Centrala Göteborg..
Föräldraskap
  1. iggan
    #1

    Centrala Göteborg..

    Vi bor i en gammal villa utanför Kungsbacka. Allt är helt underbart \"på pappret\" men vi hatar att renovera, alla måsten i trädgården och den ständiga stressen med allt som går sönder och behöver underhållas. Vi vill ha ett enkelt boende så vi kan ägna oss åt våra barn och det som verkligen är våra intressen i livet.

    Vi letar nu lägenhet i centrala Göteborg men har egentligen ingen aning om hur det är i olika områden. Går man \"på känslan\" så gillar vi Johanneberg och de områdena som liksom ligger ovanför Götaplatsen och Avenyn men vi vet inte så mycket som sagt. Problemet är också att vår dotter ska börja skolan till hösten. Vilka skolor är bra???? Hon är så jättetidig och försigkommen jag känner mig jättestressad över att välja fel skola till henne. Finns det någon snäll Göteborgare som vill tipsa?
  2. 1
    Centrala Göteborg.. Vi bor i en gammal villa utanför Kungsbacka. Allt är helt underbart \"på pappret\" men vi hatar att renovera, alla måsten i trädgården och den ständiga stressen med allt som går sönder och behöver underhållas. Vi vill ha ett enkelt boende så vi kan ägna oss åt våra barn och det som verkligen är våra intressen i livet.

    Vi letar nu lägenhet i centrala Göteborg men har egentligen ingen aning om hur det är i olika områden. Går man \"på känslan\" så gillar vi Johanneberg och de områdena som liksom ligger ovanför Götaplatsen och Avenyn men vi vet inte så mycket som sagt. Problemet är också att vår dotter ska börja skolan till hösten. Vilka skolor är bra???? Hon är så jättetidig och försigkommen jag känner mig jättestressad över att välja fel skola till henne. Finns det någon snäll Göteborgare som vill tipsa?
  3. Marie - göteborska i exil
    #2

    Lilla Samskolan

    En friskola i centrala Gbg som enligt min väninna tar hand om barnens begåvningar! Kan dock vara lång kö då de även har dagis. Samskolan har olika enheter och den fortsätter gymnasiet ut.
  4. 2
    Lilla Samskolan En friskola i centrala Gbg som enligt min väninna tar hand om barnens begåvningar! Kan dock vara lång kö då de även har dagis. Samskolan har olika enheter och den fortsätter gymnasiet ut.
  5. L
    #3

    Johannebergs skolan är väl

    en montisorieskola? Tror det men ring och kolla. Det skulle nog passa er dotter.

    Johanneberg är fint och lika så Lorensberg. Har bott i båda men jag skulle inte välja att bo där med skolbarn. För mig är det viktigt att barnen kan cykla och gå till kompisar på eget bevåg och ha en \"middagstid\". Hade faktiskt valt ett mer när-centralt förortsområde, gärna nybyggt och underhållsfritt som Norra Älvstranden, St Jörgens småhusområde osv. Eller Majorna, kålltorp osv.

    Fast det beror ju på vad ert intresse är
  6. 3
    Johannebergs skolan är väl en montisorieskola? Tror det men ring och kolla. Det skulle nog passa er dotter.

    Johanneberg är fint och lika så Lorensberg. Har bott i båda men jag skulle inte välja att bo där med skolbarn. För mig är det viktigt att barnen kan cykla och gå till kompisar på eget bevåg och ha en \"middagstid\". Hade faktiskt valt ett mer när-centralt förortsområde, gärna nybyggt och underhållsfritt som Norra Älvstranden, St Jörgens småhusområde osv. Eller Majorna, kålltorp osv.

    Fast det beror ju på vad ert intresse är
  7. Göteborgare
    #4

    Haga...

    ...är proppfyllt av barn, Linnéstan & Vasastan är också okej, men Haga är bäst då det inte är sån trafik där!
  8. 4
    Haga... ...är proppfyllt av barn, Linnéstan & Vasastan är också okej, men Haga är bäst då det inte är sån trafik där!
  9. polgara
    #5

    Masthugget

    Mycket barn och flera skolor att välja på
    OscarFredrik - En mkt bra skola med bra rykte o erfaren personal 1-6 skola
    Fjällskolan - Halvbra 1-9 skola
    Freinét skolan bild o form - privat, med kö. Inriktad enligt freinét pedagogik.

    Masthugget ligger bredvid Slottskogen uppe på ett berg, med linnestaden och Majorna som grannar. Många lägenheter har utsikt över staden och det finns pizzeria, pub, video, blomsterbutik frisör och presentbutik. det tar 10min ner till linnégatan.

    Mitt favoritställe, vi ska flytta nu men inom området.
  10. 5
    Masthugget Mycket barn och flera skolor att välja på
    OscarFredrik - En mkt bra skola med bra rykte o erfaren personal 1-6 skola
    Fjällskolan - Halvbra 1-9 skola
    Freinét skolan bild o form - privat, med kö. Inriktad enligt freinét pedagogik.

    Masthugget ligger bredvid Slottskogen uppe på ett berg, med linnestaden och Majorna som grannar. Många lägenheter har utsikt över staden och det finns pizzeria, pub, video, blomsterbutik frisör och presentbutik. det tar 10min ner till linnégatan.

    Mitt favoritställe, vi ska flytta nu men inom området.

Liknande trådar

  1. Mamma i centrala Göteborg?
    By Lexiplex in forum _1103 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 21:22
  2. Centrala Hua Hin?
    By Mango in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:40
  3. Centrala Göteborg mot förslag
    By Susanna in forum Byta fritidsbostad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 04:55
  4. Billigt boende i centrala göteborg
    By yllis in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 10:41
  5. Var i centrala Göteborg på möte idag...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 20:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar