Ni med två barn (eller fler) hur
_02 Vårbarn
  1. Sol mA-04&L-02
    #1

    Ni med två barn (eller fler) hur

    gör ni när bara det ena barnet är sjukt? Lämnar ni det friska på dagis?

    Det är nytt det här med två barn på dagis, har massor att göra i skolan, så jag fick mig en funderare här nu på eftermiddagen då min L visade sig ha hög feber, medan A är frisk och pigg!
  2. 1
    Ni med två barn (eller fler) hur gör ni när bara det ena barnet är sjukt? Lämnar ni det friska på dagis?

    Det är nytt det här med två barn på dagis, har massor att göra i skolan, så jag fick mig en funderare här nu på eftermiddagen då min L visade sig ha hög feber, medan A är frisk och pigg!
  3. Nette m.E o G
    #2

    Beror lite på

    Om Evelina är sjuk och Gustav frisk så får han gå på dagis några timmar, om jag räknar med att kunna plugga under tiden/sambon jobba hemifrån (annars får han ledigt). Är G sjuk så får E bestämma själv hur hon vill göra.

    Sedan beror det ju lite på vad de har för något. Skulle det vara något mkt smittsamt som tex magsjuka så får båda givetvis vara hemma.
  4. 2
    Beror lite på Om Evelina är sjuk och Gustav frisk så får han gå på dagis några timmar, om jag räknar med att kunna plugga under tiden/sambon jobba hemifrån (annars får han ledigt). Är G sjuk så får E bestämma själv hur hon vill göra.

    Sedan beror det ju lite på vad de har för något. Skulle det vara något mkt smittsamt som tex magsjuka så får båda givetvis vara hemma.
  5. Nette m.E o G
    #3

    Kanske ska tillägga

    för er som inte vet; Gustav är lillebror på 1½ så därför får inte han välja själv *s*
  6. 3
    Kanske ska tillägga för er som inte vet; Gustav är lillebror på 1½ så därför får inte han välja själv *s*
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Beror på.

    Oftast lämnar jag det friska barnet på dagis, men ibland i stessiga tider kan det ju nästan kännas som ett välkommet avbrott när något barn är sjukt och då får det andra också vara hemma och ta det lugnt.

    Men det barnet som är sjukt måste ju kunna få det lugn och den uppmärksamet som h*n behöver, samtidigt som det friska barnet behöver stimulans. Och då får sjuklingen vara ensam hemma.

    Sen har ju dagis säkert vissa riktlinjer, vid smittsamma sjukdomar som maginfluensa eller diverse koppor brukar de ju vilja att hela familjen är hemma.
  8. 4
    Beror på. Oftast lämnar jag det friska barnet på dagis, men ibland i stessiga tider kan det ju nästan kännas som ett välkommet avbrott när något barn är sjukt och då får det andra också vara hemma och ta det lugnt.

    Men det barnet som är sjukt måste ju kunna få det lugn och den uppmärksamet som h*n behöver, samtidigt som det friska barnet behöver stimulans. Och då får sjuklingen vara ensam hemma.

    Sen har ju dagis säkert vissa riktlinjer, vid smittsamma sjukdomar som maginfluensa eller diverse koppor brukar de ju vilja att hela familjen är hemma.
  9. Åsa m Agnes o Edith
    #5

    Olika beroende på sjukdom!

    Oftast tycker jag att det är bäst att ha båda hemma, ffa för att det är mysigt och för att vi har ganska långt till dagis.
    Ibland när det inte har fungerat med vab för någon av oss så då har vi fixat så att en kan följa med sambon till jobbet och den andra kan vara på dagis. Fast då blir det avundsjuka.. När Edith bröt benet så hängde hon med sambon till jobbet ganska många dagar.
  10. 5
    Olika beroende på sjukdom! Oftast tycker jag att det är bäst att ha båda hemma, ffa för att det är mysigt och för att vi har ganska långt till dagis.
    Ibland när det inte har fungerat med vab för någon av oss så då har vi fixat så att en kan följa med sambon till jobbet och den andra kan vara på dagis. Fast då blir det avundsjuka.. När Edith bröt benet så hängde hon med sambon till jobbet ganska många dagar.
  11. Anonym
    #6

    beror ju på

    men vid feber hade jag nog lämnat in den andra, skönt att få vila upp sig lite...
  12. 6
    beror ju på men vid feber hade jag nog lämnat in den andra, skönt att få vila upp sig lite...
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Oftast...

    ...får den friska gå på dagis. Mina gullungar går dessutom på samma avdelning, så jag tycker bara att det är bra för dom att få va utan sitt syskon ibland. Hoppas du förstår hur jag menar :)

    Ingen av dom har protesterat när den ena varit sjuk, så då tycker jag som sagt bara att det är bra att den friska får va på dagis.

    Kram Maria
  14. 7
    Oftast... ...får den friska gå på dagis. Mina gullungar går dessutom på samma avdelning, så jag tycker bara att det är bra för dom att få va utan sitt syskon ibland. Hoppas du förstår hur jag menar :)

    Ingen av dom har protesterat när den ena varit sjuk, så då tycker jag som sagt bara att det är bra att den friska får va på dagis.

    Kram Maria
  15. D med N & A (v 21)
    #8

    Beror på vad det är...

    OM det är feber, förkylning, öroninflammation och sånt får stora tjejen gå på sexårs. Omvänt, att bara stora varit sjuk, har nog inte hänt på ett par år i alla fall, men då skulle nog Nova vara hemma eftersom det är rätt långt till dagis och hon gillar att vara ledig. Har ena magsjuka så är båda hemma. Fast sen när ALida börjar skolan så vet jag inte hur man \"ska\" göra men jag gissar att rekommendationerna är samma där som på dagis, eller?
  16. 8
    Beror på vad det är... OM det är feber, förkylning, öroninflammation och sånt får stora tjejen gå på sexårs. Omvänt, att bara stora varit sjuk, har nog inte hänt på ett par år i alla fall, men då skulle nog Nova vara hemma eftersom det är rätt långt till dagis och hon gillar att vara ledig. Har ena magsjuka så är båda hemma. Fast sen när ALida börjar skolan så vet jag inte hur man \"ska\" göra men jag gissar att rekommendationerna är samma där som på dagis, eller?
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Beror på vem som är sjuk,

    är det Engla som är sjuk så lämnar jag Elias på dagis ändå, han får iofs välja lite själv, men han brukar vilja gå och eftersom jag ändå måste skjutsa Isak till skolan så brukar han få vara på dagis. Men är det Elias som är sjuk så får Engla också vara hemma, hon är ju så liten! ;)Klarar sig ju inte utan storebror juh! ;) *S*
  18. 9
    Beror på vem som är sjuk, är det Engla som är sjuk så lämnar jag Elias på dagis ändå, han får iofs välja lite själv, men han brukar vilja gå och eftersom jag ändå måste skjutsa Isak till skolan så brukar han få vara på dagis. Men är det Elias som är sjuk så får Engla också vara hemma, hon är ju så liten! ;)Klarar sig ju inte utan storebror juh! ;) *S*
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Vi lämnar!

    Den som är frisk har mycket skojigare på dagis än hemma istängd med den som är sjuk. Elin och mikaela brukar älska att gå till förskolan själva.
  20. 10
    Vi lämnar! Den som är frisk har mycket skojigare på dagis än hemma istängd med den som är sjuk. Elin och mikaela brukar älska att gå till förskolan själva.
  21. Medlem sedan
    Mar 2000
    #11

    Får inte lämna

    Hos oss får man inte lämna det friska barnet, eftersom man själv är hemma och de tycker då att man ska kunna ta hand om båda barnen hemma. Som man har gjort i alla tider. Synd tycker jag, mina barn ÄLSKAR förskolan. Dessutom tror jag (åtminstone hoppas) att de där bedriver en pedagogisk verksamhet som är till nytta för våra barn. Alltså - de behöver förskolan både för rolig lek med kompisarna och för pedagogiken! Jag tycker situationen är jättetrist här...
  22. 11
    Får inte lämna Hos oss får man inte lämna det friska barnet, eftersom man själv är hemma och de tycker då att man ska kunna ta hand om båda barnen hemma. Som man har gjort i alla tider. Synd tycker jag, mina barn ÄLSKAR förskolan. Dessutom tror jag (åtminstone hoppas) att de där bedriver en pedagogisk verksamhet som är till nytta för våra barn. Alltså - de behöver förskolan både för rolig lek med kompisarna och för pedagogiken! Jag tycker situationen är jättetrist här...
  23. Sol m.A-04 & L-02
    #12

    Tack alla för era svar!

    Vi lämnade A, det gick jättebra och jag fick pluggat \"nästan\" som vanligt med en sjuk Linus hemma.

    Tack för att ni tog er tid att svara. :)
  24. 12
    Tack alla för era svar! Vi lämnade A, det gick jättebra och jag fick pluggat \"nästan\" som vanligt med en sjuk Linus hemma.

    Tack för att ni tog er tid att svara. :)

Liknande trådar

  1. Ni som har 3 barn eller fler....
    By annahpo in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 13:29
  2. Ni som har 3 barn eller fler.....
    By Annah m Emily&Stella in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 09:09
  3. 10 barn eller fler
    By Ganza in forum Många barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 10:27
  4. Tre barn eller fler?
    By 3hjärtan in forum Mammasnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 18:54
  5. Ni som har tre barn, eller fler..
    By Katja + tjejerna in forum Föräldraskap
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 14:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar