har man rätt till "sin plats"
Stora barn
  1. Kia
    #1

    har man rätt till \"sin plats\"

    Har en 5-åring rätt till sin plats i tv-soffan när man har besök?
    Vår 5-åring skulle se barnprogrammen och har sín egen favoritplats i soffan där han alltid sitter. Den amnlige släktingen T satt på just den platsen när 5-åringen kom in. Han bad då T flytta på sig och sa, Jag brukar sitta här, -Nej, nu kan du sitta där säger T. -Nej säger barnet, jag vill ju sitta på min plats kan du flytta dig?
    Fram och tillbaka tills 5-åringen blir riktigt sur.
    Vet inte riktigt om jag ska prata med sonen om att han får \"låna ut\" sin plats til andra när de kommer, fast jag tycker egentligen att T kunde respektera sonens \"revir\" och själv flytta sig en liten bit till andra hörnet.
    Vad tycker ni andra?
  2. 1
    har man rätt till \"sin plats\" Har en 5-åring rätt till sin plats i tv-soffan när man har besök?
    Vår 5-åring skulle se barnprogrammen och har sín egen favoritplats i soffan där han alltid sitter. Den amnlige släktingen T satt på just den platsen när 5-åringen kom in. Han bad då T flytta på sig och sa, Jag brukar sitta här, -Nej, nu kan du sitta där säger T. -Nej säger barnet, jag vill ju sitta på min plats kan du flytta dig?
    Fram och tillbaka tills 5-åringen blir riktigt sur.
    Vet inte riktigt om jag ska prata med sonen om att han får \"låna ut\" sin plats til andra när de kommer, fast jag tycker egentligen att T kunde respektera sonens \"revir\" och själv flytta sig en liten bit till andra hörnet.
    Vad tycker ni andra?
  3. Linda m Anna & Axel
    #2

    Bra tillfälle för sonen

    att lära sig att man är hövlig mot gäster.
    En femåring kan lära sig att vara artig och visa gästfrihet.
  4. 2
    Bra tillfälle för sonen att lära sig att man är hövlig mot gäster.
    En femåring kan lära sig att vara artig och visa gästfrihet.
  5. Kia
    #3

    jo

    Det har du nog rätt i....
  6. 3
    jo Det har du nog rätt i....
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Suck

    Tycker att den vuxne i det här fallet ställer större krav på ett barn än sig själv. Jag hade bett människan att flytta på sig och aldrig tillåtit ett sådant gräl. Som vuxen visar jag hellre barn hänsyn och generositet än oginhet, för de lär sig av det man gör...
  8. 4
    Suck Tycker att den vuxne i det här fallet ställer större krav på ett barn än sig själv. Jag hade bett människan att flytta på sig och aldrig tillåtit ett sådant gräl. Som vuxen visar jag hellre barn hänsyn och generositet än oginhet, för de lär sig av det man gör...
  9. ulmerkott
    #5

    ja. även barn har rätt till sin plats

    och just soffplatsen när man ska se barnprogram kan ju vara den viktigaste platsen för ett barn.
    Många vuxna vill alltid sitta på samma plats när dom ska äta eller röka eller nått annat, det är ju inte alls konstigt.
    jag tycker nog att den vuxne borde ha visat mer respekt för nått som dessutom uppenbarligen var viktigt för pojken.
  10. 5
    ja. även barn har rätt till sin plats och just soffplatsen när man ska se barnprogram kan ju vara den viktigaste platsen för ett barn.
    Många vuxna vill alltid sitta på samma plats när dom ska äta eller röka eller nått annat, det är ju inte alls konstigt.
    jag tycker nog att den vuxne borde ha visat mer respekt för nått som dessutom uppenbarligen var viktigt för pojken.
  11. Kia
    #6

    Precis

    Sitter också gärna på min \"egen\" plats här hemma.
    Och om jag är hemma hos någon annan och barnet ber mig flytta mig från hans plats så gör jag det utan att fundera vidare på det. Tror detta var ett försök av T att uppfostra vårt barn. Men har aldrig varit med om den här diskussionen förut, de andra vuxna brukar ju som sagt flytta sig utan problem om den situationen skulle uppstå.
  12. 6
    Precis Sitter också gärna på min \"egen\" plats här hemma.
    Och om jag är hemma hos någon annan och barnet ber mig flytta mig från hans plats så gör jag det utan att fundera vidare på det. Tror detta var ett försök av T att uppfostra vårt barn. Men har aldrig varit med om den här diskussionen förut, de andra vuxna brukar ju som sagt flytta sig utan problem om den situationen skulle uppstå.
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7

    ärligt talat

    hade jag sagt ifrån till barnet EN gång. Hade han inte insett att han var otrevlig och oartig hade jag väntat mig att föräldern sa ifrån. Om i detta fallet du inte sa något hade jag nog inte stannat så länge...
    tala om att känna sig ovälkommen som gäst!!
    Ledsen, men din son skulle behöva lära sig lite hyfs och artighet.
  14. 7
    ärligt talat hade jag sagt ifrån till barnet EN gång. Hade han inte insett att han var otrevlig och oartig hade jag väntat mig att föräldern sa ifrån. Om i detta fallet du inte sa något hade jag nog inte stannat så länge...
    tala om att känna sig ovälkommen som gäst!!
    Ledsen, men din son skulle behöva lära sig lite hyfs och artighet.
  15. mamma till tre
    #8

    nu undrar jag vem som är ohyfsad ...IMT

    ss
  16. 8
    nu undrar jag vem som är ohyfsad ...IMT ss
  17. M.
    #9

    Håller med

    Det var väl inte så farligt. Är man fem år så är man inte så stor och kan gott och väl få ha sin egen plats ifred. Om det varit nån av mina barn hade jag förklarat för gästen att det var sonens favvoplats och erbjudit en annan bekväm plats.
    Din son är INTE ouppfostrad tycker jag.
    Höna av en fjäder!
  18. 9
    Håller med Det var väl inte så farligt. Är man fem år så är man inte så stor och kan gott och väl få ha sin egen plats ifred. Om det varit nån av mina barn hade jag förklarat för gästen att det var sonens favvoplats och erbjudit en annan bekväm plats.
    Din son är INTE ouppfostrad tycker jag.
    Höna av en fjäder!
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    barn ska inte sitta på nån tron tycker jag

    Självklart får ungen ge sig, jag hade brutit in direkt och sagt till barnet \"jo, du brukar sitta där och se på tv, men nu är xx på besök och hade redan satt sig på den platsen\". Inget konstigt att lära sig att vara lite flexibel och generös mot gäster, tycker jag. Världen roterar ju inte kring barnet. Däremot hade det inte varit okej om barnet redan satt på sin plats, och gästen sedan kom och försökte skuffa undan barnet från platsen, då hade jag nog backat upp barnet tror jag.
    Kanske.
    Fast när jag växte upp var det självklart att direkt hoppa upp från stolen och erbjuda äldre människor min sittplats..
  20. 10
    barn ska inte sitta på nån tron tycker jag Självklart får ungen ge sig, jag hade brutit in direkt och sagt till barnet \"jo, du brukar sitta där och se på tv, men nu är xx på besök och hade redan satt sig på den platsen\". Inget konstigt att lära sig att vara lite flexibel och generös mot gäster, tycker jag. Världen roterar ju inte kring barnet. Däremot hade det inte varit okej om barnet redan satt på sin plats, och gästen sedan kom och försökte skuffa undan barnet från platsen, då hade jag nog backat upp barnet tror jag.
    Kanske.
    Fast när jag växte upp var det självklart att direkt hoppa upp från stolen och erbjuda äldre människor min sittplats..
  21. I
    #11

    jag tycker

    att 5-åringen kunde fått sitta på sin plats faktiskt...
  22. 11
    jag tycker att 5-åringen kunde fått sitta på sin plats faktiskt...
  23. Medlem sedan
    Oct 1998
    #12

    absolut inte

    rätt till sin plats. Föreställ dig en vuxen som säger åt sin gäst att flytta sig för att det är \"min plats\". jag hoppas du tycker det låter lika oförskämt och absurt som jag gör. När ett barn gör det är det inte oförskämt eftersom han ännu inte lärt sig att man inte gör så. Men NÄR ska han lära sig om han får som han vill när han är 5 år? När han är 10 år? eller 15? Eller 25?

    Tyckte er besökare gjorde helt rätt!
  24. 12
    absolut inte rätt till sin plats. Föreställ dig en vuxen som säger åt sin gäst att flytta sig för att det är \"min plats\". jag hoppas du tycker det låter lika oförskämt och absurt som jag gör. När ett barn gör det är det inte oförskämt eftersom han ännu inte lärt sig att man inte gör så. Men NÄR ska han lära sig om han får som han vill när han är 5 år? När han är 10 år? eller 15? Eller 25?

    Tyckte er besökare gjorde helt rätt!
  25. Medlem sedan
    Oct 1998
    #13

    Skulle du verkligen

    be en gäst flytta sig från din plats?? Jag känner inga vuxna som beter sig så. Jag tycker inte att barn ska få uppföra sig så mot gäster heller. Kanske inget man behöver bry sig om att lära dem när de är 1 eller 2 år, men vid 5 år kan de defintivt förstå det.

    SÅÅÅÅÅ trött på detta pjoskande med ungar som styr hela familjen t o m var gästerna får sätta sig för att man ska \"respektera att det är viktigt för pojken\". jag tycker man ska respektera att han behöver lära sig att han inte alltid kan få som han vill.Det kommer han att ha mer nytta av.
  26. 13
    Skulle du verkligen be en gäst flytta sig från din plats?? Jag känner inga vuxna som beter sig så. Jag tycker inte att barn ska få uppföra sig så mot gäster heller. Kanske inget man behöver bry sig om att lära dem när de är 1 eller 2 år, men vid 5 år kan de defintivt förstå det.

    SÅÅÅÅÅ trött på detta pjoskande med ungar som styr hela familjen t o m var gästerna får sätta sig för att man ska \"respektera att det är viktigt för pojken\". jag tycker man ska respektera att han behöver lära sig att han inte alltid kan få som han vill.Det kommer han att ha mer nytta av.
  27. seven
    #14

    Skillnad på ohyfsad och ärlig! (imt)

    s
  28. 14
    Skillnad på ohyfsad och ärlig! (imt) s
  29. Linda m Anna & Axel
    #15

    En sak till, man stänger av TVn när man har gäster

    Glömde den kommentaren, men man har inte TVn på när man har gäster i sitt hem heller. Så barnet skulle ha fått skippa programmet helt enkelt.

    TVn ska stängas av när man får gäster, och det borde ju även en 5-åring få lära sig.
    5-åringar är rätt så stora och kan förstå en sån sak, men man måste börja ta tag i det.
  30. 15
    En sak till, man stänger av TVn när man har gäster Glömde den kommentaren, men man har inte TVn på när man har gäster i sitt hem heller. Så barnet skulle ha fått skippa programmet helt enkelt.

    TVn ska stängas av när man får gäster, och det borde ju även en 5-åring få lära sig.
    5-åringar är rätt så stora och kan förstå en sån sak, men man måste börja ta tag i det.
  31. Imber
    #16

    Varför ska man stänga av tv:n?

    När vi har gäster så gör vi naturligtvis det om vi så tycker! Men ibland kanske barnen vill se?! Nu sitter inte vi i samma rum som tv:n när vi har gäster utan vi har ett tvrum... men att kategoriskt säga att man ska stänga av tv:n tycker jag är att vara ...hmmm hård!
  32. 16
    Varför ska man stänga av tv:n? När vi har gäster så gör vi naturligtvis det om vi så tycker! Men ibland kanske barnen vill se?! Nu sitter inte vi i samma rum som tv:n när vi har gäster utan vi har ett tvrum... men att kategoriskt säga att man ska stänga av tv:n tycker jag är att vara ...hmmm hård!
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17

    det får du gärna tycka om du vill

    självklart! Men eftersom Kia skriver här tar jag tillfället att svara henne ärligt, mest av omtanke om sonen. Han är inte hjälpt av att uppfostras till att världen snurrar runt honom, tro mig.
    En femåring bör ha lärt sig att andra inte flyttar sig för att han vill ha platsen. Omvänt gäller också, sitter han på en plats bör han få sitta kvar om inte gamla famor behöver platsen för att hon är närsynt elller liknande.
    Det är ju Kias uppgift att lära pojken uppföra sig trevligt och artigt. Det kommer sällan av sig själv...
    Tar mig friheten att råda henne att tänka efter hur hon vill att han uppför sig om 5-10 år och börjar leda in honom på den vägen.
    Jag tycker dock inte att sonen ska tvingas stänga av sitt program för att det kommer vuxna gäster. Det är att kräva mycket av en liten kille, om det inte gäller att komma och hälsa eller äta tillsammans.
  34. 17
    det får du gärna tycka om du vill självklart! Men eftersom Kia skriver här tar jag tillfället att svara henne ärligt, mest av omtanke om sonen. Han är inte hjälpt av att uppfostras till att världen snurrar runt honom, tro mig.
    En femåring bör ha lärt sig att andra inte flyttar sig för att han vill ha platsen. Omvänt gäller också, sitter han på en plats bör han få sitta kvar om inte gamla famor behöver platsen för att hon är närsynt elller liknande.
    Det är ju Kias uppgift att lära pojken uppföra sig trevligt och artigt. Det kommer sällan av sig själv...
    Tar mig friheten att råda henne att tänka efter hur hon vill att han uppför sig om 5-10 år och börjar leda in honom på den vägen.
    Jag tycker dock inte att sonen ska tvingas stänga av sitt program för att det kommer vuxna gäster. Det är att kräva mycket av en liten kille, om det inte gäller att komma och hälsa eller äta tillsammans.
  35. Medlem sedan
    Oct 1998
    #18

    i mina ögon

    så är det du skulle lära barnet gm att säga åt den vuxne att flytta på sig att barnet alltid har företräde och inte behöver vara artig mot gäster. När tycker du det är dags att lära sig det? jag har precis en 5-årig kille och tycker att det är i senaste laget att börja när man är 5.
  36. 18
    i mina ögon så är det du skulle lära barnet gm att säga åt den vuxne att flytta på sig att barnet alltid har företräde och inte behöver vara artig mot gäster. När tycker du det är dags att lära sig det? jag har precis en 5-årig kille och tycker att det är i senaste laget att börja när man är 5.
  37. Birgitta, since 1997
    #19

    Brukar du själv be gäster flytta sig från din...

    ... favoritplats?

    Hos mig sitter gästerna där de har valt att sätta sig. Jag ber ingen flytta sig, trots att jag har mitt eget favorithörn i soffan. Gör du det?

    Man säger väl bara \"Nu satt T där först, du får sätta dig någon annan stans\"! Barn ska inte bestämma var gästerna får sitta, tycker jag.
  38. 19
    Brukar du själv be gäster flytta sig från din... ... favoritplats?

    Hos mig sitter gästerna där de har valt att sätta sig. Jag ber ingen flytta sig, trots att jag har mitt eget favorithörn i soffan. Gör du det?

    Man säger väl bara \"Nu satt T där först, du får sätta dig någon annan stans\"! Barn ska inte bestämma var gästerna får sitta, tycker jag.
  39. Lena M-ö
    #20

    och en sån gnällig gäst

    skulle jag lika gärna slippa ta emot...Så brukar inte mina gäster uppföra sig.

    När jag är gäst hos andra så kräver jag inte heller min rätt till allting utan låter livet fortsätta så likt som möjligt hos dom jag besöker.

    Dessutom är det skillnad på vad man kan kräva av en vuxen och en femåring.
  40. 20
    och en sån gnällig gäst skulle jag lika gärna slippa ta emot...Så brukar inte mina gäster uppföra sig.

    När jag är gäst hos andra så kräver jag inte heller min rätt till allting utan låter livet fortsätta så likt som möjligt hos dom jag besöker.

    Dessutom är det skillnad på vad man kan kräva av en vuxen och en femåring.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. wow snacka om rätt person på rätt plats
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 12:04
  2. Rätt person på rätt plats....
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 12:38
  3. Rätt kvinna på rätt plats
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 18:11
  4. rätt kille på rätt plats
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 16:17
  5. Rätt kvinna på rätt plats
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 09:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar