Hur ska jag göra?
Stora barn
  1. Mamman
    #1

    Hur ska jag göra?

    Min son var hemma hos en kompis och gav honom tips på en sida www.hamsterpaj.net. (Han har i sin tur fått den sidan av en annn kompis i klassen.)

    Jag har kollat på sidan och tycker att den är klart olämplig för deras ålder. (Titta in själva så får ni se) De har själva satt gränsen från 13 år. Deras ålder är 8 resp. 9.

    Nämnde också för mamman att min son inte får sitta vid den sidan och jag sa att den inte var lämplig för deras ålder.
    Idag när jag skulle hämta min son hos henne så sitter de på rummet och håller just på med denna sida. Hon går själv runt och pratar i telefon.

    Jag tror att hon hade något resonemang om att han hade ju redan varit innne på sidan och då får han vara det i fortsättningen också. Men jag vill inte att MIN son ska sitta med denna internetplats på grund av att han inte har distans till fula ord, våldsamma spel osv. Givetvis kan jag inte bestämma vad hon ska tillåta sin 8-åring att titta på.

    Men vad ska jag göra? Förbjuda min son att gå till denne kompis? Det kännns inte heller rätt. Prata med mamman om detta. Det kan jag göra, men då gäller det att hon håller lite koll eller spärrar sidan. Åtminstone när min son är där.

    Vad kan man kräva av andras föräldrar? Eller är jag alldeles för hysterisk?
  2. 1
    Hur ska jag göra? Min son var hemma hos en kompis och gav honom tips på en sida www.hamsterpaj.net. (Han har i sin tur fått den sidan av en annn kompis i klassen.)

    Jag har kollat på sidan och tycker att den är klart olämplig för deras ålder. (Titta in själva så får ni se) De har själva satt gränsen från 13 år. Deras ålder är 8 resp. 9.

    Nämnde också för mamman att min son inte får sitta vid den sidan och jag sa att den inte var lämplig för deras ålder.
    Idag när jag skulle hämta min son hos henne så sitter de på rummet och håller just på med denna sida. Hon går själv runt och pratar i telefon.

    Jag tror att hon hade något resonemang om att han hade ju redan varit innne på sidan och då får han vara det i fortsättningen också. Men jag vill inte att MIN son ska sitta med denna internetplats på grund av att han inte har distans till fula ord, våldsamma spel osv. Givetvis kan jag inte bestämma vad hon ska tillåta sin 8-åring att titta på.

    Men vad ska jag göra? Förbjuda min son att gå till denne kompis? Det kännns inte heller rätt. Prata med mamman om detta. Det kan jag göra, men då gäller det att hon håller lite koll eller spärrar sidan. Åtminstone när min son är där.

    Vad kan man kräva av andras föräldrar? Eller är jag alldeles för hysterisk?
  3. Jenni
    #2

    Jag var med om nästan samma sak !

    När vi var hemma och hälsade på hos dotterns bästa kompis med familj så satt tjejerna vid datorn och jag var ute på deras altan när jag slänger ett öga in och vad får jag se ? Jo, en tecknad tjej i en pop-up ruta som strippar! Jag går in och släcker ner rutan direkt och frågar vad det är för sida de är inne på.
    Hamsterpaj svarar kompisen. Vad gör ni där ?
    Spelar spel säger hon. Jag sa bara att det inte är någon bra spelsida sen gick jag till kompisens föräldrar och berättade. De hade ingen aning om vad som fanns på sidan, utan trodde att det var en vanlig spelsida. Nu får inte heller hon vara där.
    Om jag vore dig skulle jag gå in där och se om du kan kopiera bilder eller skicka någon fil till den där mamman så att hon själv kan se vad som försigår på sidan och nej. Jag tycker inte att du är hysterisk!
    I annat fall får du väl säga till din son att han får umgås med den där kompisen hemma hos er där du har uppsikt.
  4. 2
    Jag var med om nästan samma sak ! När vi var hemma och hälsade på hos dotterns bästa kompis med familj så satt tjejerna vid datorn och jag var ute på deras altan när jag slänger ett öga in och vad får jag se ? Jo, en tecknad tjej i en pop-up ruta som strippar! Jag går in och släcker ner rutan direkt och frågar vad det är för sida de är inne på.
    Hamsterpaj svarar kompisen. Vad gör ni där ?
    Spelar spel säger hon. Jag sa bara att det inte är någon bra spelsida sen gick jag till kompisens föräldrar och berättade. De hade ingen aning om vad som fanns på sidan, utan trodde att det var en vanlig spelsida. Nu får inte heller hon vara där.
    Om jag vore dig skulle jag gå in där och se om du kan kopiera bilder eller skicka någon fil till den där mamman så att hon själv kan se vad som försigår på sidan och nej. Jag tycker inte att du är hysterisk!
    I annat fall får du väl säga till din son att han får umgås med den där kompisen hemma hos er där du har uppsikt.
  5. Jenni
    #3

    tillägg: min dotter är 9 år IMT

    j
  6. 3
    tillägg: min dotter är 9 år IMT j
  7. Solros
    #4

    Svårt..

    Vi har märkt att det skiljer ganska mycket mellan olika familjer vilka filmer barnen tittar på, vilka datorspel som spelas, hur mycket de surfar mm. Och det känns inte som om vi kan styra så mycket eller lägga oss i vad andra har för regler. Det man kan göra är väl att säga till sina egna barn att de inte får surfa på internet hos den och den kompisen, inte se filmer hos Kalle etc. Och i värsta fall kanske inte ens vara hemma hos vissa kompisar.

    I ett fall har vi sagt åt en av sönerna att inte titta på film hos X utan att ringa hem och fråga oss först om filmen är ok. Det har också kommit kompisar hem till oss som inte fått spela vissa datorspel som vi har (och då har vi förstås sett till att han inte frestats till det, men själv hade han koll också, han var 10 år då).

    I ett av barnens klass diskuterade vi om regler för dator och filmer på ett föräldramöte. Det var väldigt givande och folk hade väldigt olika normer visade det sig. Men efter det har man ju lite bättre koll också på vad de olika familjerna står.
  8. 4
    Svårt.. Vi har märkt att det skiljer ganska mycket mellan olika familjer vilka filmer barnen tittar på, vilka datorspel som spelas, hur mycket de surfar mm. Och det känns inte som om vi kan styra så mycket eller lägga oss i vad andra har för regler. Det man kan göra är väl att säga till sina egna barn att de inte får surfa på internet hos den och den kompisen, inte se filmer hos Kalle etc. Och i värsta fall kanske inte ens vara hemma hos vissa kompisar.

    I ett fall har vi sagt åt en av sönerna att inte titta på film hos X utan att ringa hem och fråga oss först om filmen är ok. Det har också kommit kompisar hem till oss som inte fått spela vissa datorspel som vi har (och då har vi förstås sett till att han inte frestats till det, men själv hade han koll också, han var 10 år då).

    I ett av barnens klass diskuterade vi om regler för dator och filmer på ett föräldramöte. Det var väldigt givande och folk hade väldigt olika normer visade det sig. Men efter det har man ju lite bättre koll också på vad de olika familjerna står.
  9. Helena
    #5

    Jag tycker ...

    ... det är självklart att man respekterar andra föräldrars önskemål och kollar vad som är OK i förekommande fall. När det gäller hamsterpaj-sidan har vi haft hysteriskt kul åt somligt hemma (mina ungar är 12, 9 och 7) - 12-åringen har själv järnkoll på att syskonen inte ska komma åt något olämpligt, även om han själv har sett ett och annat hemma hos andra...

    Jag brukar fråga kompisarnas föräldrar om det är OK att lira CounterStrike, snällare Half Life-scenarier osv. Hamsterpaj och snabbstart får de hemma hos oss kolla under överinseende - det finns ju en rad roliga och helt harmlösa videoklipp till exempel.
  10. 5
    Jag tycker ... ... det är självklart att man respekterar andra föräldrars önskemål och kollar vad som är OK i förekommande fall. När det gäller hamsterpaj-sidan har vi haft hysteriskt kul åt somligt hemma (mina ungar är 12, 9 och 7) - 12-åringen har själv järnkoll på att syskonen inte ska komma åt något olämpligt, även om han själv har sett ett och annat hemma hos andra...

    Jag brukar fråga kompisarnas föräldrar om det är OK att lira CounterStrike, snällare Half Life-scenarier osv. Hamsterpaj och snabbstart får de hemma hos oss kolla under överinseende - det finns ju en rad roliga och helt harmlösa videoklipp till exempel.
  11. Medlem sedan
    Oct 1998
    #6

    Förstår ditt dilemma

    till fullo. Du är inte hysterisk!! Var och en har ju sina värderingar om vad man tycker är lämpligt/inte lämpligt.

    Jag skulle först och främst göra något.
    Prata med sonen, hör vad han tänker om det han läser. Bedöm om du tror att det påverkar honom negativt.
    Försök få kompisen att komma hem till er istället.
    Först i tredje hand:
    Ringa och prata med föräldrarna och fråga om de sett hemsidan, berätta att du är orolig och tycker den är olämplig osv.
    Var dock öppen för att de kanske tycker den är helt okej och har helt andra värderingar än du, det kan du ju aldrig styra eller påverka.

    Sedan tycker jag kanske att sidan inte är det jag skulle bli väldigt upprörd över. (har bara tittat supersnabbt) Frågan är hur mkt de kan skilja på skämt och allvar. Kanske mer än man tror?
    Försök styra
  12. 6
    Förstår ditt dilemma till fullo. Du är inte hysterisk!! Var och en har ju sina värderingar om vad man tycker är lämpligt/inte lämpligt.

    Jag skulle först och främst göra något.
    Prata med sonen, hör vad han tänker om det han läser. Bedöm om du tror att det påverkar honom negativt.
    Försök få kompisen att komma hem till er istället.
    Först i tredje hand:
    Ringa och prata med föräldrarna och fråga om de sett hemsidan, berätta att du är orolig och tycker den är olämplig osv.
    Var dock öppen för att de kanske tycker den är helt okej och har helt andra värderingar än du, det kan du ju aldrig styra eller påverka.

    Sedan tycker jag kanske att sidan inte är det jag skulle bli väldigt upprörd över. (har bara tittat supersnabbt) Frågan är hur mkt de kan skilja på skämt och allvar. Kanske mer än man tror?
    Försök styra
  13. Helena
    #7

    En bra grej....

    ... överhuvudtaget är att ha datorn i vardagsrummet så att man kan kasta ett getöga, avläsa ungarnas reaktioner osv. Tyvärr kan man ju inte påverka hur det är möblerat hemma hos andra men jag vet flera familjer som gjort så.
  14. 7
    En bra grej.... ... överhuvudtaget är att ha datorn i vardagsrummet så att man kan kasta ett getöga, avläsa ungarnas reaktioner osv. Tyvärr kan man ju inte påverka hur det är möblerat hemma hos andra men jag vet flera familjer som gjort så.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    oj hehe

    Min son är 5 år och har spelat Counter-Strike i typ 1½ år :) han har stenkoll på att det är lådsas osv.. inget våldsam alls.. han leker spelet ibland och har väen leksaksvapen men han vet oxå at det är just leksaker och att riktiga vapen skadar människor och inte är kul alls... han spelar oxå spel lite varstans på nätet Styvdottern som är 9 har råkat söka på Barbie på googleoch DÄR var vissa sidor INTE lämpliga ens för vuxna kan jag nog tycka.... men vi förklarar om något obehangligt eller konstigt dyker upp och stänger ner sidor som är olämpliga... jag är nog väääldigt tillåtande kan jag tänka mig om man jämför med måna andra... tittade på Sagan om konungens återkomst med både 9åringen och 5 åringen några snuttar osv men jag är noga med att svara på frågor och förklara osv.. min son är tokig i gollum :)
  16. 8
    oj hehe Min son är 5 år och har spelat Counter-Strike i typ 1½ år :) han har stenkoll på att det är lådsas osv.. inget våldsam alls.. han leker spelet ibland och har väen leksaksvapen men han vet oxå at det är just leksaker och att riktiga vapen skadar människor och inte är kul alls... han spelar oxå spel lite varstans på nätet Styvdottern som är 9 har råkat söka på Barbie på googleoch DÄR var vissa sidor INTE lämpliga ens för vuxna kan jag nog tycka.... men vi förklarar om något obehangligt eller konstigt dyker upp och stänger ner sidor som är olämpliga... jag är nog väääldigt tillåtande kan jag tänka mig om man jämför med måna andra... tittade på Sagan om konungens återkomst med både 9åringen och 5 åringen några snuttar osv men jag är noga med att svara på frågor och förklara osv.. min son är tokig i gollum :)
  17. Lotta m tre killar
    #9

    Lite samma undran här...

    Min ena son är 12 år och i fredags sov han över hos en kompis. Kompisen har mycket slappare regler än vad vi har och hans föräldrar verkar tycka det är ok att han springer på byn kl 22 en fredagkväll. Vi tycker INTE det är ok för vår son att göra så, men när jag ringde sonens mobil kl 21.30 så var de ute. Jag blev riktigt orolig och sa till honom att jag accepterar inte att HAN springer ute vid den tiden, så tydligen hade de gått in sen. Men hur gör man?? Ska man förbjuda min son att sova där?? Eller ska jag prata med hans föräldrar? Men de kommer ju att hålla på sina regler såklart...
  18. 9
    Lite samma undran här... Min ena son är 12 år och i fredags sov han över hos en kompis. Kompisen har mycket slappare regler än vad vi har och hans föräldrar verkar tycka det är ok att han springer på byn kl 22 en fredagkväll. Vi tycker INTE det är ok för vår son att göra så, men när jag ringde sonens mobil kl 21.30 så var de ute. Jag blev riktigt orolig och sa till honom att jag accepterar inte att HAN springer ute vid den tiden, så tydligen hade de gått in sen. Men hur gör man?? Ska man förbjuda min son att sova där?? Eller ska jag prata med hans föräldrar? Men de kommer ju att hålla på sina regler såklart...

Liknande trådar

  1. göra nu eller göra sen ??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:53
  2. Kan han göra så?
    By Anonym mamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:12
  3. Att göra eller inte göra
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 11:30
  4. 8-åringar - göra o icke göra -
    By Inem2 in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 22:19
  5. vad får man göra å inte göra?
    By madicken in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar