Ni har ju kanske hört förut om min
_03 Sommarbarn
  1. betsy
    #1

    Ni har ju kanske hört förut om min

    son som är av det \"lite\" viladre slaget.(detta finns även på oäf)
    Nu har det hänt nåt igen som jag måste berätta.
    I helgen var vi hos ett par kompisar som har en som som är 1,5(min är 2,5).Dom hade renoverat sonens rum jätte fint med nya möbler nya tapeter och en ny bård som var jättefin(och svindyr) med traktorer på utan raka kanter utan den är skuren längs traktorerna.
    I alla fall,barnen leker på rummet och vi vuxna sitter i köket ca 3 meter därifrån med insyn till pojkens rum,Mamman i familjen ska hämta kaffe och slänger en blick in på sonens rum och bara skriker rakt ut *****(min sons namn).Jag blir helt paralyserad,för jag fattar direkt vad som hänt(han Älskar traktorer)
    Han har naturligtvis fått upp en flik på bården och lyckats riva ner mer än halva bården.
    Gud va skämsigt,Nu sitter min sambo och beställer hem ny rulle med bård som han ska sätta upp när den kommer hem (naturligtvis beställningsvara).
    Jag känner redan nu på mig att den pojken kommer att kosta oss många kronor i framtiden.


  2. 1
    Ni har ju kanske hört förut om min son som är av det \"lite\" viladre slaget.(detta finns även på oäf)
    Nu har det hänt nåt igen som jag måste berätta.
    I helgen var vi hos ett par kompisar som har en som som är 1,5(min är 2,5).Dom hade renoverat sonens rum jätte fint med nya möbler nya tapeter och en ny bård som var jättefin(och svindyr) med traktorer på utan raka kanter utan den är skuren längs traktorerna.
    I alla fall,barnen leker på rummet och vi vuxna sitter i köket ca 3 meter därifrån med insyn till pojkens rum,Mamman i familjen ska hämta kaffe och slänger en blick in på sonens rum och bara skriker rakt ut *****(min sons namn).Jag blir helt paralyserad,för jag fattar direkt vad som hänt(han Älskar traktorer)
    Han har naturligtvis fått upp en flik på bården och lyckats riva ner mer än halva bården.
    Gud va skämsigt,Nu sitter min sambo och beställer hem ny rulle med bård som han ska sätta upp när den kommer hem (naturligtvis beställningsvara).
    Jag känner redan nu på mig att den pojken kommer att kosta oss många kronor i framtiden.


  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    Låter som nåt....

    Niklas kan hitta på ;0)
    Han har rivit sönder våran tapet i storarummet *jätte dyr tapet*
    Han har gjort sönder vårt nya storarumsbord
    Han har har gjort sönder köksbordet
    SIn matstol,la ned den på golvet och hoppade så den knack i benet,nån billig skit från Ikea

    Listan e lång!

    Så nu har vi bestämt det blir inget nytt här innan har blivit större

    Så här är en vilding till ;0)
  4. 2
    Låter som nåt.... Niklas kan hitta på ;0)
    Han har rivit sönder våran tapet i storarummet *jätte dyr tapet*
    Han har gjort sönder vårt nya storarumsbord
    Han har har gjort sönder köksbordet
    SIn matstol,la ned den på golvet och hoppade så den knack i benet,nån billig skit från Ikea

    Listan e lång!

    Så nu har vi bestämt det blir inget nytt här innan har blivit större

    Så här är en vilding till ;0)
  5. magnolia
    #3

    Jag blir mest bara

    så trött på allt prat om \"vilda\" barn. Så fort ett barn uppför sig som ett barn så är han eller hon \"vild\". Riva ner en bård för att det är en bild på den som man tycker är fin är inte att vara vild. Det är att vara barn och helt omedveten om vuxnas förväntningar. Jag förstår att din kompis blev förtvivlad, men VARFÖR sätta upp så dyra tapeter som man är livrädd om i ett barns rum??? Idiotiskt, om du frågar mig.

    Barn som är vilda agerar på ett HELT annat sätt. En 2½ åring är inte särskilt \"vild\" någonsin. Trasiga möbler, jack efter leksaker, vattenskador, färg på väggarna osv är sådant som man får räkna med som förälder. Det betyder inte att barnen är \"vilda\". Det betyder att barnen är barn. Och tack och lov för barn med lite liv i.
    Barn springer. Barn skriker. Saker går sönder. Barn slåss. Barn blir arga. Barn skrattar. Barn hoppar från så höga saker som de bara törs. De är inte vilda. De är bara helt normala.
  6. 3
    Jag blir mest bara så trött på allt prat om \"vilda\" barn. Så fort ett barn uppför sig som ett barn så är han eller hon \"vild\". Riva ner en bård för att det är en bild på den som man tycker är fin är inte att vara vild. Det är att vara barn och helt omedveten om vuxnas förväntningar. Jag förstår att din kompis blev förtvivlad, men VARFÖR sätta upp så dyra tapeter som man är livrädd om i ett barns rum??? Idiotiskt, om du frågar mig.

    Barn som är vilda agerar på ett HELT annat sätt. En 2½ åring är inte särskilt \"vild\" någonsin. Trasiga möbler, jack efter leksaker, vattenskador, färg på väggarna osv är sådant som man får räkna med som förälder. Det betyder inte att barnen är \"vilda\". Det betyder att barnen är barn. Och tack och lov för barn med lite liv i.
    Barn springer. Barn skriker. Saker går sönder. Barn slåss. Barn blir arga. Barn skrattar. Barn hoppar från så höga saker som de bara törs. De är inte vilda. De är bara helt normala.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Amen! -imt-

  8. 4
    Amen! -imt-
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Kan inte låta bli att le...

    nu har ju varken jag själv eller syskon (eller sonen för den delen) varit s k vilda barn, men mina föräldrar har alltid resonerat efter min farfars devis: \"det är inte barna\' det är fel på det är den som klätt på dem\" (sagt om min far och hans syskon när de smutsat ner eller gjort sönder sina kläder)...

    Har man barn i huset så får man räkna med att saker får sig några törnar/blir utsmyckade på sätt man inte hade räknat med osv ;-))
  10. 5
    Kan inte låta bli att le... nu har ju varken jag själv eller syskon (eller sonen för den delen) varit s k vilda barn, men mina föräldrar har alltid resonerat efter min farfars devis: \"det är inte barna\' det är fel på det är den som klätt på dem\" (sagt om min far och hans syskon när de smutsat ner eller gjort sönder sina kläder)...

    Har man barn i huset så får man räkna med att saker får sig några törnar/blir utsmyckade på sätt man inte hade räknat med osv ;-))
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6

    Det finns....

    vilda barn och lugna barn.
    Har haft både och även mitt i mellan ;0)
  12. 6
    Det finns.... vilda barn och lugna barn.
    Har haft både och även mitt i mellan ;0)
  13. magnolia
    #7

    Jag vet i allra högsta grad

    att det finns vilda barn. Men det blir löjligt när man talar om vilda barn i 2½ års ålder. Och handlar det dessutom om sådana saker som att möbler går sönder för att de hoppar på dem eller att tapeter rivs ned så känner jag bara en viss matthet. Det är INTE att vara vild! Jag skulle kunna berätta en hel del om vad som kan hända när barn som är lite vilda av sig kommer i gång, men jag orkar faktiskt inte.

    Jag har läst på AFF ganska länge nu och det återkommer ständigt : \"min lilla vilding\", och så handlar det om en ren vardagshändelse som borde hända hela tiden i en barnfamilj med någorlunda rörliga barn. Vad ska vi/de som har verkligen gränsöverskridande barn vad gäller påhittighet och aktivtetsnivå kalla våra barn om ni kallar er 2-åring VILD för att han river ner en tapet? Jag bara undrar i all stillhet.

  14. 7
    Jag vet i allra högsta grad att det finns vilda barn. Men det blir löjligt när man talar om vilda barn i 2½ års ålder. Och handlar det dessutom om sådana saker som att möbler går sönder för att de hoppar på dem eller att tapeter rivs ned så känner jag bara en viss matthet. Det är INTE att vara vild! Jag skulle kunna berätta en hel del om vad som kan hända när barn som är lite vilda av sig kommer i gång, men jag orkar faktiskt inte.

    Jag har läst på AFF ganska länge nu och det återkommer ständigt : \"min lilla vilding\", och så handlar det om en ren vardagshändelse som borde hända hela tiden i en barnfamilj med någorlunda rörliga barn. Vad ska vi/de som har verkligen gränsöverskridande barn vad gäller påhittighet och aktivtetsnivå kalla våra barn om ni kallar er 2-åring VILD för att han river ner en tapet? Jag bara undrar i all stillhet.

  15. betsy
    #8

    Ja fast nu kallar jag min son för vild

    Det är inget skällsord hemma hos oss,Tom bvc sköterskan sa efter ett extremt svettigt besök \"oj ,vad vild han är.\"
    Kanske dumt med en dyr tapetbård i ett barns rumm,men det är ju deras val.Sen är det ju synd att det var min son som gjorde detta.fast inte oväntat,Han lyckas med det mesta.jag är väl dum men jag järmför med min dotter,som aldrig gjorde såna här saker.och då framstår han som vild.
    Silly me!
  16. 8
    Ja fast nu kallar jag min son för vild Det är inget skällsord hemma hos oss,Tom bvc sköterskan sa efter ett extremt svettigt besök \"oj ,vad vild han är.\"
    Kanske dumt med en dyr tapetbård i ett barns rumm,men det är ju deras val.Sen är det ju synd att det var min son som gjorde detta.fast inte oväntat,Han lyckas med det mesta.jag är väl dum men jag järmför med min dotter,som aldrig gjorde såna här saker.och då framstår han som vild.
    Silly me!
  17. betsy
    #9

    Förresten så skrev jag ju

    \"Ni kanske har hört förut om min vilda son\",jag har alltså berättat förut om rymmningar,bärsärkargångar och blomuppryckningar på andras tomter etc etc etc.
    Men jag ber alla som blev illa berörda om ursäkt,det ska inte upprepas.
  18. 9
    Förresten så skrev jag ju \"Ni kanske har hört förut om min vilda son\",jag har alltså berättat förut om rymmningar,bärsärkargångar och blomuppryckningar på andras tomter etc etc etc.
    Men jag ber alla som blev illa berörda om ursäkt,det ska inte upprepas.
  19. betsy
    #10

    Måste berömma din blogg

    som jag var inne och kikade på,Den var jätte fin.
    Men det konstiga var kanske att du använder orden vilda vildingarna vitéz.
    Sorry!,Jag var faktiskt bara tvungen att kommentera detta.Men bloggen var kanon fin!Önskar jag orkade skriva så utförligt.
  20. 10
    Måste berömma din blogg som jag var inne och kikade på,Den var jätte fin.
    Men det konstiga var kanske att du använder orden vilda vildingarna vitéz.
    Sorry!,Jag var faktiskt bara tvungen att kommentera detta.Men bloggen var kanon fin!Önskar jag orkade skriva så utförligt.
  21. magnolia
    #11

    Äh

    jag tog inte illa upp, men det går defintivt inflation i uttrycket. Jag tycker blomuppryckningar och allt annat också hör till en normal unges verk.
    När det börjar bli onormalt är ju om det inte går att ha barnet i möblerade rum överhuvudtaget. Om barnet inte går att lita på i någon enda situation. Om barnet handlar på impulser långt upp i ålder och aldrig ¨någonsin tar hänsyn till omgivning och människor. Men då talar jag om barn från kanske 6 års ålder...Innan dess är ju ALLA barn så. Nästan. ; )

    Om man kallar sitt barn vilt i kärleksfull mening så är det helt okej, men oftast får jag intryck av att folk har helt märkliga förväntningar på hur små barn ska uppföra sig.
  22. 11
    Äh jag tog inte illa upp, men det går defintivt inflation i uttrycket. Jag tycker blomuppryckningar och allt annat också hör till en normal unges verk.
    När det börjar bli onormalt är ju om det inte går att ha barnet i möblerade rum överhuvudtaget. Om barnet inte går att lita på i någon enda situation. Om barnet handlar på impulser långt upp i ålder och aldrig ¨någonsin tar hänsyn till omgivning och människor. Men då talar jag om barn från kanske 6 års ålder...Innan dess är ju ALLA barn så. Nästan. ; )

    Om man kallar sitt barn vilt i kärleksfull mening så är det helt okej, men oftast får jag intryck av att folk har helt märkliga förväntningar på hur små barn ska uppföra sig.
  23. magnolia
    #12

    ; )

    Jag skrev längre upp att jag defintivt har erfarenhet av vilda barn. Jag har barn som varit på utvärderingar, portade från Öppna Förskolan, klättrar i hängrännor, eldar i garaget, hoppar från hustak, häller ut bensin i hela trädgården och en hel massa annat som jag inte vill minnas. De två äldsta ÄR vilda. Trasiga möbler och tapeter räknas INTE med i det. Det är därför jag blir så trött på berättelser av den typen som du började med, om du ursäktar. Barn kan definivt vara vilda och oregerliga. Men inte då de är 2½. Och inte på det viset som jag vanligtvis läser om. Förstår du skillnaden?
  24. 12
    ; ) Jag skrev längre upp att jag defintivt har erfarenhet av vilda barn. Jag har barn som varit på utvärderingar, portade från Öppna Förskolan, klättrar i hängrännor, eldar i garaget, hoppar från hustak, häller ut bensin i hela trädgården och en hel massa annat som jag inte vill minnas. De två äldsta ÄR vilda. Trasiga möbler och tapeter räknas INTE med i det. Det är därför jag blir så trött på berättelser av den typen som du började med, om du ursäktar. Barn kan definivt vara vilda och oregerliga. Men inte då de är 2½. Och inte på det viset som jag vanligtvis läser om. Förstår du skillnaden?
  25. betsy
    #13

    *s* Jo,jag förstår.

    Och du förstår tydligen mig också.Att jag inte använder vilde i en negativ klan utan i en kräleksfull klang.
    Underbart när man förstår varann.
    Jag tycker fortfarande att din blogg var kanon!
  26. 13
    *s* Jo,jag förstår. Och du förstår tydligen mig också.Att jag inte använder vilde i en negativ klan utan i en kräleksfull klang.
    Underbart när man förstår varann.
    Jag tycker fortfarande att din blogg var kanon!
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    fy vad pinsamt

    jag hade dött...usch.

    Ja vad gör man...man får betala och vara glad bara :/.

    Jag vågar mig knappt hem till folk med våra barn..kanske därför vi isolerat oss lite.
    De är sååå klåfingriga och är på allting hela tiden...speciellt Viggo.
    Våra bästa vänner en bit bort har sååå fina saker...modern och stilrent hem liksom..mamman tycker väldigt mycket om inredning så det är verkligen fint.
    Man får liksom mer eller mindre HÅLLA min son för att han inte ska röra nåt medans man är där.
    En gång började han lyfta på blomkrukorna i fönstret..men jag var snabbt framme och räddade det.

  28. 14
    fy vad pinsamt jag hade dött...usch.

    Ja vad gör man...man får betala och vara glad bara :/.

    Jag vågar mig knappt hem till folk med våra barn..kanske därför vi isolerat oss lite.
    De är sååå klåfingriga och är på allting hela tiden...speciellt Viggo.
    Våra bästa vänner en bit bort har sååå fina saker...modern och stilrent hem liksom..mamman tycker väldigt mycket om inredning så det är verkligen fint.
    Man får liksom mer eller mindre HÅLLA min son för att han inte ska röra nåt medans man är där.
    En gång började han lyfta på blomkrukorna i fönstret..men jag var snabbt framme och räddade det.

  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    ja viggo rev ner

    en tapet jag precis tapetserat...då vart jag inte glad på han. Det var förra året nångång.

    Han rev på alla tapeter i hela huset...vi sa till han hela tiden men det hjälpte inte :/
  30. 15
    ja viggo rev ner en tapet jag precis tapetserat...då vart jag inte glad på han. Det var förra året nångång.

    Han rev på alla tapeter i hela huset...vi sa till han hela tiden men det hjälpte inte :/
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16

    På Tovas rum..

    ritade en av hennes kompisar en prinsesskrona med en krita på den nyuppsatta dyra och fina bården. Flickan var 6 år med liksom så hon borde veta att man inte gör så.

    Jag var sååå ledsen...men jag såg aldrig när det hände så jag kunde inte direkt säga till henne...
    Det var bara denna flickan som kunde rita såna kronor..så det var rätt avslöjat att det var hon liksom.

    Som tur är har jag en bit bård över så jag funderar på att göra iordning det innan Saga får det rummet.
  32. 16
    På Tovas rum.. ritade en av hennes kompisar en prinsesskrona med en krita på den nyuppsatta dyra och fina bården. Flickan var 6 år med liksom så hon borde veta att man inte gör så.

    Jag var sååå ledsen...men jag såg aldrig när det hände så jag kunde inte direkt säga till henne...
    Det var bara denna flickan som kunde rita såna kronor..så det var rätt avslöjat att det var hon liksom.

    Som tur är har jag en bit bård över så jag funderar på att göra iordning det innan Saga får det rummet.
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17

    Men.....

    alla e vi olika :0)
    Jag tycker min son e vild och jag menar inget illa vid det och det e inte bara jag som tycker att han e det!

    Ett ex. får man inte säga att I dag mår jag dårligt, sjuk,feber,hostig....... för tänk på dom som mår ennu dåligare som har t.ex. cancer?

    Låt alla få uttrycka sig som dom vill,inte e det nåt du behöver ta till dig
  34. 17
    Men..... alla e vi olika :0)
    Jag tycker min son e vild och jag menar inget illa vid det och det e inte bara jag som tycker att han e det!

    Ett ex. får man inte säga att I dag mår jag dårligt, sjuk,feber,hostig....... för tänk på dom som mår ennu dåligare som har t.ex. cancer?

    Låt alla få uttrycka sig som dom vill,inte e det nåt du behöver ta till dig
  35. betsy
    #18

    Visst är det synd.

    När saker blir förstörda.Hemma hos en själv kan man ju ha överseende med det.Men det är ju som du skriver tråkigt att det händer saker när man är hemma hos folk som har pengar för att kunna inreda sitt hem \"dyrt\",Man vill ju inte sluta umgås med folk och folk ska ju inte behöva tänka\"näe vi köper inte den ljusa soffan för tänk när x kommer hem till oss med sina barn och förstör den\".
    Är det bara killen hemma hos er som röjer?
    Jag har ju en tjej också och hon har aldrig,verkligen aldrig förstört någonting någonstans.
  36. 18
    Visst är det synd. När saker blir förstörda.Hemma hos en själv kan man ju ha överseende med det.Men det är ju som du skriver tråkigt att det händer saker när man är hemma hos folk som har pengar för att kunna inreda sitt hem \"dyrt\",Man vill ju inte sluta umgås med folk och folk ska ju inte behöva tänka\"näe vi köper inte den ljusa soffan för tänk när x kommer hem till oss med sina barn och förstör den\".
    Är det bara killen hemma hos er som röjer?
    Jag har ju en tjej också och hon har aldrig,verkligen aldrig förstört någonting någonstans.
  37. betsy
    #19

    Skönt att nån mer

    använder ordet vild i en bra bemärkelse,Dom är vilda men helt underbara ändå.Och så ger dom oss många gråa hår på köpet *s*
  38. 19
    Skönt att nån mer använder ordet vild i en bra bemärkelse,Dom är vilda men helt underbara ändå.Och så ger dom oss många gråa hår på köpet *s*

Liknande trådar

  1. Ni har hört det förut,
    By Anonyma jag in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 20:32
  2. Ni har hört det förut:
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 21:19
  3. Har ni hört den förut?
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 18:51
  4. Hört den förut
    By YoCheri in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 13:28
  5. Jag har hört det förut
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 22:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar