Övergången...
Förskoleklass (6-års.)
  1. anna
    #1

    Övergången...

    ...från dagis till sexårs...hur har ni gjort?
    Jag har bara möjlighet att ta 2,5 veckors semester i sommar eftersom jag börjat ny anställning.
    Min dotter ska i samma veva lämna dagis och gå till sexårsverksamheten.
    Slutar man dagis före sommaren och går på fritids i augusti och eller har man rätt till dagis över sommarveckorna?
    Det kanske låter som ovanligt korkade frågor men...någon kanske har några bra idéer? Har inte så mkt hjälp med min tjej och är ensamstående.
    Antar att några av dessa semesterdagar måste vikas för inskolning också...hm.
    Mamma får ont i magen och dottern tycker nog bara det ska bli kul.
  2. 1
    Övergången... ...från dagis till sexårs...hur har ni gjort?
    Jag har bara möjlighet att ta 2,5 veckors semester i sommar eftersom jag börjat ny anställning.
    Min dotter ska i samma veva lämna dagis och gå till sexårsverksamheten.
    Slutar man dagis före sommaren och går på fritids i augusti och eller har man rätt till dagis över sommarveckorna?
    Det kanske låter som ovanligt korkade frågor men...någon kanske har några bra idéer? Har inte så mkt hjälp med min tjej och är ensamstående.
    Antar att några av dessa semesterdagar måste vikas för inskolning också...hm.
    Mamma får ont i magen och dottern tycker nog bara det ska bli kul.
  3. Hanna
    #2

    Hos oss

    fick man gå kvar på dagis (om det var öppet) fram tills att fritids öppnade i augusti. Vet inte så mycekt om det då mitt barn inte började på fritids innan han skolades in i sin sexårsklass i mitten av augusti, men det måste ju finnas hjälp för dem som inte har möjlighet att vara hemma med barnet i augusti.

    En del tycker att det är bra med sommarlovet mellan dagis och 6års så att det inte blir så abrupt övergång, men det är som sagt inte alltid möjligt att göra så.

    Inskolningen i 6års ska inte föräldrarna vara med på, om det inte är nåt särskilt eller att barnet mår jättedåligt av att skiljas från föräldern.

    Lycka till!
  4. 2
    Hos oss fick man gå kvar på dagis (om det var öppet) fram tills att fritids öppnade i augusti. Vet inte så mycekt om det då mitt barn inte började på fritids innan han skolades in i sin sexårsklass i mitten av augusti, men det måste ju finnas hjälp för dem som inte har möjlighet att vara hemma med barnet i augusti.

    En del tycker att det är bra med sommarlovet mellan dagis och 6års så att det inte blir så abrupt övergång, men det är som sagt inte alltid möjligt att göra så.

    Inskolningen i 6års ska inte föräldrarna vara med på, om det inte är nåt särskilt eller att barnet mår jättedåligt av att skiljas från föräldern.

    Lycka till!
  5. Åsa
    #3

    Här stänger dagis

    under industrisemestern och fritids lika så efter stängningen är man välkommen till fritids innen hör man till dagis. Behöver man omsorg under semester veckorna är det speciella jourdagis som man vänder sig till.

    Vad det gäller inskolning så kommer nog ditt dagis sköta det. Så fungerar det här. Sedan var vi med en dag när de väl började i skolan.
  6. 3
    Här stänger dagis under industrisemestern och fritids lika så efter stängningen är man välkommen till fritids innen hör man till dagis. Behöver man omsorg under semester veckorna är det speciella jourdagis som man vänder sig till.

    Vad det gäller inskolning så kommer nog ditt dagis sköta det. Så fungerar det här. Sedan var vi med en dag när de väl började i skolan.

Liknande trådar

  1. övergången till en vanlig klass
    By Katah in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 15:42
  2. När skulle övergången
    By HeidiN72 in forum _00 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 22:30
  3. Övergången
    By catya in forum Sex & erotik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar