Individuella utvecklingsplaner
Barn som yrke
  1. Varelsen
    #1

    Individuella utvecklingsplaner

    Hur många är ni som jobbar med det? I förskolan.
    Eftersom det ju är verksamheten som ska utvärderas och inte barnen så tycker jag att individuella utvecklingsplaner är ett steg i fel riktning.
  2. 1
    Individuella utvecklingsplaner Hur många är ni som jobbar med det? I förskolan.
    Eftersom det ju är verksamheten som ska utvärderas och inte barnen så tycker jag att individuella utvecklingsplaner är ett steg i fel riktning.
  3. Medlem sedan
    Oct 1998
    #2

    Hur tänker du..?

    Enligt läroplanen ska vi i förskolan se till varje individ...och då måste vi följa med i varje individs utveckling...verksamheten ska ju oxå utvärderas..men det har för mig ingenting med barnens utveckling att göra...vi utvärderar ju inte barnen, utan vi följer upp deras utveckling för att kunna möta upp dem från där de befinner sig i vår verksamhet.
  4. 2
    Hur tänker du..? Enligt läroplanen ska vi i förskolan se till varje individ...och då måste vi följa med i varje individs utveckling...verksamheten ska ju oxå utvärderas..men det har för mig ingenting med barnens utveckling att göra...vi utvärderar ju inte barnen, utan vi följer upp deras utveckling för att kunna möta upp dem från där de befinner sig i vår verksamhet.
  5. Cissi med Gustav
    #3

    Nja

    Inte så värst mycket. Det vi gör är väl att när vi diskuterar inför föräldrasamtalen så har vi ett eller fler mål med varje barn som vi sedan har ett åtgärdsförslag till (om det behövs).
  6. 3
    Nja Inte så värst mycket. Det vi gör är väl att när vi diskuterar inför föräldrasamtalen så har vi ett eller fler mål med varje barn som vi sedan har ett åtgärdsförslag till (om det behövs).
  7. Varelsen
    #4

    Självklart ska vi se

    varje individ. Ni arbetar alltså med individuella utvecklingsplaner? Hur ser dessa ut? Om ni inte hade dem, tror ni att ni skulle missa nåt då? Inte vara säker på att se varje barn och dess kompetenser?
    När det gäller barnens utveckling, vilka sidor av utvecklingen tittar ni på? Vad är normalt?
    Om man utvärderar verksamheten gemtemot läroplanen, tex \" Utforskande,nyfikenhet och lust att lära skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den skall utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.\" Är det så? Är varje barns intressen, behov och åsikter med och formar verksamheten? I så fall så har ni en verksamhet som utvecklar barnen. Eller?
  8. 4
    Självklart ska vi se varje individ. Ni arbetar alltså med individuella utvecklingsplaner? Hur ser dessa ut? Om ni inte hade dem, tror ni att ni skulle missa nåt då? Inte vara säker på att se varje barn och dess kompetenser?
    När det gäller barnens utveckling, vilka sidor av utvecklingen tittar ni på? Vad är normalt?
    Om man utvärderar verksamheten gemtemot läroplanen, tex \" Utforskande,nyfikenhet och lust att lära skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den skall utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.\" Är det så? Är varje barns intressen, behov och åsikter med och formar verksamheten? I så fall så har ni en verksamhet som utvecklar barnen. Eller?
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Man måste ställa rätt frågor... (långt)

    Vi är fortfarande bara i inledningsskedet, dvs vi diskuterar hur utvecklingsplanerna skulle kunna se ut etc. så vi jobbar inte aktivt med det ännu.

    Men man måste alltså ställa rätt frågor (och så långt har vi på vår förskola inte nått ännu att vi är ense om vilka frågor detta är):

    *Vilket mål ställer vi upp= vad är det vi vill ge det här barnet? (konkret och tidsbegränsat som alltid)
    *Hur skall målet uppnås=vilka erfarenheter och upplevelser tänker vi ge barnet, och hur tänker vi bära oss åt? Vad skall verksamheten innehålla? hur behöver lokalerna se ut? Vilket förhållningssätt intar vi? vem gör vad osv (konkret och utvärderingsbart)
    Utvärdering = bl.a. Har vi gjort det vi har föresatt oss? Hur vet vi att det vi gjort verkligen har gett barnet det vi velat ge?

    Utvärderingar ser ju olika ut beroende på vilka frågor som har ställts från början.
    Inga frågor handlar om vad vi kräver/förväntar oss av barnet, utan enbart om vilken miljö, vilket stöd, vilken stimulans vi tänker ge varje enskilt barn.

    Faran som jag ser det är att det blir en fråga om att \"rätta till\" enskilda barn snarare än att rätta till verksamheten (med allt vad det innebär) så den passar varje barn.
    Utvecklingsplanen skall (liksom portfolion) vara positivt skriven; den är inget åtgärdsprogram.
    Men det innebär inte att man bara skriver om positiva saker. Då ser jag risken att den blir outvecklande och intetsägande om personalen inte vågar skriva också om sådant som barnet behöver stöd i, eller som man faktiskt upplever är ett problem.
    Men det behöver formuleras annorlunda.

    Om \"Kalle\" som \"alltid hamnar i bråk i förskolan\" och \"bara spelar dataspel hemma\" skulle ett (enkelt beskrivet) mål kunna vara att han en viss datum dagligen skall ha fått uppleva sig själv som en \"bra kompis\" och en tillgång i gruppen.
    Hur? T.ex. vidare analysera var konflikter sker och var det är \"lugnt\" för att kunna finnas med och förhindra/förebygga Kalles upplevelser av sig själv som en som alltid hamnar i konflikt, förstärka det positiva han gör samt initiera aktiviteter och lekar där han är en del i kompisgänget.
    Samtidigt använda/spegla hans datorintresse och -kunskap som en positiv egenskap, genom att ge honom möjlighet och utrymme att lära ut det han kan till de andra barnen...
    Beskriva hur en miljö ser ut som tillåter honom att \"fungera\", vilka ord vi använder för att förhindra och stoppa konflikter som ger honom positiva upplevelser av att (med hjälp) kunna hantera svåra situationer och samtidigt de erfarenheter (handlingsberedskap) han behöver för att på sikt själv kunna göra det osv osv...

    Jag är själv inte \"klar\" över hur jag tänker kring detta så det blev tyvärr en hel del kringsnack och svamlerier som inte var svar på din fråga, men det kändes viktigt för mig att försöka formulera det jag tänker i ord ändå.

    Det skulle vara intressant att få ta del av de tankar du själv har, speciellt eftersom det faktiskt inte är många jag pratat med som ens har noterat just det du poängterar att \"det ju är verksamheten som ska utvärderas och inte barnen\".
  10. 5
    Man måste ställa rätt frågor... (långt) Vi är fortfarande bara i inledningsskedet, dvs vi diskuterar hur utvecklingsplanerna skulle kunna se ut etc. så vi jobbar inte aktivt med det ännu.

    Men man måste alltså ställa rätt frågor (och så långt har vi på vår förskola inte nått ännu att vi är ense om vilka frågor detta är):

    *Vilket mål ställer vi upp= vad är det vi vill ge det här barnet? (konkret och tidsbegränsat som alltid)
    *Hur skall målet uppnås=vilka erfarenheter och upplevelser tänker vi ge barnet, och hur tänker vi bära oss åt? Vad skall verksamheten innehålla? hur behöver lokalerna se ut? Vilket förhållningssätt intar vi? vem gör vad osv (konkret och utvärderingsbart)
    Utvärdering = bl.a. Har vi gjort det vi har föresatt oss? Hur vet vi att det vi gjort verkligen har gett barnet det vi velat ge?

    Utvärderingar ser ju olika ut beroende på vilka frågor som har ställts från början.
    Inga frågor handlar om vad vi kräver/förväntar oss av barnet, utan enbart om vilken miljö, vilket stöd, vilken stimulans vi tänker ge varje enskilt barn.

    Faran som jag ser det är att det blir en fråga om att \"rätta till\" enskilda barn snarare än att rätta till verksamheten (med allt vad det innebär) så den passar varje barn.
    Utvecklingsplanen skall (liksom portfolion) vara positivt skriven; den är inget åtgärdsprogram.
    Men det innebär inte att man bara skriver om positiva saker. Då ser jag risken att den blir outvecklande och intetsägande om personalen inte vågar skriva också om sådant som barnet behöver stöd i, eller som man faktiskt upplever är ett problem.
    Men det behöver formuleras annorlunda.

    Om \"Kalle\" som \"alltid hamnar i bråk i förskolan\" och \"bara spelar dataspel hemma\" skulle ett (enkelt beskrivet) mål kunna vara att han en viss datum dagligen skall ha fått uppleva sig själv som en \"bra kompis\" och en tillgång i gruppen.
    Hur? T.ex. vidare analysera var konflikter sker och var det är \"lugnt\" för att kunna finnas med och förhindra/förebygga Kalles upplevelser av sig själv som en som alltid hamnar i konflikt, förstärka det positiva han gör samt initiera aktiviteter och lekar där han är en del i kompisgänget.
    Samtidigt använda/spegla hans datorintresse och -kunskap som en positiv egenskap, genom att ge honom möjlighet och utrymme att lära ut det han kan till de andra barnen...
    Beskriva hur en miljö ser ut som tillåter honom att \"fungera\", vilka ord vi använder för att förhindra och stoppa konflikter som ger honom positiva upplevelser av att (med hjälp) kunna hantera svåra situationer och samtidigt de erfarenheter (handlingsberedskap) han behöver för att på sikt själv kunna göra det osv osv...

    Jag är själv inte \"klar\" över hur jag tänker kring detta så det blev tyvärr en hel del kringsnack och svamlerier som inte var svar på din fråga, men det kändes viktigt för mig att försöka formulera det jag tänker i ord ändå.

    Det skulle vara intressant att få ta del av de tankar du själv har, speciellt eftersom det faktiskt inte är många jag pratat med som ens har noterat just det du poängterar att \"det ju är verksamheten som ska utvärderas och inte barnen\".
  11. Varelsen
    #6

    Inte kringsnack och svamlerier

    tycker jag utan väldigt klokt skrivet.
    Jag har hoppat runt rätt mycket och inte trivts någonstans så jag har inte så mycket mer att delge dig utom det jag skrev till Lena m.3 men det du skriver om faran att rätta till barnen i stället för verksamheten är ju min farhåga också.
  12. 6
    Inte kringsnack och svamlerier tycker jag utan väldigt klokt skrivet.
    Jag har hoppat runt rätt mycket och inte trivts någonstans så jag har inte så mycket mer att delge dig utom det jag skrev till Lena m.3 men det du skriver om faran att rätta till barnen i stället för verksamheten är ju min farhåga också.
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7

    Hmm..

    Vilken massa frågor..*ler* Vår IUP innehåller intervjuer med barnen, deras teckningar, självporträtt, handavtryck och annat.. Ett sätt tänker jag att verkligen hinna \"se\" varje barn, och kunna se vart man kan behöva uppmuntra mera, inom vilka områden. Utifrån barnets starka sidor så försöker vi locka det att även utveckla andra sidor.
  14. 7
    Hmm.. Vilken massa frågor..*ler* Vår IUP innehåller intervjuer med barnen, deras teckningar, självporträtt, handavtryck och annat.. Ett sätt tänker jag att verkligen hinna \"se\" varje barn, och kunna se vart man kan behöva uppmuntra mera, inom vilka områden. Utifrån barnets starka sidor så försöker vi locka det att även utveckla andra sidor.
  15. ella64
    #8

    vi jobbar med

    men det har inget med vår utvärdering att göra, våra utvecklingsplaner ligger till grund för vad vi fokuserar på under året, våra utvecklingsplaner handlar om att se vad barnen kan och hur vi kan utveckla det. Hur vi kan hjälpa barnen framåt utifrån vad de befinner sig och vad de kan behöva stöd i.
  16. 8
    vi jobbar med men det har inget med vår utvärdering att göra, våra utvecklingsplaner ligger till grund för vad vi fokuserar på under året, våra utvecklingsplaner handlar om att se vad barnen kan och hur vi kan utveckla det. Hur vi kan hjälpa barnen framåt utifrån vad de befinner sig och vad de kan behöva stöd i.
  17. Anonym
    #9

    Det låter mer som

    en portfolio än en IUP.
  18. 9
    Det låter mer som en portfolio än en IUP.
  19. Varelsen
    #10

    Men vad är det de ska kunna?

    När barnet går ut förskolan, vad ska det ha för kompetenser och kunskaper då?
  20. 10
    Men vad är det de ska kunna? När barnet går ut förskolan, vad ska det ha för kompetenser och kunskaper då?
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    Vad tänker du dig att IUP ska innehålla då?

    För IUP är väl en sorts portfolio?
  22. 11
    Vad tänker du dig att IUP ska innehålla då? För IUP är väl en sorts portfolio?
  23. Medlem sedan
    Oct 1998
    #12

    I alla fall..

    ..för oss inom förskolan som bara har strävansmål i vår läroplan.. IUP ska väl vara ett sätt att se barnens kunskaper och få barnen själva medvetna om sitt lärande och även kunna få föräldrarna delaktiga i barnets utveckling och kunnande.
  24. 12
    I alla fall.. ..för oss inom förskolan som bara har strävansmål i vår läroplan.. IUP ska väl vara ett sätt att se barnens kunskaper och få barnen själva medvetna om sitt lärande och även kunna få föräldrarna delaktiga i barnets utveckling och kunnande.
  25. Anonym
    #13

    Nej, det tycker jag inte

    En IUP ska utgå från utvecklingssamtalet och se till vad varje individ ska utveckla, inte vad individen har utvecklat, som ju är lite av portfolions idé.
  26. 13
    Nej, det tycker jag inte En IUP ska utgå från utvecklingssamtalet och se till vad varje individ ska utveckla, inte vad individen har utvecklat, som ju är lite av portfolions idé.
  27. ella64
    #14

    hur menar du?

    alla är individuella, vad de kan när de går ut förskolan är olika, det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit.
    hur vi stöättar upp det barnn är intresserade av, sen finns det alltid vissa områden inom tex språk som ställer andra krav, fattas tex vissa språkljud vid 4-5 års ålder så blir barnen remitterade till logoped.
  28. 14
    hur menar du? alla är individuella, vad de kan när de går ut förskolan är olika, det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit.
    hur vi stöättar upp det barnn är intresserade av, sen finns det alltid vissa områden inom tex språk som ställer andra krav, fattas tex vissa språkljud vid 4-5 års ålder så blir barnen remitterade till logoped.
  29. Medlem sedan
    Oct 1998
    #15

    Hmm..

    Inser att du nog har rätt här..*ler* Vi jobbar nog i så fall mer med portfolio, IUP är nog där jag bor mer tillhörande skolan, med mål som sätts upp tillsammans med förälder och barn. Men vi försöker nog få in bitar av IUP i vårt arbete med portfolio..:-)
  30. 15
    Hmm.. Inser att du nog har rätt här..*ler* Vi jobbar nog i så fall mer med portfolio, IUP är nog där jag bor mer tillhörande skolan, med mål som sätts upp tillsammans med förälder och barn. Men vi försöker nog få in bitar av IUP i vårt arbete med portfolio..:-)

Liknande trådar

  1. Fyndade individuella wokar!!:)
    By Blanca in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 12:40
  2. individuella utvecklingspanen
    By kevi in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 18:37
  3. Individuella läxor?
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 19:58
  4. individuella programmet......
    By ANNF in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 06:21
  5. Individuella utvecklingsplaner
    By Mobu in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 22:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar