Barnkalas
Stora barn
  1. Stina
    #1

    Barnkalas

    Efter att dottern började förskoleklassen förra året så har hon med jämna mellanrum blivit bjuden på kalas av olika flickor i klassen. Varje gång hålls kalasen i hyrda lokaler och hela eller halva klassen är bjudna. Jag tycker det känns som det går inflation i detta med barnkalas. Det blir bara större och större projekt. Och alla barnen har med sig presenter. Barbiedockor, glitterpennor, prinsessattrialjer...

    Förra året hade dottern kalas med endast 5 av sina närmaste vänner inbjudna (varav endast en går i hennes klass), men i år vill även hon bjuda alla flickor i klassen. Hon har ju varit på ett antal tjej-kalas nu och vet hur hon vill ha det.

    Det är totalt 11 flickor i hennes klass. Men jag känner att jag inte vill vara del i detta upptrissande av barnkalas, så jag har bestämt att hon får bjuda hem barnen till oss. Kan det uppfattas som \"snålt\" att man inte vill betala 500:- för en festlokal till ett 7-årskalas?

    Sedan undrar jag över detta med presenter. Jag skulle uppskatta att värdet på de hittills vanligaste presenterna brukar ligga mellan 50 och 100 kronor ungefär. Personligen har jag alltid lika svårt att komma på vad som kan vara en lämplig present till dotterns klasskompisar. Ofta är det ju barn som jag aldrig träffat, och inte ens min dotter vet vad de har för intressen. Någon gång har jag ringt och rådfrågat födelsedagsbarnets föräldrar.

    För mig vore det ett problem mindre om man hade kunnat ge ett presentkort eller en slant istället. Och även som mottagare hade jag uppskattat presentkort på tex 50:- hos leksaksaffären, istället för alla dessa småprylar. För dessa presentkort kunde hon tex köpa sig ett dockskåp som hon verkligen vill ha, istället för att fylla på de redan överfulla förråden av färgpennor och barbieprylar. Men hur önskar man sig presentkort/pengar på ett \"fint\" sätt. Vill ju inte verka gniden:-/
  2. 1
    Barnkalas Efter att dottern började förskoleklassen förra året så har hon med jämna mellanrum blivit bjuden på kalas av olika flickor i klassen. Varje gång hålls kalasen i hyrda lokaler och hela eller halva klassen är bjudna. Jag tycker det känns som det går inflation i detta med barnkalas. Det blir bara större och större projekt. Och alla barnen har med sig presenter. Barbiedockor, glitterpennor, prinsessattrialjer...

    Förra året hade dottern kalas med endast 5 av sina närmaste vänner inbjudna (varav endast en går i hennes klass), men i år vill även hon bjuda alla flickor i klassen. Hon har ju varit på ett antal tjej-kalas nu och vet hur hon vill ha det.

    Det är totalt 11 flickor i hennes klass. Men jag känner att jag inte vill vara del i detta upptrissande av barnkalas, så jag har bestämt att hon får bjuda hem barnen till oss. Kan det uppfattas som \"snålt\" att man inte vill betala 500:- för en festlokal till ett 7-årskalas?

    Sedan undrar jag över detta med presenter. Jag skulle uppskatta att värdet på de hittills vanligaste presenterna brukar ligga mellan 50 och 100 kronor ungefär. Personligen har jag alltid lika svårt att komma på vad som kan vara en lämplig present till dotterns klasskompisar. Ofta är det ju barn som jag aldrig träffat, och inte ens min dotter vet vad de har för intressen. Någon gång har jag ringt och rådfrågat födelsedagsbarnets föräldrar.

    För mig vore det ett problem mindre om man hade kunnat ge ett presentkort eller en slant istället. Och även som mottagare hade jag uppskattat presentkort på tex 50:- hos leksaksaffären, istället för alla dessa småprylar. För dessa presentkort kunde hon tex köpa sig ett dockskåp som hon verkligen vill ha, istället för att fylla på de redan överfulla förråden av färgpennor och barbieprylar. Men hur önskar man sig presentkort/pengar på ett \"fint\" sätt. Vill ju inte verka gniden:-/
  3. I
    #2

    min tjej

    fick pengar i ett fint kort av ett barn och jag tyckte det var helt ok!
    Hos oss är det en del som ordnar kalas på McDonalds, Bowlinghallen, Experimenthuset, osv. Men en del bjuder också hem!
    Tycker det är helt OK att ha kalaset hemma!!! Ungarna tänker säkert inte på detta.

    Vi köper för ca 70-100:- och det blir oftast hårgrejer, barbie, bratz osv.
  4. 2
    min tjej fick pengar i ett fint kort av ett barn och jag tyckte det var helt ok!
    Hos oss är det en del som ordnar kalas på McDonalds, Bowlinghallen, Experimenthuset, osv. Men en del bjuder också hem!
    Tycker det är helt OK att ha kalaset hemma!!! Ungarna tänker säkert inte på detta.

    Vi köper för ca 70-100:- och det blir oftast hårgrejer, barbie, bratz osv.
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3

    Inte snålt, men gnidet ;-)

    Det är absolut inte snålt att ordna ett hemkalas. Jag håller helt med om att det är ett upptrissande av barnkalas av guds nåde. Jag menar om man har fyverkerier på en 4 - årings kalas - vad finns det kvar?

    Trots att vi har mkt god ekonomi så ordnar vi kalas hemma hos oss, med torra kex (barnen gillar dem bäst) och glasstårta (hemgjord), leker gubben i lådan i en flyttkartong, fiskdamm med en modest godispåse(där det var hysteriskt roligt att det ibland kom en strumpa istället) och gungning i våran slänggunga. Barnen (både gäster och egna) verkar nöjda. Och framförallt speglar det våra värderingar och vi vill inte bidra till ngn upptrissning.

    Däremot tycker jag du ska totalskippa idén om att önska presentkort. Det VERKAR gnidet tycker jag och dessutom - hur kul eller fattbart är det för din dotter och för de andra barnen? (Dessutom tycker jag det är en bra uppfostran i att tänka på andra att ta med mina barn i affären och försöka få dem att komma på vad ngn kompis tycker om att göra och skulle vilja ha.)
  6. 3
    Inte snålt, men gnidet ;-) Det är absolut inte snålt att ordna ett hemkalas. Jag håller helt med om att det är ett upptrissande av barnkalas av guds nåde. Jag menar om man har fyverkerier på en 4 - årings kalas - vad finns det kvar?

    Trots att vi har mkt god ekonomi så ordnar vi kalas hemma hos oss, med torra kex (barnen gillar dem bäst) och glasstårta (hemgjord), leker gubben i lådan i en flyttkartong, fiskdamm med en modest godispåse(där det var hysteriskt roligt att det ibland kom en strumpa istället) och gungning i våran slänggunga. Barnen (både gäster och egna) verkar nöjda. Och framförallt speglar det våra värderingar och vi vill inte bidra till ngn upptrissning.

    Däremot tycker jag du ska totalskippa idén om att önska presentkort. Det VERKAR gnidet tycker jag och dessutom - hur kul eller fattbart är det för din dotter och för de andra barnen? (Dessutom tycker jag det är en bra uppfostran i att tänka på andra att ta med mina barn i affären och försöka få dem att komma på vad ngn kompis tycker om att göra och skulle vilja ha.)
  7. Ev@
    #4

    jag tycker som seven

    självklart ska du ordna barnkalas hemma, det är nog bara för att föräldrarna inte orkar ha röran hemma som de hyr lokal - eller alternativt bor så trångt att de inte vill av den anledningen. Kalas hemma är bara roligt, då får ju tjejerna se din dotters rum och leka med alla leksaker. Min erfarenhet är att du bara behöver förbereda två lekar, ungefär, att ta till i början för att få igång alla. Sedan slänger de sig helst över leksakerna och fixar resten av underhållningen själva.
    Men om jag fick en förfrågan/önskemål om presentkort skulle jag känna mig provocerad som förälder. Det är väl upp till mig och mitt barn vad vi vill ge? Många föräldrar lägger också upp ett presentförråd. Man kan exempelvis passa på när något är på extrapris. Då blir det extra surt att plötsligt ge presentkort! Dessutom skulle nog presentkort få motsatt effekt (mot vad du tänkt). Föräldrar kan tycka det jobbigt eftersom det är svårt att veta hur mycket som är okej att ge...och så tenderar de att ge mer än vad själva presenten skulle ha kostat...
  8. 4
    jag tycker som seven självklart ska du ordna barnkalas hemma, det är nog bara för att föräldrarna inte orkar ha röran hemma som de hyr lokal - eller alternativt bor så trångt att de inte vill av den anledningen. Kalas hemma är bara roligt, då får ju tjejerna se din dotters rum och leka med alla leksaker. Min erfarenhet är att du bara behöver förbereda två lekar, ungefär, att ta till i början för att få igång alla. Sedan slänger de sig helst över leksakerna och fixar resten av underhållningen själva.
    Men om jag fick en förfrågan/önskemål om presentkort skulle jag känna mig provocerad som förälder. Det är väl upp till mig och mitt barn vad vi vill ge? Många föräldrar lägger också upp ett presentförråd. Man kan exempelvis passa på när något är på extrapris. Då blir det extra surt att plötsligt ge presentkort! Dessutom skulle nog presentkort få motsatt effekt (mot vad du tänkt). Föräldrar kan tycka det jobbigt eftersom det är svårt att veta hur mycket som är okej att ge...och så tenderar de att ge mer än vad själva presenten skulle ha kostat...
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5

    hemmakalas är ju jättefint

    ofta tycker ju barnen att det är kul att få se hur x bor. Att man har kalas borta tror jag ofta beror på att man bor trångt, har stökigt, inte orkar städa och röja för kalas etc. Eller så vill barnet ha McD-kalas för att få sitta i kungastolen, precis som y fick...
    Tror inte det beror på nån tävling.

    Vad gäller presenten så tycker jag att din dotter själv kan tipsa kompisarna om att hon sparar till dockskåp och vill ha en slant till detta, eller nåt annat.
    Jag brukade fråga kalasbarnets föräldrar om vad som önskades och hade det varit en slant hade jag tyckt det var skönt att slippa handla.
  10. 5
    hemmakalas är ju jättefint ofta tycker ju barnen att det är kul att få se hur x bor. Att man har kalas borta tror jag ofta beror på att man bor trångt, har stökigt, inte orkar städa och röja för kalas etc. Eller så vill barnet ha McD-kalas för att få sitta i kungastolen, precis som y fick...
    Tror inte det beror på nån tävling.

    Vad gäller presenten så tycker jag att din dotter själv kan tipsa kompisarna om att hon sparar till dockskåp och vill ha en slant till detta, eller nåt annat.
    Jag brukade fråga kalasbarnets föräldrar om vad som önskades och hade det varit en slant hade jag tyckt det var skönt att slippa handla.
  11. Elin S
    #6

    nej, nej, Ev@

    Har man kalas hemma måste man täcka in varje minut med lekar och aktiviteter, för så fort det blir en minut över så river de huset, rymmer eller skriker så grannarna klagar. ;-)
  12. 6
    nej, nej, Ev@ Har man kalas hemma måste man täcka in varje minut med lekar och aktiviteter, för så fort det blir en minut över så river de huset, rymmer eller skriker så grannarna klagar. ;-)
  13. Junili
    #7

    Det är helt OK....

    att ha kalaset hemma. Barnen bryr sig inte så länge de har roligt. Planera in några lekar (behöver inte vara något avancerat) så riskerar du inte att barnen får tråkigt. Skulle de kunna roa sig själva utan lekar så är det en bonus.

    Min äldsta dotter är 7 år. Just nu är det populärt att ge pressenter som har med skolan att göra, tex skriv- och räknapysselböcker, dagböcker, lättare böcker (antingen att läsa själv eller som föräldrarna kan läsa), pennor/sudd/pennskrin. Olika spel är också populärt.
    Vi brukar hålla oss inom 75 - 100 kr.

    För mig skulle det inte vara aktuellt att ge pengar eller pressentkort till så pass små barn. men om du vill göra det så tycker jag att du kan göra något roligt av det hela. Tex sätta fast guld-tior på ett sidenband att hänga runt halsen på fördelsedagsbarnet eller något annat lite annorlunda. Jag tror att de flesta barn i den åldern inte riktigt förstår innebörden av ett pressentkort, även om din tanke med det hela är jätte bra.
  14. 7
    Det är helt OK.... att ha kalaset hemma. Barnen bryr sig inte så länge de har roligt. Planera in några lekar (behöver inte vara något avancerat) så riskerar du inte att barnen får tråkigt. Skulle de kunna roa sig själva utan lekar så är det en bonus.

    Min äldsta dotter är 7 år. Just nu är det populärt att ge pressenter som har med skolan att göra, tex skriv- och räknapysselböcker, dagböcker, lättare böcker (antingen att läsa själv eller som föräldrarna kan läsa), pennor/sudd/pennskrin. Olika spel är också populärt.
    Vi brukar hålla oss inom 75 - 100 kr.

    För mig skulle det inte vara aktuellt att ge pengar eller pressentkort till så pass små barn. men om du vill göra det så tycker jag att du kan göra något roligt av det hela. Tex sätta fast guld-tior på ett sidenband att hänga runt halsen på fördelsedagsbarnet eller något annat lite annorlunda. Jag tror att de flesta barn i den åldern inte riktigt förstår innebörden av ett pressentkort, även om din tanke med det hela är jätte bra.
  15. Hillevi
    #8

    Jag tycker det är helt ok

    att ha kalas hemma. Tror att anledningen till att föräldrar har kalas ute eller i lokal är för att det är bekvämare. Vi har en kvartersstuga i vår förening som vi kan hyra för 300 kr och vi brukar ha där just för att det är lättare. Efter kalaset så städar man snabbt undan och där finns bra spring- och lekyta.

    I år ska vi ha minst ett av kalasen borta, och visst det kostar men vi har mycket omkring oss, jag är gravid och trött och barnen tycker att det ska bli jätteroligt. Detta har med bekvämlighet att göra, inte att vi vill flasha, överdriva eller något annat. Bara lathet, bekvämlighet och att våra pojkar tycker att det ska bli jätteroligt.

    Ang. presenter så brukar vi lägga 70-120 kr, vi köper det som känns rätt och tänker inte så mycket på priset där. Men max 120 kr eftersom det blir en hel del kalas att gå på.

    Jag skulle inte be om presentkort, det roliga inför kalas är att gå och köpa presenter och våra barn är alltid med och väljer vad de vill ge bort till sin kompis.
  16. 8
    Jag tycker det är helt ok att ha kalas hemma. Tror att anledningen till att föräldrar har kalas ute eller i lokal är för att det är bekvämare. Vi har en kvartersstuga i vår förening som vi kan hyra för 300 kr och vi brukar ha där just för att det är lättare. Efter kalaset så städar man snabbt undan och där finns bra spring- och lekyta.

    I år ska vi ha minst ett av kalasen borta, och visst det kostar men vi har mycket omkring oss, jag är gravid och trött och barnen tycker att det ska bli jätteroligt. Detta har med bekvämlighet att göra, inte att vi vill flasha, överdriva eller något annat. Bara lathet, bekvämlighet och att våra pojkar tycker att det ska bli jätteroligt.

    Ang. presenter så brukar vi lägga 70-120 kr, vi köper det som känns rätt och tänker inte så mycket på priset där. Men max 120 kr eftersom det blir en hel del kalas att gå på.

    Jag skulle inte be om presentkort, det roliga inför kalas är att gå och köpa presenter och våra barn är alltid med och väljer vad de vill ge bort till sin kompis.
  17. Helena
    #9

    Jag har ett enda rättesnöre...

    ... när det gäller hur kalas \"ska\" bedrivas och det är att INGEN ska känna sig omotiverat utanför. Alltså bjuder man alla eller ingen, bjuder 7-åringar men inga sexåringar, tjejer men inga killar eller vilken uppdelning man nu vill ha - men man låter inte bli att bjuda Sigrid och Hanna för att man aldrig leker med dem i skolan, om man bjuder resten av klassens flickor.

    Att ha kalas hemma är helt OK, vi har kört alla varianter - dyra skjutkalas på CyberTown, enkla kalas hemma, McDonalds-kalas när de var yngre. Det har varit lyckat vilket som.

    När det gäller önskemål om presentkort istället för present är det svårare tycker jag. Min 12-åring får dock nästan bara biocheckar/pengar nuförtiden så det är nog ett övergående problem. Jag håller dock med dig i princip men å andra sidan är det ju mycket roligare för barnen att GE en riktig present... svårt.
  18. 9
    Jag har ett enda rättesnöre... ... när det gäller hur kalas \"ska\" bedrivas och det är att INGEN ska känna sig omotiverat utanför. Alltså bjuder man alla eller ingen, bjuder 7-åringar men inga sexåringar, tjejer men inga killar eller vilken uppdelning man nu vill ha - men man låter inte bli att bjuda Sigrid och Hanna för att man aldrig leker med dem i skolan, om man bjuder resten av klassens flickor.

    Att ha kalas hemma är helt OK, vi har kört alla varianter - dyra skjutkalas på CyberTown, enkla kalas hemma, McDonalds-kalas när de var yngre. Det har varit lyckat vilket som.

    När det gäller önskemål om presentkort istället för present är det svårare tycker jag. Min 12-åring får dock nästan bara biocheckar/pengar nuförtiden så det är nog ett övergående problem. Jag håller dock med dig i princip men å andra sidan är det ju mycket roligare för barnen att GE en riktig present... svårt.
  19. Sofia*
    #10

    För mycket

    Är vad jag skulle kalla en passande kommentar angående hur det ser ut med kalas här. Många bjuder hela klassen/gruppen och håller tilli en lokal. Med två barn som går i grupper med ca 20 i var blir det 40 kalas, det är kalas så gott som varje helg. Ofta hos personer som barnen aldrig leker med annars. Min äldsta väljer ofta att inte gå på kalas till folk hon inte leker med annars. Lillan är en mer social typ och går gärn på kalas. Vi lägger max 50-60 kr på presenter och försöker styra barnen lite i deras val av present så det ska bli användbara saker och inte bara ett gosedjur till i högen. När vi har kalas finns det ingen möjlighet att bjuda alla eftersom vi bor i en liten lägenhet och barnen fyller mitt i vintern båda två. Att hyra lokal har vi inte råd med. Så här brukar vara små kalas med 5-10 gäster som mest.
  20. 10
    För mycket Är vad jag skulle kalla en passande kommentar angående hur det ser ut med kalas här. Många bjuder hela klassen/gruppen och håller tilli en lokal. Med två barn som går i grupper med ca 20 i var blir det 40 kalas, det är kalas så gott som varje helg. Ofta hos personer som barnen aldrig leker med annars. Min äldsta väljer ofta att inte gå på kalas till folk hon inte leker med annars. Lillan är en mer social typ och går gärn på kalas. Vi lägger max 50-60 kr på presenter och försöker styra barnen lite i deras val av present så det ska bli användbara saker och inte bara ett gosedjur till i högen. När vi har kalas finns det ingen möjlighet att bjuda alla eftersom vi bor i en liten lägenhet och barnen fyller mitt i vintern båda två. Att hyra lokal har vi inte råd med. Så här brukar vara små kalas med 5-10 gäster som mest.
  21. Ev@
    #11

    öjanimej

    låter som hyrd boxningsring eller expedition vildmark men lång strapatsfylld vandring upp och ner för berg är bästa kalastipsen för er. Här räcker älvlek plus musikstopp, sen vill de inte ha fler lekar utan drar fram allt på alla golv och leker tills de inte längre får.
  22. 11
    öjanimej låter som hyrd boxningsring eller expedition vildmark men lång strapatsfylld vandring upp och ner för berg är bästa kalastipsen för er. Här räcker älvlek plus musikstopp, sen vill de inte ha fler lekar utan drar fram allt på alla golv och leker tills de inte längre får.
  23. Sofia*
    #12

    Vilka uppdelningar är ok?

    Det är ok att dela efter kön!? Det är ok att dela efter ålder!? Varför skulle det inte vara ok att dela efter vilka man leker med och vilka man inte leker med? Att man inte utelämnar någon som känner sig ensamt utesluten av det tycker jag är självklart, men jag tror inte att barnen gör samma delningar som vi vuxna alla gånger. Jag skulle inte vilja hamna i sitsen att man inte har plats att bjuda en pojkkompis som man ofta leker med, för att man måste bjuda alla flickor, även de man inte ens tycker om! Jag tror att det är en vuxen indelning av världen som barnen inte gör.
  24. 12
    Vilka uppdelningar är ok? Det är ok att dela efter kön!? Det är ok att dela efter ålder!? Varför skulle det inte vara ok att dela efter vilka man leker med och vilka man inte leker med? Att man inte utelämnar någon som känner sig ensamt utesluten av det tycker jag är självklart, men jag tror inte att barnen gör samma delningar som vi vuxna alla gånger. Jag skulle inte vilja hamna i sitsen att man inte har plats att bjuda en pojkkompis som man ofta leker med, för att man måste bjuda alla flickor, även de man inte ens tycker om! Jag tror att det är en vuxen indelning av världen som barnen inte gör.
  25. H-n
    #13

    Jag tänker så här

    Det är barnet som fyller år och då får barnet önska hur kalaset ska vara och vilka som ska bjudas. Med reservation för att föräldrarna eller den som ordnar ska orka med och ha råd också. Vi har oftast haft små kalas hemma med de närmaste kompisarna. Ett par gånger lite större kalas på lokal. De små kalasen har uppskattats mest av mina barn (som ju kommer mer i centrum då:) medan kompisarna nog även har uppskattat de större kalasen.

    Jag brukar även tänka på att inte något enstaka barn i klassen blir objudet och därför kan känna sig utanför eller bortglömt. Vissa barn får nog inte ha barnkalas själva heller.

    När barnen var mindre var det hemskt mycket kalas och min dotter ville ofta inte gå till dem hon inte lekte med. Hon är lite blyg. Nu har det mera blivit så att de bjuder dem de leker mest med och det tycker jag är rätt skönt.

    Det är inte så lätt med kalasen alla gånger, men min erfarenhet är att barnen har mycket lägre krav än man tror som förälder. Glass och ev en varmkorv plus några lekar och så en liten godispåse - sådant brukar de tycka är toppen! Skattjakt har mina ungar uppskattat mycket och deras kompisar också.
  26. 13
    Jag tänker så här Det är barnet som fyller år och då får barnet önska hur kalaset ska vara och vilka som ska bjudas. Med reservation för att föräldrarna eller den som ordnar ska orka med och ha råd också. Vi har oftast haft små kalas hemma med de närmaste kompisarna. Ett par gånger lite större kalas på lokal. De små kalasen har uppskattats mest av mina barn (som ju kommer mer i centrum då:) medan kompisarna nog även har uppskattat de större kalasen.

    Jag brukar även tänka på att inte något enstaka barn i klassen blir objudet och därför kan känna sig utanför eller bortglömt. Vissa barn får nog inte ha barnkalas själva heller.

    När barnen var mindre var det hemskt mycket kalas och min dotter ville ofta inte gå till dem hon inte lekte med. Hon är lite blyg. Nu har det mera blivit så att de bjuder dem de leker mest med och det tycker jag är rätt skönt.

    Det är inte så lätt med kalasen alla gånger, men min erfarenhet är att barnen har mycket lägre krav än man tror som förälder. Glass och ev en varmkorv plus några lekar och så en liten godispåse - sådant brukar de tycka är toppen! Skattjakt har mina ungar uppskattat mycket och deras kompisar också.
  27. Medlem sedan
    Oct 1998
    #14

    Håller med

    reagerade på samma sak. Varför är könsdiskriminering bättre än att utgå från vilka man leker med???

    Däremot ska självklart 1. inga kalasinbjudningar delas ut i skola/på dagis
    2. Inga kalas påbörjas med gemensam hämtning från skola/dagis
    om inte hela gruppen är bjuden.
    Däremot tycker jag vänskap är en bättre urvalsgrund än t ex kön.
  28. 14
    Håller med reagerade på samma sak. Varför är könsdiskriminering bättre än att utgå från vilka man leker med???

    Däremot ska självklart 1. inga kalasinbjudningar delas ut i skola/på dagis
    2. Inga kalas påbörjas med gemensam hämtning från skola/dagis
    om inte hela gruppen är bjuden.
    Däremot tycker jag vänskap är en bättre urvalsgrund än t ex kön.
  29. Solros
    #15

    Ja, vad är ok Sofia?

    Tycker du t ex det är ok att bjuda alla klassens tjejer utom 2 som man inte leker med/inte tycker om?
    Jag tycker inte det. Jag tycker att Helenas principer är bra. Alla eller ingen ur de givna grupper som finns och som barnen inte kan påverka. Nog tror jag man känner sig mer utstött om alla tjejer utom man själv och Stina får komma än om killarna har ett kalas utan tjejerna, även om man brukar leka med några killar.

    Däremot kan det vara ok tycker jag att ha ett litet kalas med de närmaste vännerna om man då bjuder t ex 3 av de 10 tjejerna i klassen plus kanske några killar som man leker med.
  30. 15
    Ja, vad är ok Sofia? Tycker du t ex det är ok att bjuda alla klassens tjejer utom 2 som man inte leker med/inte tycker om?
    Jag tycker inte det. Jag tycker att Helenas principer är bra. Alla eller ingen ur de givna grupper som finns och som barnen inte kan påverka. Nog tror jag man känner sig mer utstött om alla tjejer utom man själv och Stina får komma än om killarna har ett kalas utan tjejerna, även om man brukar leka med några killar.

    Däremot kan det vara ok tycker jag att ha ett litet kalas med de närmaste vännerna om man då bjuder t ex 3 av de 10 tjejerna i klassen plus kanske några killar som man leker med.
  31. Elin S
    #16

    tack för tipsen

    ska kolla upp traktens boxningsringar tills nästa kalasdax…
  32. 16
    tack för tipsen ska kolla upp traktens boxningsringar tills nästa kalasdax…
  33. Helena
    #17

    Jamen självklart...

    ... så tycker jag att vänskap är en bättre urvalsprincip än kön, det tycker väl alla? Problemet är ju att det INTE GÅR utan att någon känner sig utanför. Det kanske återgår på ens egen barndom, sånt här. Jag blev inte alltid bjuden när jag var liten, det var fullkomligt hemskt naturligtvis. Det hade definitivt varit lättare att acceptera en stereotyp indelning/uteslutning baserat på kön/ålder än som det var nu, popularitet. Vänskap eller inte, de barn som inte har så många vänner kan inte tänka att \"ja, jag gör lika när det är dags för mitt kalas så det gör inget\".

  34. 17
    Jamen självklart... ... så tycker jag att vänskap är en bättre urvalsprincip än kön, det tycker väl alla? Problemet är ju att det INTE GÅR utan att någon känner sig utanför. Det kanske återgår på ens egen barndom, sånt här. Jag blev inte alltid bjuden när jag var liten, det var fullkomligt hemskt naturligtvis. Det hade definitivt varit lättare att acceptera en stereotyp indelning/uteslutning baserat på kön/ålder än som det var nu, popularitet. Vänskap eller inte, de barn som inte har så många vänner kan inte tänka att \"ja, jag gör lika när det är dags för mitt kalas så det gör inget\".

  35. Emma
    #18

    seven

    Jag tror inte att barnen resonerar i termer av \"diskriminering\". Däremot har de stor förmåga att känna när de blir utstötta.

    Ofta är det ju en elelr två i en grupp som inte får vara med medan resten av gruppen leker mer eller mindre med varandra. Så jag tycker absolut inte att det är ok att bjuda 10-11 av 12 tjejer och motivera det med att det är ett val man gör pga vänskap! Även om inbjudningarna inte delas ut i skolan så kommer det ju fram att alla utom en eller två ska gå på / har varit på kalas.
  36. 18
    seven Jag tror inte att barnen resonerar i termer av \"diskriminering\". Däremot har de stor förmåga att känna när de blir utstötta.

    Ofta är det ju en elelr två i en grupp som inte får vara med medan resten av gruppen leker mer eller mindre med varandra. Så jag tycker absolut inte att det är ok att bjuda 10-11 av 12 tjejer och motivera det med att det är ett val man gör pga vänskap! Även om inbjudningarna inte delas ut i skolan så kommer det ju fram att alla utom en eller två ska gå på / har varit på kalas.
  37. Medlem sedan
    Oct 1998
    #19

    jag blev inte heller

    bjuden på nästan ett enda kalas när jag var liten. Men på min bästa kompis kalas förstås. jag tycker det är en begriplig uppdelning när man är 6-7 år. Dessutom är det ju så man gör när man är vuxen. Helt okej!
  38. 19
    jag blev inte heller bjuden på nästan ett enda kalas när jag var liten. Men på min bästa kompis kalas förstås. jag tycker det är en begriplig uppdelning när man är 6-7 år. Dessutom är det ju så man gör när man är vuxen. Helt okej!
  39. Medlem sedan
    Oct 1998
    #20

    Barnen resonerar

    självklart inte i termer av diskriminering. Däremot lär de sig att kön är en okej uteslutningsgrund som vuxenvärlden sanktionernar. Hur kan vi då tro att de själva ska uppträda på något annat sätt senare i livet??
  40. 20
    Barnen resonerar självklart inte i termer av diskriminering. Däremot lär de sig att kön är en okej uteslutningsgrund som vuxenvärlden sanktionernar. Hur kan vi då tro att de själva ska uppträda på något annat sätt senare i livet??
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barnkalas
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 16:00
  2. Barnkalas
    By Dry Martini in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:19
  3. ang barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 12:40
  4. barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 11:18
  5. Barnkalas?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar