Julen...
Många barn
  1. Mamaja
    #1

    Julen...

    Jag skriver inte så ofta här utan läser mest. Är en familj med 4 barn (alla under 10). Nu har jag ett problem som jag gärna skulle vilja få lite råd angående.

    Firar ni jul med endast er egen famlilj eller är \"hela\" släkten med?

    Jag längtar efter en lugn julafton med bara våra barn...men det är INTE populärt hos släkten (min och min mans föräldrar och syskon). Alltså det är risk för stort gräl och osämja om vi inte deltar på julafton utan väljer att vara själva.

    Jag tycker att det blir för mycket med ALLA ALLA julklappar. För det första har vi inte råd att handla lika många och dyra julklappar som övriga gör till sina barn. Vilket jag tycker är alltdeles för mycket även om vi hade haft råd. Mycket av det som köps används ju inte sedan ens. Det blir såååå hysteriskt. Sista vi firade jul tillsammans med min mans famlilj så tog väl själva julklappsöppnandet ett par timmar minst. Puh!

    Vårt förslag är att träffas under juldagen istället och att vi får fira vår jul hemma. Att barnen får öppna sina julklappar hemma och kunna leka med dem direkt. Är vi många som träffas så går det knappt med risk för att sakerna försvinner. Men det vill övriga inte....

    Usch... jag mår så dåligt av detta att inte bara kunna göra som man vill och bli accepterad för det.
  2. 1
    Julen... Jag skriver inte så ofta här utan läser mest. Är en familj med 4 barn (alla under 10). Nu har jag ett problem som jag gärna skulle vilja få lite råd angående.

    Firar ni jul med endast er egen famlilj eller är \"hela\" släkten med?

    Jag längtar efter en lugn julafton med bara våra barn...men det är INTE populärt hos släkten (min och min mans föräldrar och syskon). Alltså det är risk för stort gräl och osämja om vi inte deltar på julafton utan väljer att vara själva.

    Jag tycker att det blir för mycket med ALLA ALLA julklappar. För det första har vi inte råd att handla lika många och dyra julklappar som övriga gör till sina barn. Vilket jag tycker är alltdeles för mycket även om vi hade haft råd. Mycket av det som köps används ju inte sedan ens. Det blir såååå hysteriskt. Sista vi firade jul tillsammans med min mans famlilj så tog väl själva julklappsöppnandet ett par timmar minst. Puh!

    Vårt förslag är att träffas under juldagen istället och att vi får fira vår jul hemma. Att barnen får öppna sina julklappar hemma och kunna leka med dem direkt. Är vi många som träffas så går det knappt med risk för att sakerna försvinner. Men det vill övriga inte....

    Usch... jag mår så dåligt av detta att inte bara kunna göra som man vill och bli accepterad för det.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Usch ja

    julen tycker jag mest bara är jobbig.

    Oftast har vi firat med min mans släkt och det har mest varit kaos med alla dessa folk.

    Förra julen firade vi här hemma i lugn och ro med ett par goda vänner och deras dotter. Det var riktigt lyckat, lungt och mysigt och barnen kunde leka med deras julklappar på en gång.
    Dock blev det lite sura miner från släkten för jul ska man fira ihop med dom och inte med vänner. Precis som om man inte skulle få bestämma det själv.

    Den här julen tänkte vi också fira hemma, vi bjuder nog in mina föräldrar och bröder + min mans föräldrar. Så får vi se om dom väljer att fira med oss annars firar vi själva, så får dom säga vad dom vill. Jag vill att mina barn ska få en positiv bild utav julen.

    Men visst är det ett dilemma. Man vill ju helst inte behöva bli ovänner.
    Hoppas att det löser sig för er!
  4. 2
    Usch ja julen tycker jag mest bara är jobbig.

    Oftast har vi firat med min mans släkt och det har mest varit kaos med alla dessa folk.

    Förra julen firade vi här hemma i lugn och ro med ett par goda vänner och deras dotter. Det var riktigt lyckat, lungt och mysigt och barnen kunde leka med deras julklappar på en gång.
    Dock blev det lite sura miner från släkten för jul ska man fira ihop med dom och inte med vänner. Precis som om man inte skulle få bestämma det själv.

    Den här julen tänkte vi också fira hemma, vi bjuder nog in mina föräldrar och bröder + min mans föräldrar. Så får vi se om dom väljer att fira med oss annars firar vi själva, så får dom säga vad dom vill. Jag vill att mina barn ska få en positiv bild utav julen.

    Men visst är det ett dilemma. Man vill ju helst inte behöva bli ovänner.
    Hoppas att det löser sig för er!
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Vi firar i regel

    Ensamma, jag och maken plus barnen..... Men det beror mest på att vi vor så långt från släkten..... Annars hade det nog varit annorlunda....

    Men exmaken och jag bestämde då stora sonen var 2 år (iofs separerade vi 3 år senare) att vi ville att julafton skulle vara vår dag och ville nån träffa oss då fick de komma på julfik på fm men resten var vårt och ingen annans..... Sen bjöd vi hem våra föräldrar (samt min bror och hans bror som då bodde här uppe i Luleå) på juldagen till gemensam jullunch....

    Lite knorrande från svärmor blev det men det accepeterades iaf....

    Jag tycker att ni skall göra så som ni vill.... Det är er jul och er familj och tjurar de så är det de som förlorar på det hela..... Inte ni....

    Lycka till med era kommande jular....
  6. 3
    Vi firar i regel Ensamma, jag och maken plus barnen..... Men det beror mest på att vi vor så långt från släkten..... Annars hade det nog varit annorlunda....

    Men exmaken och jag bestämde då stora sonen var 2 år (iofs separerade vi 3 år senare) att vi ville att julafton skulle vara vår dag och ville nån träffa oss då fick de komma på julfik på fm men resten var vårt och ingen annans..... Sen bjöd vi hem våra föräldrar (samt min bror och hans bror som då bodde här uppe i Luleå) på juldagen till gemensam jullunch....

    Lite knorrande från svärmor blev det men det accepeterades iaf....

    Jag tycker att ni skall göra så som ni vill.... Det är er jul och er familj och tjurar de så är det de som förlorar på det hela..... Inte ni....

    Lycka till med era kommande jular....
  7. Jost m busfröna 29 dgr till bf
    #4

    Såhär gör vi

    På julaftons morgon bjuder jag på \"tomtegröt\" hembakat och massor av gott pålägg. Då kommer oftast pappa med sin fru och mina bonussyskon m barn ibland, en bor i engl och en i sthlm (vi bor i gbg). Mamma och hennes särbo, brorsan och hans tjej och hennes mamma... Sist var vi riktigt många. En fin förmiddag och sen ändå en massa tid för oss själva på kvällen.
  8. 4
    Såhär gör vi På julaftons morgon bjuder jag på \"tomtegröt\" hembakat och massor av gott pålägg. Då kommer oftast pappa med sin fru och mina bonussyskon m barn ibland, en bor i engl och en i sthlm (vi bor i gbg). Mamma och hennes särbo, brorsan och hans tjej och hennes mamma... Sist var vi riktigt många. En fin förmiddag och sen ändå en massa tid för oss själva på kvällen.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Paketöppningskaoset

    är det värsta på julafton tycker jag. Barnens kusiner får så fruktansvärt mycket julklappar så det är inte klokt. Sen behöver man ju nästan sitta bredvid barnen och hjälpa dem hålla ordning på sina julklappar så att inget kommer bort heller. Och så är det tråkigt att behöva säga till dem hela tiden att inte öppna förpackningarna för då kan något komma bort.

    Vartannan år firar vi med min mamma och pappa och min syster som inte har några barn. Då är det lugnt och vi kan vara en vuxen per barn som hjälper dem. Förra året firade vi med min mans släkt och då blev det kaos. Jag kommer att föreslå till nästa jul att vi tar med t ex 5 paket per barn och resten får man öppna hemma innan man träffas. Då hinner barnen öppna de andra paketen i lugn och ro, och om man t ex ger en legobyggsats så kan de få sitta och bygga med den hela dagen (vi träffas ungefär kl 15). Jag hoppas att det blir bättre så.
  10. 5
    Paketöppningskaoset är det värsta på julafton tycker jag. Barnens kusiner får så fruktansvärt mycket julklappar så det är inte klokt. Sen behöver man ju nästan sitta bredvid barnen och hjälpa dem hålla ordning på sina julklappar så att inget kommer bort heller. Och så är det tråkigt att behöva säga till dem hela tiden att inte öppna förpackningarna för då kan något komma bort.

    Vartannan år firar vi med min mamma och pappa och min syster som inte har några barn. Då är det lugnt och vi kan vara en vuxen per barn som hjälper dem. Förra året firade vi med min mans släkt och då blev det kaos. Jag kommer att föreslå till nästa jul att vi tar med t ex 5 paket per barn och resten får man öppna hemma innan man träffas. Då hinner barnen öppna de andra paketen i lugn och ro, och om man t ex ger en legobyggsats så kan de få sitta och bygga med den hela dagen (vi träffas ungefär kl 15). Jag hoppas att det blir bättre så.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Vi

    turas om med mannens familj och min. Då firar vi julafton ihop (den andra släkten får juldagen eller annandagen om vi inte åkt till stugan). Jag tycker om att det är stort och stökigt, med min familj är vi 19 st och med mannens 15-17 st. I år ska vi dra ner på julklapparna för våra barn, de har så fullt i sina rum redan.

    I år ändrar vi ordningen på julen också, vi skulle vara med mannens familj på julafton, men min pappa dog i fredags, så nu har vi bestämt att vi ska vara med mamma allihop istället.
  12. 6
    Vi turas om med mannens familj och min. Då firar vi julafton ihop (den andra släkten får juldagen eller annandagen om vi inte åkt till stugan). Jag tycker om att det är stort och stökigt, med min familj är vi 19 st och med mannens 15-17 st. I år ska vi dra ner på julklapparna för våra barn, de har så fullt i sina rum redan.

    I år ändrar vi ordningen på julen också, vi skulle vara med mannens familj på julafton, men min pappa dog i fredags, så nu har vi bestämt att vi ska vara med mamma allihop istället.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Vi tröttnade på

    allt flängande mellan våra respektive föräldrar, och mina deesutom skilda på 2 håll, och bestämde att vi skulle fira hemma hos oss med dom som ville komma och med våra tider och villkor. Har blivit superlyckat, min mans föräldrar kommer varannan jul och min mamma m gubbe och son kommer samt min bror med familj när dom är hemma. Urmysigt. Men det bästa var varit 2 år när vi åkt upp till fjällen och bara varit familjen och gjort precis som vi velat och bara haft mysigt. I år åker vi upp juldagen (blir så stressigt eftersom julafton är på lördagen). Längtar!
  14. 7
    Vi tröttnade på allt flängande mellan våra respektive föräldrar, och mina deesutom skilda på 2 håll, och bestämde att vi skulle fira hemma hos oss med dom som ville komma och med våra tider och villkor. Har blivit superlyckat, min mans föräldrar kommer varannan jul och min mamma m gubbe och son kommer samt min bror med familj när dom är hemma. Urmysigt. Men det bästa var varit 2 år när vi åkt upp till fjällen och bara varit familjen och gjort precis som vi velat och bara haft mysigt. I år åker vi upp juldagen (blir så stressigt eftersom julafton är på lördagen). Längtar!
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    Jag bestämde

    från första början att julen firar vi själva jag, min make och vårt barn.
    Och efter som barnaskaran har vuxit markant på kort tid är jag mycket glad för att det blev så.

    ALDRIG att jag kunde tänka mig att fira julafton med någon annan familj!
    Och att hålla på att åka runt halva sverige med småbarn/spädbarn; Sjukt. Aldrig i livet.

    Näh; julen är vår. Vi njuter av att mysa tillsammans. Att ungarna kan få vara sig själva. Leka med leksakerna direct. Barna får småäta godis m.m hela eftermiddagen och kvällen utan att besserwisser-släkningar blandar sig in.

    Och så många som vi blivit nu, och så långt borta som närmste släkningarna bor, så är det oförsvarbart att börja åka och sova över mitt i vintern. Jag vägrar att sova i julhelgen på en madrass på ett hårdt golv.
  16. 8
    Jag bestämde från första början att julen firar vi själva jag, min make och vårt barn.
    Och efter som barnaskaran har vuxit markant på kort tid är jag mycket glad för att det blev så.

    ALDRIG att jag kunde tänka mig att fira julafton med någon annan familj!
    Och att hålla på att åka runt halva sverige med småbarn/spädbarn; Sjukt. Aldrig i livet.

    Näh; julen är vår. Vi njuter av att mysa tillsammans. Att ungarna kan få vara sig själva. Leka med leksakerna direct. Barna får småäta godis m.m hela eftermiddagen och kvällen utan att besserwisser-släkningar blandar sig in.

    Och så många som vi blivit nu, och så långt borta som närmste släkningarna bor, så är det oförsvarbart att börja åka och sova över mitt i vintern. Jag vägrar att sova i julhelgen på en madrass på ett hårdt golv.
  17. Ulrika med 4
    #9

    Förra året

    firade vi jul ensamma och jag måste säga att det var jättekul o trevligt ....Ska göra så detta året med.
    Vart annat år firar vi med min bästa vän sedan måååånga år tillbaka o hennes familj o vart annat år ska vi då va hemma själva. Nytt får i år kan man säga då vi skulle firat med vännen förra året men den lilla fick vattenkoppor så vi fick stanna hemma=)

    Jag tycker du o din man ska göra som NI känner det...jag vet det är inte lätt att stå emot allas åsikter(släktens dårå) Men din idé tyckte jag var kanon...
  18. 9
    Förra året firade vi jul ensamma och jag måste säga att det var jättekul o trevligt ....Ska göra så detta året med.
    Vart annat år firar vi med min bästa vän sedan måååånga år tillbaka o hennes familj o vart annat år ska vi då va hemma själva. Nytt får i år kan man säga då vi skulle firat med vännen förra året men den lilla fick vattenkoppor så vi fick stanna hemma=)

    Jag tycker du o din man ska göra som NI känner det...jag vet det är inte lätt att stå emot allas åsikter(släktens dårå) Men din idé tyckte jag var kanon...
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Ledsamt

    att du mist din pappa!
    Styrkekramar till dig och de dina!!
  20. 10
    Ledsamt att du mist din pappa!
    Styrkekramar till dig och de dina!!
  21. Carro med fyra barn
    #11

    Vi firar med bådas föräldrar..

    och har alltid gjort så, förr turades vi om att \"stå för julen\" men numera får alla komma till oss. I år blir det förutom mina och makens föräldrar också hans bror med fru och två barn, coh ev en familj till.

    Alla tar sen med olika maträtter och vi hjälps åt göra middagen, efter en julbastu. Mysigt!

    MEN, problemet är alla dessa hundratals julklappar som släkten köper... I år kommer vi vänligt men bestämt be dem att INTE köpa så mycket klappar till barnen och helst inga till oss vuxna. Det är sjukt när ett barn får 40 julklappar!!! Jag får rensa på deras rum i veckor för att kasta allt gammalt... Det mesta blir dessutom sen oanvänt. *ryser*
  22. 11
    Vi firar med bådas föräldrar.. och har alltid gjort så, förr turades vi om att \"stå för julen\" men numera får alla komma till oss. I år blir det förutom mina och makens föräldrar också hans bror med fru och två barn, coh ev en familj till.

    Alla tar sen med olika maträtter och vi hjälps åt göra middagen, efter en julbastu. Mysigt!

    MEN, problemet är alla dessa hundratals julklappar som släkten köper... I år kommer vi vänligt men bestämt be dem att INTE köpa så mycket klappar till barnen och helst inga till oss vuxna. Det är sjukt när ett barn får 40 julklappar!!! Jag får rensa på deras rum i veckor för att kasta allt gammalt... Det mesta blir dessutom sen oanvänt. *ryser*
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Förstår precis vad du menar!!

    Jag har sagt redan från början att jag tycker det är superstressigt att fira med makens familj. De är fyra syskon med respektive och vi har sju barn allt som allt - fler lär det bli. Som du säger är paketöppningen hysterisk!

    Sen vi fick barn har vi infört en ny ordning. Vi börjar med en mysig långfrukost hemma, bara familjen. Julaftons fm har vi sen varierat lite, nåt år har vi varit hos oss med svärmor, svärfar och en av svägerskorna, nåt år har vi varit själva och i år ska hela hans familj (=17 pers)till svärmor som bor i en liten tvåa... *Gulp* MEN det är bara förmiddagen, fram till Kalle ungefär. Sen åker vi till mina föräldrar där äver min syster och svåger brukar vara med (inga barn) och äter mumsig dansk julmiddag och har det så lugnt och mysigt utan en massa stim. Ett år var vi hos oss istället för mamma skulle jobba, det var oxå jättetrevligt. Just detta att man inte är så vansinningt många...

    I år ska vi som sagt träffa alla på samma dag, men annars har vi träffat hans familj på nån av juldagarna, på vårt initiativ - vi sa typ att vi inte kommer på julafton, kan vi ha det en annan dag i stället? Och det köpte de. Så gör som ni känner, det är det bästa. Släkten får helt enkelt vänja sig! Och vem vet, alla kanske tycker det är skönt att nån tar initiativet...
  24. 12
    Förstår precis vad du menar!! Jag har sagt redan från början att jag tycker det är superstressigt att fira med makens familj. De är fyra syskon med respektive och vi har sju barn allt som allt - fler lär det bli. Som du säger är paketöppningen hysterisk!

    Sen vi fick barn har vi infört en ny ordning. Vi börjar med en mysig långfrukost hemma, bara familjen. Julaftons fm har vi sen varierat lite, nåt år har vi varit hos oss med svärmor, svärfar och en av svägerskorna, nåt år har vi varit själva och i år ska hela hans familj (=17 pers)till svärmor som bor i en liten tvåa... *Gulp* MEN det är bara förmiddagen, fram till Kalle ungefär. Sen åker vi till mina föräldrar där äver min syster och svåger brukar vara med (inga barn) och äter mumsig dansk julmiddag och har det så lugnt och mysigt utan en massa stim. Ett år var vi hos oss istället för mamma skulle jobba, det var oxå jättetrevligt. Just detta att man inte är så vansinningt många...

    I år ska vi som sagt träffa alla på samma dag, men annars har vi träffat hans familj på nån av juldagarna, på vårt initiativ - vi sa typ att vi inte kommer på julafton, kan vi ha det en annan dag i stället? Och det köpte de. Så gör som ni känner, det är det bästa. Släkten får helt enkelt vänja sig! Och vem vet, alla kanske tycker det är skönt att nån tar initiativet...
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Förstår din känsla

    Min man har en stor släkt och det är lag på att fira alla helgdagar ihop. I början hade jag väldigt svårt för det. Nu tycker jag mest att det är skönt. Vi har haft småbarn de senaste 9 åren, så det ställs inga krav på oss att fixa mer än att vi kommer. I vårt fall är det dock så att det bara är vi som har småbarn, min mans syskon har vuxna barn, så våra barn får full uppmärksamhet från alla under julen. Personligen tycker jag att man kunde dra ner på stohejet och jag skulle gärna kunna tänka mig att fira bara med min familj, men våra barn tror jag föredrar att fira med hela stora släkten. Så så länge som mina svärföräldrar är i livet tror jag att vi kommer att fira ihop. Mina föräldrar är skilda och vi har inte firat jul med någon av dem på många år. Barnen får julklappar, men det är allt.

    Jag tycker att din idé är bra, att träffas under enklare former en annan dag under julen. Och jag tycker också att det är bättre att portionera ut julklapparna, det har vi gjort ändå. De hinner ju inte ens se vad det är i paketen innan de är på nästa.
  26. 13
    Förstår din känsla Min man har en stor släkt och det är lag på att fira alla helgdagar ihop. I början hade jag väldigt svårt för det. Nu tycker jag mest att det är skönt. Vi har haft småbarn de senaste 9 åren, så det ställs inga krav på oss att fixa mer än att vi kommer. I vårt fall är det dock så att det bara är vi som har småbarn, min mans syskon har vuxna barn, så våra barn får full uppmärksamhet från alla under julen. Personligen tycker jag att man kunde dra ner på stohejet och jag skulle gärna kunna tänka mig att fira bara med min familj, men våra barn tror jag föredrar att fira med hela stora släkten. Så så länge som mina svärföräldrar är i livet tror jag att vi kommer att fira ihop. Mina föräldrar är skilda och vi har inte firat jul med någon av dem på många år. Barnen får julklappar, men det är allt.

    Jag tycker att din idé är bra, att träffas under enklare former en annan dag under julen. Och jag tycker också att det är bättre att portionera ut julklapparna, det har vi gjort ändå. De hinner ju inte ens se vad det är i paketen innan de är på nästa.
  27. Mamaja
    #14

    Tack...

    för alla svar och att ni bryr er.

    Och vi verkar ju inte vara ensamma om att tycka det är jobbigt med julen och alla paket, all hysteri.

    Vi ska verkligen tänka igenom noga hur vi ska göra och hoppas då på tolerans från släkten.
  28. 14
    Tack... för alla svar och att ni bryr er.

    Och vi verkar ju inte vara ensamma om att tycka det är jobbigt med julen och alla paket, all hysteri.

    Vi ska verkligen tänka igenom noga hur vi ska göra och hoppas då på tolerans från släkten.
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15

    Tack så mycket!

    Ja, det är jättesorgligt!
    Det kommer en tung vecka snart med mammas och pappas bröllopsdag, pappas födelsedag och Fars Dag i rad... Men man får tänka på alla goda minnen och glädjas åt att han levat istället för att sörja...

    Tack för kramar!
  30. 15
    Tack så mycket! Ja, det är jättesorgligt!
    Det kommer en tung vecka snart med mammas och pappas bröllopsdag, pappas födelsedag och Fars Dag i rad... Men man får tänka på alla goda minnen och glädjas åt att han levat istället för att sörja...

    Tack för kramar!

Liknande trådar

  1. Julen är här..
    By Zarios in forum _1106 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 23:26
  2. Plus under julen
    By PernillaM in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 07:58
  3. Den här julen
    By viven in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 22:01
  4. Julen är ute!
    By mia* in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 21:19
  5. Julen och "A L D R I G"
    By MammaMia62 in forum Änglabarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 01:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar