Vi har varit på öppet hus
Tonåringar
  1. annis
    #1

    Vi har varit på öppet hus

    på gymnasiet ikväll. Woaw...både mannen och jag kände att \"här vill vi också gå\". Allt lät så jäkla bra och det verkar vara en otroligt skön stämning. Dottern ska gå estetiska, eller vill gå estetiska rättare sagt. Nu ska vi ta tag i det här med inackorderingsbidrag och hur det funkar med det. De lärare vi pratade med hade ingen aning, men vi kunde ju vända oss till expeditionen för mer info. Antar förstås att det VÅRAN kommun vi ska höra med gällande inack.bidraget. Men vem vänder man sej till då? Tyvärr fanns inte - så vitt de visste - nåt typiskt studentboende och det är ju synd tycker jag, så då blir det ju till att kolla \"vanlig\" lägenhet nånstans i närheten av skolan.
  2. 1
    Vi har varit på öppet hus på gymnasiet ikväll. Woaw...både mannen och jag kände att \"här vill vi också gå\". Allt lät så jäkla bra och det verkar vara en otroligt skön stämning. Dottern ska gå estetiska, eller vill gå estetiska rättare sagt. Nu ska vi ta tag i det här med inackorderingsbidrag och hur det funkar med det. De lärare vi pratade med hade ingen aning, men vi kunde ju vända oss till expeditionen för mer info. Antar förstås att det VÅRAN kommun vi ska höra med gällande inack.bidraget. Men vem vänder man sej till då? Tyvärr fanns inte - så vitt de visste - nåt typiskt studentboende och det är ju synd tycker jag, så då blir det ju till att kolla \"vanlig\" lägenhet nånstans i närheten av skolan.
  3. Fru Marmelad
    #2

    Det är er kommun..

    ...ni ska vända er till, fast jag vet inte riktigt vart. Utbildningsenheten/nämnden eller vad det möjligen kan heta.
  4. 2
    Det är er kommun.. ...ni ska vända er till, fast jag vet inte riktigt vart. Utbildningsenheten/nämnden eller vad det möjligen kan heta.
  5. maria65a
    #3

    man söker det via kommunen

    Man söker det via hemkommunen när terminen startat, skolan stämplar ett papper och sedan får man fylla i uppgifterna och skicka in till kommunen. Man får första bidraget i efterskott. Tror att det är på 1310 kr nu, dottern får det själv så jag har inte stenkoll.
  6. 3
    man söker det via kommunen Man söker det via hemkommunen när terminen startat, skolan stämplar ett papper och sedan får man fylla i uppgifterna och skicka in till kommunen. Man får första bidraget i efterskott. Tror att det är på 1310 kr nu, dottern får det själv så jag har inte stenkoll.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    olika summor?

    Jag trodde det var upp till kommunen att bestämma hur stort inackorderingsbidraget skall vara. Och att det därmed skiljer mellan kommunerna.

    Vet du hur det är?
  8. 4
    olika summor? Jag trodde det var upp till kommunen att bestämma hur stort inackorderingsbidraget skall vara. Och att det därmed skiljer mellan kommunerna.

    Vet du hur det är?
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    är det en kommunal skola?

    Isf så är det kommunenn som beslutar om inackorderingsbidraget. Bidragets storlek bestäms av hur långtfrån hemmet skolan ligger. För att få bidraget krävs generellt att utbilndningen inte finns i hemkommunen och att den skolan man vill gå på är den som är närmast hemmet med just det programmet.

    Om det är en friskola så är det CSN som ger inackorderingsbidraget. Samma regler som ovan gäller.

    Det finns antagligen info dels på er hemkommuns hemsida, på skolkontoret eller motsvarande i hemkommunen och så finns det på www.csn.se
  10. 5
    är det en kommunal skola? Isf så är det kommunenn som beslutar om inackorderingsbidraget. Bidragets storlek bestäms av hur långtfrån hemmet skolan ligger. För att få bidraget krävs generellt att utbilndningen inte finns i hemkommunen och att den skolan man vill gå på är den som är närmast hemmet med just det programmet.

    Om det är en friskola så är det CSN som ger inackorderingsbidraget. Samma regler som ovan gäller.

    Det finns antagligen info dels på er hemkommuns hemsida, på skolkontoret eller motsvarande i hemkommunen och så finns det på www.csn.se
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Tillägg

    ett villkor till: Man ska ha minst 1 timmes resväg åt vardera hållet eller bo så att kollektivtrafik inte fungerar att ta sig till skolan med för att få bidraget.

    Bidraget betalas ut i efterskott, Det kommer samtidigt som studiehjälpen sista vardagen i månaden. Första utbet denna höst var alltså i slutet av september.
  12. 6
    Tillägg ett villkor till: Man ska ha minst 1 timmes resväg åt vardera hållet eller bo så att kollektivtrafik inte fungerar att ta sig till skolan med för att få bidraget.

    Bidraget betalas ut i efterskott, Det kommer samtidigt som studiehjälpen sista vardagen i månaden. Första utbet denna höst var alltså i slutet av september.
  13. maria65a
    #7

    Ingen aning!

    Jag trodde att det var ett fastställt belopp men det är väl mest för att jag aldrig reflekterat över saken!
  14. 7
    Ingen aning! Jag trodde att det var ett fastställt belopp men det är väl mest för att jag aldrig reflekterat över saken!
  15. Gretah
    #8

    Ja det är en kommunal skola

    och dottern vill så småningom välja teater som inriktning och det finns inte på det gymnasiet som \"vi\" vanligen går i. Våran kommun har inget eget gymnasium med vi tillhör upptagningsområdet till den andra grannkommunen. Teater finns dock på skolan som ligger i våran andra grannkommun och det är också närmast dit, jämfört med andra gymnasium med teater.
    Det är inte så långt till skolan, tar ca en halvtimme med bil beroende på väglag...men buss däremot är mer eller mindre omöjligt. Går ju ingen \"skolbuss\" från oss till den andra kommunens skolor. Därifrån vi bor går inga bussar alls knappt, förutom skolbussen på morronen som går till grundskolorna i våran kommun...
    Jag har kollat i busstabeller om det går att ta sej med buss till skolan, men kunde inte få till det. Mailade bussbolaget och bad de se om de såg nåt som inte jag såg...men fick till svar att det var ganska så svårt. Så...vi har ingen fungerande kollektivtrafik. Ska dock forska lite mer på egen hand för att vara säker på saken.
  16. 8
    Ja det är en kommunal skola och dottern vill så småningom välja teater som inriktning och det finns inte på det gymnasiet som \"vi\" vanligen går i. Våran kommun har inget eget gymnasium med vi tillhör upptagningsområdet till den andra grannkommunen. Teater finns dock på skolan som ligger i våran andra grannkommun och det är också närmast dit, jämfört med andra gymnasium med teater.
    Det är inte så långt till skolan, tar ca en halvtimme med bil beroende på väglag...men buss däremot är mer eller mindre omöjligt. Går ju ingen \"skolbuss\" från oss till den andra kommunens skolor. Därifrån vi bor går inga bussar alls knappt, förutom skolbussen på morronen som går till grundskolorna i våran kommun...
    Jag har kollat i busstabeller om det går att ta sej med buss till skolan, men kunde inte få till det. Mailade bussbolaget och bad de se om de såg nåt som inte jag såg...men fick till svar att det var ganska så svårt. Så...vi har ingen fungerande kollektivtrafik. Ska dock forska lite mer på egen hand för att vara säker på saken.
  17. maria65a
    #9

    Fast...

    ...min dotter går på en friskola och det är kommunen som betalar ut inackorderingsbidraget, i vår kommun är det 1310 oavsett avstånd till skolan, ja den får ju självklart inte finnas i kommunen!
  18. 9
    Fast... ...min dotter går på en friskola och det är kommunen som betalar ut inackorderingsbidraget, i vår kommun är det 1310 oavsett avstånd till skolan, ja den får ju självklart inte finnas i kommunen!
  19. Medlem sedan
    Feb 1999
    #10

    är du säker på det?

    Det låter underligt tycker jag. Kanske har er kommun andra regler än här då.

    Jag har testat både kommunal skola med riksintag och friskola.

    Vår äldsta gick på en kommunal skola med ett program som hade riksintag = inackorderingsbidrag från hemkommunen.

    Yngre går på friskola = inackorderingsbidrag från CSN. Vi har fått samma info båda gångerna både från kommunen och CSN.
  20. 10
    är du säker på det? Det låter underligt tycker jag. Kanske har er kommun andra regler än här då.

    Jag har testat både kommunal skola med riksintag och friskola.

    Vår äldsta gick på en kommunal skola med ett program som hade riksintag = inackorderingsbidrag från hemkommunen.

    Yngre går på friskola = inackorderingsbidrag från CSN. Vi har fått samma info båda gångerna både från kommunen och CSN.
  21. maria65a
    #11

    ja

    Det kommer avi från kommunen iaf!
    Kanske har vi kryssat i fel ruta *s*
    Bara pengarna kommer denna termin och nästa är jag nöjd!
  22. 11
    ja Det kommer avi från kommunen iaf!
    Kanske har vi kryssat i fel ruta *s*
    Bara pengarna kommer denna termin och nästa är jag nöjd!
  23. Medlem sedan
    Feb 1999
    #12

    Sök inackorderingsbidraget

    Tyvärr måste man vänta på att intagningsbeskedet kommit för att kunna göra det och så måste man ha boendet ordnat också.

    På ansökningsblanketten vill de veta exakt resväg och tider samt inackorderingsadressen.
  24. 12
    Sök inackorderingsbidraget Tyvärr måste man vänta på att intagningsbeskedet kommit för att kunna göra det och så måste man ha boendet ordnat också.

    På ansökningsblanketten vill de veta exakt resväg och tider samt inackorderingsadressen.
  25. Medlem sedan
    Feb 1999
    #13

    Ok! :)

    Ja, det är samma här.. Fast du borde kanske kolla ändå. CSN:s inack.bidr. är generellt lite högre än kommunens.

  26. 13
    Ok! :) Ja, det är samma här.. Fast du borde kanske kolla ändå. CSN:s inack.bidr. är generellt lite högre än kommunens.

  27. maria65a
    #14

    Tack för tipset! *imt*

  28. 14
    Tack för tipset! *imt*
  29. Gretah
    #15

    Ok, det låter väldigt rimligt. Men jag känner

    att det är lika bra att vara ute i god tid och forska runt lite. Vet inte riktigt till vem på kommunen jag ska vända mej till i frågan...har kollat på våran hemsida, men det känndes lite diffust. Bildningsutskottet eller vad det heter...eller skolchefen? Båda ger mej rysningar i hela kroppen att behöva fråga. =) Nåja det ordnar sej. Det är ju långt kvar och inte vet vi om hon kommer att komma in heller. Det är ganska högt...ja nu tappade jag ordet på va det heter...men antagnings-bla bla bla - på estetiska.
    Tack för alla svar!
  30. 15
    Ok, det låter väldigt rimligt. Men jag känner att det är lika bra att vara ute i god tid och forska runt lite. Vet inte riktigt till vem på kommunen jag ska vända mej till i frågan...har kollat på våran hemsida, men det känndes lite diffust. Bildningsutskottet eller vad det heter...eller skolchefen? Båda ger mej rysningar i hela kroppen att behöva fråga. =) Nåja det ordnar sej. Det är ju långt kvar och inte vet vi om hon kommer att komma in heller. Det är ganska högt...ja nu tappade jag ordet på va det heter...men antagnings-bla bla bla - på estetiska.
    Tack för alla svar!
  31. cene
    #16

    Studievägledaren

    eller den som har hand om syo-frågorna på hennes högstadieskola kan de här frågorna och känner också till vilket belopp somgäller hos er.

    Håller tummarna att hon kommer in!
  32. 16
    Studievägledaren eller den som har hand om syo-frågorna på hennes högstadieskola kan de här frågorna och känner också till vilket belopp somgäller hos er.

    Håller tummarna att hon kommer in!

Liknande trådar

  1. Öppet hus.
    By mia-b in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 13:05
  2. Öppet Hus....
    By Linda & Barnen in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 10:10
  3. öppet hus
    By Elyzabel in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 14:46
  4. Såg att det är öppet hus
    By Bea m. V & H in forum Träning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 11:40
  5. Öppet köp?
    By Annika in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 10:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar