Bo i studentlägenhet
Tonåringar
  1. m00n
    #1

    Bo i studentlägenhet

    JAg är en högst fjantig och hönsig mamma som inte kan bestämma något själv utan att fråga er;)

    Sonen har just börjat gymnasiet i grannstaden. Får kliva upp 6.15 för att hinna bussen 7.10. Missar bussen en gång i veckan, c:a.

    Nu funderar jag på om han ska få bo nära skolan i egen lägenhet.
    Han har hittills inte druckit nån alkohol, inte varit ute på något bus men är heller ingen \"mammas hemma pojke\". Han kommer att ha fyllt 17 innan det blir aktuellt med lägenheten, hans styvfar går i skolan bredvid och kan hälsa på morgonar och eftermiddagar om man \"misstänker nåt\"...

    Skulle ni vågat er på eget boende för honom??
  2. 1
    Bo i studentlägenhet JAg är en högst fjantig och hönsig mamma som inte kan bestämma något själv utan att fråga er;)

    Sonen har just börjat gymnasiet i grannstaden. Får kliva upp 6.15 för att hinna bussen 7.10. Missar bussen en gång i veckan, c:a.

    Nu funderar jag på om han ska få bo nära skolan i egen lägenhet.
    Han har hittills inte druckit nån alkohol, inte varit ute på något bus men är heller ingen \"mammas hemma pojke\". Han kommer att ha fyllt 17 innan det blir aktuellt med lägenheten, hans styvfar går i skolan bredvid och kan hälsa på morgonar och eftermiddagar om man \"misstänker nåt\"...

    Skulle ni vågat er på eget boende för honom??
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    ärligt talat

    förstår jag inte riktigt problemet. 7.10 tycker jag inte är speciellt tidigt att behöva gå hemifrån. Eller finns det andra grunder varför du tycker han borde ha egen lägenhet?
  4. 2
    ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet. 7.10 tycker jag inte är speciellt tidigt att behöva gå hemifrån. Eller finns det andra grunder varför du tycker han borde ha egen lägenhet?
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Kl 7.05 har mina barn fått

    åka iväg med skolbuss ända sen de gick i åk 1, ingen har någonsin haft en tanke på att det är tidigt..
  6. 3
    Kl 7.05 har mina barn fått åka iväg med skolbuss ända sen de gick i åk 1, ingen har någonsin haft en tanke på att det är tidigt..
  7. Trebarnsmamma
    #4

    Visst

    Känner ni att han skulle klarar eget boende så varför inte? Det kostar ju en del extra förstås.

    Men om anledningen bara är \"tidiga\" morgnar skulle jag inte fundera över det. 06.15 tycker jag inte är särskilt tidig uppstigning. Det är väl bara att vänja sig, de flesta arbeten och skolor börjar ganska tidigt på morgonen.
  8. 4
    Visst Känner ni att han skulle klarar eget boende så varför inte? Det kostar ju en del extra förstås.

    Men om anledningen bara är \"tidiga\" morgnar skulle jag inte fundera över det. 06.15 tycker jag inte är särskilt tidig uppstigning. Det är väl bara att vänja sig, de flesta arbeten och skolor börjar ganska tidigt på morgonen.
  9. m00n
    #5

    Han får gå

    6.50 och visserligen är det säkert många som får gå den tiden. Men han har svårt att komma i säng, kvällsmänniska och morgontrött. Sover över \"ofta\". Dessutom är kollektivtrafiken här urusel. Missar han bussen går nästa 1½ timme senare....
  10. 5
    Han får gå 6.50 och visserligen är det säkert många som får gå den tiden. Men han har svårt att komma i säng, kvällsmänniska och morgontrött. Sover över \"ofta\". Dessutom är kollektivtrafiken här urusel. Missar han bussen går nästa 1½ timme senare....
  11. m00n
    #6

    Tror

    han får inakorderingsbidrag, eftersom det åär enda skolan i sverige med sjökocksinriktning. Men visst kommer det bli dyrare än att bo hemma.

    Det är inte bara tidigar morgnar som är \"problemet\" utan även att de periodvis har undervisning i restaurangen på kvällstid. Kommer då hem 22.30 och det är svårt att varva ner och komma till ro direkt och sen orka kliva upp strax efter 6 på morgonen.
  12. 6
    Tror han får inakorderingsbidrag, eftersom det åär enda skolan i sverige med sjökocksinriktning. Men visst kommer det bli dyrare än att bo hemma.

    Det är inte bara tidigar morgnar som är \"problemet\" utan även att de periodvis har undervisning i restaurangen på kvällstid. Kommer då hem 22.30 och det är svårt att varva ner och komma till ro direkt och sen orka kliva upp strax efter 6 på morgonen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7

    hm

    om han redan har svårt att komma upp hemma, skulle jag personligen vara rädd att det skulle bli värre om han fick egen lägenhet.
  14. 7
    hm om han redan har svårt att komma upp hemma, skulle jag personligen vara rädd att det skulle bli värre om han fick egen lägenhet.
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8

    det förstår jag

    halv elva är sent att komma hem. Hur långt tid tar det med bussen?
  16. 8
    det förstår jag halv elva är sent att komma hem. Hur långt tid tar det med bussen?
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Finns 2 utbildningar

    i Sverige men jag antar att det är längre till den andra. Det är kommunen som beviljar inakoderingsbidrag så du kan ju ringa och fråga dem innan hur de ser på det.
  18. 9
    Finns 2 utbildningar i Sverige men jag antar att det är längre till den andra. Det är kommunen som beviljar inakoderingsbidrag så du kan ju ringa och fråga dem innan hur de ser på det.
  19. m00n
    #10

    Ok

    det finns en i norra sverige iallafall, kanske det han sagt och inte i hela... eller också har de nån annan specialgren riktat inom sjöröveriet eller nåt;)

    Ska kolla med kommunen, tack för det tipset.
  20. 10
    Ok det finns en i norra sverige iallafall, kanske det han sagt och inte i hela... eller också har de nån annan specialgren riktat inom sjöröveriet eller nåt;)

    Ska kolla med kommunen, tack för det tipset.
  21. m00n
    #11

    Det tar

    40 min ungifär, ibland lite mer. Det är vägarbeten nästan hela vägen, så det tar längre tid än vanligt nu.
  22. 11
    Det tar 40 min ungifär, ibland lite mer. Det är vägarbeten nästan hela vägen, så det tar längre tid än vanligt nu.
  23. m00n
    #12

    Nä...

    Han har inte haft problem före, och han är van att ta eget ansvar. Ärligt tror jag faktiskt att det skulle funka bättre med att kliva upp en timme senare. JAg vet själv vad en timme på morgon gör för min pigghet...
  24. 12
    Nä... Han har inte haft problem före, och han är van att ta eget ansvar. Ärligt tror jag faktiskt att det skulle funka bättre med att kliva upp en timme senare. JAg vet själv vad en timme på morgon gör för min pigghet...
  25. Fru Marmelad
    #13

    Min dotter...

    ..bor i studentlägenhet, delar med 3 klasskompisar (en fyra). De har viss tillsyn av fritidsledare, men å andra sidan är det sjuttio mil hemifrån. Hittills (hon började i höstas) har det fungerat superbra! Vi har mycket telefonkontakt förstås.
  26. 13
    Min dotter... ..bor i studentlägenhet, delar med 3 klasskompisar (en fyra). De har viss tillsyn av fritidsledare, men å andra sidan är det sjuttio mil hemifrån. Hittills (hon började i höstas) har det fungerat superbra! Vi har mycket telefonkontakt förstås.
  27. Fru Marmelad
    #14

    Nej det får han nog inte...

    ..KAN han åka buss till skolan hemifrån kommer han inte få inackorderingsbidrag.
  28. 14
    Nej det får han nog inte... ..KAN han åka buss till skolan hemifrån kommer han inte få inackorderingsbidrag.
  29. m00n
    #15

    Fick just veta

    att en tjej som bor i närheten fått inackorderingsbidrag... Det räknas som \"krånglig resväg\" tror jag... och främst för att busstiderna inte är de bästa
  30. 15
    Fick just veta att en tjej som bor i närheten fått inackorderingsbidrag... Det räknas som \"krånglig resväg\" tror jag... och främst för att busstiderna inte är de bästa
  31. m00n
    #16

    Vi ska kolla

    möjligheterna att han delar en lägenhet med kompisen, också en skötsam kille. JAg tror dock att tillsynen från skolans sida är lite sämre än för din dotter... men det är ju vad jag tror.
  32. 16
    Vi ska kolla möjligheterna att han delar en lägenhet med kompisen, också en skötsam kille. JAg tror dock att tillsynen från skolans sida är lite sämre än för din dotter... men det är ju vad jag tror.
  33. Fru Marmelad
    #17

    Aha

    Men kolla hur stort bidraget är också, vi får 1500 kr/månad och hyran är på 2100 kr. Då har vi ändå extratillägg eftersom skolan ligger mer än femtio mil bort. Annars är det bara 1300 kr.
  34. 17
    Aha Men kolla hur stort bidraget är också, vi får 1500 kr/månad och hyran är på 2100 kr. Då har vi ändå extratillägg eftersom skolan ligger mer än femtio mil bort. Annars är det bara 1300 kr.
  35. m00n
    #18

    Det är

    1/30 av basbeloppet... hur stort är basbeloppet måntro??
  36. 18
    Det är 1/30 av basbeloppet... hur stort är basbeloppet måntro??
  37. Gretah
    #19

    Du skriver att sonen kommer att vara

    17 år när det är dags för eventuellt sudentboende. Jag tycker du ska göra precis som Pinse skrev, kolla med kommunen om inackorderingsbidrag och sen tycker jag att han visst kan flytta om ni tror att det blir bättre. Jag vet också att det gör mycket att få sova en timme längre och speciellt om de har kvällsplugg dessutom. Nä, låt han flytta. Det är ju inte värre än att han får flytta hem om det inte funkar alls.
  38. 19
    Du skriver att sonen kommer att vara 17 år när det är dags för eventuellt sudentboende. Jag tycker du ska göra precis som Pinse skrev, kolla med kommunen om inackorderingsbidrag och sen tycker jag att han visst kan flytta om ni tror att det blir bättre. Jag vet också att det gör mycket att få sova en timme längre och speciellt om de har kvällsplugg dessutom. Nä, låt han flytta. Det är ju inte värre än att han får flytta hem om det inte funkar alls.
  39. m00n
    #20

    Ja

    det känns så... JAg vet ju att han i regel är en skötsam kille och han är bra på att ta ansvar.
  40. 20
    Ja det känns så... JAg vet ju att han i regel är en skötsam kille och han är bra på att ta ansvar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Studentlägenhet i Stockholm
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 09:59
  2. 300 dagars kö för studentlägenhet
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 10:47
  3. Studentlägenhet
    By AniLov in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 20:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar