Ang. blöjor!
_0207 Julibarn
  1. Helena m. Ida bf 3/4 -06
    #1

    Ang. blöjor!

    Ida är drygt tre år och har varit blöjfri dagtid sen ungefär ett år tillbaka. Jag undrar om det är ngn som vet när jag kan köra igång med \"natträningen\"? Är det så att jag ska vänta och se ellr kan jag börja ta bort blöjan på natten för att vänja henne... Jag försökte för ett par veckor sedan, ca tre nätter, men det blev olyckor i sängen varje natt... Några tips el. råd??
  2. 1
    Ang. blöjor! Ida är drygt tre år och har varit blöjfri dagtid sen ungefär ett år tillbaka. Jag undrar om det är ngn som vet när jag kan köra igång med \"natträningen\"? Är det så att jag ska vänta och se ellr kan jag börja ta bort blöjan på natten för att vänja henne... Jag försökte för ett par veckor sedan, ca tre nätter, men det blev olyckor i sängen varje natt... Några tips el. råd??
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    När de vaknat

    med torr blöja, har vi slutat. Det där med att plocka upp och kissa barnen mitt i natten tror jag inte på...
    Vi har helt enkelt tagit bort nattblöjan när den varit oftare torr än blöt. Och det har varit vid väldigt olika åldrar; två år, fem år och nästan tre år. Fem-åringen ville så gärna sluta, men det gick inte. Hon vaknade alltid och var blöt, så till slut bad hon t.o.m. om att få börja med nattblöja igen. Hon var antagligen stressad över att lillasyster hade slutat med nattblöja för länge sedan. När hon slutatde tänka på det, blev nätterna torra.
    Jag tror inte att man kan stressa fram något - däremot medvetandegöra barnet och prata om det lite då och då, och självklart låta barnet prova om det vill. (Och slippa prova om det är det det vill) Plastad frotté är en bra uppfinnig:)
    Lycka till!
  4. 2
    När de vaknat med torr blöja, har vi slutat. Det där med att plocka upp och kissa barnen mitt i natten tror jag inte på...
    Vi har helt enkelt tagit bort nattblöjan när den varit oftare torr än blöt. Och det har varit vid väldigt olika åldrar; två år, fem år och nästan tre år. Fem-åringen ville så gärna sluta, men det gick inte. Hon vaknade alltid och var blöt, så till slut bad hon t.o.m. om att få börja med nattblöja igen. Hon var antagligen stressad över att lillasyster hade slutat med nattblöja för länge sedan. När hon slutatde tänka på det, blev nätterna torra.
    Jag tror inte att man kan stressa fram något - däremot medvetandegöra barnet och prata om det lite då och då, och självklart låta barnet prova om det vill. (Och slippa prova om det är det det vill) Plastad frotté är en bra uppfinnig:)
    Lycka till!
  5. Helena m. Ida bf 3/4 -06
    #3

    Ida...

    har pratat om att hon vill sova utan blöja ett par ggr men då har jag sagt att vi ska vänta lite tills vi har skaffat just plastad frotté. Jag kanske gör fel som inte låter henne köra utan men blöjan är faktiskt väldigt tung på morgonen. Jag antar att jag får vänta lite till. Det skulle bara vara ganska skönt om hon var helt torr tills nästa kom :0)
  6. 3
    Ida... har pratat om att hon vill sova utan blöja ett par ggr men då har jag sagt att vi ska vänta lite tills vi har skaffat just plastad frotté. Jag kanske gör fel som inte låter henne köra utan men blöjan är faktiskt väldigt tung på morgonen. Jag antar att jag får vänta lite till. Det skulle bara vara ganska skönt om hon var helt torr tills nästa kom :0)
  7. Gita m Nellie
    #4

    vi slutade i somras med både dag och natt bara..

    sådär, det gick så fort, det jag gör det är att jag lyfter upp Nellie och gå rpå toa med henne på kävllen rätt sent om jag vet att det var länge sedan hon var på toa.

    Annars får hon sova, hon kissar nästan alltid och det funkar jättebra. Hon blir inte sötrd av att jag kissar henne.

    pröva får ddu se om det funkar

    i bland glömmer jag att kissa henne, men hon vakanr och säger till om hon behöver kissa.
  8. 4
    vi slutade i somras med både dag och natt bara.. sådär, det gick så fort, det jag gör det är att jag lyfter upp Nellie och gå rpå toa med henne på kävllen rätt sent om jag vet att det var länge sedan hon var på toa.

    Annars får hon sova, hon kissar nästan alltid och det funkar jättebra. Hon blir inte sötrd av att jag kissar henne.

    pröva får ddu se om det funkar

    i bland glömmer jag att kissa henne, men hon vakanr och säger till om hon behöver kissa.
  9. Helena m Ida bf 3/4 -06
    #5

    Hon...

    är inte så rolig att väcka. Har vi otur kan hon vara vaken en massa timmar och det är mindre trevligt. Hon har alltid varit jobbig m sömnen. Jag tror att vi väntar ett tag tills hon är lite torrare på morgonen...
  10. 5
    Hon... är inte så rolig att väcka. Har vi otur kan hon vara vaken en massa timmar och det är mindre trevligt. Hon har alltid varit jobbig m sömnen. Jag tror att vi väntar ett tag tills hon är lite torrare på morgonen...
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    så här har vi gjort...

    när senaste blöjpaketen tog slut så förklarade vi för Thilde att nu är blöjorna slut och sa att hon är så stor att hon kan nog sova utan och frågade henne om det var okej att prova. Det tyckte hon var okej, hon valde att ha trosor på sig istället.

    Vi tog upp henne och kissade innan vi lade oss och sen en gång under natten, men det kom inget på nån av gångerna, på morronen var det en liten olycka i sängen.

    Sedan dess har det varit blandat. Vissa nätter händer det inget och vissa nätter kan hon kissa så mycket som tre gånger, men det är ovanligt.

    Vi har som rutin att hon kissar innan hon lägger sig (mellan 19-20) och sen tar vi upp och kissar henne innan vi lägger oss (mellan 22-24) och är nån av oss uppe och kissar på natten händer det att vi tar upp henne då också. Ibland kommer det och ibland kommer det inget (vid \"nattkissningarna\")

    Tycker att det fungerar bra. Plastad frotté och obegränsad tillgång till tvättstugan är kalas ;) Man får ge det hela lite tid om man ska satsa.
  12. 6
    så här har vi gjort... när senaste blöjpaketen tog slut så förklarade vi för Thilde att nu är blöjorna slut och sa att hon är så stor att hon kan nog sova utan och frågade henne om det var okej att prova. Det tyckte hon var okej, hon valde att ha trosor på sig istället.

    Vi tog upp henne och kissade innan vi lade oss och sen en gång under natten, men det kom inget på nån av gångerna, på morronen var det en liten olycka i sängen.

    Sedan dess har det varit blandat. Vissa nätter händer det inget och vissa nätter kan hon kissa så mycket som tre gånger, men det är ovanligt.

    Vi har som rutin att hon kissar innan hon lägger sig (mellan 19-20) och sen tar vi upp och kissar henne innan vi lägger oss (mellan 22-24) och är nån av oss uppe och kissar på natten händer det att vi tar upp henne då också. Ibland kommer det och ibland kommer det inget (vid \"nattkissningarna\")

    Tycker att det fungerar bra. Plastad frotté och obegränsad tillgång till tvättstugan är kalas ;) Man får ge det hela lite tid om man ska satsa.
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7

    Vi tog bort

    nattblöjan nästan samtidigt som dagblöjan, tror det var i juli. Blöjan var oftast torr på morgonen och efter att vi tagit bort den har det bara hänt en \"olycka\" på natten. Tror kanske att man ska vänta tills blöjan är torr på morgonen i alla fall några gånger i veckan?
    Lycka till!
  14. 7
    Vi tog bort nattblöjan nästan samtidigt som dagblöjan, tror det var i juli. Blöjan var oftast torr på morgonen och efter att vi tagit bort den har det bara hänt en \"olycka\" på natten. Tror kanske att man ska vänta tills blöjan är torr på morgonen i alla fall några gånger i veckan?
    Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8

    En dag...

    sa Nova helt plötsligt att hon inte ville ha blöja på sig på natten. Hon fick som hon ville, men jag trodde inte mycket på det för hennes blöja var genomsur varje morgon. Men tro\'t eller ej så har \"olyckorna\" varit jättefå. Jag sätter henne på pottan senare på kvällen om jag vet att hon druckit massor eller somnat (och därmed kissat) tidigt. Hon vaknar ibland på natten och vill kissa så vi har en potta stående vid sängen (långt till toaletten).
    Jag tror i vilket fall att om du väljer att ta bort den att inte gå tillbaka till blöja igen. Gardera hellre med plastad frotte, extra lakan och \"nattkiss\". Eller vänta ett tag till med att ta bort nattblöjan.
    (Nova vaknar inte ens ordentligt när jag tar upp henne på pottan som står brevid sängen)
  16. 8
    En dag... sa Nova helt plötsligt att hon inte ville ha blöja på sig på natten. Hon fick som hon ville, men jag trodde inte mycket på det för hennes blöja var genomsur varje morgon. Men tro\'t eller ej så har \"olyckorna\" varit jättefå. Jag sätter henne på pottan senare på kvällen om jag vet att hon druckit massor eller somnat (och därmed kissat) tidigt. Hon vaknar ibland på natten och vill kissa så vi har en potta stående vid sängen (långt till toaletten).
    Jag tror i vilket fall att om du väljer att ta bort den att inte gå tillbaka till blöja igen. Gardera hellre med plastad frotte, extra lakan och \"nattkiss\". Eller vänta ett tag till med att ta bort nattblöjan.
    (Nova vaknar inte ens ordentligt när jag tar upp henne på pottan som står brevid sängen)
  17. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9

    Inga råd

    Ida är blöjfri på dagarna sedan i somras men har fortfarande nattblöja.

    Precis när hon blivit torr på dagarna var nattblöjan också torr i två nätter. Hon vaknade helt spattig på morgonen och vi fattade inte att hon var kissenödig, eftersom hon ju hade blöja på sig. På något sätt hade omställingen satt sig så ordentligt att hon inte slappnade av helt ens på natten. Dumt nog så tog vi inte bort nattblöjan då. Om vi hade gjort det är jag säker på att det hade funkat av bara farten. Men vi fegade och behöll nattblöjan. Och givetvis lärde hon sig skillnad på natt och dag, och återgick till att kissa i blöjan på natten. Det gör hon fortfarande.
    Nu har hon dessutom börjat vilja ha välling på kvällen (precis som lillebror) i stället för den vanliga gröten, så nu kissar hon ännu mer på natten.

    Vi försöker inget utan väntar ett tag till och ser vad som händer. Lilla fröken är nämligen ooootroligt känslig för att göra \"fel\", så att kissa i sängen skulle kunna leda till stor ångest över att någonsin sova utan blöja.
  18. 9
    Inga råd Ida är blöjfri på dagarna sedan i somras men har fortfarande nattblöja.

    Precis när hon blivit torr på dagarna var nattblöjan också torr i två nätter. Hon vaknade helt spattig på morgonen och vi fattade inte att hon var kissenödig, eftersom hon ju hade blöja på sig. På något sätt hade omställingen satt sig så ordentligt att hon inte slappnade av helt ens på natten. Dumt nog så tog vi inte bort nattblöjan då. Om vi hade gjort det är jag säker på att det hade funkat av bara farten. Men vi fegade och behöll nattblöjan. Och givetvis lärde hon sig skillnad på natt och dag, och återgick till att kissa i blöjan på natten. Det gör hon fortfarande.
    Nu har hon dessutom börjat vilja ha välling på kvällen (precis som lillebror) i stället för den vanliga gröten, så nu kissar hon ännu mer på natten.

    Vi försöker inget utan väntar ett tag till och ser vad som händer. Lilla fröken är nämligen ooootroligt känslig för att göra \"fel\", så att kissa i sängen skulle kunna leda till stor ångest över att någonsin sova utan blöja.

Liknande trådar

  1. blöjor
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 11:05
  2. Blöjor och
    By Jojjo v 38 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 06:39
  3. blöjor??
    By Felix 24/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 19:15
  4. blöjor på bb
    By allora in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 21:41
  5. Blöjor
    By ejjvi in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 20:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar