Vad gör en specialpedagog??
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Vad gör en specialpedagog??

    Dagis har ordnat så att August ska få träffa specialpedagogen imorgon.
    Vad gör en specialpedagog egentligen??
  2. 1
    Vad gör en specialpedagog?? Dagis har ordnat så att August ska få träffa specialpedagogen imorgon.
    Vad gör en specialpedagog egentligen??
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    En specialpedagog..

    ..är en lärare som läst en specialpedagogsutbildning, de har ett annat perspektiv att se ett barns svagheter och styrkor, och hur man på bästa sätt kan få fram ett barns styrkor och möjligheter. När en förskola kallar in en specialpedagog beror de oftast på att de inte vet hur de på bästa sätt kan hjälpa ett barn med speciella behov. Då kan de få råd med allt i från hur de kan ändra på sitt sätt att agera i barngruppen till att specialpedagogen jobbar speciellt med det indviduella barnet.
    Jag tycker det är bra att Augusts avdelning tar kontakt med specialpedagogen, de utnyttjas alltför lite i skolan.
  4. 2
    En specialpedagog.. ..är en lärare som läst en specialpedagogsutbildning, de har ett annat perspektiv att se ett barns svagheter och styrkor, och hur man på bästa sätt kan få fram ett barns styrkor och möjligheter. När en förskola kallar in en specialpedagog beror de oftast på att de inte vet hur de på bästa sätt kan hjälpa ett barn med speciella behov. Då kan de få råd med allt i från hur de kan ändra på sitt sätt att agera i barngruppen till att specialpedagogen jobbar speciellt med det indviduella barnet.
    Jag tycker det är bra att Augusts avdelning tar kontakt med specialpedagogen, de utnyttjas alltför lite i skolan.
  5. mamma till 4 kottar
    #3

    Det har jag alltid undrat

    Jag har dessutom träffat flera sådana som varit anställda av habiliteringen. Jag har frågat dem rakt ut - men de har faktiskt aldrig kunnat svara.

    Några av de luddiga svar jag fått är:
    \"jag kan ge honom ett pussel\" (det kan morfar också...)
    \"jag kan komma med förslag i vardagen\" (och sedan aldrig vågar säga något till oss, men är det som är mycket uppenbart)
    \"jag kan hjälpa till med språkträningen\" (och sedan gå bakom ryggen på oss och försöker driva sådant vi bestämt tillsammans att inte göra)

    Däremot har förskolan haft en underbar specialpedagog som är anställd av kommunen. Hon kommer in i verksamheten och observerar och filmar. Sedan har hon träffar med personalen där de går igenom hennes filmer och observationer och diskuterar vad de gör och vad som då händer. En slags fortlöpande kompetensutveckling. Det har varit jättebra för vår son eftersom det hjälp personalen att fokusera på sådant som är bra för honom.
  6. 3
    Det har jag alltid undrat Jag har dessutom träffat flera sådana som varit anställda av habiliteringen. Jag har frågat dem rakt ut - men de har faktiskt aldrig kunnat svara.

    Några av de luddiga svar jag fått är:
    \"jag kan ge honom ett pussel\" (det kan morfar också...)
    \"jag kan komma med förslag i vardagen\" (och sedan aldrig vågar säga något till oss, men är det som är mycket uppenbart)
    \"jag kan hjälpa till med språkträningen\" (och sedan gå bakom ryggen på oss och försöker driva sådant vi bestämt tillsammans att inte göra)

    Däremot har förskolan haft en underbar specialpedagog som är anställd av kommunen. Hon kommer in i verksamheten och observerar och filmar. Sedan har hon träffar med personalen där de går igenom hennes filmer och observationer och diskuterar vad de gör och vad som då händer. En slags fortlöpande kompetensutveckling. Det har varit jättebra för vår son eftersom det hjälp personalen att fokusera på sådant som är bra för honom.
  7. Linda
    #4

    Men då vet du ju

    vad en specialpedagog gör.
    Varför förklarar du inte detta först i stället för att beklaga dig?
  8. 4
    Men då vet du ju vad en specialpedagog gör.
    Varför förklarar du inte detta först i stället för att beklaga dig?
  9. mamma till 4 kottar
    #5

    Om jag formulerar om mig

    Jag vet inte vad en specialpedagog inom habiliteringen kan göra för att hjälpa min sons utveckling.
  10. 5
    Om jag formulerar om mig Jag vet inte vad en specialpedagog inom habiliteringen kan göra för att hjälpa min sons utveckling.
  11. modern
    #6

    Hab:s spec.ped

    har varit suverän för vårt barns utveckling. Från det att barnet var några månader gammalt så har hon kommit hem till oss med ett par veckors mellanrum, när det blev aktuellt med dagis så har hon hjälpt personalen där lika ofta, då bla med att hjälpa till att ta fram material att jobba med. Har studerat noga var i utvecklingen barnet har legat och alltid legat snäppet före för att \"dra\" barnet framåt i utvecklingen. Hon har alltid respekterat och trott på vårt barn och vi har haft fullt förtroende för henne. Från det att vårt barn var litet så har hon videofilmat våra träffar så att vi frång gång till gång har kunnat följa alla framsteg.

    Alla har inte dålig erfarenhet från hab.
  12. 6
    Hab:s spec.ped har varit suverän för vårt barns utveckling. Från det att barnet var några månader gammalt så har hon kommit hem till oss med ett par veckors mellanrum, när det blev aktuellt med dagis så har hon hjälpt personalen där lika ofta, då bla med att hjälpa till att ta fram material att jobba med. Har studerat noga var i utvecklingen barnet har legat och alltid legat snäppet före för att \"dra\" barnet framåt i utvecklingen. Hon har alltid respekterat och trott på vårt barn och vi har haft fullt förtroende för henne. Från det att vårt barn var litet så har hon videofilmat våra träffar så att vi frång gång till gång har kunnat följa alla framsteg.

    Alla har inte dålig erfarenhet från hab.
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Vår specialpedagog från Hab......

    är en klippa i vår tillvaro! Fast ibland har hon lite enkelspårigt tänkande men hon är ändå alldeles underbar!

    Nikki

    Som tror att specialpedagoger kan gör lite olika saker beroendes på vad barnet har behov av! *S*
  14. 7
    Vår specialpedagog från Hab...... är en klippa i vår tillvaro! Fast ibland har hon lite enkelspårigt tänkande men hon är ändå alldeles underbar!

    Nikki

    Som tror att specialpedagoger kan gör lite olika saker beroendes på vad barnet har behov av! *S*
  15. Medlem sedan
    Dec 1999
    #8

    Linda!

    Vilken dum kommentar!

  16. 8
    Linda! Vilken dum kommentar!

  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    håller med

    tycker att detta är ett forum för oss med \"speciella\" barn att få lov att beklaga oss vilket kan vara svårt tillsammans med andra med vanliga barn.
    Vågar/orkar själv inte göra det längre tyvärr efter att fått liknande kommentarer som ovan.
    Klaga på!
    (och beröm när man orkar)
    kram
  18. 9
    håller med tycker att detta är ett forum för oss med \"speciella\" barn att få lov att beklaga oss vilket kan vara svårt tillsammans med andra med vanliga barn.
    Vågar/orkar själv inte göra det längre tyvärr efter att fått liknande kommentarer som ovan.
    Klaga på!
    (och beröm när man orkar)
    kram
  19. A:s mamma
    #10

    Samma här

    Jag känner precis igen mig i din beskrivning, förutom det där med videofilmning. Dessutom känner jag mig alltid om möjligt ännu stoltare över min son efter hennes besök.
  20. 10
    Samma här Jag känner precis igen mig i din beskrivning, förutom det där med videofilmning. Dessutom känner jag mig alltid om möjligt ännu stoltare över min son efter hennes besök.

Liknande trådar

  1. Specialpedagog - hur?
    By Lena & Anton in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 14:55
  2. Specialpedagog
    By jl02 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 14:30
  3. Specialpedagog?
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 08:22
  4. Specialpedagog??
    By Lärarstudenten in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:23
  5. Specialpedagog?
    By HAVH in forum Downs Syndrom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar