Vad är det jag inte fattat?
_0207 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Vad är det jag inte fattat?

    Nu måste ni hjälpa mig med att förklara två (helt oviktiga) frågor om välling, för jag känner mig helt oförstående och lätt korkad :o)

    1) På flera ställen har jag läst att det \"går ju inte att blanda ut vällingen i kallt vatten\". Det blev klumpigt eller vad det var.
    Det har vi alltid gjort, utan några som helst problem. Blandat vällingen i kallt vatten på kvällen, ställt i kylen och sedan värmt på morgonen. Är det något jag inte fattat?

    2) Några vänner satt och skämtade om hur man visste att man varit föräldraledig för länge. En punkt var: Man tar 4,5 kaffemått till bryggaren. Hahaha!
    Jag fattade inget, men gissar att det har med välling att göra. Jag har aldrig tagit 4,5 mått välling. Vad är det som gör att just 4,5 mått är så vedertaget?

    Som ni ser, inga livsavgörande frågor, men ändå :o) Det retar mig att jag inte fattar!
  2. 1
    Vad är det jag inte fattat? Nu måste ni hjälpa mig med att förklara två (helt oviktiga) frågor om välling, för jag känner mig helt oförstående och lätt korkad :o)

    1) På flera ställen har jag läst att det \"går ju inte att blanda ut vällingen i kallt vatten\". Det blev klumpigt eller vad det var.
    Det har vi alltid gjort, utan några som helst problem. Blandat vällingen i kallt vatten på kvällen, ställt i kylen och sedan värmt på morgonen. Är det något jag inte fattat?

    2) Några vänner satt och skämtade om hur man visste att man varit föräldraledig för länge. En punkt var: Man tar 4,5 kaffemått till bryggaren. Hahaha!
    Jag fattade inget, men gissar att det har med välling att göra. Jag har aldrig tagit 4,5 mått välling. Vad är det som gör att just 4,5 mått är så vedertaget?

    Som ni ser, inga livsavgörande frågor, men ändå :o) Det retar mig att jag inte fattar!
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    som jag tror...


    ...så har vissa sagt till mig att Sempers välling klumpar sig lättare än \"den andra vällingen\" (kommer inte ihåg vad den heter eller om det öht finns något annat märke?). Jag själv tycker nog att det är lite väl överdrivet för jag har inga problem att lösa upp välling i kallt vatten och vi har bara använt Sempers! = )

    Sen det här med \"4,5 kaffemått till bryggaren\"...På baksidan av Semper-paketet står det att man ska ha 200 ml vatten och 4,5 msk pulver för att få ca 220 ml färdig välling. Dom har kanske bara bytt ut msk mot kaffemått? Kan det vara det dom skämtade om? = )

    Kram!
  4. 2
    som jag tror...
    ...så har vissa sagt till mig att Sempers välling klumpar sig lättare än \"den andra vällingen\" (kommer inte ihåg vad den heter eller om det öht finns något annat märke?). Jag själv tycker nog att det är lite väl överdrivet för jag har inga problem att lösa upp välling i kallt vatten och vi har bara använt Sempers! = )

    Sen det här med \"4,5 kaffemått till bryggaren\"...På baksidan av Semper-paketet står det att man ska ha 200 ml vatten och 4,5 msk pulver för att få ca 220 ml färdig välling. Dom har kanske bara bytt ut msk mot kaffemått? Kan det vara det dom skämtade om? = )

    Kram!
  5. m00n
    #3

    Jag tror

    om det där med måtten att det var vad man tog förr... När mina killar åt välling, för snart hundra år sedan;) så var måtten inte alls lika som idag... Men hur det var riktigt, minns jag inte.Men det glimtar till något med 4½ skopa, känns bekant... Vad gäller att blanda i kallt vatten har jag ingen aning om... JAg har findusvälling och blandar efter värmning av gammal vana.
  6. 3
    Jag tror om det där med måtten att det var vad man tog förr... När mina killar åt välling, för snart hundra år sedan;) så var måtten inte alls lika som idag... Men hur det var riktigt, minns jag inte.Men det glimtar till något med 4½ skopa, känns bekant... Vad gäller att blanda i kallt vatten har jag ingen aning om... JAg har findusvälling och blandar efter värmning av gammal vana.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Aha! En semper-grej alltså!

    Av båda era svar kan jag nu förstå att det nog har med att göra att vi alltid använt Findus-välling. Om Semper doseringen är 4,5 mått och den desstuom klumpar sig lättare i kallt vatten så förklarar det ju varför jag inget fattade!
  8. 4
    Aha! En semper-grej alltså! Av båda era svar kan jag nu förstå att det nog har med att göra att vi alltid använt Findus-välling. Om Semper doseringen är 4,5 mått och den desstuom klumpar sig lättare i kallt vatten så förklarar det ju varför jag inget fattade!
  9. m00n
    #5

    hade findus till grabbarna med, men doseringen var lika sorterna emellan. Tror det är så nu också, att man doserar lika...
  10. 5
    Nä hade findus till grabbarna med, men doseringen var lika sorterna emellan. Tror det är så nu också, att man doserar lika...
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6

    Men då...

    ... fattar jag fortfarande inget. För de andra föräldrarna har barn i samma ålder som mina. Alltså modern vällingdosering. Jag tar i alla fall 5 skopor till 2 dl vatten, så 4,5 låter lite udda i mina öron.
  12. 6
    Men då... ... fattar jag fortfarande inget. För de andra föräldrarna har barn i samma ålder som mina. Alltså modern vällingdosering. Jag tar i alla fall 5 skopor till 2 dl vatten, så 4,5 låter lite udda i mina öron.
  13. Molly med L&L
    #7

    Vilken välling kör ni med?

    Vi kör med Sempers numera och enligt den så gör du helt rätt som blandar i kallt vatten och sedan värmer. Det står alltså på förpackningen att man kan göra så. Vi gör så och det funkar jättebra.

    Det där med doseringen...återigen enligt Sempers paket så står det att man ska blanda 200 ml vatten med 4½ msk,4½ skopa av deras egna röda mått alltså, dessa är ju väldigt lika kaffemått så därav liknelsen med kaffedoseringen. Udda med 4½ mått kan man ju tycka och så har även jag tyckt men vant mig vid, så här blandar vi alltså 4½ röd skopa med 200 ml kallt vatten.
  14. 7
    Vilken välling kör ni med? Vi kör med Sempers numera och enligt den så gör du helt rätt som blandar i kallt vatten och sedan värmer. Det står alltså på förpackningen att man kan göra så. Vi gör så och det funkar jättebra.

    Det där med doseringen...återigen enligt Sempers paket så står det att man ska blanda 200 ml vatten med 4½ msk,4½ skopa av deras egna röda mått alltså, dessa är ju väldigt lika kaffemått så därav liknelsen med kaffedoseringen. Udda med 4½ mått kan man ju tycka och så har även jag tyckt men vant mig vid, så här blandar vi alltså 4½ röd skopa med 200 ml kallt vatten.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Kul, tycker jag!

    Ett typiskt semper skämt!
    Säger vi som alltid använder semper *ler*

    4,5 skopor tar vi i 200 ml vatten och den är bra på att klumpa sig i kallt vatten...
  16. 8
    Kul, tycker jag! Ett typiskt semper skämt!
    Säger vi som alltid använder semper *ler*

    4,5 skopor tar vi i 200 ml vatten och den är bra på att klumpa sig i kallt vatten...
  17. m00n
    #9

    Ja

    och jag skulle inte vilja fråga med risk att verka korkad... *s*
    Men det kanske är så att de hört nån säja vitsen och alla skrattat och sen för den vidare utan att fatta och så är det de som är korkad egentligen?? Hände du med??
  18. 9
    Ja och jag skulle inte vilja fråga med risk att verka korkad... *s*
    Men det kanske är så att de hört nån säja vitsen och alla skrattat och sen för den vidare utan att fatta och så är det de som är korkad egentligen?? Hände du med??
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Kanske det :o)

    Jag skulle givetvis ha frågat med en gång, men eftersom \"reptilhjärnan\" slog till och jag glatt skrattade med i skämtet, så kunde jag inte med att fråga sedan...

    Nåja, efter Thereses inlägg nedan så är det nog en \"Sempergrej\" trots allt!
  20. 10
    Kanske det :o) Jag skulle givetvis ha frågat med en gång, men eftersom \"reptilhjärnan\" slog till och jag glatt skrattade med i skämtet, så kunde jag inte med att fråga sedan...

    Nåja, efter Thereses inlägg nedan så är det nog en \"Sempergrej\" trots allt!

Liknande trådar

  1. Jag har nog inte fattat än...
    By isha in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 14:41
  2. Jag har nog inte fattat än...
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 21:28
  3. Tror inte jag har fattat...
    By Norrlandsmamma in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 14:50
  4. Jag har inte fattat...
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 02:29
  5. Har nog inte fattat än! ;-)
    By Anna m J&A in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 17:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar