Hur ofta bjuder ni hem folk på middag?
Många barn
  1. Anonym idag om det går bra.
    #1

    Hur ofta bjuder ni hem folk på middag?

    eller vad ni nu bjuder på..Igår hade vi faktiskt bjudit hem en annan familj,de har numera bara 2 barn hemma.Vi har sju barn.Har även vuxna barn som flyttat hemifrån.
    Jag har i rätt många år inte alls haft nåt \"behov\" av just detta-att man bjuder hem varandra.har liksom haft fullt upp med våra barn och inte haft nån riktig energi till att fixa och bjuda hem våra vänner o bekanta.
    Även om jag egentligen tycker det är roligt så känns det som om man måste städa så mycket innan.Fast vi inte har så stökigt egentligen så är det kläder i mängder som ligger o dräller,osv.
    Och alltid är det jag som får röja mest,även om barnen gör litegrann om man tjatar..

    Igår hade vi för första gången på länge alltså en familj här,och det var jätte-trevligt på alla sätt och vis.

    Men jag märker att våra kompisar,de vars barn nu växt upp,umgås mycket mera än vad vi orkar med.De ordnar allt möjligt,bjuder hem varandra,spelar spel,ordnar lekar,bastar ihop osv..känner mig så tråkig som inte orkar med sånt!!

    På lördag ska vi till ett par vänner vi inte könt mer än nåt år.Jättetrevliga! Så det kändes kul att de ringde igår o bjöd hem oss..

    Ofta har vi inte ens råd att bjuda.Man kan ju visserligen ha knytkalas också..

    Vi har ingen bra ekonomi så därför känns det bäst att umgås med dem som är på ungefär samma nivå,ekonomiskt..fånigt kanske..Men jag vill ite ha press på mig att bjuda dyrt och elegant osv..

    Hur gör ni andra i detta?
  2. 1
    Hur ofta bjuder ni hem folk på middag? eller vad ni nu bjuder på..Igår hade vi faktiskt bjudit hem en annan familj,de har numera bara 2 barn hemma.Vi har sju barn.Har även vuxna barn som flyttat hemifrån.
    Jag har i rätt många år inte alls haft nåt \"behov\" av just detta-att man bjuder hem varandra.har liksom haft fullt upp med våra barn och inte haft nån riktig energi till att fixa och bjuda hem våra vänner o bekanta.
    Även om jag egentligen tycker det är roligt så känns det som om man måste städa så mycket innan.Fast vi inte har så stökigt egentligen så är det kläder i mängder som ligger o dräller,osv.
    Och alltid är det jag som får röja mest,även om barnen gör litegrann om man tjatar..

    Igår hade vi för första gången på länge alltså en familj här,och det var jätte-trevligt på alla sätt och vis.

    Men jag märker att våra kompisar,de vars barn nu växt upp,umgås mycket mera än vad vi orkar med.De ordnar allt möjligt,bjuder hem varandra,spelar spel,ordnar lekar,bastar ihop osv..känner mig så tråkig som inte orkar med sånt!!

    På lördag ska vi till ett par vänner vi inte könt mer än nåt år.Jättetrevliga! Så det kändes kul att de ringde igår o bjöd hem oss..

    Ofta har vi inte ens råd att bjuda.Man kan ju visserligen ha knytkalas också..

    Vi har ingen bra ekonomi så därför känns det bäst att umgås med dem som är på ungefär samma nivå,ekonomiskt..fånigt kanske..Men jag vill ite ha press på mig att bjuda dyrt och elegant osv..

    Hur gör ni andra i detta?
  3. Anonym idag om det går bra.
    #2

    Glömde..

    sommartid är det ju enklare..då kan man ju grilla.Jag tänkte mera hur ni gör under hösten och vintern osv..eller om ni är i det stadiet att er familj tar den mesta energin.
  4. 2
    Glömde.. sommartid är det ju enklare..då kan man ju grilla.Jag tänkte mera hur ni gör under hösten och vintern osv..eller om ni är i det stadiet att er familj tar den mesta energin.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    Vi bjuder oftare...

    andra hem till oss än blir bortbjudna känns det som! Kanske för att vi har 4barn och mina vänner har 1-2 barn! Vi har en familj som vi umgås oftare med som har 3barn, vi brukar basta oxå! på höstlovet åker vi bort tillsammans för 3gången! Men jag tycker nog som du att man har fullt upp med sin egna familj, men det är trevligt att ha middags gäster och gå bort då o då!
  6. 3
    Vi bjuder oftare... andra hem till oss än blir bortbjudna känns det som! Kanske för att vi har 4barn och mina vänner har 1-2 barn! Vi har en familj som vi umgås oftare med som har 3barn, vi brukar basta oxå! på höstlovet åker vi bort tillsammans för 3gången! Men jag tycker nog som du att man har fullt upp med sin egna familj, men det är trevligt att ha middags gäster och gå bort då o då!
  7. Liza
    #4

    I princip aldrig numera...

    tyvärr, måste jag nog säga. Kompisarna har fullt med sitt liv och likaså vi. Min man har eget företag och jobbar massor så när han äntligen är hemma vill jag inte gärna \"slösa bort\" tiden med olika bjudningar,även om de i och för sig alltid brukar bli kul.
  8. 4
    I princip aldrig numera... tyvärr, måste jag nog säga. Kompisarna har fullt med sitt liv och likaså vi. Min man har eget företag och jobbar massor så när han äntligen är hemma vill jag inte gärna \"slösa bort\" tiden med olika bjudningar,även om de i och för sig alltid brukar bli kul.
  9. Anonym idag om det går bra.
    #5

    Min man jobbar också väldigt mycket..

    så det är därför jag oftast får fixa till det mesta innan.Men är han hemma så gör han massor..just nu diskar han,gör bullar,röjer under diskbänken..Så det är inte så att han är någon \"mansgris\"-tvärtom.
  10. 5
    Min man jobbar också väldigt mycket.. så det är därför jag oftast får fixa till det mesta innan.Men är han hemma så gör han massor..just nu diskar han,gör bullar,röjer under diskbänken..Så det är inte så att han är någon \"mansgris\"-tvärtom.
  11. Liza
    #6

    Håll hårt...

    ...i honom!! Har verkar ha simultankapacitet! Hur många karlar har det EGENTLIGEN!! *S*
  12. 6
    Håll hårt... ...i honom!! Har verkar ha simultankapacitet! Hur många karlar har det EGENTLIGEN!! *S*
  13. Jessica m pojkar-96 o flickor-01
    #7

    Varannan månad kanske

    på ett ungefär. Vi har några familjer som vi bjuder hem och som bjuder tillbaka. En av dem har 4 barn, annars är det mest 2-barnsfamiljer. Jag tycker att det är roligt att bjuda hem folk, men tiden, orken och pengarna gör att man inte kan göra det hur ofta som helst. Sen är vi ett tjejgäng på 8 pers som har tjejmiddagar varannan månad och det är något som jag ser fram emot jättemycket när jag ska på en sån. Då är det trerättersmiddag utan några barn hemma...lyxigt!
  14. 7
    Varannan månad kanske på ett ungefär. Vi har några familjer som vi bjuder hem och som bjuder tillbaka. En av dem har 4 barn, annars är det mest 2-barnsfamiljer. Jag tycker att det är roligt att bjuda hem folk, men tiden, orken och pengarna gör att man inte kan göra det hur ofta som helst. Sen är vi ett tjejgäng på 8 pers som har tjejmiddagar varannan månad och det är något som jag ser fram emot jättemycket när jag ska på en sån. Då är det trerättersmiddag utan några barn hemma...lyxigt!
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8

    Sällan

    middagsbjudningar.Folk kommer på besök rätt ofta under opretentiösa former,men vi tampas förstås med problemet att det är svårt att besöka folk som inte har barn alls/har få barn när man har så många som vi.
    Jag tycker det är skönt att slippa middagsbjudningar och sådant,vi har inte så mycket plats för många gäster och förresten är det skönt att slippa ståhejet;).
  16. 8
    Sällan middagsbjudningar.Folk kommer på besök rätt ofta under opretentiösa former,men vi tampas förstås med problemet att det är svårt att besöka folk som inte har barn alls/har få barn när man har så många som vi.
    Jag tycker det är skönt att slippa middagsbjudningar och sådant,vi har inte så mycket plats för många gäster och förresten är det skönt att slippa ståhejet;).
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Inte så ofta!

    Det går lite i perioder. Just nu är det längesedan vi hade gäster på middag. I somras var det lite oftare. Vi är 4 familjer som bor i samma lilla by och vi brukar träffas några gånger per år. Vi byter om att vara hos varandra. Sen brukar vi bjuda min syster med familj ibland.
    Kan ju säga att vi inte blir så ofta bortbjudna. Det verkar inte vara så populärt att bjuda en 6 personers familj.....
  18. 9
    Inte så ofta! Det går lite i perioder. Just nu är det längesedan vi hade gäster på middag. I somras var det lite oftare. Vi är 4 familjer som bor i samma lilla by och vi brukar träffas några gånger per år. Vi byter om att vara hos varandra. Sen brukar vi bjuda min syster med familj ibland.
    Kan ju säga att vi inte blir så ofta bortbjudna. Det verkar inte vara så populärt att bjuda en 6 personers familj.....
  19. Ffrree m 5 grabbar
    #10

    I snitt en gång i månaden ... IMT

    .............................. .............................. ...............
  20. 10
    I snitt en gång i månaden ... IMT .............................. .............................. ...............
  21. Medlem sedan
    Dec 2004
    #11

    Vi har ofta,...

    ja eller ofta middag men försöker i alla fall träffa någon en gång i månaden, men under hösten nu brukar det bli si och så då barnen blir sjuka lite mer men annars på sommaren har vi grill en gång i veckan men bjuden hem kanske varannan vecka.
  22. 11
    Vi har ofta,... ja eller ofta middag men försöker i alla fall träffa någon en gång i månaden, men under hösten nu brukar det bli si och så då barnen blir sjuka lite mer men annars på sommaren har vi grill en gång i veckan men bjuden hem kanske varannan vecka.
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12

    Nästan aldrig

    och hembjudna blir vi inte speciellt ofta heller.
    Men det är inget jag saknar, tycker det kan vara rätt skönt att slippa det.
    Men det kanske blir enklare sen när barnen är lite äldre.
  24. 12
    Nästan aldrig och hembjudna blir vi inte speciellt ofta heller.
    Men det är inget jag saknar, tycker det kan vara rätt skönt att slippa det.
    Men det kanske blir enklare sen när barnen är lite äldre.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    Nästan aldrig

    Vilket är synd....

    Men det beror mycket på att jag har en tendes till att säga \"hej då\" till kompisar allt efter vad åren går och skaffa nya och de hinner man inte alltid lära känna så djupt att det blir tal om att bjuda hem på middag och så....

    Sedan har min man inte hunnit lära känna så många i den här stan iom att han flyttade upp för tre år sen och ovanpå det jobbade han först 1 år på Posten, pluggade 1½ år efter det och har nu jobbat på det arbete han lyckligt nog lyckats få efter det att han tagit sin examen.....

    Så kanske blir det ändrig....

    Fast ibland drar man sig för att bjuda hem folk också av den anledningen att det är många barn här hemma... Det är aldrig tyst.... Det är alltid liv..... Så då undrar man ju hur folk skall ta det....

    OM vi bjuder hem folk blir det i regel min bästa vän och hennes tre barn eller ett kompispar som iofs bara har ett barn men som känner oss bra och som vet hur livat det kan vara här hemma....

    Huvva.... Jobbigt detta för man vill ju inte upplevas som en eremit men inte heller bli översocial bara för sakens skull...
  26. 13
    Nästan aldrig Vilket är synd....

    Men det beror mycket på att jag har en tendes till att säga \"hej då\" till kompisar allt efter vad åren går och skaffa nya och de hinner man inte alltid lära känna så djupt att det blir tal om att bjuda hem på middag och så....

    Sedan har min man inte hunnit lära känna så många i den här stan iom att han flyttade upp för tre år sen och ovanpå det jobbade han först 1 år på Posten, pluggade 1½ år efter det och har nu jobbat på det arbete han lyckligt nog lyckats få efter det att han tagit sin examen.....

    Så kanske blir det ändrig....

    Fast ibland drar man sig för att bjuda hem folk också av den anledningen att det är många barn här hemma... Det är aldrig tyst.... Det är alltid liv..... Så då undrar man ju hur folk skall ta det....

    OM vi bjuder hem folk blir det i regel min bästa vän och hennes tre barn eller ett kompispar som iofs bara har ett barn men som känner oss bra och som vet hur livat det kan vara här hemma....

    Huvva.... Jobbigt detta för man vill ju inte upplevas som en eremit men inte heller bli översocial bara för sakens skull...

Liknande trådar

  1. Idag bjuder sonen ut mig på middag:)
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 14:00
  2. Hur ofta bjuder ni hem folk?
    By GåPåTå in forum Ordet är fritt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 01:09
  3. Ser ni ofta folk nakna?
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 09:35
  4. Om man bjuder folk på middag
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 19:20
  5. Hur bjuder man in folk?
    By Skrynklan in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 14:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar