Blå läppar
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Blå läppar

    Min dotter har VSD som kommer att opereras inom några år. Den senaste tiden har hon flera gånger haft blå läppar. Det händer när som helst på dagen alltså inte när hon är ute i kylan bara. Dagmamman och andra har påpkekat det också, så det händer titt som tätt. Ev kommer det ofta i samband med maten, men jag vet inte. Är det något jag skall oroa mig för?
  2. 1
    Blå läppar Min dotter har VSD som kommer att opereras inom några år. Den senaste tiden har hon flera gånger haft blå läppar. Det händer när som helst på dagen alltså inte när hon är ute i kylan bara. Dagmamman och andra har påpkekat det också, så det händer titt som tätt. Ev kommer det ofta i samband med maten, men jag vet inte. Är det något jag skall oroa mig för?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Hejsan!

    Jag har så lite erfarenhet av blå läppar men det tyder ju på att syresättningen inte är den bästa.

    Jag tycker du ska kontakta er kontaktsjuksköterska vid ert sjukhus och berätta, så får hon ta ställning om det behövs någon koll.

    Hellre en gång för mycket än för lite och så slipper ni gå och fundera och oroa er, om det skulle vara en försämring så är det ju bättre den upptäcks i tid.

    Kram Lotta
  4. 2
    Hejsan! Jag har så lite erfarenhet av blå läppar men det tyder ju på att syresättningen inte är den bästa.

    Jag tycker du ska kontakta er kontaktsjuksköterska vid ert sjukhus och berätta, så får hon ta ställning om det behövs någon koll.

    Hellre en gång för mycket än för lite och så slipper ni gå och fundera och oroa er, om det skulle vara en försämring så är det ju bättre den upptäcks i tid.

    Kram Lotta
  5. Mimmi & Zacki
    #3

    Kan bero på...

    ..att hennes saturation, dvs syresättning i blodet, kan ha gått ner i samband med matintag, väderväxlingar o lek bla...Zacki kan ha blåa läppar lite till o från o då märker man att äta är inte någon höjdare speciellt om han är blå om läpparna...
    Du ska nog kontakta er kontaktsköterska o se ifall de kan kolla upp hennes saturation, vilket går fort o inte innebär sprutor, Zacki sätter själv på sig den NU förtiden....Zacki pendlar mellan 70 o 90 % i sat. normalt ligger den på 95-100% på ett friskt barn...Vi oroar oss inte speciellt utan märker vi av att han är blåare oftare o mer än vanligt utan anledning så kontaktar vi vår kontaktsköterska o kollar upp saturationen....

    Så oroa dig inte allt för mycket MEN kontakta kontaktsköterskan o utgå från vad hon har för svar o råd att ge er....
  6. 3
    Kan bero på... ..att hennes saturation, dvs syresättning i blodet, kan ha gått ner i samband med matintag, väderväxlingar o lek bla...Zacki kan ha blåa läppar lite till o från o då märker man att äta är inte någon höjdare speciellt om han är blå om läpparna...
    Du ska nog kontakta er kontaktsköterska o se ifall de kan kolla upp hennes saturation, vilket går fort o inte innebär sprutor, Zacki sätter själv på sig den NU förtiden....Zacki pendlar mellan 70 o 90 % i sat. normalt ligger den på 95-100% på ett friskt barn...Vi oroar oss inte speciellt utan märker vi av att han är blåare oftare o mer än vanligt utan anledning så kontaktar vi vår kontaktsköterska o kollar upp saturationen....

    Så oroa dig inte allt för mycket MEN kontakta kontaktsköterskan o utgå från vad hon har för svar o råd att ge er....

Liknande trådar

  1. Blödande läppar
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 19:22
  2. Blå läppar
    By alfva in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 16:29
  3. Blå läppar
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 19:59
  4. Me&i på allas läppar ;)
    By Cesse m.4 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 20:00
  5. Blå läppar vid utevistelse
    By anonymt namn in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 13:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar