Apropå Hallengren-pengarna
Barn som yrke
  1. Cissi med Gustav
    #1

    Apropå Hallengren-pengarna

    Hur har ni andra fått nytta av dessa pengar? Roligt att höra om olika lösningar.
  2. 1
    Apropå Hallengren-pengarna Hur har ni andra fått nytta av dessa pengar? Roligt att höra om olika lösningar.
  3. Åsa fskl.
    #2

    Slipper köket

    I min kommun har vi sedan mitten på nittiotalet varit tvugna att sköta köket också, dvs plocka fram frukost och mellis, diska efteråt, ta emot lunchen som kommer i taxi, lägga upp mat, diska efteråt, sköta matbeställningar, provtagning på mat osv...Från augusti har kommunen placerat barnskötare i köket som sköter det, vilket innebär att vi som är på avdelningarna kan ägna oss åt arbetet med barnen. Att det är just barnskötare som är i köket beror på att kommunen hade många övertaliga barnskötare och Hallengrenpengarna gäller för anställande av pedagogisk personal. Ett ekonomibiträde kan ju inte räknas som pedagogisk personal, men barnskötaren i köket som också hoppar in på avd är ju pedagogisk personal! Funkar mycket bra, tycker vi och det tycker de flesta av de köksplacerade barnskötarna också, faktiskt.
  4. 2
    Slipper köket I min kommun har vi sedan mitten på nittiotalet varit tvugna att sköta köket också, dvs plocka fram frukost och mellis, diska efteråt, ta emot lunchen som kommer i taxi, lägga upp mat, diska efteråt, sköta matbeställningar, provtagning på mat osv...Från augusti har kommunen placerat barnskötare i köket som sköter det, vilket innebär att vi som är på avdelningarna kan ägna oss åt arbetet med barnen. Att det är just barnskötare som är i köket beror på att kommunen hade många övertaliga barnskötare och Hallengrenpengarna gäller för anställande av pedagogisk personal. Ett ekonomibiträde kan ju inte räknas som pedagogisk personal, men barnskötaren i köket som också hoppar in på avd är ju pedagogisk personal! Funkar mycket bra, tycker vi och det tycker de flesta av de köksplacerade barnskötarna också, faktiskt.
  5. Cissi med Gustav
    #3

    Intressant lösning

    Det måste vara skönt att slippa, för det tar nog mer tid än man tror :-)
  6. 3
    Intressant lösning Det måste vara skönt att slippa, för det tar nog mer tid än man tror :-)
  7. Anonym
    #4

    Vi skall ha

    en heltidsanställd barnskötare som går runt i huset och avlöser så vi kan få ut vår enskilda planering samt stöttar utomhus vid avdelningsplaneringarna då vi hjälper varandra. Tyvärr har det funkat max en vecka eftersom den barnskötaren blev långtidssjukskriven och pga svårigheter att få tag i vikarier så har tjejen som går för henne nu mest hoppat runt i huset som sjukvikarie. Så så mycket planering har vi inte fått, men tanken var god...
  8. 4
    Vi skall ha en heltidsanställd barnskötare som går runt i huset och avlöser så vi kan få ut vår enskilda planering samt stöttar utomhus vid avdelningsplaneringarna då vi hjälper varandra. Tyvärr har det funkat max en vecka eftersom den barnskötaren blev långtidssjukskriven och pga svårigheter att få tag i vikarier så har tjejen som går för henne nu mest hoppat runt i huset som sjukvikarie. Så så mycket planering har vi inte fått, men tanken var god...
  9. Varelsen
    #5

    Nu måste jag fråga

    Vad är detta för pengar?
    Vill också ha en fast vikarie.
  10. 5
    Nu måste jag fråga Vad är detta för pengar?
    Vill också ha en fast vikarie.
  11. Anonym
    #6

    Hallengrenpengarna

    är en öronmärkt summa pengar som förksoleminister Hallengren gett till förskoleverksamheten för att öka personaltätheten. Det är sedan upp till var kommun/rektorsområde (tror jag) att besluta hur man vill förlägga de utökningarna.
  12. 6
    Hallengrenpengarna är en öronmärkt summa pengar som förksoleminister Hallengren gett till förskoleverksamheten för att öka personaltätheten. Det är sedan upp till var kommun/rektorsområde (tror jag) att besluta hur man vill förlägga de utökningarna.
  13. Varelsen
    #7

    Ser man på

    Har jag aldrig hört talas om. När var det?
  14. 7
    Ser man på Har jag aldrig hört talas om. När var det?
  15. trött
    #8

    nytta och nytta....

    ja, meningen var att vi skulle få en barnskötare som vik. så vi andra kunde dokumentera, utvädera, planera, ge extra stöd m.m. Men i verkligenheten så vikarierar hon på en vakant tjänst så i sluändan så är nyttan enbart besparingar.
  16. 8
    nytta och nytta.... ja, meningen var att vi skulle få en barnskötare som vik. så vi andra kunde dokumentera, utvädera, planera, ge extra stöd m.m. Men i verkligenheten så vikarierar hon på en vakant tjänst så i sluändan så är nyttan enbart besparingar.
  17. Anonym
    #9

    I våras nån gång?

    Har jag för mig...
  18. 9
    I våras nån gång? Har jag för mig...

Liknande trådar

  1. De där pengarna....
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 14:00
  2. Min man hämta pengarna?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 12:45
  3. pengarna!
    By madeleine med 5 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 10:21
  4. csn pengarna,
    By lady_black in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 23:34
  5. Hallengren mot Gerdau idag i nacka
    By Hemmaföräldern in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 07:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar