Ang Vårdbidraget
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Pia
    #1

    Ang Vårdbidraget

    Nu har jag varit inne på Försäkringskassans hemsida och försökt hitta något som säger att Vb skulle påverkas av att man har avlastning(avlösare i hemmet,kontaktfamilj) men jag hittar ingenting. Har läst under rubriken Funktionshindrad och Barn som omfattas av LSS men det står inte nämnt någonstans (enligt min uppfattning) att Vb kan påverkas av att man har någon form av avlastning. Däremot om barnet vistas på institution, elevhem etc och sällan är hemma då får man Vb för den tid barnet vistas i hemmet.
  2. 1
    Ang Vårdbidraget Nu har jag varit inne på Försäkringskassans hemsida och försökt hitta något som säger att Vb skulle påverkas av att man har avlastning(avlösare i hemmet,kontaktfamilj) men jag hittar ingenting. Har läst under rubriken Funktionshindrad och Barn som omfattas av LSS men det står inte nämnt någonstans (enligt min uppfattning) att Vb kan påverkas av att man har någon form av avlastning. Däremot om barnet vistas på institution, elevhem etc och sällan är hemma då får man Vb för den tid barnet vistas i hemmet.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    min kompis

    hade ett helt vb för sin son, då han gick på elevhem fick hon 1/4 vb han har autism.
  4. 2
    min kompis hade ett helt vb för sin son, då han gick på elevhem fick hon 1/4 vb han har autism.
  5. M
    #3

    svar

    när min son var liten hade jag helt vb för honom, när han blev äldre och vårdbehovet blev tyngre fick jag bara halvt vb men blev anställd som assistent och därför tyckte inte FK att det var befogat med fullt vb, handläggare på Fk tyckte jag skulle överklaga beslutet men då orkade jag inte kämpa mer, så alltså kan vb påverkas om du får avlastning eller liknande
  6. 3
    svar när min son var liten hade jag helt vb för honom, när han blev äldre och vårdbehovet blev tyngre fick jag bara halvt vb men blev anställd som assistent och därför tyckte inte FK att det var befogat med fullt vb, handläggare på Fk tyckte jag skulle överklaga beslutet men då orkade jag inte kämpa mer, så alltså kan vb påverkas om du får avlastning eller liknande
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    tror inte

    att det ens behöver stå. För det är ju självklart att om man har avlastning t.ex. varannan helg (inte så ovanligt) så har man ju inte lika mycket merjobb som om man har barnet hemma på heltid.
    Att vb minskar om man har avlastning (framför allt mycket avlastning) är för mig en självklarhet.
    Hälsningar Åsa.
  8. 4
    tror inte att det ens behöver stå. För det är ju självklart att om man har avlastning t.ex. varannan helg (inte så ovanligt) så har man ju inte lika mycket merjobb som om man har barnet hemma på heltid.
    Att vb minskar om man har avlastning (framför allt mycket avlastning) är för mig en självklarhet.
    Hälsningar Åsa.
  9. Lene
    #5

    Inget avdrag

    Har vi på ett helt vb , Avlast kortis var 6 helg är en marginell tids minskning av den totala mertiden, Däremot har vi merkontnad för resor till kortis vilka vi ej får bidrag till av kommun,
    Kortis o avlastning påverkar inte det totla vb Oavsett kortis har du ni alltid det bakomliggande ansvaret för ert barn .
  10. 5
    Inget avdrag Har vi på ett helt vb , Avlast kortis var 6 helg är en marginell tids minskning av den totala mertiden, Däremot har vi merkontnad för resor till kortis vilka vi ej får bidrag till av kommun,
    Kortis o avlastning påverkar inte det totla vb Oavsett kortis har du ni alltid det bakomliggande ansvaret för ert barn .
  11. Xappoline
    #6

    Rimligtvis

    Rimligtvis beror en eventuell minskning av vårdbidraget på om ni går från många timmar vård till betydligt färre. Vårdbidraget ska grundas på antalet vårdtimmar utöver det normala som ni lägger ner på ert barn. Om avlastningen innebär att ni hamnar på betydligt färre timmar så påverkast troligen vårdbidraget.

    En helg då och då iväg skulle för min del inte göra skillnad på vårdbidraget, tror jag. Jag har i snitt långt över 40 timmar i veckan vård på honom. Men det är ju individuellt.
  12. 6
    Rimligtvis Rimligtvis beror en eventuell minskning av vårdbidraget på om ni går från många timmar vård till betydligt färre. Vårdbidraget ska grundas på antalet vårdtimmar utöver det normala som ni lägger ner på ert barn. Om avlastningen innebär att ni hamnar på betydligt färre timmar så påverkast troligen vårdbidraget.

    En helg då och då iväg skulle för min del inte göra skillnad på vårdbidraget, tror jag. Jag har i snitt långt över 40 timmar i veckan vård på honom. Men det är ju individuellt.

Liknande trådar

  1. Vårdbidraget..
    By feather in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 09:24
  2. ni som är emot vårdbidraget
    By anonym M in forum Småbarn
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 08:09
  3. Avdrag på vårdbidraget?
    By Lott71 in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 11:39
  4. Det nya vårdbidraget???
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 18:00
  5. vårdbidraget, Hur är det i
    By sack in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 21:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar