Guuud vad trött jag är! + vikt
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Guuud vad trött jag är! + vikt

    Nu var det tydligen dags för en sån där misärnatt igen. Både jag och maken var vakna mellan 23:30 och 04:30 i natt. Tur att man hann sova 1,5 timme innan och 2,5 timmar efter. Och att mina föräldrar är här i helgen så att man kan \"låna ut\" barnen till dem en stund och kanske få sova lite idag...

    Linnéa sov från 14:15 igår eftermiddag och var bara vaken typ 1-2 timmar under resten av kvällen för att äta. Jag ville inte väcka henne, tycker att hon ska få den sömn hon behöver. Och så blev det ju ont-i-magen-perioden på natten istället för på kvällen. Ugh! Preciiis när hon somnat så kommer en extremmammig Amanda upp och hämtar mig så jag ligger brevid henne i hennes säng till 03:45 och sen är det dags för amning igen.

    Vi har verkligen dåliga nätter några gånger i veckan. Igår natt sov vi 11 timmar allihopa med bara nån kort amningspaus två gånger. Och så blev det såhär nu. Till veckan ska maken börja jobba - han lär bli mööööör....

    Var förresten och vägde Linnéa i torsdags på BVC. Hon hade gått upp 350 gram på en vecka och sammanlagt 500 gram på 10 dagar. Jag är INTE van med bebis som går upp i vikt - vi hade stora problem med Amanda - så jag är sååå stolt. Men BVC-tanten tyckte att vi skulle \"begränsa\" Linnéas ätande, hon trodde att Linnéa får i sig \"för mycket\" mat och därför har ont i magen på kvällarna och bajsar typ 10 ggr per dygn ibland. Jag tycker det låter sjukt, man ska väl låta barnet äta så mycket det vill? Linnéa äter inte alls ofta eller länge, typ 30 minuter var 3-4 timme men hon äter intensivt och får i sig mycket mjölk. BVC-tanten (som inte var den ordinarie) tyckte att Linnéa ska få ligga max 15 minuter per bröst. Jag blir lite irriterad på sådana \"råd\". Har ni fått höra nåt liknande? Linnéa är ju fortfarande så liten och under alla medelkurvor (väger 3,3 kilo nu).

    Nu ska jag ta lite Alvedon mot min huvudvärk och titta om Linnéa somnat i mormors famn.

    Kramisar!
  2. 1
    Guuud vad trött jag är! + vikt Nu var det tydligen dags för en sån där misärnatt igen. Både jag och maken var vakna mellan 23:30 och 04:30 i natt. Tur att man hann sova 1,5 timme innan och 2,5 timmar efter. Och att mina föräldrar är här i helgen så att man kan \"låna ut\" barnen till dem en stund och kanske få sova lite idag...

    Linnéa sov från 14:15 igår eftermiddag och var bara vaken typ 1-2 timmar under resten av kvällen för att äta. Jag ville inte väcka henne, tycker att hon ska få den sömn hon behöver. Och så blev det ju ont-i-magen-perioden på natten istället för på kvällen. Ugh! Preciiis när hon somnat så kommer en extremmammig Amanda upp och hämtar mig så jag ligger brevid henne i hennes säng till 03:45 och sen är det dags för amning igen.

    Vi har verkligen dåliga nätter några gånger i veckan. Igår natt sov vi 11 timmar allihopa med bara nån kort amningspaus två gånger. Och så blev det såhär nu. Till veckan ska maken börja jobba - han lär bli mööööör....

    Var förresten och vägde Linnéa i torsdags på BVC. Hon hade gått upp 350 gram på en vecka och sammanlagt 500 gram på 10 dagar. Jag är INTE van med bebis som går upp i vikt - vi hade stora problem med Amanda - så jag är sååå stolt. Men BVC-tanten tyckte att vi skulle \"begränsa\" Linnéas ätande, hon trodde att Linnéa får i sig \"för mycket\" mat och därför har ont i magen på kvällarna och bajsar typ 10 ggr per dygn ibland. Jag tycker det låter sjukt, man ska väl låta barnet äta så mycket det vill? Linnéa äter inte alls ofta eller länge, typ 30 minuter var 3-4 timme men hon äter intensivt och får i sig mycket mjölk. BVC-tanten (som inte var den ordinarie) tyckte att Linnéa ska få ligga max 15 minuter per bröst. Jag blir lite irriterad på sådana \"råd\". Har ni fått höra nåt liknande? Linnéa är ju fortfarande så liten och under alla medelkurvor (väger 3,3 kilo nu).

    Nu ska jag ta lite Alvedon mot min huvudvärk och titta om Linnéa somnat i mormors famn.

    Kramisar!
  3. *Lenna* m Mira
    #2

    stackars er!

    Men vilken tur att mormor och morfar kan låna dem lite idag då ;)
    Jag brukar låna ut Mira på en promenad med mormor när inte jag har fått sova och man tar igen sig fort bara man får någon timmes sömn, otroligt igentligen!

    Bvc-tanter! Hua, jag tycker inte jag har fått ut någonting vettigt ur min, har problem med trasiga bröstvårtor och får lov att använda ammningsnapp, men det var då helt fel och jag skulle sluta med det fortast möjligt. Måste i alla fall låta henne suga utan den minst 1 gång per dag!
    Men herregud, det gör ju döont, men det fattar inte hon.

    Näe en sak har jag i alla fall lärt mig under mina 25 gygn som mamma, man ska lyssna och tro på sig själv. Vi vet vad som är bäst för våra barn och för oss. Sen är det alltid bra med tips och råd men man måste våga lita på sig sälv.

    Fortsätt amma Linnéa som du tycker, det tror jag är bäst!

    Ha en trevlig dag och hoppas huvudvärken går över
    *KRAMIS*

  4. 2
    stackars er! Men vilken tur att mormor och morfar kan låna dem lite idag då ;)
    Jag brukar låna ut Mira på en promenad med mormor när inte jag har fått sova och man tar igen sig fort bara man får någon timmes sömn, otroligt igentligen!

    Bvc-tanter! Hua, jag tycker inte jag har fått ut någonting vettigt ur min, har problem med trasiga bröstvårtor och får lov att använda ammningsnapp, men det var då helt fel och jag skulle sluta med det fortast möjligt. Måste i alla fall låta henne suga utan den minst 1 gång per dag!
    Men herregud, det gör ju döont, men det fattar inte hon.

    Näe en sak har jag i alla fall lärt mig under mina 25 gygn som mamma, man ska lyssna och tro på sig själv. Vi vet vad som är bäst för våra barn och för oss. Sen är det alltid bra med tips och råd men man måste våga lita på sig sälv.

    Fortsätt amma Linnéa som du tycker, det tror jag är bäst!

    Ha en trevlig dag och hoppas huvudvärken går över
    *KRAMIS*

  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Ja jösses...

    De vet verkligen hur de ska förvirra en... I alla olika amningsbroschyrer o.d. som jag har läst den här gången (och de är en del - amningen strulade mer nu i början än vad den gjorde med första barnet, så jag har slukat all info jag kommit åt) så står det att man ska ge bröstet så fort de \"söker\" efter det. (Enligt mig är detta i sig en omöjlighet eftersom nyfödda gör det _hela tiden_...)
    Nåväl, det står också att barnet ätit färdigt när det släpper bröstet eller somnar, och att det ska få äta så ofta och länge det vill!

    Detta är alltså råd som jag stött på på _flera_ olika ställen. Tror inte ett dugg på den typen av begränsning som din bvc-tant talar om.
    Min lilltjej har också ont i magen, ffa på kvällarna. Jag försöker vara noga med att hon rapar efter amningarna för att ev minska kräkningar och magknip, annars så är det napp och magläge på en kudde i mitt gungande knä som gäller! Vissa kvällar har hon ätit jättemycket och ibland ganska lite, ibland många små mål och ibland få stora, och jag har inte märkt någon skillnad i magknipet.

    Oj, vad långt det bidde... Hoppas ni får sova lite mer nu i helgen. Och hoppas vi kan ses på en fika snart (såg att du också missar måndagens dejt). Eftersom jag missat allt hittills kanske jag borde ta och bestämma en dag själv, och se om någon annan kan då...

    Kramar,
    Visan
  6. 3
    Ja jösses... De vet verkligen hur de ska förvirra en... I alla olika amningsbroschyrer o.d. som jag har läst den här gången (och de är en del - amningen strulade mer nu i början än vad den gjorde med första barnet, så jag har slukat all info jag kommit åt) så står det att man ska ge bröstet så fort de \"söker\" efter det. (Enligt mig är detta i sig en omöjlighet eftersom nyfödda gör det _hela tiden_...)
    Nåväl, det står också att barnet ätit färdigt när det släpper bröstet eller somnar, och att det ska få äta så ofta och länge det vill!

    Detta är alltså råd som jag stött på på _flera_ olika ställen. Tror inte ett dugg på den typen av begränsning som din bvc-tant talar om.
    Min lilltjej har också ont i magen, ffa på kvällarna. Jag försöker vara noga med att hon rapar efter amningarna för att ev minska kräkningar och magknip, annars så är det napp och magläge på en kudde i mitt gungande knä som gäller! Vissa kvällar har hon ätit jättemycket och ibland ganska lite, ibland många små mål och ibland få stora, och jag har inte märkt någon skillnad i magknipet.

    Oj, vad långt det bidde... Hoppas ni får sova lite mer nu i helgen. Och hoppas vi kan ses på en fika snart (såg att du också missar måndagens dejt). Eftersom jag missat allt hittills kanske jag borde ta och bestämma en dag själv, och se om någon annan kan då...

    Kramar,
    Visan
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Har faktiskt hör/läst

    att bebisarnas magar mår bäst av att äta många och små mål istället för ett stort mål med några timmars mellanrum...då äter de så häftigt och sväljer så mycket luft...vilket det blir mycket magknip av.

    Man får försöka så de rapar mycket under målet om man matar var 3-4 timme och de då äter mycket..pausa några gånger och låta dem rapa upp luften de svalt ner...
    Sagas mage är lite bättre efter jag började göra så...


    I vanliga fall får jag sova hela nätterna men inatt skrek Saga helt plötsligt som om hon fick superont nånstans..ett riktigt illskrik...så jag vaknade av ett ryck och flög upp i sängen liksom...hon låg brevid mig med..
    men så fick jag henne att somna om i vagnen.

    efter en stund vaknade Tova och var rädd, ropade och bankade i väggen på mig.... hon hade nog drömt nåt...men somnade om hon med i sin säng....

    efter nån timme till vaknade Tova igen och var hungrig + bajsig..
    hon gick på toa och jag såg ju att hon var dålig i magen...men sen ville hon inte äta..och hon somnade om ännu en gång i sin säng...


    Inte ofta man får upp så mitt i natten här nuförtiden..
  8. 4
    Har faktiskt hör/läst att bebisarnas magar mår bäst av att äta många och små mål istället för ett stort mål med några timmars mellanrum...då äter de så häftigt och sväljer så mycket luft...vilket det blir mycket magknip av.

    Man får försöka så de rapar mycket under målet om man matar var 3-4 timme och de då äter mycket..pausa några gånger och låta dem rapa upp luften de svalt ner...
    Sagas mage är lite bättre efter jag började göra så...


    I vanliga fall får jag sova hela nätterna men inatt skrek Saga helt plötsligt som om hon fick superont nånstans..ett riktigt illskrik...så jag vaknade av ett ryck och flög upp i sängen liksom...hon låg brevid mig med..
    men så fick jag henne att somna om i vagnen.

    efter en stund vaknade Tova och var rädd, ropade och bankade i väggen på mig.... hon hade nog drömt nåt...men somnade om hon med i sin säng....

    efter nån timme till vaknade Tova igen och var hungrig + bajsig..
    hon gick på toa och jag såg ju att hon var dålig i magen...men sen ville hon inte äta..och hon somnade om ännu en gång i sin säng...


    Inte ofta man får upp så mitt i natten här nuförtiden..
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    olika råd..

    När Alma hade sina magknip rekommenderade min bvc-tant att vi skulle försöka få henne att äta lite mer. Problem med att gå upp har hon inte. Men eftersom hon tappade så mycket första veckan så menade bvc-tanten att hon hade så mycket att ta igen och ibland hjälper det att äta mer helt enkelt. Suck ja, det är avårt med många olika råd.

    Linnéa är inte så gammal ännu. vad jag märkt på Alma är att hon har blivit mycket bättre på att rapa nu än för en vecka sedan (hon är nu 5 veckor) så jag tror att det blir bättre.

    Nu kan jag inte tipsa om amning eftersom jag inte ammar utan har ersättning med flaska. Och då är det lättare att se hur mycket barnet får i sig. Men vi kör samma princip som vid ammning, är barnet hungrigt så får det.

    Och i och med att vi har flaska kan jag bekräfta att de ätaer olika mycket under olika dagar, det kan skilja en hel del. Men så länge de går upp så kvittar det.

    Antar att jag fått en toppen bvc-tant. har inte hört nåt \"klagande\" eller dumma råd från henne. Hon är myclet inne på att föräldrarna känner sina barn bäst och vet vad de behöver och hur de vill ha det. Men hon hjälper förstås om man undrar om saker.

    /Lotta
  10. 5
    olika råd.. När Alma hade sina magknip rekommenderade min bvc-tant att vi skulle försöka få henne att äta lite mer. Problem med att gå upp har hon inte. Men eftersom hon tappade så mycket första veckan så menade bvc-tanten att hon hade så mycket att ta igen och ibland hjälper det att äta mer helt enkelt. Suck ja, det är avårt med många olika råd.

    Linnéa är inte så gammal ännu. vad jag märkt på Alma är att hon har blivit mycket bättre på att rapa nu än för en vecka sedan (hon är nu 5 veckor) så jag tror att det blir bättre.

    Nu kan jag inte tipsa om amning eftersom jag inte ammar utan har ersättning med flaska. Och då är det lättare att se hur mycket barnet får i sig. Men vi kör samma princip som vid ammning, är barnet hungrigt så får det.

    Och i och med att vi har flaska kan jag bekräfta att de ätaer olika mycket under olika dagar, det kan skilja en hel del. Men så länge de går upp så kvittar det.

    Antar att jag fått en toppen bvc-tant. har inte hört nåt \"klagande\" eller dumma råd från henne. Hon är myclet inne på att föräldrarna känner sina barn bäst och vet vad de behöver och hur de vill ha det. Men hon hjälper förstås om man undrar om saker.

    /Lotta
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    vad jag menar---

    är att mer mat kan faktiskt hjälpa mot magknip. Ett säkert kort att de fått \"för mycket\" är om de kräks, då gör de sig av med överflödet själva.
    Ibland äter Alma lite och ofta ibland få och mycket, ingen skillnad i hennes mage.
    Ibland äter hon ofta och mycket, men då är hon antagligen inne i en växtfas.

    Nä ,nu ska jag hålla tyst. :-)
  12. 6
    vad jag menar--- är att mer mat kan faktiskt hjälpa mot magknip. Ett säkert kort att de fått \"för mycket\" är om de kräks, då gör de sig av med överflödet själva.
    Ibland äter Alma lite och ofta ibland få och mycket, ingen skillnad i hennes mage.
    Ibland äter hon ofta och mycket, men då är hon antagligen inne i en växtfas.

    Nä ,nu ska jag hålla tyst. :-)
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Men...

    bebisar som har ont i magen brukar \"visa\" att de är hungriga trots att de inte är det, alltså när de behöver tröst för att det gör ont i magen och då är det inte så bra att de får i sig mjölk (eller ersättning). Tror inte det är någon fara i ditt fall men jag har en kompis vars son gick upp 2kilo på 2 veckor för att så fort han skrek och \"visade\" sig hungrig så fick han mat...det visade sig att han hade kolik och att han en hel del av gångerna inte alls ville ha mat...men han åt det han fick och så blev det ännu värre :/

    Kan säga att han väger fortfarande 2kilo mer än sin bror och då var detta också under deras första 1-2månader...

    Så hon har på ett sätt rätt sedan behöver det ju inte stämma på er då :)

    Jag har fö också en som äter rejält, på en vecka hade hon gått upp 250g...de brukar väl säga att 200g är \"normalt\" :)

    Hoppas det blir bättre...själv så försöker jag för allt som finns att bli av med mjölkstockning...fast det kanske känns lite bättre nu...eller?!?! Kan ju vara alvedonet som verkar också...tyvärr tog det slut nu...jaja jag får väl ta flytande :)
  14. 7
    Men... bebisar som har ont i magen brukar \"visa\" att de är hungriga trots att de inte är det, alltså när de behöver tröst för att det gör ont i magen och då är det inte så bra att de får i sig mjölk (eller ersättning). Tror inte det är någon fara i ditt fall men jag har en kompis vars son gick upp 2kilo på 2 veckor för att så fort han skrek och \"visade\" sig hungrig så fick han mat...det visade sig att han hade kolik och att han en hel del av gångerna inte alls ville ha mat...men han åt det han fick och så blev det ännu värre :/

    Kan säga att han väger fortfarande 2kilo mer än sin bror och då var detta också under deras första 1-2månader...

    Så hon har på ett sätt rätt sedan behöver det ju inte stämma på er då :)

    Jag har fö också en som äter rejält, på en vecka hade hon gått upp 250g...de brukar väl säga att 200g är \"normalt\" :)

    Hoppas det blir bättre...själv så försöker jag för allt som finns att bli av med mjölkstockning...fast det kanske känns lite bättre nu...eller?!?! Kan ju vara alvedonet som verkar också...tyvärr tog det slut nu...jaja jag får väl ta flytande :)
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Tack för era kommentarer!

    Hej!
    Tack för pepp, har faktiskt fått sova en timme på dagen med Linnéa och det kändes bra. Vi får väl se hur det blir i natt, vissa nätter är ju helt suveräna då båda barnen sover gott!

    Angående magontet så verkar det komma mest på kvällar och efter att hon ammat. Vi är MYCKET noga med att rapa henne (visa efter allt strul med Amanda) och hon mår sååå mycket bättre av att prutta och rapa. :) Får hon hicka så vet vi att hon mår bra! Men ändå så verkar rapar och pruttar sitta långt in ibland... vi testar magmassage ganska framgångsrikt, och att ligga på rygg och få benen uppdragna brukar lösa \"proppar\".
    Däremot har vi inte testat med Minifom än även om vi laddat upp med en flaska i kylen.

    Jag tycker inte att hon äter speciellt ofta som sagt. Det är inte så att hon vill ha bröstet hela tiden. På dagarna och nätterna var 3-4 timme; ibland längre. På kvällarna kanske varannan, men då äter hon inte lika länge varje gång. Nej, jag vet inte om det finns nån lösning på problemet, och såååå jobbigt är det ju inte ÄN. Det blev bara lite utmattande att hon var lessen på natten denna gång och att storasyster också blev vaken...

    Vi ska väga Linnéa om en vecka igen och då är det den ordinarie BVC-tanten. Kanske har hon andra råd...

    Tack i alla fall för era tips och att ni delade med er av era erfarenheter. Nu är det lugnt i huset - Linnéa vilar mot mormors axel och Amanda ritar med morfar. Gäääsp!

    Kramar,
    Annica


  16. 8
    Tack för era kommentarer! Hej!
    Tack för pepp, har faktiskt fått sova en timme på dagen med Linnéa och det kändes bra. Vi får väl se hur det blir i natt, vissa nätter är ju helt suveräna då båda barnen sover gott!

    Angående magontet så verkar det komma mest på kvällar och efter att hon ammat. Vi är MYCKET noga med att rapa henne (visa efter allt strul med Amanda) och hon mår sååå mycket bättre av att prutta och rapa. :) Får hon hicka så vet vi att hon mår bra! Men ändå så verkar rapar och pruttar sitta långt in ibland... vi testar magmassage ganska framgångsrikt, och att ligga på rygg och få benen uppdragna brukar lösa \"proppar\".
    Däremot har vi inte testat med Minifom än även om vi laddat upp med en flaska i kylen.

    Jag tycker inte att hon äter speciellt ofta som sagt. Det är inte så att hon vill ha bröstet hela tiden. På dagarna och nätterna var 3-4 timme; ibland längre. På kvällarna kanske varannan, men då äter hon inte lika länge varje gång. Nej, jag vet inte om det finns nån lösning på problemet, och såååå jobbigt är det ju inte ÄN. Det blev bara lite utmattande att hon var lessen på natten denna gång och att storasyster också blev vaken...

    Vi ska väga Linnéa om en vecka igen och då är det den ordinarie BVC-tanten. Kanske har hon andra råd...

    Tack i alla fall för era tips och att ni delade med er av era erfarenheter. Nu är det lugnt i huset - Linnéa vilar mot mormors axel och Amanda ritar med morfar. Gäääsp!

    Kramar,
    Annica


  17. Azza
    #9

    En fråga!

    Menar du att barn som hickar har mindre problem m magen? Att det hänger ihop? Undrar bara eftersom vår son hickade jämt, och aldrig hade magont, som vi märkte i alla fall. Lillasyster hickar inte alls lika ofta, och har nog mer bekymmer m magen, men inte så vi upplever det som nåt problem. Bara att man måste sätta henne upp när hon ätit o så, brorsan låg o ammade utan att jag någonsin klev ut sängen el ens satte mig upp. På de här två månaderna har syster fått mig ur sängen fler gånger än han gjort på tre år.
  18. 9
    En fråga! Menar du att barn som hickar har mindre problem m magen? Att det hänger ihop? Undrar bara eftersom vår son hickade jämt, och aldrig hade magont, som vi märkte i alla fall. Lillasyster hickar inte alls lika ofta, och har nog mer bekymmer m magen, men inte så vi upplever det som nåt problem. Bara att man måste sätta henne upp när hon ätit o så, brorsan låg o ammade utan att jag någonsin klev ut sängen el ens satte mig upp. På de här två månaderna har syster fått mig ur sängen fler gånger än han gjort på tre år.
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Skumt.

    Jag som fick tips av min BVC tant att jag SKULLE använda amningsnapp om jag hade ont. Sen kunde man vänja av med den efteråt...
  20. 10
    Skumt. Jag som fick tips av min BVC tant att jag SKULLE använda amningsnapp om jag hade ont. Sen kunde man vänja av med den efteråt...
  21. maria_th
    #11

    Jag tror inte ont i magen beror på för mycket mat

    Hejsan,

    Jag tror inte att ont i magen beror på att hon får för mycket mat. Min lilla skrutt går också upp runt 400 g i veckan. Hon bajjar också runt 10 ggr per dag, men enligt vad jag har läst så beror det på hur mogen tarmen är.

    Hon äter också med ca 3-4 timmars mellanrum och har inte haft ont i magen en endaste dag. Hon sover visserligen bara på dagen och aldrig på natten men det är en annan historia... puh...

    Min andra dotter hade jätteont i magen när hon var liten, riktigt otröstlig ca 6 timmar varje kväll. De är matade på precis samma sätt och jag åt precis samma saker då som nu. Inget annat skiljer dem än att de är olika individer. :-) Tycker det är lätt att de där råden man får från BVC blir små pekpinnar om att man minnsann gör något fel eftersom barnet har ont i magen. Detta även om säkert 70-80 procent av alla barn har ont i magen på kvällen en stund...

    Låt henne äta som hon vill. Jag tror inte för fem öre på att de bajsar så mycket beror på att man matar dem för mycket, att de sväljer för mycket luft, eller att man rapar dem för dåligt... eller vad de nu säger på BVC. Har själv fått en distriktssköterska som är lite av gamla gardet och hon har nog inte gjort annat än gett mig förmaningar och talat om för mig hur jag skall göra. :-( Tur att det är andra barnet för hade det varit första så hade jag blivit jätteledsen.
  22. 11
    Jag tror inte ont i magen beror på för mycket mat Hejsan,

    Jag tror inte att ont i magen beror på att hon får för mycket mat. Min lilla skrutt går också upp runt 400 g i veckan. Hon bajjar också runt 10 ggr per dag, men enligt vad jag har läst så beror det på hur mogen tarmen är.

    Hon äter också med ca 3-4 timmars mellanrum och har inte haft ont i magen en endaste dag. Hon sover visserligen bara på dagen och aldrig på natten men det är en annan historia... puh...

    Min andra dotter hade jätteont i magen när hon var liten, riktigt otröstlig ca 6 timmar varje kväll. De är matade på precis samma sätt och jag åt precis samma saker då som nu. Inget annat skiljer dem än att de är olika individer. :-) Tycker det är lätt att de där råden man får från BVC blir små pekpinnar om att man minnsann gör något fel eftersom barnet har ont i magen. Detta även om säkert 70-80 procent av alla barn har ont i magen på kvällen en stund...

    Låt henne äta som hon vill. Jag tror inte för fem öre på att de bajsar så mycket beror på att man matar dem för mycket, att de sväljer för mycket luft, eller att man rapar dem för dåligt... eller vad de nu säger på BVC. Har själv fått en distriktssköterska som är lite av gamla gardet och hon har nog inte gjort annat än gett mig förmaningar och talat om för mig hur jag skall göra. :-( Tur att det är andra barnet för hade det varit första så hade jag blivit jätteledsen.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    Det är snarare som så...

    att de bebisar där tarmen eller magen inte är tillräckligt mogen de barnen mår dåligt av för mycket mat...så nä för mycket mat i sig mår bebisar inte dåligt av men de som har problem där blir problemen värre när de äter för mycket :)
  24. 12
    Det är snarare som så... att de bebisar där tarmen eller magen inte är tillräckligt mogen de barnen mår dåligt av för mycket mat...så nä för mycket mat i sig mår bebisar inte dåligt av men de som har problem där blir problemen värre när de äter för mycket :)
  25. *Lenna* m Mira
    #13

    ja det var skumt!

    Men det verkar vara så att man får olika råd hela tiden och den enda som vet vad som skall göras är en själv. Man ska gå på magkänslan.

    Har du också såriga bröstvårtor?
    Ikväll har det blivit så olidligt att amma så jag gav Mira tillägg för att få vila vårtorna i några timmar.
    Hon fick 40 ml kl 23 och vaknade nu kl 04 och ville tutta igen.

    Jag har precis skickat iväg ett akutmail till ammningshjälpen för nu klarar jag inge mer. Jag gråter mig igenom amningen och bävar inför nästa redan innan den jag håller på med är klar. Så här ska det inte behöva vara. Men vad gör man?

    *Kram*
  26. 13
    ja det var skumt! Men det verkar vara så att man får olika råd hela tiden och den enda som vet vad som skall göras är en själv. Man ska gå på magkänslan.

    Har du också såriga bröstvårtor?
    Ikväll har det blivit så olidligt att amma så jag gav Mira tillägg för att få vila vårtorna i några timmar.
    Hon fick 40 ml kl 23 och vaknade nu kl 04 och ville tutta igen.

    Jag har precis skickat iväg ett akutmail till ammningshjälpen för nu klarar jag inge mer. Jag gråter mig igenom amningen och bävar inför nästa redan innan den jag håller på med är klar. Så här ska det inte behöva vara. Men vad gör man?

    *Kram*
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Oj låter inte bra.

    Har du provat med amningsnapp? Det tog bort alla mina smärtor och sprickan jag hade läkte på en dryg vecka. Torsten vart lite van med amningsnappen så det tog några dagar att vänja av honom, men nu funkar amningen helt utan problem.

    Du skicka ett medelande till mig om du vill prata mer om det, om det känns jobbigt.

    Kram.
  28. 14
    Oj låter inte bra. Har du provat med amningsnapp? Det tog bort alla mina smärtor och sprickan jag hade läkte på en dryg vecka. Torsten vart lite van med amningsnappen så det tog några dagar att vänja av honom, men nu funkar amningen helt utan problem.

    Du skicka ett medelande till mig om du vill prata mer om det, om det känns jobbigt.

    Kram.
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15

    Ang. vikt

    Strunta i BVC-tanten! Att Linnea går upp i vikt på det sättet är bevis på att du gör rätt! Min Eliot får äta när och hur mycket han vill. Han har oxå gått upp i vikt på samma sätt och i början bajsade han garanterat 10 ggr per dag! Lite dyrt med blöjor men annars ser jag det bara som positivt att veta att han får i sig tillräckligt och att hela \"systemet\" funkar. Han kunde ( och kan) oxå få lite magknip på kvällen men jag har märkt att om jag själv dricker amningste från minimundus(www.minimundus.se - det vanliga ej det ekologiska), vilket motverkar kolik, så blir det mycket bättre.
    Jag tycker det låter som Linnea mår jättefint och att du gjort helt rätt!!
    Kramar!
  30. 15
    Ang. vikt Strunta i BVC-tanten! Att Linnea går upp i vikt på det sättet är bevis på att du gör rätt! Min Eliot får äta när och hur mycket han vill. Han har oxå gått upp i vikt på samma sätt och i början bajsade han garanterat 10 ggr per dag! Lite dyrt med blöjor men annars ser jag det bara som positivt att veta att han får i sig tillräckligt och att hela \"systemet\" funkar. Han kunde ( och kan) oxå få lite magknip på kvällen men jag har märkt att om jag själv dricker amningste från minimundus(www.minimundus.se - det vanliga ej det ekologiska), vilket motverkar kolik, så blir det mycket bättre.
    Jag tycker det låter som Linnea mår jättefint och att du gjort helt rätt!!
    Kramar!

Liknande trådar

  1. Trött av att gå ner i vikt?
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 20:06
  2. Mne guuud!
    By ~ullebulle~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 00:01
  3. Trött på vikt som hoppar upp och ner
    By KorallmedK in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 08:04
  4. Trött, värk, vikt
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 09:27
  5. Men Guuud...
    By ~JENN~ in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar