Smakisar?
_05 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Smakisar?

    Har för avsikt att börja med smakisar när nu killarna når den aktningsvärda åldern av fyra månader om ett par veckor... Men, hur 17 är det man ska lägga upp det hela? Jag har ju gått igenom proceduren en gång tidigare, men tror ni jag kommer ihåg?! Tssss... Jag har köpt hem tre små burkar, med majs - majs/potatis och potatis/palsternacka. Men, hur mycket ska de ha varje gång och hur ofta (en gång om dagen väl?) och hur länge ska man testa varje sak? Ge mig alla tips och råd ni har, för jag har glömt allt utom att jag vet att jag blandade Tovas första smakisar med bröstmjölk för att hon skulle förstå att det var mat det här också - eftersom det fanns en välbekant smak där :-)... Så, jag får väl slå lite BabySemp över smakisarna till grabbarna, men mer då? Pinsamt att jag har så dåligt komihåg, eller så är det att jag inte riktigt litar på att jag kommer ihåg rätt... Hursomhelst så får ni gärna hjälpa mig, ni som vet att ni vet :-).
  2. 1
    Smakisar? Har för avsikt att börja med smakisar när nu killarna når den aktningsvärda åldern av fyra månader om ett par veckor... Men, hur 17 är det man ska lägga upp det hela? Jag har ju gått igenom proceduren en gång tidigare, men tror ni jag kommer ihåg?! Tssss... Jag har köpt hem tre små burkar, med majs - majs/potatis och potatis/palsternacka. Men, hur mycket ska de ha varje gång och hur ofta (en gång om dagen väl?) och hur länge ska man testa varje sak? Ge mig alla tips och råd ni har, för jag har glömt allt utom att jag vet att jag blandade Tovas första smakisar med bröstmjölk för att hon skulle förstå att det var mat det här också - eftersom det fanns en välbekant smak där :-)... Så, jag får väl slå lite BabySemp över smakisarna till grabbarna, men mer då? Pinsamt att jag har så dåligt komihåg, eller så är det att jag inte riktigt litar på att jag kommer ihåg rätt... Hursomhelst så får ni gärna hjälpa mig, ni som vet att ni vet :-).
  3. Sourlime med Emil 0204 och Måns 0508
    #2

    Förslag


    Mitt förslag, är att du börjar med en tesked till lunch. och kör samma smak i en vecka så gjorde jag.
    Kram
  4. 2
    Förslag
    Mitt förslag, är att du börjar med en tesked till lunch. och kör samma smak i en vecka så gjorde jag.
    Kram
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Stopp nu

    får de verkligen äta vid 4 månader det tjatas ju om 6 månader.
  6. 3
    Stopp nu får de verkligen äta vid 4 månader det tjatas ju om 6 månader.
  7. Lilla Lisa med Melvin
    #4

    Svarar

    Visst får de det. Det är en relativt ny rekommendation här i Sverige att vänta till 6 månader. Den är till för de som helammar så att börja vid 4 månader är bra.
  8. 4
    Svarar Visst får de det. Det är en relativt ny rekommendation här i Sverige att vänta till 6 månader. Den är till för de som helammar så att börja vid 4 månader är bra.
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5

    ok men om man säger så här

    jag helammar inte men han äter som en häst jag tillsammans med min psykolog undrar om han skulle må bra av att äta gröt eller nån lättare välling. eller???
  10. 5
    ok men om man säger så här jag helammar inte men han äter som en häst jag tillsammans med min psykolog undrar om han skulle må bra av att äta gröt eller nån lättare välling. eller???
  11. Lilla Lisa med Melvin
    #6

    Nu förstår jag nog inte...

    Din psykolog? Utbildningen den personen har i all ära men inte har han utbildning i spädbarns kost väl?
    Iaf så började de exempelvis med smakportioner från 3 månader i Norge för några år sedan (vet intehur det är nu). Samma gäller när jag växte upp på 70-talet.
    Som förälder får man använda sitt sunda förnuft och vara lyhörd inför barnet.

    Min grabb äter också för tillfället som en häst. =)
    Barn i den åldern gör gärna det under vissa perioder. Vill man börja med gröt så är det bra, bara barnet vill och klarar det.
  12. 6
    Nu förstår jag nog inte... Din psykolog? Utbildningen den personen har i all ära men inte har han utbildning i spädbarns kost väl?
    Iaf så började de exempelvis med smakportioner från 3 månader i Norge för några år sedan (vet intehur det är nu). Samma gäller när jag växte upp på 70-talet.
    Som förälder får man använda sitt sunda förnuft och vara lyhörd inför barnet.

    Min grabb äter också för tillfället som en häst. =)
    Barn i den åldern gör gärna det under vissa perioder. Vill man börja med gröt så är det bra, bara barnet vill och klarar det.
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7

    Jag gick igenom

    min sons matvanor för han tar knäcken på mig gör inget annat än äter och hon tyckte att han skulle bli mättare om han fick gröt men som sagt de är inge experter och naturligtvis frågar jag bvc först.
  14. 7
    Jag gick igenom min sons matvanor för han tar knäcken på mig gör inget annat än äter och hon tyckte att han skulle bli mättare om han fick gröt men som sagt de är inge experter och naturligtvis frågar jag bvc först.
  15. Lilla Lisa med Melvin
    #8

    Ok! =)

    Tack för klarläggandet.
    Visst är det jobbigt när barnen inte verkar nöjda? Ibland får vi ge 3 flaskor på raden. Ännu tuffare är det ju om man då ammar, jag kan ju alltid få avlastning.
    Lycka till och hoppas att han snart blir nöjd!
  16. 8
    Ok! =) Tack för klarläggandet.
    Visst är det jobbigt när barnen inte verkar nöjda? Ibland får vi ge 3 flaskor på raden. Ännu tuffare är det ju om man då ammar, jag kan ju alltid få avlastning.
    Lycka till och hoppas att han snart blir nöjd!
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Ge honom gröt!

    Börja stegvis från det att han blir 4 månader - det finns gröt från den åldern - men magen måste få en chans att vänja sig lite i taget. Självklart ska du stämma av med BVC som vanligt - men jag kan säga att när dottern var bebis (blir 5 i januari) så började jag med smakisar när hon var 3,5 månad redan - och bytte ut ett mål ganska snart för att jag hade haft matförgiftning och maten blev tunnare efter det och hon gick inte upp i vikt som hon skulle... Så, detta med att de ska helammas till 6 månader var det inte ens tal om för bara drygt 4 år sedan - då skulle man absolut börja med smakisar vid 4 månader för att då var \"fönstret\" öppet, det som gjorde att de var öppna och nyfikna på/för nya smaker och konsistenser...
  18. 9
    Ge honom gröt! Börja stegvis från det att han blir 4 månader - det finns gröt från den åldern - men magen måste få en chans att vänja sig lite i taget. Självklart ska du stämma av med BVC som vanligt - men jag kan säga att när dottern var bebis (blir 5 i januari) så började jag med smakisar när hon var 3,5 månad redan - och bytte ut ett mål ganska snart för att jag hade haft matförgiftning och maten blev tunnare efter det och hon gick inte upp i vikt som hon skulle... Så, detta med att de ska helammas till 6 månader var det inte ens tal om för bara drygt 4 år sedan - då skulle man absolut börja med smakisar vid 4 månader för att då var \"fönstret\" öppet, det som gjorde att de var öppna och nyfikna på/för nya smaker och konsistenser...
  19. Mizen_m_två
    #10

    Om ålder och smakisar

    Rekommendationen ändrades 2003, samma år som min Isac föddes. Vi hade börjat ge honom smakisar vid 4 mån och därefter kom rekommendationen 6 mån... Jag hörde att en anledning till att WHO ändrade rekommendationen (som Sverige också har antagit) är att spädbarnsdödligheten i U-länder är hög, vilket har samband med bakterier de får i sig via maten. I Sverige är ju inte det något problem, så ge du smakisar. I vår familj har vi massor med allergier och därför kommer vi antagligen att börja vid 4 mån med smakisar och pröva ett livsmedel åt gången, i minst en vecka (för att hinna med att prova så mkt som möjligt och samtidigt delvis amma).
  20. 10
    Om ålder och smakisar Rekommendationen ändrades 2003, samma år som min Isac föddes. Vi hade börjat ge honom smakisar vid 4 mån och därefter kom rekommendationen 6 mån... Jag hörde att en anledning till att WHO ändrade rekommendationen (som Sverige också har antagit) är att spädbarnsdödligheten i U-länder är hög, vilket har samband med bakterier de får i sig via maten. I Sverige är ju inte det något problem, så ge du smakisar. I vår familj har vi massor med allergier och därför kommer vi antagligen att börja vid 4 mån med smakisar och pröva ett livsmedel åt gången, i minst en vecka (för att hinna med att prova så mkt som möjligt och samtidigt delvis amma).

Liknande trådar

  1. Smakisar?
    By Hanna, Thor & Carl in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 00:00
  2. Smakisar
    By marmelis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 20:09
  3. smakisar?
    By Carl_080329 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 13:14
  4. Smakisar?
    By janfebbarn in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 23:59
  5. Smakisar
    By Lollo m W-01 & A-06 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 20:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar