardagskläder tror jag.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    Ja några är köpta.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    Det blir samma som Mirvas svar. Leksaksspis med en massa tillbehör. Ett tips är på Kalikå har de riktiga små kastruller och bakformar, typ sockerkaksformar, som barnen kan leka med men man kan även baka riktiga kakor i dem! Jättekul!

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    Så många man vill. Det är ju kul för dem att få nåt paket men än så länge tror jag inte de bryr sig om det är två paket eller tjugo.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    Har bara ett, men det är självklart att om vi hade fler skulle alla få för samma summa.

    8)När plockar ni fram granen?

    1 december eller till första advent! Vi är aldrig hemma på jul så annars hinner jag inte ha den framme nåt. Granen är ju roligast före julen.

    9)Kommer det en tomte i år?

    Det hoppas jag...

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    Japp, det går efter ett rullande schema ;)
  7. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #4

    En fråga om Kalikå

    är det plast-kastruller och bakformar?
  8. 4
    En fråga om Kalikå är det plast-kastruller och bakformar?
  9. Ylva med Tyra
    #5

    Nix

    det är metall, eller stål eller vad nu vanliga är gjorda av.
    Kolla Kalikås hemsida.
  10. 5
    Nix det är metall, eller stål eller vad nu vanliga är gjorda av.
    Kolla Kalikås hemsida.
  11. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #6

    Måste nog ta en sväng dit ;)

    http://www.kalika.se/KA/lagamat.html
  12. 6
    Måste nog ta en sväng dit ;) http://www.kalika.se/KA/lagamat.html
  13. Ylva med Tyra
    #7

    Yeah

    jag vet, visst har de fina grejer! Ska köpa till Tyra i julklapp så ska vi baka minisockerkakor sen!
    Jag tycker det är så kul med minisaker som ser ut och fungerar exakt som riktiga!
  14. 7
    Yeah jag vet, visst har de fina grejer! Ska köpa till Tyra i julklapp så ska vi baka minisockerkakor sen!
    Jag tycker det är så kul med minisaker som ser ut och fungerar exakt som riktiga!
  15. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #8

    Och så innehåller det ju mindre...

    kalorier när det är mini-mini *asg* =)))
  16. 8
    Och så innehåller det ju mindre... kalorier när det är mini-mini *asg* =)))
  17. Ylva med Tyra
    #9

    Haha

    ni får baka flera istället så det räcker åt mamman också!
  18. 9
    Haha ni får baka flera istället så det räcker åt mamman också!
  19. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #10

    Ja det får vi nog göra...

    men då kommer det att ta tid för då räcker det inte med en kaka, hihii ;)
  20. 10
    Ja det får vi nog göra... men då kommer det att ta tid för då räcker det inte med en kaka, hihii ;)
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11

    Madde svarar

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?
    -funderar, på riktig i år, har egna på tomten att välja på.

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    -kulor, glitter, smällkarameller som barnen gjort, godis mm. Förra året satt sakerna lite högre men i år får Hannes oxå hjälpa till.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?
    -till lucia har de dräkter, vad de nu vill vara, tomtar, lucia eller annat. Saga har bara glitter anar jag.
    Finkläder får de alltid i morgonpaketet tillsammans med någon leksak som sysselsääter barenen under dagen, bara något litet som pärlor, papper och pennor.

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    -Nej

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    - bobbycar. Det skulle jag ha köpt om vi inte redan hade en + några till. hannes kommer att få ett plastkök från fisherprice eller något liknande + en plastservis och plastmat.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    - ett par stycken. Vi köper något stort och några småpaket sen har vi en stor släkt så det brukar iaf bli många. Jag rekommenderar iaf inte så väldigt många, då orkar dom till slut inte öppna flera. Våra egna öppnar vi hemma så då blir det två omgångar med paketöppning. det är bra annars skulle våra inte orka med.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    - jo, försöker. iaf till killarna och ca samma prisklass. De stora tjejerna har vi samma utgångspeng att handla för men de vill ha så olika saker att det är omöjligt att hålla samma mängd.

    8)När plockar ni fram granen?
    tidigast ett par dagare innan och oftast kvällen innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    - japp. inte ordnat än. Men skulle det vara kallt och snö så kan grannen kanske komma och då tar han häst och släde över isen. Helläckert , då ser man långt bort i mörkret att han kommer. Som sagt det beror på när isen, lägger sig. hur som helst kommer tomten från sjön så barnen brukar stå i fönstret och se lyktan på håll.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år
    -i år blir det min familj. Syrran och hennnes familj, mamma, och brosan och hans tjej.
    Vi varierar från år till år. förra året så var det mickes familj. juldagen firar vi med Mickes familj i år.
  22. 11
    Madde svarar 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?
    -funderar, på riktig i år, har egna på tomten att välja på.

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    -kulor, glitter, smällkarameller som barnen gjort, godis mm. Förra året satt sakerna lite högre men i år får Hannes oxå hjälpa till.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?
    -till lucia har de dräkter, vad de nu vill vara, tomtar, lucia eller annat. Saga har bara glitter anar jag.
    Finkläder får de alltid i morgonpaketet tillsammans med någon leksak som sysselsääter barenen under dagen, bara något litet som pärlor, papper och pennor.

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    -Nej

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    - bobbycar. Det skulle jag ha köpt om vi inte redan hade en + några till. hannes kommer att få ett plastkök från fisherprice eller något liknande + en plastservis och plastmat.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    - ett par stycken. Vi köper något stort och några småpaket sen har vi en stor släkt så det brukar iaf bli många. Jag rekommenderar iaf inte så väldigt många, då orkar dom till slut inte öppna flera. Våra egna öppnar vi hemma så då blir det två omgångar med paketöppning. det är bra annars skulle våra inte orka med.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    - jo, försöker. iaf till killarna och ca samma prisklass. De stora tjejerna har vi samma utgångspeng att handla för men de vill ha så olika saker att det är omöjligt att hålla samma mängd.

    8)När plockar ni fram granen?
    tidigast ett par dagare innan och oftast kvällen innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    - japp. inte ordnat än. Men skulle det vara kallt och snö så kan grannen kanske komma och då tar han häst och släde över isen. Helläckert , då ser man långt bort i mörkret att han kommer. Som sagt det beror på när isen, lägger sig. hur som helst kommer tomten från sjön så barnen brukar stå i fönstret och se lyktan på håll.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år
    -i år blir det min familj. Syrran och hennnes familj, mamma, och brosan och hans tjej.
    Vi varierar från år till år. förra året så var det mickes familj. juldagen firar vi med Mickes familj i år.
  23. Evelina m. Johanna 0103 & Erik 0404
    #12

    Evelina svarar

    1, äkta gran som väljs ut & huggs ner av \"farfar\" efter våra önskemål - när Johanna var 9-10mån hade vi en som vi ställde uppe på öppnaspisen för att hon inte skulle riva ner den, därefter har vi haft fullhöjd (till taket) i år antar jag att vi har det oxå då vi har granen i ett vardagsrum som vi kan stänga dörren till om nu Erik skulle vara allt för \"intresserad av den\"
    2, ömtåligare glaskulor högt upp & plastkulor nertill samt pappersstjärnor, glitter, smällkarameller lite överallt & några tomtebloss som hänger högt upp
    3, tomtedräkter: inte för användning på julafton isåfall för att ta ett kort med innan resp. till luciafirande på dagis
    finklädda är de på julafton & juldagen då vi firar på olika ställen de dagarna
    4, några få (just nu är det adventskalendern som ska ha sitt...)
    5, tips önskas snarare....
    6, fler än en men annars är antalet helt oviktigt
    7, oviktigt med antalet (i en viss ålder kanske det skulle kännas så(?) men annars är det väl snarare att summan inte ska diffa typ 100kr mot 1000kr
    8, när jag växte upp plockade vi fram den ca 1v innan jul men min sambo är uppvuxen med att ta in & klä den kvällen innan ((vi är lite oense där)) nu varierar det med om vi firar jul här i småland eller i Norrköping
    9, i småland kommer tomten alltid & i Norrköping kommer han ibland
    10, i år är det Smålands tur julafton alltså & sen åker vi på juldagsmorgonen till Norrköping & stannar till annandan´ ibland längre om det är helg.
    Småland=farmor,farfar,fastrar m. familjer & farmors mamma
    Norrköping=Morfar, mostrar m. familjer & morbröder
    vi kör vartannat år så slipper det bli diskussioner
  24. 12
    Evelina svarar 1, äkta gran som väljs ut & huggs ner av \"farfar\" efter våra önskemål - när Johanna var 9-10mån hade vi en som vi ställde uppe på öppnaspisen för att hon inte skulle riva ner den, därefter har vi haft fullhöjd (till taket) i år antar jag att vi har det oxå då vi har granen i ett vardagsrum som vi kan stänga dörren till om nu Erik skulle vara allt för \"intresserad av den\"
    2, ömtåligare glaskulor högt upp & plastkulor nertill samt pappersstjärnor, glitter, smällkarameller lite överallt & några tomtebloss som hänger högt upp
    3, tomtedräkter: inte för användning på julafton isåfall för att ta ett kort med innan resp. till luciafirande på dagis
    finklädda är de på julafton & juldagen då vi firar på olika ställen de dagarna
    4, några få (just nu är det adventskalendern som ska ha sitt...)
    5, tips önskas snarare....
    6, fler än en men annars är antalet helt oviktigt
    7, oviktigt med antalet (i en viss ålder kanske det skulle kännas så(?) men annars är det väl snarare att summan inte ska diffa typ 100kr mot 1000kr
    8, när jag växte upp plockade vi fram den ca 1v innan jul men min sambo är uppvuxen med att ta in & klä den kvällen innan ((vi är lite oense där)) nu varierar det med om vi firar jul här i småland eller i Norrköping
    9, i småland kommer tomten alltid & i Norrköping kommer han ibland
    10, i år är det Smålands tur julafton alltså & sen åker vi på juldagsmorgonen till Norrköping & stannar till annandan´ ibland längre om det är helg.
    Småland=farmor,farfar,fastrar m. familjer & farmors mamma
    Norrköping=Morfar, mostrar m. familjer & morbröder
    vi kör vartannat år så slipper det bli diskussioner
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Åza svarar

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en riktig julgran?
    - Riktig gran!

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    - Vi har bara ljus, glitter och röda plastkulor.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara finklädda på julafton?
    - Finklädda

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    - Nej

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    - ingen aning, här hemma behövs iaf inte mer leksaker!

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    - Det beror ju helt på vad det är i.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    - Det är kanske mer viktigt sen när de blir äldre.

    8)När plockar ni fram granen?
    - Några dagar innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    - Det hoppas jag!

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?
    - Nej inte riktigt.
  26. 13
    Åza svarar 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en riktig julgran?
    - Riktig gran!

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    - Vi har bara ljus, glitter och röda plastkulor.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara finklädda på julafton?
    - Finklädda

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    - Nej

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    - ingen aning, här hemma behövs iaf inte mer leksaker!

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    - Det beror ju helt på vad det är i.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    - Det är kanske mer viktigt sen när de blir äldre.

    8)När plockar ni fram granen?
    - Några dagar innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    - Det hoppas jag!

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?
    - Nej inte riktigt.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14

    Tessans svar...

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    *** När vi bodde i sthlm och hade större vardagsrum så hade vi plastgran. En riktigt snygg en för att vara plastgran faktiskt. Förra julen hade vi riktig gran men i år får vi se. Annars kör vi med riktig gran ute på terassen som är precis utanför vardagsrummet. Klär den och sätter ljus gör vi även om den tår ute. :-)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    *** Samma som vanligt, kulor, julgransljus och glitter. Det gick ju förra julen och då kröps det ju omkring så det ska nog funka i år med.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    *** Mina barn brukar vara lagomklädda om man säger så, inga finkläder men trevliga bekväma kläder. Tomtedräkt köper vi inte men jag bbukar köpa en röd body och röda pantalonger att ha inför tomtekort/julkort. Luvor har vi.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    *** Ett par.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    *** Har inget just nu men vi tänkte köpa Duplo bland annat.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    *** Ja, det är ju en total smaksak. Vi har mkt leksaker här hemma så något överflöd behövs inte.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    *** Nej, milimeterrättvisa är omöjligt. Vi handlar ungefär för lika mkt pengar till dem men behov och önskemål (+ ålder) gör ju att antal och typ av saker varierar kraftigt. Den största får de dyraste sakerna men minst antal paket och oftast för lite mer pengar.

    8)När plockar ni fram granen?

    *** Granen tas in/fram kvällen innan julafton och kläs då till uppesittarkväll och skinkkokning. Sen avslutas kvällen med skinkmackepremiör innan sänggång. :-)

    9)Kommer det en tomte i år?

    *** Skulle tro det. *s*

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    *** Nej, vi har inte beslutat hur det blir än. Antingen firar vi hemma eller så åker vi till min mor. Det lutar nog till att åka till mor iom att jag kommer vara relativt nyförlöst och förmodligen inte vill/orkar laga en massa mat och ta hand om en massa julstök. Dessutom vill jag gärna fira med mina morföräldrar, vem vet hur länge till man har chansen.

  28. 14
    Tessans svar... 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    *** När vi bodde i sthlm och hade större vardagsrum så hade vi plastgran. En riktigt snygg en för att vara plastgran faktiskt. Förra julen hade vi riktig gran men i år får vi se. Annars kör vi med riktig gran ute på terassen som är precis utanför vardagsrummet. Klär den och sätter ljus gör vi även om den tår ute. :-)

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    *** Samma som vanligt, kulor, julgransljus och glitter. Det gick ju förra julen och då kröps det ju omkring så det ska nog funka i år med.

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    *** Mina barn brukar vara lagomklädda om man säger så, inga finkläder men trevliga bekväma kläder. Tomtedräkt köper vi inte men jag bbukar köpa en röd body och röda pantalonger att ha inför tomtekort/julkort. Luvor har vi.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    *** Ett par.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    *** Har inget just nu men vi tänkte köpa Duplo bland annat.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    *** Ja, det är ju en total smaksak. Vi har mkt leksaker här hemma så något överflöd behövs inte.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    *** Nej, milimeterrättvisa är omöjligt. Vi handlar ungefär för lika mkt pengar till dem men behov och önskemål (+ ålder) gör ju att antal och typ av saker varierar kraftigt. Den största får de dyraste sakerna men minst antal paket och oftast för lite mer pengar.

    8)När plockar ni fram granen?

    *** Granen tas in/fram kvällen innan julafton och kläs då till uppesittarkväll och skinkkokning. Sen avslutas kvällen med skinkmackepremiör innan sänggång. :-)

    9)Kommer det en tomte i år?

    *** Skulle tro det. *s*

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    *** Nej, vi har inte beslutat hur det blir än. Antingen firar vi hemma eller så åker vi till min mor. Det lutar nog till att åka till mor iom att jag kommer vara relativt nyförlöst och förmodligen inte vill/orkar laga en massa mat och ta hand om en massa julstök. Dessutom vill jag gärna fira med mina morföräldrar, vem vet hur länge till man har chansen.

  29. Nina med Saga
    #15

    Ninas jul!

    )Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    ***Alltid riktig julgran! De senaste åren har vi köpt 2,5 m lån ädelgran och den är värd varje krona för de har inte barrat någpnting!!\'\'


    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    ***tar ingen större hänsyn till det. Våra ärvda glaskulor hänger högst upp :) (Några gamla skabbiga klockor - men de _är_ gamla. Saga kommer nog inte att dra i granen mer än de första dagarna..

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    ***De brukar få tomtedräkter men de används mest omkring Lucia sedan blir de pyjamaser. Under julhelgen är de finklädda!

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    ***Nope, inte mer än att jag har några böcker liggande.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    ***Oj, här funkar allt på hjul och bollar av alla slag.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    ***Vi köper bara ett par men resten av släkten köper ju också så det blir alltid för mycket...

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    ***Nej, vi har aldrig räknat så. Vissa saker är ju dyrare än andra och de har olika behov.

    8)När plockar ni fram granen?

    ***dagen innan julafton menifjol fick jag slåss med näbbar o klor för en gran så jag tror att vi köper lite tidigare i år:)

    9)Kommer det en tomte i år?

    ***Men bajsar björnar i skogen?? :) Självklart kommer det en tomte - som alla år!!!

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    ***Vi firar med bådas familjer här i Umeå. Min mamma o Jockes föräldrar bor här, min lillebror bor i Luleå så han kommer om han kan. J:s systrar och min pappa bor på västkusten så de brukar också komma. Sedan är det J:s mormor som också brukar vara med men hon är 90 r nu så det brukar inte bli långa stunder.

  30. 15
    Ninas jul! )Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?

    ***Alltid riktig julgran! De senaste åren har vi köpt 2,5 m lån ädelgran och den är värd varje krona för de har inte barrat någpnting!!\'\'


    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    ***tar ingen större hänsyn till det. Våra ärvda glaskulor hänger högst upp :) (Några gamla skabbiga klockor - men de _är_ gamla. Saga kommer nog inte att dra i granen mer än de första dagarna..

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?

    ***De brukar få tomtedräkter men de används mest omkring Lucia sedan blir de pyjamaser. Under julhelgen är de finklädda!

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    ***Nope, inte mer än att jag har några böcker liggande.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders

    ***Oj, här funkar allt på hjul och bollar av alla slag.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    ***Vi köper bara ett par men resten av släkten köper ju också så det blir alltid för mycket...

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    ***Nej, vi har aldrig räknat så. Vissa saker är ju dyrare än andra och de har olika behov.

    8)När plockar ni fram granen?

    ***dagen innan julafton menifjol fick jag slåss med näbbar o klor för en gran så jag tror att vi köper lite tidigare i år:)

    9)Kommer det en tomte i år?

    ***Men bajsar björnar i skogen?? :) Självklart kommer det en tomte - som alla år!!!

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    ***Vi firar med bådas familjer här i Umeå. Min mamma o Jockes föräldrar bor här, min lillebror bor i Luleå så han kommer om han kan. J:s systrar och min pappa bor på västkusten så de brukar också komma. Sedan är det J:s mormor som också brukar vara med men hon är 90 r nu så det brukar inte bli långa stunder.

  31. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #16

    Plastmat?

    Har du hittat plastmat nånstans som är till barn under 3 år? Please, tipsa mig gärna då jag oxå vill köpa sånt =)

    (((kram)))
  32. 16
    Plastmat? Har du hittat plastmat nånstans som är till barn under 3 år? Please, tipsa mig gärna då jag oxå vill köpa sånt =)

    (((kram)))
  33. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #17

    Vi har oxå sagt att vi ska köra varannat

    år i Finland hemma hos min mamma och varannat hos sambons mamma utanför Örebro... men det har inte blivit så iom att sambons mamma knappt firar nån jul... därför vägrar jag att åka dit med barnen! För mig och min familj har julen alltid varit viktigast på hela året och det vill jag föra över till mina egna barn. Det innebär att sambons mamma får skylla sig själv!
  34. 17
    Vi har oxå sagt att vi ska köra varannat år i Finland hemma hos min mamma och varannat hos sambons mamma utanför Örebro... men det har inte blivit så iom att sambons mamma knappt firar nån jul... därför vägrar jag att åka dit med barnen! För mig och min familj har julen alltid varit viktigast på hela året och det vill jag föra över till mina egna barn. Det innebär att sambons mamma får skylla sig själv!
  35. Medlem sedan
    Aug 2003
    #18

    Jultokig svarar:

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?
    ** P.g.a allergi har vi alltid plastgran. Inte alltid så självklart med riktig för alla mao! Fast kanske allergin försvinner och vi provar en riktig...

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    ** Det \"vanliga\": kulor, glitter, pyssel som barnen gjort, spiran i toppen etc. Vi hänger en del högt upp. Ser kanske kul ut men har man 3 barn och 2 kattskrällen så. ;-)

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?
    ** På julafton alltid finklädda! Alltså inte tomtekläder utan t.ex skjorta + byxor, klänning + strumpbyxor och så. Tomtedräkter och sånt har de på andra dagar runt julafton, t.ex på luciafirandet på dagis o.s.v.

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    ** Handlade första i dag! En nappflaska till Alicias docka + ett set med kläder till henne (tröja + byxor). KUL!

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    ** Hjälp vad svårt! Hmm... Bobby car, docktillbehör, bilgarage, flexi trax bilbana (extremt kul! jag har lekt med barnen i otaliga timmar med den, he he). Flexi traxen är mitt hetaste tips.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    ** Beror kanske lite på vad de kostar. Vi köper för ca 1000:-/barn, alltså 3000:- till barnen sammanlagt.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    ** För ungefär samma summa ja. Jag är löjligt petig med det där... T.ex köpte jag 3 julkalendrar i går som barnen skulle få varsin. Tänkte att Alexander skulle få en på sin födelsedag (27/10) och Oliver sin på sin dag (19/11). Men Alicia då? Ska hon få sin ändå, vid sidan om tänkte jag då. De andra har ju fått som paket. Ja, ni hör vad fjantig jag är. Så blev det iaf. :-)

    8)När plockar ni fram granen?
    ** Ca 3 dagar innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    ** Varje år! Hur små barnen än är måste tomten komma. De förstår mer än man tror... Det är alltså tradition hos oss.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?
    ** Började förra året med vartannat år hos M:s föräldrar + hans släkt och vartannat år hos min mamma + min släkt. Detta året är det dags för M:s föräldrar.

    ÅH VAD JAG LÄNGTAR NU!!!
  36. 18
    Jultokig svarar: 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en \"riktig\" julgran?
    ** P.g.a allergi har vi alltid plastgran. Inte alltid så självklart med riktig för alla mao! Fast kanske allergin försvinner och vi provar en riktig...

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?
    ** Det \"vanliga\": kulor, glitter, pyssel som barnen gjort, spiran i toppen etc. Vi hänger en del högt upp. Ser kanske kul ut men har man 3 barn och 2 kattskrällen så. ;-)

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara \"finklädda\" på julafton?
    ** På julafton alltid finklädda! Alltså inte tomtekläder utan t.ex skjorta + byxor, klänning + strumpbyxor och så. Tomtedräkter och sånt har de på andra dagar runt julafton, t.ex på luciafirandet på dagis o.s.v.

    4)Har ni börjat handla julklappar?
    ** Handlade första i dag! En nappflaska till Alicias docka + ett set med kläder till henne (tröja + byxor). KUL!

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders
    ** Hjälp vad svårt! Hmm... Bobby car, docktillbehör, bilgarage, flexi trax bilbana (extremt kul! jag har lekt med barnen i otaliga timmar med den, he he). Flexi traxen är mitt hetaste tips.

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?
    ** Beror kanske lite på vad de kostar. Vi köper för ca 1000:-/barn, alltså 3000:- till barnen sammanlagt.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?
    ** För ungefär samma summa ja. Jag är löjligt petig med det där... T.ex köpte jag 3 julkalendrar i går som barnen skulle få varsin. Tänkte att Alexander skulle få en på sin födelsedag (27/10) och Oliver sin på sin dag (19/11). Men Alicia då? Ska hon få sin ändå, vid sidan om tänkte jag då. De andra har ju fått som paket. Ja, ni hör vad fjantig jag är. Så blev det iaf. :-)

    8)När plockar ni fram granen?
    ** Ca 3 dagar innan julafton.

    9)Kommer det en tomte i år?
    ** Varje år! Hur små barnen än är måste tomten komma. De förstår mer än man tror... Det är alltså tradition hos oss.

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?
    ** Började förra året med vartannat år hos M:s föräldrar + hans släkt och vartannat år hos min mamma + min släkt. Detta året är det dags för M:s föräldrar.

    ÅH VAD JAG LÄNGTAR NU!!!
  37. Medlem sedan
    Aug 2003
    #19

    Glömde barnens julgranar

    Barnen har varsin liten 120 cm gran på sina rum.
  38. 19
    Glömde barnens julgranar Barnen har varsin liten 120 cm gran på sina rum.
  39. Medlem sedan
    May 2000
    #20

    Mysansmamma svarar

    1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en riktig julgran?

    *En plastgran, vi tröttnade på fula granar som bara barrar ner. Dessutom avskyr jag spindlar och det kom alltid med ett gäng sådana + andra kryp med julgranen.

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    *Tänker nog ha det vanliga och hänga det finaste högt upp - och hoppas på ett grejorna får hänga kvar ett tag iallafall...

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara finklädda på julafton?

    *Finklädda på julafton.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    *Bara en än så länge.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders.

    * Jättesvårt, har faktiskt ingen aning....

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    *Vi brukar handla för en bestämd summa till varje barn (ungefär) så då kan det variera hur många paket det blir.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    * Se fråga 6

    8)När plockar ni fram granen?

    * 2-4 dagar före jul kanske.

    9)Kommer det en tomte i år?

    * Ja

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    * Nej inte till 100%

  40. 20
    Mysansmamma svarar 1)Har ni en plast-julgran hemma och i så fall hur ser den ut? Eller brukar ni köpa en riktig julgran?

    *En plastgran, vi tröttnade på fula granar som bara barrar ner. Dessutom avskyr jag spindlar och det kom alltid med ett gäng sådana + andra kryp med julgranen.

    2)Vad har ni till julgranen med tanke på våra 18 månaders... eller vad har ni tänkt att ha till granen?

    *Tänker nog ha det vanliga och hänga det finaste högt upp - och hoppas på ett grejorna får hänga kvar ett tag iallafall...

    3)Kommer ni köpa tomtedräkten eller några andra liknande plagg till barnen? Eller kommer barnen få vara finklädda på julafton?

    *Finklädda på julafton.

    4)Har ni börjat handla julklappar?

    *Bara en än så länge.

    5)Ge ditt bästa leksaks-julklapp tips till våra 18 månaders.

    * Jättesvårt, har faktiskt ingen aning....

    6)Hur många julklappar tycker ni är lagom mycket till våra 18 månaders?

    *Vi brukar handla för en bestämd summa till varje barn (ungefär) så då kan det variera hur många paket det blir.

    7)Om ni har fler än ett barn, köper ni då lika många julklappar till alla?

    * Se fråga 6

    8)När plockar ni fram granen?

    * 2-4 dagar före jul kanske.

    9)Kommer det en tomte i år?

    * Ja

    10)Har ni bestämt med vilka personer ni ska fira jul med i år?

    * Nej inte till 100%

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Julenkät
    By maylin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 00:54
  2. Tidig morgon tidig kväll.
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:47
  3. Tidig kväll-tidig morgon?
    By scoutman in forum Singelmingel
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 12:55
  4. Julenkät
    By Sharingan in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 02:20
  5. Julenkät
    By Laijron in forum Singelmingel
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 00:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar